پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
الویتهای پرداخت مصرفکننده برای خریدهای فروشگاهی در امریکا
محمد کاظم کاظمی راد؛
گسترش روزافزون پرداختهای الکترونیک در سالهای اخیر و ورود تکنولوژیهای جدید و متنوع در این عرصه، چهره این صنعت نوپا را در معرض تغییرات فراوان قرار داده به گونهای که شرکتهای فعال در این عرصه مدام در حال ارائه روشهای متنوع و امن برای مشتریان به منظور کسب بازارهای هدف و پیشیگرفتن از هم میباشند.
یکی از نکات قابل توجه در صنعت پرداخت الکترونیک برای رقابت شرکتهای فعال در آن، روشهای مورد استفاده و قابل ارائه برای انواع پرداخت و انجام عملیات تراکنش در نقاط فروش میباشد. پذیرندگان و دارندگان مختلف به تناسب نوع صنف درآمدی، علایق و انتظارات خویش از روشهای پرداخت گوناگونی استفاده مینمایند که توجه و تمرکز بر رفتارهای پرداخت و الویتهای آنان و برنامهریزی در این خصوص در هدایت شرکتهای ارائه کننده خدمات پرداخت به سمت کسب بازارهای رقابتی، بسیار راهگشا خواهد بود. در این میان تجربه کشورهای پیشرو در این صنعت از قبیل امریکا و اقدامات انجام شده توسط شرکتهای ارائه کننده خدمات پرداخت الکترونیک در این کشور میتواند به عنوان چراغ راهی برای سایر کشورهای در حال توسعه مفید باشد.
مستند پیشرو به مطالعه موردی الویتهای پرداخت مصرفکنندگان برای خریدهای فروشگاهی در سال ۲۰۰۹ در کشور امریکا میپردازد که براساس نظرسنجی صورت گرفته از جوامع آماری مختلف محقق گردیده است.
نتایج و تجزیه و تحلیلهای حاصل از این مطالعه در برنامهریزی شرکتهای ارائه کننده خدمات پرداخت الکترونیک بسیار سودمند میباشد که به عنوان مقاله جاری تهیه و ارائه گردیده است.
عبارات کلیدی
۱. رشد پرداختهای الکترونیکی و حساب مربوط به اکثریت پرداختهای فروشگاهی؛ پرداختهای الکترونیک مبین ۶۳درصد کل پرداختهای فروشگاهی است. درحال حاضر حساب بدهی از بالاترین سهم پرداختهای فروشگاهی با میزان ۳۷درصد در مقایسه با ۲۲درصد پرداختهای صورتگرفته توسط کارت اعتباری برخوردار است.
۲. پرداختهای مبتنی بر کارت که جایگزین چک و پول نقد در فروشگاهها میباشد؛ سهم حساب بدهی پرداختها در پایانه فروش فراتر از پول نقد و نیز کارتهای اعتباری میباشد.
۳. حساب بدهی به عنوان متد پرداخت مطلوب مصرفکنندگان برای خریدهای فروشگاهی شیوع بیشتری دارد؛ ۳۷درصد مصرفکنندگان استفاده از کارتهای بدهی(یا قرضه) را برای انجام امور خرید در فروشگاهها ترجیح میدهند به طوری که سیستم خرید نقدی با ۳۲درصد پشتسر آن قرار دارد.
۴. نوع پرداخت در موقعیتهای خردهفروشی فرق میکند؛ بسته به اینکه یک مصرفکننده در چه موقعیتی قرار دارد و چه کالایی را خرید میکند، نوع پرداخت تفاوت میکند. برای مثال، حساب بدهی در جایگاههای سنتی فروشگاههای خواربارفروشی، داروخانهها و فروشگاههای ارزان(دارای تخفیف) رواج بیشتری دارد.
۵. کاربرد حساب بدهی زمانی رو به فزونیاست که کاربرد چکها در حال کاهش است؛ طی دو سال آتی از مصرفکنندگان انتظار میرود که کاربرد سیستم حساب بدهی خود را افزایش داده و استفاده از چک را کاهش دهند.
در مورد این مطالعه
First Data یکی از اسپانسرهای مطالعه سال ۲۰۰۸ در زمینه اولویتهای پرداخت مصرفکننده بود که توسط هیتاچی تحقق یافت. این فرد به ارائه مشاوره به ۳۳۰۸ مصرفکننده امریکایی میپردازد که نظرسنجی آنلاین در ژوئن ۲۰۰۸ را تکمیل نمودند. این نظرسنجی تحت مدیریت آنلاین هارنز پل قرار داشت. این نظرسنجی بهمنظور جمعآوری دادههای مصرفکنندگان طراحی گردید که به ترسیم محیط پرداخت فعلی و چشمانداز آینده میپردازد.
ابزار این نظرسنجی شامل پنج بخش میگردد:
- اولویت پرداخت در فروشگاه
- اولویتهای پرداخت اینترنتی
- اولویت پرداخت صورتحساب
- کارتها(شامل اعتباری، حساب بدهی و پیشپرداخت)
- پرداختهای جدید
این اطلاعات فشرده بازار تعاریف کلیدی را برای اولویتهای پرداخت در فروشگاهها ارائه میکند.
عبارت کلیدی ۱
رشد پرداختهای الکترونیکی و تبیین دلیل گسترش انواع پرداختهای صورتگرفته در فروشگاه
گرایش مصرفکنندگان از پرداختهای کاغذی به پرداختهای الکترونیکی در مراکز فروش در حال استمرار بوده است. در حال حاضر پرداختهای الکترونیک مبین ۶۳درصد پرداختها (در مقایسه با ۴۳درصد در سال ۱۹۹۹) میباشند. سهم پرداختهای کاغذی از ۵۷درصد به ۳۷درصد در حد فاصل سالهای ۱۹۹۹ تا ۲۰۰۸ رسیده است.
هماکنون حساب بدهی از بالاترین سهم خریدهای فروشگاهی برخوردار میباشد و چکها تقریبا محو شدهاند. حساب بدهی PIN و امضاء بیانگر میزان ۳۷درصدی ترکیب معاملات فروشگاهی می باشند. هماکنون خرید با پول نقد با ۲۹درصد معاملات مقام دوم و کارتهای اعتباری با ۲۲درصد رتبههای دوم و سوم را دارا میباشند.
نمودارهای ذیل ترکیب تراکنشهای(خرید و فروش) و پرداخت فروشگاهی در حدفاصل سالهای ۱۹۹۹ تا۲۰۰۸ را به تصویر میکشد.
عبارت کلیدی ۲
پرداختهای مبتنی بر کارت که جایگزین چکها و پول نقد میشوند
سهم حساب بدهی ترکیب پرداخت فروشگاهی از ۲۱درصد در سال ۱۹۹۹ به ۳۷درصد در سال ۲۰۰۸ افزایش یافته است. استفاده از کارت اعتباری با یک جهش در سال ۲۰۰۸ نسبتا ثابت باقی مانده است که بهطور بالقوه به دلیل شرایط اقتصادی فعلی میباشد. استفاده از پول نقد از ۳۹درصد در سال ۱۹۹۹ به ۲۹درصد کاهش یافته است. چکها از ۱۸درصد به ۸درصد تنزل داشتهاند.
عبارت کلیدی ۳
حساب بدهی به عنوان متد پرداخت مطلوب مشتری رواج بیشتری دارد.
۳۷درصد مصرفکنندگان بیان داشتند که ترجیح میدهند تا از یک کارت اعتباری در پایانههای فروش استفاده کنند(۳۲درصد پرداخت نقدی را ترجیح میدهند). حساب بدهی PIN تا حدودی بیشتر از حساب بدهی امضاء ترجیح داده میشود (۲۲درصد در برابر ۱۵درصد). مصرفکنندگان ذکر نمودند که از طریق کاربرد کارتهای حساب بدهی، آنها فراتر از میانگین موجودی خرج نمیکنند و میتوانند پول نقد را دراکثر خردهفروشیها بازپس بگیرند.
عبارت کلیدی ۴
نوع پرداخت در موقعیت خردهفروشی تفاوت میکند.
پول نقد در موقعیتهایی با حجم خرید کم و جایی که سایر اشکال پرداخت در دسترس نبوده یا مورد قبول نیست، رایج میباشد. حساب بدهی در اکثر موقعیتهای سنتی خرید و فروش رایجترین شکل پرداخت میباشد مانند: فروشگاههای خواربار فروشی، داروخانهها و فروشگاههای ارزانقیمت(تخفیفدار).
کارت اعتباری به کرات برای خریدهای اختیاری یا عندالزوم از قبیل فروشگاههای بزرگ و رستوران و نیز ایستگاههای پمپگاز مورد استفاده قرار میگیرد. چکها به صورت مستمر در فروشگاههای تخفیفدار، خواربارفروشیها و داروخانهها کاربرد دارند.
عبارت کلیدی ۵
از کاربرد حساب بدهی زمانی انتظار افزایش میرود که کاربرد چکها رو به کاهش باشد.
انتظار میرود که کاربرد حساب بدهی PIN و امضاء برای خریدهای فروشگاهی طی سال آتی تا ۱۰ الی ۱۲درصد افزایش یابد. انتظار میرود کاربرد کارت اعتباری تا ۲درصد کاهش و چکها احتمالا تا ۱۵درصد باکاهش مواجه شوند. اکثر این تغییرها به دلیل جایگزینی استفاده از یک متد پرداخت به جای دیگری از سوی مصرفکنندگان خواهد بود.بالاخص در مورد چکها و پول نقد. لازم بهذکر است که یک بخش بزرگی از مصرفکنندگان جوانتر درصدد افزایش مصرف حساب بدهی خویش در سایر اشکال پرداخت هستند.
اندازه نمونه
از تمام ۳۳۰۸ فرد پاسخگو و شرکتکننده در نظرسنجی، سوالات اصلی در ارتباط با رفتار پرداخت آنها در فروشگاهها، صورتحسابهای آنلاین و برای پرداخت این صورتحسابها مطرح گردید. علاوه بر این، پاسخدهندگان به صورت تصادفی به زیرگروههایی تقسیم شدند تا به سوالات مرتبط با حوزههای مشخص و موردنظر پاسخ گویند. جدول ذیل به صورت فشرده به طرح اندازههای نمونه از طریق متد پرداخت میپردازد.
تهیه و تنظیم: محمد کاظم کاظمی راد، سرپرست امور مشتریان ایران کیش
منابع
Consumer Payment Preferences for In-Store Purchases
Prepared by: Sharon Brant – Director
© ۲۰۰۸ First Data Corporation. All rights reserved. Proprietary