راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بررسی عملکرد فرابورس و برنامه‌های آتی آن در نشست خبری مدیران این شرکت / فرابورس از بلاکچین در یک ابزار جدید استفاده می‌کند

با توجه به گشایش نماد شرکت «فرابورس ایران» در بازار اول فرابورس ایران در روز 20 مرداد، نشست خبری «یک دیدار، یک عرضه» به بررسی وضعیت و عملکرد همین شرکت اختصاص داشت.

نشست‌های خبری «یک دیدار، یک عرضه» به مناسبت عرضه اولیه نماد شرکت‌های مختلف در بازار فرابورس، به میزبانی فرابورس برگزار می‌شوند. با توجه به گشایش نماد شرکت «فرابورس ایران» در بازار اول فرابورس ایران در روز 20 مرداد، پنجاه‌وهشتمین نشست خبری «یک دیدار، یک عرضه» به بررسی وضعیت و عملکرد همین شرکت اختصاص داشت.

این نشست یکشنبه 13 مرداد با حضور امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس، محمدحسن ابراهیمی سرو اولیا، رئیس هیات مدیره فرابورس، رضا غلامعلی پور، معاون بازاریابی و پذیرش فرابورس، بهنام محسنی، معاون توسعه تکنولوژی و معاون بازارهای خارج از بورس فرابورس و خبرنگاران رسانه‌ها برگزار شد.

.

معامله 731 میلیارد ورقه بهادار به ارزش 406هزار میلیارد تومان در طول ده سال

امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس، در این نشست با اشاره به تاسیس فرابورس با 3 نفر نیروی انسانی در سال 87 و بهره‌برداری از آن در سال 88، به ارائه آماری از عملکرد ده‌ساله فرابورس پرداخت.

به گفته هامونی، از سال ۸۸ که فرابورس آغاز به کار کرده تاکنون ۴۰۶ هزار میلیارد تومان انواع اوراق بهادار در این بازار معامله شده و حجم معاملات تا روز ۱۲ مرداد، ۷3۱ میلیارد ورقه بهادار بوده است. همچنین در این ده سال، در طول ۲۳۹۳ روز معاملاتی فرابورس، ۷۷ میلیون دفعه معامله انجام شده است.

به گفته هامونی شاخص فرابورس با رشدی ۵۰ درصدی از ابتدای امسال به ۳۳۹۳ واحد در روز 12 مرداد رسیده است. همچنین هامونی با اشاره به ارزش 350 میلیارد تومانی بازار فرابورس گفت: «از ابتدای امسال ۶۱ هزار میلیارد تومان معامله داشته‌ایم که رشد ۲۲۱ درصدی را نسبت به مشابه سال قبل داشته است.»

هامونی گفت: «در سال 97 از طریق بازار فرابورس، ۴۲ هزار میلیارد تومان تامین مالی برای دولت، بنگاه‌ها، اشخاص و خانوارها داشتیم که از این میزان ۷ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان به وسیله ابزارهای مالی مربوط به تامین مالی خُرد انجام شده است.»

هامونی با اشاره به اینکه قیمت هر سهم فرابورس ایران در ابتدای تاسیس، ۱۰۰ تومان پذیره‌نویسی شده بود، به بازدهی 140 برابری هر سهم فرابورس در طول ده سال گذشته، با توجه به افزایش سرمایه 14 برابری و اعطای سهام جایزه به سهامداران و همچنین رشد 10 برابری قیمت سهام اشاره کرد و گفت: «در سال گذشته ۱۳ هزار نفر به سهامداران فرابورس اضافه شدند و ۸۹۹۹ نفر در این بازار فروشنده سهم فرابورس بودند.»

به گفته هامونی، ۲۰ مرداد انتقال نماد فرابورس به بازار اول، انجام می‌شود و کشف نماد با انتقال به بازار بالاتر صورت می‌گیرد. با توجه به میزان سهام شناور بالای فرابورس، عرضه اولیه‌ای صورت نمی‌گیرد و تنها بازگشایی نماد انجام می‌شود.

همچنین بازارگردانی فرابورس را شرکت تامین سرمایه امین انجام خواهد داد.

.

برنامه‌های آتی فرابورس

هامونی در ادامه، به همکاری با بانک مرکزی در راه‌اندازی بازار متشکل ارزی به‌عنوان مهم‌ترین برنامه آتی فرابورس اشاره کرد. همچنین مدیرعامل فرابورس که پیش‌تر هم بارها به همکاری با فین‌تک‌ها اشاره کرده است، گفت: «فرابورس برای توسعه خود، راهی به جز توسعه تکنولوژی و بهره‌مندی از فین‌تک‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان ندارد.» او در ادامه از امضای چند قرارداد همکاری با فین تک‌ها در آینده نزدیک خبر داد.

مدیرعامل فرابورس در پاسخ به سوال خبرنگاران، حضور در بازار اول فرابورس را برنامه فعلی این شرکت دانست و ورود به بورس تهران را جزو اهداف این شرکت ندانست.

ببینید: مدیرعامل فرابورس: با راه‌اندازی معاونت توسعه تکنولوژی، حوزه‌های فین‌تکی مانند موتور معاملاتی (Engine) را برای توسعه بازار سرمایه دنبال می‌کنیم

.

عملیات بازار باز،‌ به ثبات بازارهای مالی کمک می‌کند

هامونی درباره اجرایی شدن عملیات بازار باز با مشارکت بانک مرکزی گفت: «بازار باز به توسعه ابزارهای بازار محور سیاست‌های پولی کمک می‌کند.»

او با اشاره به اینکه تاکنون سیاستی برای استفاده از ابزارهای بازارمحور برای کنترل نرخ‌ها نداشته‌ایم، ادامه داد: «بانک مرکزی همیشه یک بسته سیاستی ثابت ابلاغ می‌کرد که در آن نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات مشخص شده بود و سپس با استفاده از روش‌های نظارتی،‌ بر اجرایی شدن این بسته‌ها کنترل می‌کرد.»

به گفته هامونی، عملیات بازار باز این ابزار را در اختیار بانک مرکزی قرار می‌دهد تا با نگاه پیشگیرانه در بازار بدهی و بازار سود وارد شود و نرخ سود را مشخص کند.

او ادامه داد: «تعیین کف و سقف نرخ توسط بانک مرکزی به وسیله این ابزار، جلوی نوسانات در بازار بدهی و پیروی آن، بازار سرمایه را می‌گیرد.»

او کنترل نقدینگی در بازار را از نقاط مثبت بازار باز اعلام کرد و گفت: «در این شرایط با انتشار اوراق می‌توانیم نقدینگی را در جامعه کنترل کنیم و اجرای عملیات بازار باز یکی از مهم‌ترین اقداماتی است که در ۴۰ سال گذشته بانک مرکزی انجام داده است.»

.

حذف چهار صفر، اثر محاسباتی دارد

امیر هامونی، تاثیر حذف چهار صفر از پول ملی را صرفا اثر محاسباتی دانست و گفت: «با مشاهده کشورهایی که در این زمینه موفق بوده‌اند، مشاهده می‌شود که حذف چهار صفر زمانی تاثیرگذار است که همراه با بقیه سیاست‌های پولی که منجر به ثبات مالی می‌شوند،‌ باشد.»

او اثر محاسباتی را مهم‌ترین تغییر با حذف چهار صفر مطرح کرد و گفت: «اگر این طرح مصوب شود، باید در سامانه‌ها تغییراتی ایجاد کنیم. برای مثال حق تقدم‌هایی که زیر ده تومان هستند، با حذف چهار صفر باید به سمت بالا گرد شوند و این در افزایش تامین سرمایه شرکت‌ها تاثیرگذار خواهد بود.»

او اظهار امیدواری کرد که با توجه به سیاست‌های بانک مرکزی و توسعه ابزارهایی مانند بازار باز، ثبات مالی فراهم شود و حذف چهار صفر موفق باشد.

.

فرابورس به‌زودی با چند تیم در حوزه بلاکچین وارد همکاری می‌شود

هامونی در پاسخ به سوال خبرنگاران درباره نتیجه مطالعات فرابورس در حوزه کاربردهای بلاکچین، به پایان فرصت تعیین‌شده مطالعاتی فرابورس روی فناوری بلاک‌چین تا پایان مرداد اشاره کرد.

او به مذاکره با شرکت‌ها و استارت‌آپ‌ها و مراکز دانشگاهی که در این زمینه فعال بوده‌اند اشاره کرد و گفت: «ما ورودی به بحث رمزارزها نخواهیم داشت اما در حوزه گواهی‌های الکترونیکی دارایی ثابت و مشهود و دارایی‌های مالی برنامه داریم و در یکی از ابزارهای آینده‌مان از بلاکچین استفاده خواهیم کرد.»

به گفته او، فرابورس با چند تیم در زمینه بلاکچین به توافق رسیده است و به‌زودی وارد همکاری می‌شود.

مدیرعامل فرابورس بدون اینکه به نام شرکتی اشاره کند افزود: «برای ارائه سرویس‌های مبتنی بر بلاک‌چین و ارائه گواهی‌های الکترونیکی دارایی ثابت و مشهود با برخی از شرکت‌ها جلساتی برگزار کرده‌ایم و تفاهم‌نامه‌هایی نیز منعقد کرده‌ایم.»

هامونی در ادامه اظهاراتش به بلاکچین و فراخوانی که از سوی فرابورس برای این موضوع صورت گرفته اشاره کرد و گفت: با توجه به پایان مهلت در این زمینه تا پایان ۱۵ مرداد، نتایج نهایی اعلام خواهد شد.

مدیرعامل فرابورس همچنین از دریافت ۱۰ درخواست از سوی شرکت‌ها برای راه‌اندازی عاملیت کرادفاندینگ خبر داد که از میان این درخواست‌ها، تاکنون با یک درخواست، موافقت اصولی شده است.

.

18 شرکت SME‌ در آستانه حضور در بازار فرابورس

امیر هامونی، حاکمیت شرکتی و شفافیت در ارائه صورت‌های مالی شرکت‌های SME را دو مانع عمده برای رشد بازار شرکت‌های کوچک و متوسط (SME) عنوان کرد.

او از حضور بیش از 3000 شرکت در این رده خبر داد و گفت: «با وجود تعداد بسیار زیاد شرکت‌های در صف پذیرش، تنها ۱۸ شرکت استانداردهای مدنظر فرابورس را کسب کنند و پذیرش شوند. ورود این شرکت‌ها به بازار، بستگی به این شرکت‌ها و تامین سایر شرایط شفافیت توسط آنها دارد.»

هامونی در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص رشد پایین این بازار گفت: «بازارها و ابزارهای جدید، به چند سال زمان برای جایگیری و رشد نیاز دارند. بازار SME هم از همین بازارهاست که تازه در حال مشاهده رشد آن پس از سال‌های اولیه راه‌اندازی‌اش هستیم.»

همچنین به گفته مدیرعامل فرابورس تاکنون بیش از ۲۹ شرکت دانش‌بنیان در فرابورس پذیرش شده‌اند که ارزش این شرکت‌ها بالای ۳۰ هزار میلیارد تومان است.

او ضمن یادآوری اینکه مباحث شفافیت و حاکمیت شرکتی، دو مانع عمده حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در بازار سرمایه است،‌ گفت:‌ «اینگونه نیست که در فرابورس پذیرای هر شرکتی با هر شرایطی باشد. مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان معمولا در رشته‌های فنی یا پزشکی تحصیل کرده‌اند. اما این شرکت‌ها باید به مدیران مالی بها بدهند چراکه اگر شفافیت‌ها نباشد، سرمایه‌گذار هم به این شرکت‌ها برای تامین سرمایه اعتماد نخواهد کرد.»

.

بازارهای زرد،‌ نارنجی و قرمز حداقل یک حراج در هفته خواهند داشت

بهنام محسنی، معاون بازارهای خارج از بورس فرابورس ایران در پاسخ به سوال خبرنگاران، به ارائه توضیحاتی در خصوص قوانین جدید بازار پایه پرداخت.

او با اشاره به تصویب دستورالعمل جدید بازار پایه از سوی سازمان بورس و موکول شدن اجرای آن به خردادماه سال جاری، از مطرح شدن ابهامات در کمیته فقهی و صحه گذاشتن بر شرعی بودن معاملات پس از بررسی‌های این کمیته خبر داد. همچنین به گفته او، از نظرات فعالان و نخبگان بازار سرمایه در این مدت استفاده شده است.

ببینید: چه تغییراتی در بازار پایه فرابورس رخ خواهد داد

به گفته محسنی، برگزاری حداقل یک حراج برای نمادهای هر کدام از بازارهای زرد، نارنجی و قرمز و دامنه نوسان ۳ درصدی برای نمادهای تابلوی زرد در فاصله دو حراج (هفته‌ای ۳ درصد)، دامنه نوسان ۲ درصدی برای تابلوی نارنجی در فاصله دو حراج (هفته‌ای ۲ درصد) و دامنه نوسان یک‌درصدی برای تابلوی قرمز در فاصله دو حراج (هفته‌ای یک درصد) تصویب شده است.

محسنی از اعلام سایر قوانین بازارهای پایه پس از تصویب هیات مدیره فرابورس خبر داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.