راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بهترین و بدترین بانک‌های آمریکا در سال ۲۰۱۹ از دیدگاه فوربس

بانک‌های ایالات‌متحده، در سال 2018، با تمام قوا به فعالیت پرداختند و در سه دوره‌ی سه‌ماهه‌ی متوالی، موفق به شکستن رکورد سودآوری شدند. درآمد خالص 62 میلیارد دلاری این صنعت در سه‌ماهه‌ی سوم، در مقایسه با یک سال قبل، 29 درصد افزایش داشت؛ همچنین نرخ بازگشت دارائی بانک‌ها نیز 1.41 درصد بود که در طی 32 سالی که شرکت فدرال بیمه‌ی سپرده‌های بانکی (FDIC) به پیگیری داده‌ها می‌پردازد، بی‌سابقه بوده است.

کریس واندرپول (Chris Vanderpool)، تحلیل‌گر ارشد در اس‌اندپی گلوبال اینتلیجنس (S&P Global Market Intelligence)، می‌گوید: «بانک‌های بزرگ در موضع قدرت قرار دارند. در حال حاضر، بانک‌ها به ترازنامه‌های پر مایه‌ی خود می‌بالند و افزایش روزافزون حاشیه‌ی سود خالص به آن‌ها کمک کرده است تا منافع بسیاری را به دست آورند. علاوه بر آن، کیفیت اعتباری بانک‌ها نیز همانند گذشته، در سطح بالایی قرار دارد.»

بااین‌حال، شکاف‌هایی نیز در عملکرد بانک‌ها دیده می‌شود. به عنوان نمونه، در گزارش منتشر شده‌ی مربوط به سه‌ماهه‌ی چهارم سال 2018، هر دوی بانک‌های جی‌پی مورگان چیس (JPMorgan Chase) و ولز فارگو (Wells Fargo)، ضعیف‌تر از سطح انتظارات وال‌استریت ظاهر شدند. جیمی دایمن (Jamie Dimon) مدیر اجرائی جی‌پی‌مورگان چنین می‌گوید: «در طی سال 2019، رهبران کشور را به داشتن روحیه و دیدگاه مشارکتی و سازنده تشویق خواهیم کرد. تحقق این امر به تقویت هر چه بیشتر حس رضایت در مشتری و کسب‌وکارها می‌انجامد.»

بالغ بر 5000 بانک و موسسه‌ی پس‌انداز در ایالات‌متحده وجود دارد، بااین‌حال، قسمت عمده‌ای از دارائی‌ها تنها در یک قسمت متمرکز شده‌اند. 100 بانک و موسسه‌ی برتر، 13.8 تریلیون دلار دارائی دارند، این رقم برابر است با 78 درصد از کل دارائی‌های بانک‌های ایالات‌متحده. کیفیت و میزان سودآوری دارائی، در هر کدام از مؤسسات مالی با دیگری متفاوت است. محققان فوربس (Forbes)، با در نظر گرفتن این نکته، و با هدف تعیین بهترین و بدترین بانک‌های آمریکا در سال 2019 داده‌های مالی را مورد ارزیابی قرار داده‌اند.

برای مشاهده‌ی لیست کامل بهترین و بدترین بانک‌های آمریکایی، روی این لینک کلیک کنید.

در دوران بعد از بحران مالی، برای دهمین سال پیاپی است که فوربس، در همکاری با اس‌اندپی گلوبال اینتلیجنس، به جمع‌آوری و مطالعه‌ی داده‌های مرتبط با رشد، سطح کیفیت اعتباری و سودآوری 100 بانک بزرگ تجاری و موسسه‌ی پس‌انداز می‌پردازد. کمپانی اس‌اندپی در قسمت داده‌ها همکاری داشته، ولی بخش رتبه‌بندی منحصراً توسط محققان شرکت فوربس انجام گرفته است.

در این رتبه‌بندی، 10 معیار لحاظ شده است. این معیارها عبارت‌اند از: نرخ بازگشت متوسط سرمایه‌های عادی ملموس، نرخ بازگشت دارائی‌های متوسط، حاشیه‌ی سود خالص، نسبت بهره‌وری (efficiency ratio) و مقدار خالص charge offs به شکل درصدی از کل وام. فوربس دارائی‌های غیر فعال (nonperforming assets) را به عنوان درصدی از دارائی‌ها لحاظ کرده و در رتبه‌بندی خود دخالت داده است. نرخ حقوق مالکانه سرمایه لایه اول (CET1 ratio)، نسبت سرمایه‌ی مبتنی بر ریسک و مقدار ذخایر به عنوان درصد دارائی‌های غیر فعال نیز جزو همین معیارها هستند. دهمین مؤلفه‌ی سنجش نیز عبارت است از رشد درآمد عملیاتی.

محققان این رتبه‌بندی، آن دسته از بانک‌هایی را که شرکت والد آن‌ها خارج از ایالات‌متحده قرار دارد، از این تحقیق مستثنا کرده‌اند. فرست هاوایین (First Hawaiian) نمونه‌ای از همین بانک‌ها است که قبل از ماه آگوست، نتایج مالی‌ (financial results) خود را با غول بانکی فرانسوی بی‌ان‌پی پریباس (BNP Paribas) ادغام کرده است.

هوم بنک‌شیرز (Home BancShares) برای دومین سال پیاپی، به عنوان برترین بانک آمریکا شناخته شده است. این بانک که در کانوی (آرکانزاس) قرار دارد، در 6 مورد از 10 معیار نامبرده، جزو 15 شرکت مالی برتر بوده و در معیار نسبت بهره‌وری، با 37 درصد، در رتبه‌ی سوم قرار گرفته ‌است (مقدار متوسط نسبت بهره‌وری برای 100 بانک برتر، برابر است با 59 درصد). همچنین رشد درآمد عملیاتی هوم بنک‌شیرز در طی 12 ماه گذشته، 28 درصد محاسبه شده است.

بانک مذکور 20 سال پیش در همین روزها بود که تأسیس شد و اکنون، بعد از پشت سر گذاشتن 23 فرآیند مالکیت، مقدار دارائی آن به 15 میلیارد دلار رسیده است. این بانک در چهار ایالت مختلف خدمت‌رسانی می‌کند و حضور فعالی در بخش دسته ماهیتابه فلوریدا (Florida Panhandle) دارد.

موسسه‌ی بانکی فیرست مرچنتس (First Merchants) که دفتر اصلی آن در مونسی، ایندیانا (Muncie, Indiana) قرار دارد، امسال با دو پله پیشرفت، در رده‌ی دوم برترین بانک‌های آمریکا قرار گرفته است. این بانک 10 میلیارد دلاری، نرخ بازگشت دارائی‌های متوسط 1/5 درصدی و نرخ بازگشت متوسط سرمایه‌های عادی ملموس 17/4 درصدی را در کارنامه‌ی خود ثبت کرده است. مقدار ذخایر این بانک نیز نزدیک به چهار برابر کل وام‌های غیر عملیاتی است.

اگر بخواهیم جمع‌بندی کنیم، باید بگوییم که کامیونیتی بانک سیستم (Community Bank System)، سی‌وی‌بی فایننشیال (CVB Financial) و اس‌وی‌بی فایننشیال (SVB Financial) بعد از دو بانک یاد شده قرار داشته و به ترتیب جایگاه‌های سوم تا پنجم برترین بانک‌های آمریکا را به خود اختصاص داده‌اند. نام چندین بانک‌ کالیفرنیایی مانند اکسوس فایننشیال (Axos Financial)، ایست وست بنکورپ (East West Bancorp) و کتی جنرال بنکورپ (Cathay General Bancorp) نیز در جمع ده بانک برتر آمریکایی دیده می‌شود.

در عرض چند ماه گذشته، تقریباً تمامی سهام بانک‌های بزرگ افت کرده است، به‌طوری‌که در سال گذشته، تنها 9 مورد از 100 بانک برتر، عملکردی مثبتی در بازار سهام داشته‌اند. آمار افت متوسط قیمت سهام، 17 درصد بوده که بیش از سه برابر کاهش 5 درصدی سهام S&P 500 است.

واندرپول از اس‌اندپی گلوبال معتقد است: «بانک‌ به نوسان نرخ بهره حساس‌اند و سرمایه‌گذاران، نگران حرکت روبه جلوی بانک‌ها هستند. بااین‌حال، بنا بر تجربه، می‌دانیم که اگر کیفیت عملکرد یک بانک بالا بوده و خدمات سپرده‌گذاری کم‌هزینه‌ای داشته باشد، سرمایه‌گذاران نسبت به آن علاقه نشان می‌دهند.»

چهار بانک بزرگ و پر آوازه‌ی آمریکایی، یعنی جی‌پی‌مورگان چیس، بانک آمریکا (Bank of America)، سیتیگروپ (Citigroup) و ولز فارگو، روی هم 8/8 هزار میلیارد دلار دارائی دارند که برابر است با نیمی از کل دارائی‌های ایالات‌متحده. تمامی این چهار بانک، در نیمه‌ی پایانی فهرست برترین بانک‌های آمریکا جای گرفته‌اند.

جی‌پی‌مورگان، برای سومین سال متوالی، برتر از سه بانک بزرگ دیگر ظاهر شده و در رده‌ی 52 لیست قرار گرفته است، ولی این جایگاه، در مقایسه با سال گذشته، 12 پله سقوط داشته است. درست است که معیارهای مالی بزرگ‌ترین بانک ملی آمریکا، در طی 12 ماه گذشته پیشرفت‌های چشم‌گیری داشته‌اند، ولی این پیشرفت‌ها نتوانسته گوی سبقت را از رقبا برباید. این بانک، در معیار نسبت سرمایه‌ی مبتنی بر ریسک، عملکرد بهتری داشته و با 15/4 درصد، رتبه‌ی 17 را به دست آورده است.

سیتی‌گروپ، ولز فارگو و بانک آمریکا، همگی در یک چهارم پایانی فهرست قرار گرفته و به ترتیب، جایگاه 80، 85 و 89 لیست برترین بانک‌های آمریکا را دریافت کرده‌اند. هر سه بانک مذکور، از نظر میزان رشد و حاشیه‌ی سود خالص، با چالش مواجه هستند.

صدمین بانک، فولتون فایننشیال (Fulton Financial) است که در لنکستر (Lancaster) ایالت پنسیلوانیا واقع شده و به نوعی، حسن ختام فهرست برترین بانک‌های آمریکا در سال 2019 محسوب می‌شود. این بانک، در تمامی معیارها، در نیمه‌ی پایانی رتبه‌بندی قرار گرفته است، به‌عنوان‌مثال، در معیار نرخ بازگشت متوسط سرمایه‌های عادی ملموس، با 10/8 درصد و در معیار مقدار خالص به حساب هزینه منظور نمودن به شکل درصدی از کل وام، با 0/33 درصد، رتبه‌ی 85 را داشته است.

منبع: Forbes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.