راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بخش‌هایی از جدیدترین‌ کتاب‌های حوزه مالی و بلاکچین

ماهنامه عصرتراکنش /  در بیست‌وچهارمین شماره ماهنامه عصرتراکنش به معرفی کتاب‌های پی‌تک، اقتصاد اشتراکی، بلاکچین برای کودکان، بانک‌ها، مصرف‌کنندگان و مقررات، انقلاب و نفت، آینده مالی، اقتصاد اسلامی در عصر بیت‌کوین، میلیاردرهای بیت‌کوین: یک داستان واقعی از نبوغ ، خیانت و رستگاری پرداختیم. شرح مختصری از آنها را در ادامه بخوانید.

.

 اقتصاد اشتراکی

این کتاب بر آینده نزدیک سرمایه‌داری مبتنی بر جمعیت متمرکز یا همان اقتصاد اشتراکی متمرکز شده است. اقامت، حمل‌ونقل و بخش‌های کارگری فریلنسری شاهد نخستین تغییرات بزرگ ناشی از اقتصاد اشتراکی بوده‌اند، اما املاک تجاری، خدمات بهداشتی و تولید و توزیع انرژی به‌زودی به این تغییرات خواهند پیوست و بدین ترتیب قدرت بازار را از سمت تولیدکنندگان پیشرو امروزی به سمت طیف وسیعی از پلتفرم‌های فناوری تغییر جهت می‌دهد؛ از جمله اوبر، لیفت و دیدی‌کوادی و همچنین اپل، گوگل و شاید حتی آمازون. این کتاب در مورد موضوعی است که می‌تواند آینده اقتصاد جهانی را تحت تاثیر خود قرار دهد. ترجمه فارسی کتاب اقتصاد اشتراکی به‌زودی توسط انتشارات راه پرداخت منتشر می‌شود.

ناشر: MIT Press / نویسنده: آرون ساندار راجان

مترجم: رضا رادفر، مهدی دریایی / تعداد صفحات:  256 صفحه

  .

بلاکچین برای کودکان

این کتاب تلاش کرده مفهوم پیچیده فناوری بلاکچین یا زنجیره بلوک را به‌طور ساده برای کودکان توضیح دهد. استفاده از شخصیت‌های کارتونی و همچنین ذکر مصادیق و مثال‌های متعدد به همراه نقاشی‌های کودکانه، کتاب را برای کودکان جذاب کرده است. انتشارات Sourcebooks Explore کتاب‌های دیگری نیز در حوزه‌های مختلف فناوری برای کودکان تهیه کرده که از آن میان می‌توان بیت‌کوین برای کودکان، رباتیک برای کودکان اشاره کرد. این کتاب به‌زودی توسط انتشارات راه پرداخت منتشر می‌شود.

ناشر: Sourcebooks Explore / نویسنده: کریس فری و مارکو تامامیشل

تعداد صفحات: 24 صفحه / قیمت: ۷ دلار

.

بانک‌ها، مصرف‌کنندگان و مقررات

اکثر خانوارها با بانک‌ها ارتباط دارند و دسترسی به خدمات بانکی برای مشارکت مناسب در اجتماع، به‌طور فزاینده‌ای ضرورت پیدا کرده است. با توجه به اینکه بانک‌ها نقدینگی کافی برای ایفای تعهدات خود در سررسید در اختیار ندارند، این امکان وجود دارد که به‌سرعت با مشکل نقدینگی مواجه شوند و این امر نیز به نوبه خود می‌تواند به‌سرعت منجر به ورشکستگی شود. در صورتی که اعتماد عمومی به بازار بانکی بالا باشد، ورشکستگی یک بانک برای سایر بانک‌ها و سایر اشخاص مشکل چندانی ایجاد نخواهد کرد. اما زمانی که اعتماد به بانک‌ها پایین می‌آید، احتمال شکست و درماندگی بانک‌ها افزایش می‌یابد. این کتاب رابطه بانک‌ها و مشتریان را در پرتوی مقررات و اعتماد متقابل بررسی می‌کند.

ناشر: دنیای اقتصاد / نویسنده: پیتر کارترایت

تعداد صفحات: 400 صفحه / قیمت: 48 هزار تومان

.

انقلاب و نفت / روایت وزیران جمهوری اسلامی از اقتصاد سیاسی نفت

از حدود ۱۱۰ سال پیش که چاه نفت مسجد سلیمان فوران کرد، ماهیت سیاست و اقتصاد و زندگی اجتماعی در ایران رو به دگرگونی گذاشت؛ ابتدا تدریجی و چند دهه بعد، شتابان. حالا نفت، پاره‌ای از جامعه‌شناسی سیاسی ایران است؛ تعیین‌کننده سیاست خارجی و تجارت خارجی است؛ محمل انتظارات و امیدها و نومیدی‌های اجتماعی است. نفت، بافته‌ای هزار رنگ است که هر ایرانی در آن پیرنگی و نقشی می‌شود. یکی از آنها رفاه می‌خواهد، دیگری قدرت می‌خواهد، سومی آزادی. روایت وزیران نفت جمهوری اسلامی در این کتاب نشان می‌دهد که نفت ایران کجا و چگونه گرمابخش زندگی ایرانیان شده و کجا و چگونه، محمل نبردهای داخلی و کشاکش‌های بین‌المللی.

ناشر: دنیای اقتصاد / نویسنده: مهدی احمدی

تعداد صفحات: 352 صفحه / قیمت: 45 هزار تومان

.

.

Bitcoin Billionaires: A True Story of Genius, Betrayal, and Redemption

کامرون و تیلور وینکلووس دو برادر آمریکایی هستند که علاوه بر اینکه به‌عنوان یک کارآفرین اینترنتی شناخته شده‌اند، در رشته قایقرانی نیز فعال هستند و در المپیک پکن سال ۲۰۰۸ و در قالب یک تیم دونفره و از کشور آمریکا در این مسابقات شرکت داشتند. آنها همچنین همراه با دیویا نارندرا، همکلاسی‌شان در دانشگاه هاروارد پلتفرم CONNECT YOU را راه‌اندازی کردند که یک شبکه اجتماعی بود. این پلتفرم هرچند به سرانجامی نرسید، اما آنها موفق شدند با متهم‌کردن مارک زاکربرگ به دزدی از ایده‌شان در راه‌اندازی شبکه اجتماعی فیس‌بوک، ۶۵ میلیون دلار به جیب بزنند. آنها همچنین جزء سرمایه‌گذاران اصلی بیت‌کوین هستند. آنها با افتخار سرمایه‌گذاری‌شان را در این ارز رمزنگاری‌شده اعلام کرده‌اند. دوقلوهای وینکلووس در آوریل ۲۰۱۳ اعلام کردند که یک درصد از همه بیت‌کوین‌های جهان را در اختیار دارند. این مقدار حدود ۱۶۰ هزار واحد بیت‌کوین است. این کتاب سرگذشت این برادران را روایت می‌کند.

ناشر: Flatiron Books / نویسنده: بن مزریچ

تعداد صفحات: 278 صفحه / قیمت: 18 دلار

.

The Islamic Economy in the Age of Bitcoin

بیت‌کوین بزرگ‌ترین کلاهبرداری اینترنتی در جهان است یا بزرگ‌ترین موفقیت پس از اختراع چاپ؟ حلال است یا حرام؟ کتاب اقتصاد اسلامی در عصر بیت‌کوین پیامدهای اجتماعی، اقتصادی و سیاسی رمزارزها را از دیدگاه اسلامی بررسی می‌کند. این کتاب توضیح می‌دهد که چطور حضور رژیم‌های سلطه‌گر به‌عنوان یک واقعیت اجتناب‌ناپذیر در ذهن مردم پذیرفته شده و تبیین می‌کند که ظهور فناوری و پدیده‌های نوینی نظیر رمزارزها، تامین مالی جمعی، بیگ‌دیتا و قراردادهای هوشمند می‌تواند این روند را تغییر داده و نظم نوین جهانی را شکل دهد. کتاب اقتصاد اسلامی در عصر بیت‌کوین برای هر کسی که به ابعاد اخلاقی رمزارزها از منظر ارزش‌های اسلامی علاقه‌مند است، مفید است.

ناشر: Independently published / نویسنده: محمدابراهیم لودویک

تعداد صفحات:  273 صفحه / قیمت: 13 دلار

.

The PayTech Book

کتاب پی‌تک از سری کتاب‌های فین‌تک است که به‌صورت جمع سپاری و توسط متخصصان حوزه پرداخت از سراسر دنیا نوشته شده و توسط انتشارات وایلی منتشر شده است. سوزان چیستی چهره شاخص حوزه فناوری‌های مالی به همراه سه نفر دیگر ویراستاری این اثر را بر عهده داشته‌اند. در این کتاب بازیگران اصلی حوزه پی‌تک، وضعیت قانون‌گذاری، سرمایه‌گذاری در این حوزه، کاربران و آینده آن مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. انتشارات وایلی پیش از این کتاب‌های فین‌تک، اینشورتک، ولث‌تک و رگ‌تک را منتشر کرده بود. کتاب پی‌تک هم‌اکنون قابل پیش‌خرید از فروشگاه آمازون است.

ناشر: Wiley / ویراستار: سوزان چیستی

تعداد صفحات: 328 صفحه / قیمت: 30 دلار

.

The Future of Finance

این کتاب توسط یک مهندس و متخصص هوش مصنوعی و یک بانکدار نوشته شده است. فابریک فیشر و هنری ارسلانیان نویسندگان این کتاب هستند. کتاب آینده امور مالی، تاثیر فین‌تک، هوش مصنوعی و رمزنگاری در حوزه خدمات مالی را بررسی و آینده خدمات مالی و تاثیر آن بر جامعه را مورد توجه قرار می‌دهد. نیمه اول کتاب به‌طور ساده فین‌تک، هوش مصنوعی و رمزارزها را تبیین می‌کند و نیمه دوم کتاب به مروری عملی، مختصر و جذاب از آخرین روندهای حوزه مالی و تاثیر آن بر آینده صنعت خدمات مالی اختصاص پیدا کرده است.

ناشر: Palgrave Macmillan / نویسنده: هنری ارسلانیان، فابریک فیشر

تعداد صفحات: 312 صفحه / قیمت: 26 دلار

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.