راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دنیا به بیت‌کوین چگونه نگاه می‌کند؟

بعد از گذشت یک دهه از عمر نخستین ارز رمزنگاری‌شده مردم دنیا آن را با نام بیت‌کوین می‌شناسند و با وجودی که بیش از دوهزار رمزارز در جهان ثبت شده بیت‌کوین جایگاهی بی‌همتا در بین سایر رقبا دارد. مردم، دولت‌ها و کارآفرینان دیدگاه‌های مختلفی در مورد بیت‌کوین دارند و این پدیده نوظهور دنیای تکنولوژی باعث شکل‌گیری بحث‌های داغ مختلفی در سراسر جهان شده است.

در این گزارش از کوین نیک قصد داریم شیوه استقبال مردم جهان از بیت‌کوین را مورد بررسی قرار دهیم و برخورد دولت‌ها با این پدیده نسبتاً تازه را برای شما شرح دهیم.

.

سه برخورد عمده در قبال بیت‌کوین

با وجود شیوه‌های متنوع برخورد با بیت‌کوین می‌توان نگرش مردم و دولت‌ها به بیت‌کوین را در سه گروه عمده جای داد.

۱- مخالفان سر سخت

برخی مردم و دولت‌ها از همان اول در مقابل بیت‌کوین موضع سختی گرفته و با آن مخالفت کرده‌اند.
به عنوان مثال دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا رسماً اعلام کرده به بیت‌کوین علاقه‌ای ندارد و دولتش تلاش کرده در مقابل ارزهای دیجیتال مقاومت کند.

ترامپ در یک توییت گفته است: «من هواداربیت‌کوین و سایر رمز ارزها نیستم، چون پول نیستند و ارزش آن‌ها بسیار نوسان دارد.» جالب است بدانید در کشوری که رئیس‌جمهور آن از ارزهای دیجیتال استقبال نمی‌کند شرکت‌های بزرگ و چند ملیتی مثل فیس‌بوک معتقد هستند که ارزهای دیجیتال آینده جهان را می‌سازند و به همین منظور در پی راه‌اندازی ارز دیجیتال اختصاصی خود یا همان «لیبرا» هستند.

بحث‌ها در مجلس قانون‌گذاری و کنگره آمریکا بر سر رمزارزها بسیار داغ است و مخالفان و موافقان می‌کوشند سایرین را با خود همراه کنند. به‌هرحال این نکته که شرکت‌های آمریکایی به تکنولوژی بلاکچین علاقه زیادی نشان می‌دهند و در پی استفاده حداکثری از توانایی‌های آن هستند غیر قابل انکار است.

.

۲- نگاه بی‌تفاوت و سکوت

برخی افراد و کشورها از ابتدا در قبال بیت‌کوین سیاست سکوت و بی‌تفاوتی را در پیش گرفتند و نه از آن استقبال گرمی کردند و نه اینکه به مخالفت بر خواستند. سکوت قانون و دولت‌ها در قبال بیت‌کوین مدت زیادی دوام نداشته و در بسیاری از کشورهایی که در ابتدا نسبت به بیت‌کوین بی‌تفاوت بودند هم بحث‌های داغی در جریان است.

در کشور خودمان اختلاف نظرهایی که در بین دفتر ریاست جمهوری، وزارت ارتباطات، شورای عالی فضای مجازی و بانک مرکزی در خصوص رمز ارزها وجود دارد بیانگر اهمیت یافتن این پدیده نوظهور در کشور و گرایش عمومی به آن است. به نحوی که سبب شده دستگاه‌های مربوطه در این خصوص اظهار نظر کنند و سعی کنند موضع خود را در قبال این موضوع مشخص کنند.

.

۳- دسته سوم پیشگامان

گروه سوم که من نام آن‌ها را پیشگامان گذاشته‌ام از همان ابتدا از بیت‌کوین استقبال کردند و تلاش کردند از آن نهایت استفاده را ببرند. کشور ترکیه یکی از کشورهایی است که طرفداران بیت‌کوین بی‌شماری دارد و از هر ۵ نفر یکی از بیت کوین استفاده می‌کند. کشور نیوزیلند یکی دیگر از این کشورها است، آن‌ها تصمیم دارند حقوق کارکنان را با بیت‌کوین پرداخت کنند در بیانیه اداره مالیات نیوزیلند آمده است: بیت‌کوین کل دنیا را فتح کرده است.»

در این فرمان که از اول سپتامبر قابل اجراست و به مدت سه سال اعتبار دارد شرایط پرداخت حقوق کارکنان با بیت‌کوین اعلام شده است. پیش‌تر هم شرکت «جی‌ام او وب» ژاپن اعلام کرده بود پرداخت‌های خود به کارکنان را به صورت بیت‌کوین انجام خواهد داد.

دستگاه‌های خودپردازبیت‌کوین از دیگر نشانه‌های همه گیر شدن از ارز دیجیتال است. اولین دستگاه ATM بیت کوین در سال ۲۰۱۳ توسط شرکت Robocoin در ونکوور کانادا در کافی‌شاپ Waves راه‌اندازی شد و پس از آن در آمریکا، نیوزلند و کشورهای اروپایی این دستگاه جلب توجه کرد. در حال حاضر بیش از ۸۰۰ دستگاه ATM بیتکوین در کشور آمریکا استفاده می‌شود که برای این منظور قوانین ایالتی و فدرالی تصویب و اجرا شده است.

.

مصارف فعلی بیت‌کوین

خیلی جالب است بدانید ارز دیجیتالی که مدت‌ها بر سر استفاده کردن یا نکردن آن بحث بوده در حال حاضر کاربردهای عملی بسیاری در جهان دارد. شما در بسیاری کشورهای جهان می‌توانید با بیت‌کوین خرید کنید بسیاری از سایت‌های خرید آنلاین معتبر مثل آمازون بیت کوین را به عنوان ابزار پرداخت به رسمیت می‌شناسند و می‌توانید از طریق آن خرید کنید. حتی با بیت‌کوین می‌توانید از شرکت تویوتای ژاپن ماشین بخرید و یا در این کشور با بیت‌کوین وام دریافت کنید.

بسیاری از افراد با کمک ظرفیت انتقال وجه ناشناس بیت‌کوین به نهادهای خیریه کمک می‌کنند. مسافران در هنگام سفرهای خارجی برای نگهداری راحت‌تر دارایی‌های خود و حفظ آن بیت کوین با خود حمل می‌کنند.
خرید بیت‌کوین به صورت یک ابزار سرمایه‌گذاری مطمئن به ویژه در کشورهایی که ارزش پول ملی آن‌ها رو به کاهش است تبدیل شده است. انتقال پول به اقصی نقاط جهان از طریق بیت‌کوین بسیار ساده است و در کسری از زمان می‌توانید بدون پرداخت هزینه اضافه وجه منتقل کنید.

.

نتیجه‌گیری

همیشه برخورد با پدیده‌های نوظهور سخت بوده و افراد و کشورها در مقابل تحولات تکنولوژی برخوردهای مختلفی داشته‌اند. اگرچه بیش از ۱۰ سال از عمر بیت‌کوین می‌گذرد اما در بسیاری از نقاط جهان یک پدیده تازه به شمار می‌آید. مردم و دولت‌ها سعی می‌کنند با شناخت دقیق از آن تصمیم درستی در قبال آن بگیرند به نحوی که از مزایای رمزارزها نهایت استفاده را ببرند و کمترین زیان در قبال آن متوجه آن‌ها شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.