راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

درباره مراد چتینکایا، رئیس بانک مرکزی ترکیه چه می‌دانید؟

ماهنامه عصر تراکنش / اواسط تیرماه خبر برکناری مراد چتینکایا، رئیس بانک مرکزی ترکیه توسط رئیس‌جمهور این کشور منتشر شد. بر اساس اخبار منتشرشده، رجب طیب اردوغان، مراد چتینکایا را که سال به‌عنوان رئیس بانک مرکزی مشغول به فعالیت بوده، برکنار و معاون او را جانشینش کرده است.

با اینکه دلیل رسمی این برکناری مشخص نشده، اما برخی رسانه‌ها گفته‌اند که اردوغان منتقد سیاست‌های چتینکایا بوده است. از جمله انتقادهای مطرح‌شده، سرعت کم بانک مرکزی ترکیه در کم‌کردن نرخ بهره عنوان شده و گفته شده که چتینکایا تمایلی به کم‌کردن نرخ بهره نداشته است.

بانک مرکزی ترکیه از مدت‌ها پیش تحت فشار شدیدی از سوی اردوغان بوده تا به رونق گرفتن اقتصاد ترکیه کمک کند. البته گویا به‌جز نرخ بهره، بی‌ثباتی پول ملی و تورم بالا نیز از دیگر اختلاف‌نظرهای این دو نفر بوده است.

چتینکایا اقتصاددان ترکی است که از سال 2016 به‌عنوان رئیس بانک مرکزی این کشور مشغول به کار بوده است. قبل از اینکه او جایگزین اردم باشچی، رئیس سابق بانک مرکزی ترکیه شود، به‌عنوان معاون در این سازمان فعالیت می‌کرد. بانک مرکزی این کشور در ژوئن سال 1930 به‌عنوان شرکت سهامی تأسیس شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.