پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
مدیریت خدمات، راهی به سوی ارزش آفرینی برای مشتریان
الهام حاجی سامی، کارشناس پیادهسازی و استقرار گروه فناوری پرند / ارزش آفرینی برای مشتریان، مهمترین کمکِ مدیریت خدمات به ماست. بدین معنا که با ارائه ارزش برای مشتریان، میتوانیم ماندگاری خود در بازار را بیمه کنیم. به همین منظور، از دیدگاه ITIL و با توجه به مشخصههای مدیریت خدمت همچون مشتری، رقابت و تفاوت در استراتژی، سه نوع ارائهدهنده خدمت را با هم بررسی میکنیم.
.
نوع I: ارائهدهنده خدمت داخلی
ارائهدهنده خدمت داخلی، واحدی درون سازمانی مانند واحدهای مالی، منابع انسانی و IT است که مشتریان آن، همکاران واحدهای دیگرِ سازمان هستند. به بیانی دیگر ارائهدهندگان خدمت داخلی با مشتریان خود ادغام شده و همراستای کسبوکار فعالیت میکنند.
.
نوع II: ارائهدهنده خدمت مشترک
ارائهدهنده خدمت مشترک زمانی کارآمد است که به دنبال رقابت تجاری نباشیم. این گروه از ارائهدهندگان خدمت، به صورت مشترک به واحدهای داخل سازمان و مشتریان خارجی خدمات ارائه میکنند. مزیت این رویکرد، افزایش قابلیت سازمان در استفاده از فرصتهاست بدین معنا که ریسکها و هزینهها در گستره بزرگتری از مشتریانمان تقسیم میشوند.
.
نوع III: ارائهدهنده خدمت خارجی
ارائهدهنده خدمت خارجی، میتواند با کمترین هزینه، خدمت را ارائه دهد زیرا با ادغام تقاضاهای مشتریان باعث کاهش بهای ارائه خدمت میشود. وقتی نمیخواهیم خودمان مالک و ادارهکننده داراییهای مورد نیاز در خدمتی خاص باشیم، از این نوع ارائهدهنده خدمت کمک میگیریم و به اصطلاح آن خدمت را برونسپاری میکنیم.
البته حتماً در نظر داشته باشیم که برای ارائه خدمت در سازمان و یا برون سپاری آن، میبایست به تمام زوایای آن خوب فکر کنیم.
فراموش نکنیم که به عنوان یک ارائهدهنده خدمت، ایجاد یک زیرساخت قوی برای تداوم ارتباط با مشتریانمان (داخلی / خارجی) یکی از مهمترین عواملِ موفقیت کسبوکارمان محسوب میشود.
ارتباط با مشتری، تنها یک بار ایجاد میشود و اگر این ارتباط محکم بنا شده باشد، به احتمال زیاد مشتریان، به ما وفادار میمانند. البته در این میان، باید مراقب تعهد دادن به مشتریانمان باشیم.
.
ایجاد ارزش برای مشتریان
ارزش یک خدمت از ترکیب مشخصهها (مانند پشتیبانی عملکرد و از بین بردن محدودیتها) و ضمانت (شامل ضمانت در دسترس بودن، ظرفیت، تداوم و امنیت در خدمت) حاصل میشود. مشخصهها به عنوان کارکردِ خدمت، برای دستیابی مشتری به انتظاراتش به حساب میآیند و ضمانت خدمت، بر عهده گرفتن مسئولیت قطع خدمت، عنوان میشود.
توجه داشته باشیم، همه افراد درون سازمان، بدون توجه به نقششان، در ارائه خدمت به مشتریان، ذینفع مدیریت خدمت به شمار میآیند و در ارائه جریانِ ارزش به مشتریان، مسئول خواهند بود. اجزای تشکیل دهنده زنجیره ارزش، در شکل زیر نمایش داده شده است.
.
اجزای تشکیل دهنده زنجیره ارزش
برای کسب اطمینان از متفاوت بودن خدمت ارائه شده، وجود برنامهریزی استراتژیک ضروری است و این همان نکته مهمی است که ITIL از آن نشأت گرفته است و با درک ثابتی از کلیت کسبوکار، خروجیهای مطلوب، ارزشها و علت مطلوبیتِ ارزش برای مشتریانمان، به این مهم دست مییابیم.
اگر تفاوتی در خدمتی که ارائه میکنیم ایجاد نکنیم، به احتمال زیاد، مشتریانمان ما را با یکی از رقبایمان جایگزین خواهند کرد.