راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بلاکچین در ایران نیازمند آموزش در زمینه فنی است / دبیر علمی مدرسه بلاکچین از اهمیت آموزش در بعد فنی این فناوری می‌گوید

دبیر علمی مدرسه بلاکچین شریف معتقد است جای خالی آموزش در زمینه فنی بلاکچین در ایران دیده می‌شود، درحالی‌که اگر تکنولوژی بخواهد در کشور راه‌اندازی شود، نیاز به نیروهای فنی آموزش‌دیده دارد. همین موضوع دلیلی بر این شد که مدرسه تابستانه بلاکچین با توجه به ظرفیت‌هایی که وجود داشت، شکل بگیرد.

زمانی‌که بیت‌کوین معرفی شد، سیستم‌های مالی آمریکا دچار بحران مالی شده بودند. بعد از پایان این بحران بود که در مقاله‌ شخصی به‌نام مستعار ساتوشی ناکاماتو از بیت‌کوین به‌عنوان راهکاری برای نجات از سیستم‌های مالی فعلی صحبت شده بود.

در واقع سیستم‌های مالی که تا آن زمان دچار بحران مالی شده بودند همگی مبتنی بر وجود واسطه‌هایی بود که این واسطه‌ها بعضاً دچار فساد و ناکارآمدی بودند و همین امر کل سیستم را دچار مشکل کرده بود. این واسطه‌ها اعم از بانک، بورس، بیمه و غیره همگی در این بحران سهیم بودند و بیت‌کوین آمد تا این واسطه‌ها را حذف کند.

ببینید: رویداد «مدرسه تابستانه بلاکچین ایران» دوم شهریورماه برگزار می‌شود 

پس اولین صنعتی که متوجه این تغییرات شد همین صنعت مالی بود. در نتیجه وقتی صحبت از بلاکچین می‌شود، اولین صنعتی که در حال حاضر به ذهن می‌رسد صنعت مالی است و اولین نهادهایی که احساس خطر می‌کنند، همین نهادهای مالی هستند. این در حالی است که فقط یکی از کاربردهای تکنولوژی بلاکچین در صنعت مالی است.

بر همین اساس شاهد آن هستیم که بانک‌ها و سایر نهادهای مالی در سراسر دنیا به سرعت در حال تشکیل کارگروه‌های بلاکچین هستند و حتی در ایران هم کم‌وبیش به سمت آموزش تکنولوژی بلاکچین حرکت کرده‌اند. اما موضوع مهم در بدو ورود به هر تکنولوژی، آموزش در ابعاد مختلف آن است. به‌همین بهانه با علی جهانی، دبیر علمی مدرسه بلاکچین درباره دوره‌های آموزشی بلاکچین که قرار است در شهریور و مهرماه امسال با همکاری آزمایشگاه بلاکچین شریف و شرکت آریاهمراه سامانه برگزار شود، صحبت کردیم.

جهانی نقش بلاکچین را در تغییر سیستم‌های مالی و اقتصادی مهم دانست و مطرح کرد: «اولین و مهم‌ترین کاربرد بلاکچین یعنی بدو تولد بیت‌کوین، تغییر در سیستم مالی و اقتصادی بود. در این میان توسعه‌دهنده‌ها و افرادی که به اهمیت بیت‌کوین پی بردند، متوجه شدند که بیت‌کوین بر پایه یک ایده و تکنولوژی منحصر به فرد کار می‌کند که می‌تواند فقط با استفاده از راهکار نرم‌افزاری، واسطه‌ها را حذف کند. در نتیجه احتمالاً می‌توان این تکنولوژی را در سایر صنایع هم به کار برد. این فناوری به علت ساختار خاص تبادل داده‌ها در آن، بلاکچین نام گرفت.»

ببینید: بلاکچین،‌ راهکاری برای مقابله با دسترسی گوگل و فیس‌بوک به اطلاعات کاربران

.

نهادهای مالی به‌جای مقاومت، یاد بگیرند

او درباره اینکه اکنون بلاکچین نزد نهادهای مالی چه جایگاهی دارد، توضیح داد: «درحال حاضر در کشورهای خارجی نیز مقاومتی از سوی بانک‌ها، بورس‌ها و بیمه‌ها با بلاکچین و بیت‌کوین شکل گرفته است، چراکه شاخص‌های اصلی به‌وجود آمدن بلاکچین و بیت‌کوین از بین‌بردن نهادهای مالی است. نمی‌توان تصور کرد که بانک‌ها، بورس‌ها و بیمه‌ها مشتاقانه به این سمت بروند که از این فناوری استفاده کنند. چون در نهایت چشم‌انداز بلاکچین و همه رمزارزها این است که سیستم‌های مالی قبلی از بین بروند.»

به‌گفته او خواه یا ناخواه اکنون نهادهای مالی زودتر از همه نهادهای دیگر متوجه شده‌اند که بلاکچین برای آنها زنگ خطر محسوب می‌شود.

او معتقد است اکنون این نهادها به‌جای اینکه در مقابل آن بایستند و برای آن رگولاتوری تعیین کنند، بهتر است خودشان هم به سمت آن بیایند و در این فناوری ورود کنند، چراکه اگر در آینده ارزی حذف شد و به‌جای آن ارزهای رمزنگاری‌شده آمد، همین نهادهای بانکی و بورسی اولین نهادهایی هستند که وارد این حوزه می‌شوند.

جهانی با اشاره به اینکه در کشور بانک‌ها، نهادهای بورسی و بیمه‌ها تقریباً در اولویت هستند که به سراغ بلاکچین بروند، گفت: «اکنون این حوزه‌ها بیشتر از دیگر کسب‌وکارها مورد تهدید این فناوری هستند. بنابراین باید علاقه‌مند باشند که درباره این موضوع آموزش ببینند و بدانند که این فناوری چگونه صنایع مالی را تغییر می‌دهند.»

.

اهمیت بعد فنی بلاکچین بر بعد اقتصادی و کسب‌وکاری

جهانی با توضیح اینکه بلاکچین دو رویکرد اقتصادی و کسب‌وکاری و فنی دارد، گفت: «در رویکرد اقتصادی و کسب‌وکاری این موضوع مطرح می‌شود که کسب‌وکار بلاکچین چیست و رمزارز چگونه کار می‌کند؟ اما بحث دیگر فنی است که اهمیت زیادی دارد؛ اینکه بدانیم پشت رمزارزی مانند بیت‌کوین و اتریوم چه اتفاقی از نظر تکنولوژی می‌افتد. اکنون در دوره‌های آموزشی که در ایران برگزار می‌شود، موارد فنی مطرح نمی‌شود و به همان بحث‌های اقتصادی و کسب‌وکاری اکتفا می‌شود.»

ببینید: می‌توان به جای شبکه شاپرک، یک شبکه غیرمتمرکز میان بانک‌ها داشت

او با اشاره به اینکه اگر تکنولوژی درکشوری راه بیفتد، اولین قدم آن است که نیروهای آن کشور بتوانند آن تکنولوژی را پیاده‌سازی کنند، توضیح داد: «به‌طور مثال اگر بخواهیم وارد تکنولوژی اینترنت اشیا یا رایانش ابری شویم باید نیروهای فنی وجود داشته باشد که آن تکنولوژی را پیاده‌سازی کنند و برخی اپلیکیشن‌ها را به مردم ارائه دهند. در حوزه بلاکچین نیز علاوه ‌بر آموزش افراد در حوزه اقتصادی، آموزش در بحث فنی نیز اهمیت دارد و افراد باید یاد بگیرند که رمزارزها و کلاً اپلیکیشن‌های مبتنی بر بلاکچین از نظر فنی چگونه پیاده‌سازی می‌شوند.»

جهانی توضیح می‌دهد که بحث فنی بلاکچین، فقط به موضوع توسعه مرتبط نیست، بلکه برخی علوم پیشرفته رمزنگاری، سیستم‌های غیرمتمرکز، پلتفرم‌های توسعه‌دهنده و مباحث نرم‌افزاری را هم دربر می‌گیرد. اکنون جای آموزش این علوم در ایران خالی است و بانک‌ها و نهادهای بورسی اولین نهادهایی هستند که باید به نیروهای خود در این مباحث نیز آموزش دهند.

.

هایپ بلاکچین، واقعیت آن را پنهان کرده است

دبیر علمی مدرسه بلاکچین درباره اینکه بلاکچین چرا ابتدا به‌سراغ کسب‌وکارهای مالی آمده، توضیح داد: «اگر اکنون با فردی درباره بلاکچین صحبت کنیم، نمی‌داند درباره چه چیزی صحبت می‌کنیم، اما درباره بیت‌کوین می‌داند. این مساله به این دلیل است که بیت‌کوین اولین چیزی بود که در این حوزه مطرح شد. درواقع رسالت بیت‌کوین هم حذف واسطه‌ها بوده است، اما مردم عادی این کاربرد بیت‌کوین را نمی‌دانند.»

ببینید: بانک‌ها پیشگام استفاده از فناوری بلاکچین هستند

به‌گفته او به‌دلیل هایپی که در این فناوری شکل گرفته، رویکرد بیشتر مردم و حتی نهادها به سمت سرمایه‌گذاری و ارزآوری در این حوزه است. در نتیجه اولین نهادهایی که احتمالاً به سراغ بلاکچین و بیت‌کوین می‌روند، نهادهایی هستند که با پول سروکار دارند. البته فعالیت کسب‌وکارهای بلاکچین منحصر به نهادهای مالی نیست و در کشورهای دیگر نمونه‌های موفق آن در زمینه‌های دیگر را می‌توان دید. اما در آنجا نیز مهم‌ترین کاربردهای بلاکچین بحث‌های مالی و اقتصادی است. مواردی مانند اکسچنچ‌ها، ماینینگ، تبادل پول و غیره نشان می‌دهد که اولین کاربرد بلاکچین که عموم نهادها به آن توجه می‌کنند، بحث اقتصادی آنها است.»

.

حضور مدیران و کارشناسان فنی در مدرسه بلاکچین

جهانی با بیان اینکه پتانسیل مدرسه بلاکچین و آزمایشگاه بلاکچین شریف و تجربیات شرکت آریا همراه در زمینه تجاری‌سازی تکنولوژی، باعث شد که ما به راهکاری برسیم که بتوانیم فضای خالی در بحث فنی بلاکچین را پر کنیم، گفت: «بر همین مبنا تصمیم گرفتیم با ایجاد مدرسه تابستانه، مباحث فنی بلاکچین که تاکنون در ایران مطرح نشده را آموزش دهیم.»

او اشاره می‌کند که دوره‌های این مدرسه شامل مباحث اقتصادی، خلق پول دیجیتال، سیستم‌های غیرمتمرکز و بیت‌کوین، چگونگی ماینینگ بیت‌کوین، الگوریتم‌های رمزنگاری و مسائل ریاضی در بیت‌کوین، اجماع توزیع‌شده بیت‌کوین، توضیح اثبات کار از نظر فنی، ساختار بلاکچین و بیت‌کوین، قراردادهای هوشمند و برنامه‌های غیرمتمرکز روی اتریوم، توضیح رمزارزهای دیگر مانند استلار، زدکش و غیره است. همچنین از نگاه فنی و اقتصادی کسب‌وکارهایی را که در حوزه بلاکچین فعالیت می‌کنند، بررسی می‌کنیم.

او اضافه کرد: «بانک‌های مختلفی قرار است در مدرسه تابستانه بلاکچین نیز حضور داشته باشند و تعداد زیادی از مخاطبان ما مدیران و کارشناسان فنی بانک‌ها هستند. همچنین ما شاهد هستیم که تقریباً همه بانک‌ها کارگروهی به‌نام بلاکچین دارند.»

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این رویداد، می‌توانید به صفحه رویداد مدرسه تابستانه بلاکچین،‌ مراجعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.