راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اسکوئر قصد ارسال مجدد درخواست مجوز بانکی از اف‌دی‌آی‌سی را دارد

اسکوئر (Square) هفته‌ی گذشته، درخواست دریافت مجوز بانکی از اف‌دی‌آی‌سی (FDIC) را لغو کرده بود ولی اکنون قصد ارسال مجدد آن را دارد.

اسکوئر یک شرکت پردازشگر خدمات پرداخت است و اخیراً از درخواستی که برای تبدیل‌شدن به یک بانک سپرده‌گذاری داده بود، صرف‌نظر کرده است. این اقدام، به حرکت شرکت وام‌دهنده‌ی آنلاین سوشیال فایننس (Social Finance) یا همان سوفی (SoFi) شبیه است. سوفی در پائیز گذشته، درخواست خود را لغو کرد، ولی اسکوئر، برخلاف سوفی، در حال برنامه‌ریزی برای ارسال درخواست دوباره است. این شرکت، دلیل تصمیم پنجشنبه‌ی گذشته‌ی خود را مشکلات اجرائی عنوان کرده و هنوز زمان مشخصی را برای درخواست مجدد، اعلام نکرده است.

اسکوئر قصد ارسال مجدد درخواست مجوز بانکی از اف‌دی‌آی‌سی را دارد
اسکوئر قصد ارسال مجدد درخواست مجوز بانکی از اف‌دی‌آی‌سی را دارد

اسکوئر در بیانیه‌ای که در روز جمعه و در رویترز منتشر کرد، گفت:

ما در حال انجام گفتگوهای سازنده‌ای با اف‌دی‌آی‌سی هستیم. تصمیمی که برای لغو و ارسال دوباره‌ی درخواست گرفتیم، یک گام اجرائی بود که با هدف بهبود و تقویت برخی از زمینه‌های تقاضا‌نامه انجام شد… شرکت ما کماکان به همکاری نزدیک با اف‌دی‌آی‌سی و یوتا دی‌اف‌آی (Utah DFI) ادامه خواهد داد.

هیچ جزئیاتی از (گام اجرائی) مذکور منتشر نشده و وب‌سایت بانک اینوویشن، هم‌چنان به دنبال برقراری ارتباط و دریافت پاسخ از اسکوئر است.

شرکت سانفرانسیسکویی اسکوئر، در ماه سپتامبر، درخواست تبدیل شدن به شرکت ارائه‌کننده‌ی وام صنعتی (ILC) خود را به شرکت فدرال بیمه‌ی سپرده‌های بانکی یا همان اف‌دی‌آی‌سی ارسال کرد. هدف از انجام این تقاضا، تبدیل شدن به یک بانک جدید با نام اسکوئر فایننشیال سرویسز اینک (Square Financial Services Inc) بود. قرار بر این بود که لوئیس گودوین (Lewis Goodwin) مدیرعامل اجرائی سابق گرین دات (Green Dot)، سمت ریاست این بانک را به عهده بگیرد و ژاکلین روزز (Jacqueline Reses)، رئیس بخش وام‌دهی اسکوئر، معاون او باشد. درخواست شرکت وام صنعتی اسکوئر به دپارتمان مؤسسات مالی یوتا، هنوز دست‌نخورده باقی ‌مانده است.

بانک جدید قصد دارد که خدمات وام‌دهی به کسب‌وکارهای کوچک را ارائه کند. کلتیک (Celtic Bank)، شریک بانکی اسکوئر محسوب می‌شود و زمانی که اسکوئر مجوز بانکی خود را کسب کند، دیگر نیازی به همکاری با آن نخواهد داشت.

اسکوئر از زمان تأسیس خود در سال 2014 تابه‌حال، دو میلیارد دلار وام را در اختیار بیش از 140000 کسب‌وکار کوچک و متوسط قرار داده است.

معروف است که اخذ مجوز بانکی در ایالات‌متحده، روندی خسته‌کننده و پرهزینه دارد و شاید به همین دلیل است که هیچ فین‌تکی تاکنون موفق به انجام این کار نشده است. حتی بانک‌های چالشگری مانند ان 26 (N26) آلمان، که مجوز بانکداری پان اروپایی دارند، برای کسب مجوز فعالیت در ایالات‌متحده، از این روند دوری می‌کنند.

سوفی در ماه اکتبر گذشته و تنها یک ماه پس از ارسال درخواست به اف‌دی‌آی‌سی، از تقاضای خود انصراف داد. علت این اقدام، اعمال تغییرات در مدیریت عنوان شد، چرا که مایک کاگنی (Mike Cagney)، مدیرعامل این شرکت، در پی اتهامات مبنی بر آزار و اذیت جنسی، استعفا داده بود.

شرکت وارو مانی (Varo Money)، یک شرکت ارائه‌دهنده‌ی حساب‌جاری است و در ماه ژانویه، 45 میلیون دلار را به قصد درخواست ارسال امتیاز بانکی، جذب کرد. وارو مانی هنوز توضیحی دراین‌باره نداده است و مشخص نیست که آیا هنوز هم به دنبال هدف خود است یا خیر.

اسکوئر در بورس اوراق بهادار نیویورک، با نماد تیکر اس‌کیو (SQ) معامله می‌شود و در ساعت 11 صبح امروز، با قیمت 64.88 دلار دادوستد شده است. این مقدار، اندکی بیشتر از قیمت دیروز، یعنی 64.14 دلار است. ارزش جاری اسکوئر در بازار، 25 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

منبع: Bankinnovation

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.