راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

امکان استعلام همه قبوض با سرویس جدید فینوتک فراهم شد

فینوتک با تجمیع سرویس استعلام تمامی قبوض در یک API، امکان استعلام و پرداخت یک‌جای همه قبوض را فراهم کرده است.

در سال‌های اخیر حذف قبوض کاغذی به دلایلی همچون کاهش هزینه‌ها، راحتی مشترکان و کاهش آسیب به محیط زیست یکی از دغدغه‌های سازمان‌ها بوده است. یکی از راه‌های سرعت بخشیدن به حذف قبوض کاغذی، اشاعه پرداخت‌های الکترونیکی است.

بینید: صدور قبض‌های الکترونیکی آب‌ و برق از سیستان و بلوچستان آغاز شد / چه روش‌هایی برای پرداخت قبوض به روش الکترونیک وجود دارد؟

یکی از در دسترس‌ترین ابزارها برای پرداخت غیرحضوری قبوض، اپلیکیشن‌های موبایلی است. تقریباً در همه این اپلیکیشن‌ها امکان پرداخت قبوض برای مشتریان وجود دارد اما مساله اصلی عدم امکان استعلام همه قبوض در یک اپلیکیشن است.

در حال حاضر امکان استعلام بدهی، فقط برای قبض تلفن ثابت و قبض تلفن همراه توسط اپلیکیشن‌ها ارائه می‌شود اما امکان استعلام سایر قبوض در این اپلیکیشن‌ها فراهم نیست و فقط امکان پرداخت قبوض از طریق شناسه پرداخت و شناسه قبض ایجاد شده است. یعنی کاربر برای پرداخت قبض، باید هر بار شناسه پرداخت و شناسه قبض را وارد کند. این بدان معنی است که بایستی قبض کاغذی به همراه شناسه پرداخت و شناسه قبض به دست مشتری برسد.

 از طرفی برای راحتی کاربران و البته ایجاد امکان پرداخت، اپلیکیشن ها باید اقدام به جمع آوری وب سرویس‌های استعلام، درون اپلیکیشن خود کنند. اما این اقدام نیز با مشکلاتی روبه‌روست، به طور مثال برای استعلام قبض برق باید از هر استان به طور جداگانه وب سرویس مورد نظر را دریافت کرد.

فینوتک با تجمیع سرویس استعلام تمامی قبوض در یک API، امکان استعلام و پرداخت یک‌جای همه قبوض را فراهم کرده است. وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های مختلف می‌توانند با دریافت این سرویس تجربه کاربری راحت‌تری برای کاربرانشان فراهم کنند.

پیش از این، امکان استعلام قبوض همراه اول و تلفن ثابت با وارد کردن شماره تلفن و همچنین استعلام قبض گاز با وارد کردن شماره اشتراک در بعضی وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها وجود داشت اما فینوتک برای اولین بار این سیستم را علاوه بر تلفن و گاز برای قبوض آب و برق نیز به وجود آورده است و با تجمیع APIها، سرویسی کاربردی برای استعلام تمامی قبوض ایجاد کرده است.

در این روش مشترکان با یکبار وارد کردن یک شناسه (که برای تمامی دوره‌ها ثابت است و تغییر نمی‌کند) قادر به استعلام تمامی قبوض هستند و از سایر سرویس‌ها و قبوض کاغذی بی‌نیاز می‌شوند. برای مثال برای استعلام قبض آب، گاز و برق با یک بار وارد کردن شناسه اشتراک خود به‌راحتی می‌توانند جزئیات قبض‌های خود از جمله بدهی آخرین دوره و مهلت پرداخت را مشاهده و بدون نیاز به شناسه پرداخت و شناسه قبض پرداخت کنند. در بخش تلفن ثابت و تلفن همراه نیز تنها با وارد کردن شماره تلفن قادر به استعلام و پرداخت خواهند بود.

بنابراین با پیاده‌سازی API استعلام قبوض در اپلیکیشن، دیگر نیازی به قبض کاغذی نیست و مشترکان می‌توانند به راحتی تمامی قبوض خود را بدون نیاز به شناسه پرداخت و شناسه قبض، استعلام و پرداخت کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.