راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

10 استارت‌آپ برتر خاورمیانه در سال 2019 کدام‌اند؟

نویسنده این مطلب در گذشته مطالبی را در مورد 10 استارت‌آپ برتر چینی و 10 استارت‌آپ برتر آفریقایی تهیه کرده‌ است و هر دوی این نوشته‌ها با اقبال خوبی از سوی طرفداران تکنولوژی و استارت‌آپ مواجه شده‌اند. وی اکنون تصمیم گرفته که به عنوان حسن ختام مجموعه گزارش‌های 10 استارت‌آپ برتر، به معرفی 10 استارت‌آپ برتر خاورمیانه بپردازد. او اشاره می‌کند که به دلیل تغییرات حکومتی، حجم بالای قوانین رگولاتوری و بالا بودن میزان سانسور در منطقه خاورمیانه، در نوشتن گزارش حاضر با چالش‌های بسیاری روبرو شد. با این حال، جامعه تکنولوژی این منطقه از جهان حرکات مثبتی را انجام داده و نمی‌توان از پیشرفت‌ آنها چشم‌پوشی کرد.

استارت‌آپ‌های منطقه خاورمیانه در حال رشد هستند. تعداد استعدادها و سطح آموزش‌های این حوزه در حال رشد هستند و تکنولوژی، این قابلیت را دارد که معاملات تعادل قدرت در خاورمیانه را دگرگون کند.

در سال 2017، سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر بزرگی در منطقه منا انجام گرفته‌اند. به فهرست زیر نگاهی بیندازید، کدام یک از نام‌ها قبلا به گوشتان خورده است؟

طی سال 2017، در مجموع 560 میلیون دلار سرمایه به سمت منطقه منا جذب شده است. درست است که این مبلغ در مقایسه با سایر مناطق جهان ناچیز به نظر می‌رسد، ولی اگر تامین مالی استارت‌آپ «کریم» و «سوق» در سال 2016 را نادیده بگیریم، می‌توان گفت که در سال 2017، رکورد سرمایه‌گذاری در منطقه خاورمیانه شکسته شده است. در سال 2015، تنها 257 میلیون دلار سرمایه به استارت‌آپ‌های این منطقه از جهان تزریق شده بود.

شایان ذکر است که این سرمایه‌گذاری‌های خطرپذیر، بسیار متمرکز بوده و تنها به چند کشور محدود بوده است. امارات متحده عربی، لبنان و عربستان سعودی 58 درصد از معاملات و 81 درصد از وجوه مالی را به خود اختصاص داده‌اند.

در آفریقا اغلب سرمایه‌گذاری‌ها به حوزه فین‌تک اختصاص دارند، ولی در منطقه منا، شاهد هستیم که مبالغ تامین مالی در بین حوزه‌های مختلف تقسیم شده‌اند و هیچ صنعتی به صورت متمرکز، بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاری‌ها را به سمت خود جذب نکرده است.

سه صنعت بزرگ، یعنی تجارت الکترونیک، حمل‌ونقل و پشتیبانی، رقمی کمتر از 30 درصد معاملات و وجوه تامین مالی را به خود اختصاص داده‌اند.

.

روش انتخاب 10 استارت‌آپ برتر خاورمیانه چه بوده است؟

تهیه فهرست 10 استارت‌آپ برتر خاورمیانه، در مقایسه با فهرست ده استارت‌آپ برتر چین و آفریقا، چالش‌برانگیزتر است. چرا؟

یکی از مشکلات نویسنده تفاوت‌ زبانی بود. مشکل بزرگ دیگر این است که به سختی می‌توان پیش‌بینی کرد استارت‌آپی که در یک شهر یا کشور با موفقیت روبرو شده، آیا می‌تواند در مقیاس بزرگتری از منطقه منا نیز عملکرد موفقیت‌آمیز خود را تکرار کند یا خیر.

همان‌گونه که پیش‌تر اشاره شده، قوانین رگولاتوری، فرهنگ، مذهب و حکومت‌ها، موانعی جدی را بر سر افزایش مقیاس کاری استارت‌آپ‌ها در این منطقه از جهان ایجاد می‌کنند.

صرف این‌ که ایده شما در منطقه امارت متحده عربی با اقبال عمومی مواجه شده، دلیل نمی‌شود که در مصر نیز عملکرد موفقیت‌آمیزی داشته باشید. ایده‌ای که در لبنان با استقبال روبرو می‌شود، به احتمال زیاد در عربستان سعودی شکست خواهد خورد.

مزایای رقابتی کسب‌وکارهای هر یک از کشورهای خاورمیانه، با کشور دیگر متفاوت است.

.

معرفی 10 استارت‌آپ برتر خاورمیانه

1) یونیفونیک: تویلیوی خاورمیانه

استارت‌آپ برتر خاورمیانه

تویلیو تحولاتی اساسی را در نحوه ارسال پیامک و تایید تماس‌های تلفنی توسط توسعه‌دهندگان ایجاد کرده است. یونیفونیک نیز همین رویکرد موفقیت‌آمیز را در پیش گرفته و در تلاش است تا رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی را در دنیای پیچیده و قدیمی ارتباطات دور برد مخابراتی منطقه منا به کار بگیرد.

بازیگران کلیدی منطقه مانند کریم، از خدمات یونیفونیک استفاده می‌کنند و هر چه بر مقیاس کسب‌وکاری آن‌ها افزوده شود، یونیفونیک نیز توسعه بیشتری پیدا می‌کند.

مکان دفتر اصلی: اردن، عربستان سعودی و امارات متحده عربی

مبلغ کل سرمایه جذب شده: 21 میلیون دلار

.

2) اینستاباگ: بازخورد درون برنامه‌ای و گزارش‌دهی باگ در اپلیکیشن‌های موبایلی

استارت‌آپ برتر خاورمیانه

اگر به سایت اینستاباگ سر زده باشید، احتمال متوجه نمی‌شوید که این شرکت در کشور مصر تاسیس شده است. این کمپانی کار خود را با گزارش‌دهی باگ ساده آغاز کرد، ولی اکنون خدمات خود را گسترش داده و گزارش‌دهی خرابی، نظرسنجی درون برنامه‌ای و مواردی از این قبیل را به سرویس‌های خود افزوده است.

در حال حاضر، بزرگان فناوری، از قبیل لیفت، نکست‌در و اسکرایبد از خدمات اینستاباگ استفاده می‌کنند. این استارت‌آپ مرزهای منطقه منا را پشت سر گذاشته و در مسیر جهانی شدن قرار دارد.

مکان دفتر اصلی: مصر

مبلغ کل سرمایه جذب شده: 2.1 میلیون دلار

.

3) نفهم: خان آکادمی منطقه منا

استارت‌آپ برتر خاورمیانه

این استارت‌آپ یک میلیون دانش‌آموز را از دوره اول دبستان تا آخر دبیرستان به پلتفرم خود جذب کرده است. ویدیوهای این پلتفرم 100 میلیون بار دیده شده‌اند. نفهم برای کشورهای سوریه، مصر، عربستان سعودی، کویت و الجزایر برنامه آموزشی تهیه کرده است؛ این امر نشان از قابلیت بالای این کمپانی برای توسعه سریع در منطقه دارد.

طبق داده‌های منتشر شده، این استارت‌آپ تنها با 80 هزار دلار توانسته این کار را با موفقیت انجام دهد!

مکان دفتر اصلی: مصر

مبلغ کل سرمایه جذب شده: 80 هزار دلار

.

4) جملون: خرده‌فروشی آنلاین کتاب، با حمل‌ونقل انحصاری در منطقه منا

استارت‌آپ برتر خاورمیانه

جملون از فضایی که آمازون در منطقه ایجاد کرده بود، استفاده کرد و خدمات خرده‌فروشی تجارت الکترونیک را ارائه داد. جملون تمرکز خود را به فروش کتاب معطوف کرده و بالغ بر 10 میلیون عنوان کتاب را در زبان‌های انگلیسی و عربی به فروش رسانده است.

مکان دفتر اصلی: اردن

مبلغ کل سرمایه جذب شده: 4.2 میلیون دلار

.

5) نار: نرم‌افزار پهباد برای صنایع نفت و گاز

استارت‌آپ برتر خاورمیانه

نار با تولیدکنندگان پهباد همکاری می‌کند و در صورت لزوم، نرم‌افزارها و سخت‌افزارهایی را به مدل‌های آماده آن‌ها اضافه می‌کند. در حال حاضر، بخش عمده‌ فعالیت‌های این شرکت بر شناسایی نشتی‌های نفت و گاز متمرکز است، ولی می‌تواند دامنه خدمات خود را در سایر صنایع نیز گسترش دهد.

از جمله صنایعی که این استارت‌آپ می‌تواند در آن‌ها فعالیت کند، نظارت بر حریق و کشاورزی است.

مکان دفتر اصلی: لبنان

مبلغ کل سرمایه جذب شده: نامشخص

.

6) فیدید: ارائه دهنده کارشناسان متخصص برای کسب‌وکارهای مختلف

استارت‌آپ برتر خاورمیانه

فیدید بر اساس تقاضای کاربران و با استفاده از شبکه متخصصان خود، امکان دسترسی آسان به مجموعه وسیعی از سرویس‌های خلاقانه را فراهم می‌کند. توسعه وبسایت، طراحی اپلیکیشن، تهیه ویدیو و استراتژی رسانه‌های اجتماعی نمونه‌هایی از این سرویس‌ها هستند.

مکان دفتر اصلی: لبنان

مبلغ کل سرمایه جذب شده: 300 هزار دلار

.

7) مهاره: تامتک منطقه منا

همان‌طور که فیدید امکان دسترسی به متخصصان خلاق را فراهم می‌کند، مهاره نیز نیروهای خدمات منزل را در اختیار افراد قرار می‌دهد.

افراد با استفاده از اپلیکیشن این استارت‌آپ می‌توانند در کمتر از یک دقیقه، با افراد متخصص (ماهر) محلی مورد اعتماد خود ارتباط برقرار کنند و برای کارهای تعمیراتی ساختمان و حقوق شهروندی از آن‌ها کمک بگیرند.

مکان دفتر اصلی: لبنان

مبلغ کل سرمایه جذب شده: نامشخص

.

8) یودینز: زاک‌داک منطقه منا

یودینز مجموعه‌ای متشکل از 500 کلینیک‌های دندانپزشکی و 625 تیم‌ متخصص دندانپزشکی را در اپلیکشن خود گرد هم آورده است. در حال حاضر، کلینیک‌هایی از امارات متحده عربی، عربستان سعودی، لبنان، مصر و اسرائیل در فهرست این اپلیکیشن وجود دارند.

استارت‌آپ مذکور با سرعت بالایی در حال رشد است و پیش‌بینی می‌شود که در آینده نزدیک، دایره خدمات پزشکی خود را گسترش داده و یا با شرکت‌هایی که پیشرفت‌های زیادی در حوزه درمان داشته‌اند، وارد همکاری شود. وزیتا نمونه‌ای از همین شرکت‌هاست.

مکان دفتر اصلی: امارات متحده عربی

مبلغ کل سرمایه جذب شده: 203 هزار دلار

.

9) تپ پیمنتس: استرایپ منطقه منا

استرایپ با سرعت بالایی رشد کرده و به یکی از پر ارزش‌ترین استارت‌‌آپ‌های دنیا تبدیل شده است. ارزش این شرکت به 20 میلیارد دلار می‌رسد. تپ پیمنتس امیدوار است که بتواند موفقیت مشابهی را در منطقه منا تکرار کند.

خدمات تپ عبارتند از: مدیریت قبوض، پرداخت آنلاین، یک اپلیکیشن پرداخت و یک رابط برنامه‌نویسی کاربردی قدرتمند. این استارت‌آپ از عملیات پردازش پرداخت در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی پشتیبانی می‌کند.

مکان دفتر اصلی: کویت

مبلغ کل سرمایه جذب شده: نامشخص

.

10) وزیتا: زاک‌داک کشورهای مصر، عربستان سعودی، اردن و لبنان

زاک‌داک یک شرکت آمریکایی است که در نحوه تنظیم قرار ملاقات با پزشکان تحولاتی اساسی ایجاد کرده است. سرمایه‌گذاران به خوبی از اقدامات این شرکت استقبال کرده‌اند، به طوری که در حال حاضر، ارزش آن به 5 میلیارد دلار رسیده است.

وزیتا از موقعیت مناسبی برای کسب موفقیت در منطقه منا برخوردار است. این استارت‌آپ 22 میلیون دلار سرمایه جذب کرده و با تمام قوا در مسیر توسعه قدم برداشته است.

مکان دفتر اصلی: مصر

مبلغ کل سرمایه جذب شده: 22.5 میلیون دلار

.

معرفی چند استارت‌آپ دیگر که عملکرد موفقی داشته‌اند

لیوا: وام‌دهی به کسب‌وکارهای کوچک در منطقه منا

مکان دفتر اصلی: اردن

مبلغ کل سرمایه جذب شده: 7.1 میلیون دلار

اونتوس: ایونت‌برایت منطقه خاورمیانه

مکان دفتر اصلی: مصر، امارات متحده عربی

مبلغ کل سرمایه جذب شده: 2.2 میلیون دلار

مامزورلد: تمام آن‌چه کودکان نیز دارند

مکان دفتر اصلی: امارات متحده عربی، عربستان سعودی

مبلغ کل سرمایه جذب شده: بیش‌تر از 20 میلیون دلار (مبلغ سرمایه‌گذاری مرحله اول مشخص نیست)

تسک‌اسپاتینگ: وظایف و نظرسنجی‌های آنی با قابلیت پرداخت پول

مکان دفتر اصلی: امارات متحده عربی

مبلغ کل سرمایه جذب شده: 1.4 میلیون دلار

منبع: یو‌اس‌دی ژونال

2 دیدگاه
  1. فربد حیدریان می‌گوید

    عربستان سعودی درسته. به اشتباه نوشته شده صعودی

    1. رسول قربانی می‌گوید

      ممنون از تذکر شما
      اصلاح شد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.