راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شرکت پرداخت الکترونیک سامان، بُلوت، اولین راهکار پرداخت بلوتوثی کشور را معرفی کرد

بُلوت، اولین راهکار پرداخت الکترونیکی بلوتوثی کشور، در مراسم نکوداشت اصحاب رسانه به میزبانی گروه مالی سامان، معرفی شد. بُلوت بر روی نسخه به‌روز اپلیکیشن ۷۲۴ قابل‌دسترسی است و با استفاده از آن، در چند حرکت ساده، بدون نیاز به سخت‌افزار و بدون وجود کارت بانکی نزد خریدار، پرداخت الکترونیکی با استفاده از گوشی هوشمند او انجام می‌شود.

مراسم نکوداشت اصحاب رسانه به میزبانی گروه مالی سامان، چهارشنبه 16 مرداد 98 با حضور جمعی از مدیران ارشد گروه مالی سامان و خبرنگاران رسانه‌ها در هتل اسپیناس پالاس برگزار شد.

.

شفافیت داشتیم و با ورود به بورس،‌ مردم را در رشد خود شریک کردیم

واعظ قمصری، مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سامان، در ابتدای این نشست ضمن تبریک روز خبرنگار و قدردانی از نقش و تلاش آنها در سلامت و شفافیت فرایندها، به شفافیت و سلامت حرفه‌ای شرکت پرداخت الکترونیک سامان در طول 16 سال گذشته اشاره کرد.

او تغییر ماهیت شرکت به سهامی عام و ورود به بورس در خرداد 1397 را هم در راستای همین شفافیت و شریک کردن مردم در رشد شرکت دانست و گفت: «در تحول دیجیتال،‌ سهم شفافیت بسیار متمایز است. وقتی حرف از الکترونیکی شدن و تحول دیجیتال در کشور می‌زنیم، این ماجرا با شفافیت و مغزپایه بودن در مقابل اقتصاد نفت‌پایه گره خورده است.»

.

سپ به دنبال نقش‌آفرینی در اکوسیستم استارت‌آپی کشور

واعظ قمصری به کمرنگ‌تر شدن اهمیت منابع زیرزمینی و نفت و اهمیت یافتن حوزه‌های فناوری محور در اقتصادهای جهانی، اشاره کرد و گفت: «کشور ما هم باید به دنبال اقتصاد دانش‌بنیان و نوآور باشد. پرداخت الکترونیک سامان هم به همین دلیل پشتیبانی از استارت‌آپ‌ها و دانش جوانان کشور را در دستور کار قرار داده و تلاش می‌کند که سهم بسزایی در اکوسیستم استارت‌آپی کشور داشته باشد.»

مدیرعامل پرداخت الکترونیک سامان با اشاره به اینکه تناسب ارائه خدمات و پشتیبانی مناسب از مشتری‌ها، سپ را در آخرین گزارش‌های شاپرک، در رتبه دوم بازار قرار داده است گفت: «ما بخش مهمی از این موج پیشرو و نوآور در کشور خواهیم بود. تا امروز تمام سعی شرکت بر این بوده تا با ارائه خدمات با کیفیت، سرویس‌های امن پرداخت و راهکارهای جامع، پرداخت سریع و راحتی را برای مشتری فراهم کند. در کنار این‌ها اما نوآور بودن، به‌روز بودن و همگام شدن با تغییرات فناوری روز دنیا همواره از اهداف ما بوده است.»

قمصری، در ادامه به راهکارهای پرداختی متنوع پرداخت الکترونیک سامان از جمله اپلیکیشن 724، پرداخت با کد کیوآر، پرداخت پارکینگ‌ها و پرداخت بلوتوثی بُلوت اشاره کرد و پیشگامی سپ در ارائه ابزارهای نوین پرداختی را نشانی از همین توجه ویژه سپ به بحث نوآوری دانست.

به گفته او، سپ در حال حاضر با ۱۴ بانک در حال همکاری است و بیش از ۹۵۰ هزار دستگاه کارت‌خوان فعال در کشور دارد. همچنین سپ ۲۰۰ هزار پذیرنده درگاه پرداخت اینترنتی دارد.

.

سپ و توجه به سهم بازار در تمام راهکارهای پرداختی

در بخشی از این مراسم، آرش آرمون، مدیر محصول پرداخت بلوتوثی شرکت پرداخت الکترونیک سامان، به معرفی بُلوت، راهکار پرداخت بلوتوثی پرداخت الکترونیک سامان پرداخت.

آرمون صحبت‌های خود را با اشاره به تاریخچه توسعه ابزارهای پرداخت آغاز کرد. او این نکته که سپ در گزارش‌های شاپرک همواره جایگاه‌های اول و دوم را از لحاظ سهم بازار داشته است و نه فقط در یک ابزار که در تمام ابزارهای پرداختی هم سهم خوبی داشته است را نشان‌دهنده توجه ویژه پرداخت الکترونیک سامان به ابزارهای نوین پرداختی در کشور دانست.

ببینید: شاپرک گزارش اقتصادی تیرماه ۹۸ را منتشر کرد

او با اشاره به اینکه پرداخت الکترونیک سامان برای اولین بار امکان پرداخت با USSD‌ را در کشور با استفاده از اپراتور سوم کشور در جزیره کیش فراهم کرد، «بُلوت» را در ادامه محصولات نوآورانه سپ در حوزه پرداخت الکترونیکی دانست.

.

پرداخت بلوتوثی،‌ نسل سوم ابزارهای پرداختی است

آرش آرمون در ادامه به معرفی سه نسل مختلف بسترهای پرداختی و بلوغ آنان در طول این سال‌ها اشاره کرد.

آرمون، نسل اول را دستگاه‌های کارت‌خوان و کارت‌خوان‌های وایرلس معرفی کرد و گفت: «هزینه بالا برای تأمین‌کننده، هزینه برای کاربر، پیچیدگی فرآیندها، هزینه‌های جانبی (APN)، داشتن وابستگی (به کارت، اپراتور و …)، داشتن شبکه توزیع پرهزینه و هزینه استهلاک و به‌روزرسانی زیاد را از جمله ویژگی‌های این نسل دانست.»

او NFC، QR‌ و HFS‌ را نسل دوم بسترهای پرداختی نامید و هزینه بالا برای تأمین‌کننده، داشتن وابستگی به کارت، و وابستگی به سایر ابزارها ازجمله ریدر را از جمله معایب این بسترها دانست.

مدیر محصول پرداخت بلوتوثی پرداخت الکترونیک سامان،‌ در ادامه، اپل‌پی، جی‌پی و بُلوت را نسل سوم بسترهای پرداختی دانست و گفت: «هزینه بسیار پایین برای تأمین‌کنندگان خدمات پرداخت و پذیرندگان و کاربران، کاربری بسیار ساده، عدم وابستگی به کارت و …، قابلیت رشد سریع از طریق ارائه درون‌برنامه‌ای (SDK)، نداشتن هزینه استهلاک، امنیت بیشتر و قابلیت استفاده از زیرساخت فنی موجود از جمله مزیت‌های این ابزارهای پرداختی هستند.»

.

مزایایی که پرداخت بلوتوثی بُلوت فراهم می‌کند

بُلوت که به گفته آرش آرمون، بر روی همان بستر اپلیکیشن 724 راه‌اندازی شده، سامانه‌ای است که امکانات سایر ابزارهای پرداخت را به‌صورت یکپارچه بر بستر موبایل عرضه می‌کند.

در سامانه بلوت، پرداخت مبتنی بر کارت‌خوان فروشگاهی، پرداخت از طریق اینترنت و موبایل تجمیع شده است و اینگونه هر صاحب کسب‌وکاری می‌تواند کارت‌خوان فروشگاهی خود را به‌صورت تجمیع‌شده با موبایل شخصی‌اش در اختیار داشته باشد.

بُلوت بر روی نسخه‌های به‌روز اپلیکیشن 724 روی سیستم‌های عامل موجود (اندروید و iOS) قابل‌دسترسی است و با استفاده از آن، در چند حرکت ساده، بدون نیاز به سخت‌افزار ویژه و بدون وجود کارت بانکی نزد خریدار، پرداخت الکترونیکی با استفاده از گوشی هوشمند او انجام می‌شود.

 آرمون، حذف هزینه‌های تامین و نگه‌داری کارت‌خوان‌ها، اطمینان کاربران و پذیرندگان از ارسال و دریافت پول، حذف رسید کاغذی و به تبع آن حفظ محیط زیست، امکان ارائه راهکار پرداخت در سایر اپلیکیشن‌ها و ارائه طرح‌های وفاداری برای پذیرندگان را از جمله مزیت‌های روش پرداخت بلوتوثی بیان کرد.

همچنین به گفته آرمون، بُلوت، با داشتن استانداردهای امنیتی PCI DSS‌، پرداخت امن را برای کاربران فراهم می‌کند.

ببینید: تلاش پرداخت الکترونیک سامان برای کاهش مصرف کاغذ

.

گروه مالی سامان،‌ به دنبال برطرف کردن کلیه نیازهای مالی مردم است

علیرضا معرفت، قائم‌مقام مدیرعامل بانک سامان دیگر سخنران این رویداد بود.

او با اشاره به شرکت‌های مختلف گروه مالی سامان از جمله پرداخت الکترونیک سامان، به‌عنوان ارائه‌دهنده خدمات پرداخت‌های الکترونیکی، شرکت بیمه سامان، ارائه‌دهنده خدمات بین‌المللی بیمه، شرکت کارگزاری بانک سامان، ارائه‌دهنده خدمات کارگزاری به متقاضیان فعالیت در بازار سرمایه و شرکت صرافی سامان، ارائه‌دهنده خدمات ارزی، موفقیت گروه مالی سامان را نتیجه تلاش‌های این شرکت‌ها دانست و گفت: «تلاش ما این بوده تا شرایطی را فراهم کنیم که مشتری امکان برطرف کردن کلیه نیازهای مالی خود را با مراجعه گروه مالی سامان داشته باشد.»

قائم‌مقام مدیرعامل بانک سامان همچنین در صحبت‌هایش به معرفی اجمالی برخی از محصولات نوآورانه گروه مالی سامان پرداخت.

سامانه میزانتو یکی از این سامانه‌ها بود. میزانتو یک سامانه اعتبارسنجی در بستر وب است که توسط بانک سامان ارائه می‌شود. در میزانتو اشخاص می‌توانند امتیاز اعتباری و گزارش اعتبارسنجی خود را دریافت کنند و با سایرین (شرکت‌ها و افراد) به اشتراک بگذارند.

معرفت، استفاده از میزانتو در کسب‌وکارهای فروش اعتباری را یکی از کاربردهای این سامانه دانست و گفت: «کاربر می‌تواند امتیاز اعتباری را در سامانه میزانتو دریافت کند و در اختیار کسب‌وکاری قرار بدهد که می‌خواهد از آن خرید اعتباری انجام بدهد. این‌گونه ضمن فراهم شدن امکان خرید اعتباری برای کاربران، کسب‌و کارها هم ریسک خود را در خریدهای اعتباری کاهش می‌دهند.»

ببینید: میزانتو چیست و چگونه اعتبارسنجی می‌کند؟

موبایلت محصول دیگری بود که علیرضا معرفت به آن اشاره کرد. علیرضا معرفت، موبایلت را اپلیکیشنی برای انجام امور بانکی و پرداختی کاربران معرفی کرد که امتیاز ویژه‌اش،‌ طراحی رابط کاربری ساده و لذت‌بخش آن است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.