راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سرنوشت مشابه کارت هوشمند سوخت و کارت هوشمند ملی / دولت الکترونیک و ایران هوشمند چه شد؟

در دولت نهم بود که پروژه کارت سوخت به‌منظور بهینه‌سازی مصرف انرژی و سهمیه‌بندی مصرف سوخت و جلوگیری از قاچاق شکل و کارت‌های سوخت در اختیار رانندگان قرار گرفت که بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم این کارت‌ها از دور خارج شدند؛ اما پاییز سال گذشته بود که دولت تصمیم به احیای دوباره کارت سوخت گرفت؛ اما این بار با اتصال کارت سوخت به کارت‌های بانکی. درنتیجه در آذرماه ۱۳۹۷، حدود ۷ میلیون نفر برای دریافت کارت سوخت خودرو آنلاین مراجعه کردند و کارت بانکی ۸۷۵ هزار نفر از این مراجعه‌کنندگان به کارت سوخت متصل شد.

با این حال، نهم خردادماه سال جاری، شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی ایران با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که در اجرای سیاست‌های دولت و مجلس شورای اسلامی، عرضه‌ی بنزین در جایگاه‌های سراسر کشور از تاریخ بیستم مردادماه 1398در راستای جلوگیری از قاچاق سوخت صرفا با ارائه‌ی کارت هوشمند سوخت خودرو، امکان‌پذیر خواهد بود. در این بین اتصال کارت بانکی به کارت سوخت منتفی شده و طبق اطلاعیه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی آن دسته از رانندگانی که کارت هوشمند سوخت خود را گم کرده و بر اساس فراخوان قبلی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، نسبت به درج اطلاعات خود در سامانه دولت همراه اقدام و با طی کردن فرایند لازم، شماره‌حساب کارت اعتباری خود را ثبت کرده‌اند، نیازی به ثبت‌نام مجدد ندارند و کارت هوشمند سوخت آنها بر اساس ثبت‌نام انجام شده قبلی، صادر می‌شود و توسط شرکت پست به آنها تحویل داده خواهد شد.

ببینید: غیاب کارت سوخت از سال ۹۴ و حضور مجدد آن در جایگاه‌های سوخت ایران از مرداد ۹۸

سوالی که پیش می‌آید این است که دولت الکترونیک و ایران هوشمند چه شد که الان باید منتظر پست باشیم؟ وضعیت کسانی که به دولت الکترونیک اعتماد کردند و کارت بانکی خود را به کارت سوخت متصل کردند، چه می‌شود؟ آن همه هزینه‌هایی که مردم برای وصل کردن کارت بانکی به کارت سوخت کردند، چه شد؟ در حالی که کمتر از 10 روز به اجرای طرح کارت سوخت مانده، از ملغی شدن طرح قبلی خبر می‌دهید؟

.

آیا واقعا مشکل تامین کارت است؟

تنها کمتر از 10 روز دیگر رانندگان باید برای دریافت بنزین سهمیه‌بندی شده، از کارت سوخت‌هایشان استفاده کنند ولی میلیون‌ها خودرو هنوز کارت ندارند. پروژه کارت بانکی به‌جای کارت سوخت نیز اجرایی نشده و مردم منتظرند تا پست زنگ در خانه‌شان را بزند اما دریغ از اینکه کمبود بدنه کارت هوشمند و فرایند صدور کارت سوخت مشکل اصلی است.

اردیبهشت‌ماه امسال بود که یکی از مسئولان شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی درباره تعویق صدور کارت سوخت به «شهروند» گفته بود: «یکی از دلایل مهمی که تاکنون احیای کارت سوخت را به تأخیر انداخته، مشکلات موجود در صدور کارت سوخت جدید در کشور است. کارت‌های هوشمند طی سال‌های اخیر ازجمله محصولات وارداتی بود و از سال گذشته وارد کردن آن به دلیل شرایط تحریمی، ممکن نبوده است. از طرف دیگر ما در داخل کشور حتی دستگاه‌های تولید این کارت‌ها را نداشته‌ایم و با این‌که قرار بود تجهیزات فراهم شود، هنوز این اتفاق رخ نداده است.»

یکی از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین لاین‌های فعالیت شرکت حصین، کارت هوشمند هست که پروژه کارت هوشمند سوخت در کشور نیز توسط این شرکت تامین می‌شود. با توجه به گفته‌های سید محمد حمزه خردمند مدیر فروش گروه حصین،، در پروژه کارت هوشمند سوخت در زمینه تامین ماژول، بدنه و نرم‌افزارهای مرتبط هیچ مشکلی وجود ندارد.

خردمند با اشاره به اینکه با برنامه‌ریزی دقیق می‌توان به‌موقع کارت‌های هوشمند سوخت را تحویل مشتریان داد، می‌گوید: «در زمینه نرم‌افزارهای مرتبط با کارت هوشمند سوخت، با همکاری تیم فنی حصین تمامی نرم‌افزارها بومی‌سازی شده تا در مراحل اجرایی این پروژه‌ی ملی هیچ خللی وارد نشود. تولید کارت‌های بانکی، سیم‌کارت‌ها و کارت سوخت سال‌هاست که در داخل کشور در حال انجام است که با برنامه‌ریزی دقیق و سفارش به‌موقع، امکان تحویل به‌موقع همه نوع کارت هوشمند به مشتریان وجود دارد.»

ببینید: در انتظار کارت ملی، سوخت و خودرو / بیش از ۵ میلیون ایرانی در صف دریافت کارت هوشمند ملی

.

در فاز اول تنها در چهار شهر

به دلیل وجود مشکلاتی که در صدور کارت سوخت وجود دارد و تهیه نکردن کارت سوخت بعضی از رانندگان، درحالی‌که در اطلاعیه خردادماه شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران آمده بود: «عرضه بنزین در جایگاه‌های سراسر کشور از تاریخ بیستم مردادماه سال جاری صرفا با ارائه کارت هوشمند سوخت خودرو, امکان‌پذیر خواهد بود»؛ اجرای این برنامه در این تاریخ فقط در 4 شهر تهران، کرج، تبریز و اصفهان انجام می‌شود و بقیه شهرها و روستاهای کشور طی روزهای بعد از آن یک به یک مشمول این برنامه می‌شوند. اما با این حال در این چهار شهر نیز بسیاری از رانندگان هنوز کارت‌های سوختشان را دریافت نکرده‌اند. البته توجه داشته باشید که از 20 مرداد صرفا سوخت‌گیری در این شهرها با کارت سوخت انجام می‌شود و سهمیه‌بندی اتفاق نمی‌افتد.

.

ببینید: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اتصال کارت سوخت به کارت‌های بانکی خبر داد

چرا اتصال کارت بانکی و کارت سوخت منتفی شد؟

به گزارش دیجیاتو در حاشیه نمایشگاه الکامپ، وزیر ارتباطات به موضوع اتصال کارت بانکی به کارت سوخت واکنش نشان داد و گفت که هیچ اشکال فنی در زمینه‌ی اتصال سیستم کارت سوخت خودرو و کارت بانکی وجود ندارد و همین الان هم این قابلیت امکان فعال‌سازی دارد.

او در  این باره توضیح داد: «سناریویی که از ابتدا مطرح کردند، سناریوی بنزین دونرخی بود که به‌طور طبیعی در آن کارت بانکی امکان استفاده شدن داشت. اما به نظر می‌رسد که استفاده از کارت بانکی به‌جای کارت سوخت در سناریوی بنزین تک‌نرخی با سیکل فعلی شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی همخوانی چندانی نداشته باشد. حتی ممکن است کارت بانکی در شرایط فعلی برای آن‌ها خیلی مفید نباشد. البته این کار خیلی راحت است و ما پیشنهاد کرده‌ایم کسانی که کارت سوخت خودرو خود را به همراه ندارند، از کارت بانکی برای سوخت‌گیری استفاده کنند. باید نرخ مشخصی برای این افراد مشخص شود تا همه برای داشتن کارت، تشویق شوند و بتوانند از کارت بانکی خود بهره‌برداری کنند.

من چون از جزئیات ماجرا اطلاعی ندارم، نمی‌توانم درباره این موضوع اظهارنظر کنم و در آینده نزدیک با بررسی بیشتر، حتماً موضع خود را اعلام می‌کنم. اما در شرایط فعلی هیچ اشکال فنی برای انجام اتصال کارت بانکی و کارت سوخت خودرو وجود ندارد. البته پولی که برای ثبت‌نام و صادر کردن کارت سوخت از مالکین خودروها می‌گیرند، همیشه جذاب بوده است و این موضوع را انکار نمی‌کنم.»

.

سایت‌ها، پیامک‌ها و اپلیکیشن‌های جعلی

و اما در این بین کسانی هستند که به سوءاستفاده کردن از مردم پرداخته‌اند؛ سایت‌ها، اپلیکیشن‌ها و پیامک‌هایی را شکل داده‌اند که کاربر را به درگاه‌های پرداخت جعلی هدایت می‌کنند و از این طریق اطلاعات آنها را دریافت می‌کنند. پلیس فتا به رانندگان از استفاده از اپلیکیشن‌ها و سایت‌های جعلی با موضوع دریافت و تمدید کارت سوخت نیز هشدار داده است. پلیس فتا اعلام کرده که شهروندان تنها به سامانه‌های اعلام شده از سوی وزارت نفت مراجعه و از اعتماد به سایر سایت‌ها و اپلیکیشن‌های بی‌نام‌ونشان خودداری کنند و در هنگام ثبت‌نام کارت سوخت وسایل نقلیه خود به نشانی سایت توجه ‌کنند و توجه داشته باشند که با جستجو از طریق موتور‌های جستجو یا رفتن به پیوند‌هایی که در دیگر سایت‌ها ارائه شده در دام سودجویان سایبری گرفتار نشوند.

با اعلام شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، مالکان خودرو و موتورسیکلت‌های فاقد کارت، تنها با مراجعه به سامانه خدمات دولت همراه www.mob.gov.ir و اپلیکیشن خدمات دولت همراه می‌توانند برای ثبت‌نام کارت سوخت اقدام کنند و دیگر شیوه‌ها و سایت‌ها مورد تأیید نیست.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.