پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
مروری بر استراتژی توسعه شبکه همکاران تجاری در صنعت نرم افزارهای بانکی جهان
مهمدی ایمانی مهر؛
امروزه، صنعت بانکداری جهان با چالشهای متعددی روبرو است: آینده نگران کننده اقتصاد جهانی که هر از چندگاهی با بروز سونامی اقتصادی در یکی از نقاط جهان، در ابهام بیشتری فرو میرود؛ مدیریت ریسک، پول شویی، تقلبهای مالی و بحران امنیت. همچنان که این چالشها، ذهن مدیران بانکی را به خود مشغول ساخته است، فناوری اطلاعات علاوه بر تمرکز روی کاهش ریسکهای تصمیمگیری و تسهیل عملیات بانکی، رسالت مشارکت و همیاری در حل این چالشها را نیز بر دوش خود میبیند.
در مقایسه با سه دههی پایانی قرن بیستم، فناوری اطلاعات امکانات بیشتری را در اختیار بانکداران جهان قرار داده است و بالطبع با فشارهای بیشتری نیز روبرو است؛ زیرا انتظارات کسب و کار بانکی از آن افزایش یافته است. امروزه بانکها در عرصهی رقابت برای کسب منابع محدود و سودآوری بیشتر نیازمند ابزارهای متنوعتری هستند و در این میان، رقابت برای ارائه محصولات جدید از یکسو و تغییرات قوانین نظارتی و مولفههای محیط اقتصادی از سوی دیگر، نیاز به توسعه و تغییر مستمر در راهکارهای بانکی را افزایش داده است. برندهی این جدال، بانکهایی هستند که زودتر از دیگران محصول خود را به بازار ارائه دهند.
روند رو به رشد نیازهای کسب و کار و تغییر الگوی انتظارات مشتریان و بانکها، لزوم تامین منابع برای افزایش توان تولید شرکتهای ارائه دهنده راهکارها و خدمات بانکی را بیش از پیش مسجل ساخته است. اما آیا میشود هر روز بزرگ و بزرگ تر شد؟
راهبرد توسعه شبکه همکاران تجاری
در شرایطی که اتخاذ راهبردهای یکپارچگی معکوس در دهه پایانی قرن بیستم برای بانکها پاسخگو نبود و رویکرد تملک و ادغام نیز هزینههای سرسام آوری را برای شرکتهای نرمافزاری در بر داشت، راهی که شرکتهای بزرگ نرم افزاری برای ادامه فعالیت خود در پیش گرفتند ایجاد شبکه ی همکاران تجاری بود.
این رویکرد، از طریق ایجاد امکان بهرهبرداری از زیست بوم تجاری، ضمن حفظ چابکی سازمان، ریسکهای ناشی از افزایش هزینههای سربار سازمانی را کاهش داده و قابلیت پاسخگویی به نیازها و درخواستهای مشتریان و بانکها را نیز ارتقاء میبخشد.
ایجاد شبکه همکاران تجاری شامل طیف گستردهای از راهبردها نظیر مشارکت در تولید با مشتریان، برون سپاری تولید محصولات و ارائه خدمات به شرکتهای کوچکتر و چابک تر، و نیز مشارکتهای تضمین کنندهی توسعه کسب و کار است که همهی این راهبردها با هدف کاهش زمان ارائه ارزش مستمر به بازار، افزایش حق انتخاب مشتریان و مدیریت بهای تمام شده برای سازمان طراحی و اجرا میشوند.
در این قسمت به بررسی اجمالی چند نوع از همکاری تجاری پرداخته میشود:
- همکاری با ارائهدهندگان سکوی زیرساختی: در این راهبرد، شرکتهای نرم افزاری با هدف ایجاد یک محیط بی درد سر عملیاتی برای مشتریان خود، به همکاری با شرکتهای ارائهدهنده سکوی زیرساختی میپردازند تا مشتری نهایی بهترین خدمت را دریافت کند. شرکتهای ارائه دهنده سکوی زیرساختی به واسطه بهرهبرداری از قابلیت به اشتراکگذاری پلتفرم و شرکت نرم افزاری بهخاطر بهدست آوردن امکانات تولیدی در حداقل زمان ممکن به انتفاع میرسند. بانکها نیز خیلی زودتر قابلیت مانور در بازار را پیدا میکنند.
- همکاری با ارائهدهندگان محصولات مکمل: گاهی اوقات، تولید محصول مکمل در توان و تخصص یک شرکت نرم افزاری نیست و یا تولید آن مزیت نسبی شرکت را از بین میبرد، در این حالت، همکاری از طریق اتصال و یکپارچهسازی محصول مکمل تولید شده توسط شرکت دیگر به محصولات شرکت نرمافزاری صورت میپذیرد.
- برون سپاری ارائه خدمات بر روی محصولات و راهکارهای شرکت: این راهبرد، شامل برون سپاری خدمات شرکت نرمافزاری بوده و گسترهی وسیعی را میتواند شامل شود که از آن جمله میتوان به برون سپاری خدمات میز خدمت، آموزش، پشتیبانی و عملیات اشاره نمود.
- پیمان تجاری: این شرکا شبکه ی دفاتر شرکت را در سایر نقاط دنیا یا سایر بخش های بازار تکمیل می کنند و به مشتریانی که در دسترس دفاتر فعلی شرکت نیستند یا شرکت با آنها رابطه ی نزدیکی ندارد خدمات ارائه می دهند.
سودآوری ناشی از افزایش رضایت مشتری
یکی از مهمترین نتایجی که از اجرای صحیح راهبرد توسعه شبکه همکاران تجاری بدست میآید افزایش رضایت مشتریان است؛ این رضایت ناشی از حصول نتایج مختلفی همچون بهینهسازی زمان مورد انتظار جهت دریافت محصولات و افزایش قابلیت شخصیسازی آن است. علاوه بر این، گزینههای بیشتری را پیش روی مشتریان قرار میدهد؛ بهویژه در صنعت بانکداری که از مختصات متمایزی نسبت به سایر صنایع برخوردار است. این ویژگیها در بیان استعاری پدر بازاریابی خدمات «کریستوفر لاولاک»[1] به خوبی قابل درک است. وی برای توصیف وضعیت مشتریان، در شرایطی که ارائه محصولات و خدمات برپایهی فناوریهای اختصاصی صورت پذیرفته و یا به خاطر انحصارهای قانونی، مشتریان دارای انتخابهای محدودی بوده و یا در شرایطی که هزینهی تغییر ارائه دهنده خدمات برای مشتریان آن خدمت زیاد باشد، از استعاره «گروگان» استفاده میکند.
در این شرایط، شبکه همکاران تجاری، با افزایش قدرت انتخاب بانکها، ادراک انتخابی آنان مبنی بر عدم رضایت ناشی از انحصار تامین کننده را تغییر داده و به پایداری رابطه راهبردی بانک با تامینکنندگان خود میافزاید.
مثالهایی از همکاران تجاری
در این بخش به بررسی مثالهایی از انواع همکاریهای فوق الذکر پرداخته میشود. شرکت سوئیسی «تمنوس»[2]، در سال 2011 دو همکاری تجاری مهم را ایجاد کرد: یکی با شرکت «وایپرو تکنولوژیز»[3] برای ارائهی محصول «تی 24» به بانک های اروپایی کوچک در قالب «فراهم کننده ی خدمات کاربردی»[4] ، و همکاری دیگر با شرکت «آی بی ام»[5] که در آن، علاوه بر قرارداد تکنولوژی، قرارداد خدمات نیز برای هدف گرفتن بزرگترین بانک های تجاری دنیا امضا شده است. تعداد مشاوران آموزش داده شده که روی پروژه های مرتبط با محصول« تی 24 »کار می کنند از 1400 نفر به 1782نفر در سال 2011 افزایش یافته و همکاران تجاری، 12% از درآمد فروش شرکت را در مقایسه با 5% درآمد مشابه در سال قبل تشکیل دادند. در میان مدت، آنها قصد دارند زیست بوم همکاران مشاور معتبر خود را تا 3000 و تعداد لیسانسهای صادر شده از طریق همکاران را تا 20% کل افزایش دهند.
همچنین، شرکت «اینفوسیس»[6]، همکاری استراتژیک با ارائه دهندگان پلتفرم مانند «اوراکل»، «مایکروسافت»[7]، «سان»[8]، «اچ پی»[9]، «آی بی ام» و «اینتل»[10] تشکیل داده است. این شرکت ها با «اینفوسیس» برای تبادل دانش، تثبیت مفاهیم، برنامه های ارائه ی زودهنگام در بازار، تمرینات بهینه سازی، ایجاد آزمایشگاه های مشترک تست عملکرد و … همکاری نموده تا اطمینان حاصل کنند که مشتری نهایی، بهترین کیفیت را دریافت میکند.
شرکتهای «سپ»[11] و «مایسیس»[12] نیز بهصورت مشترک در حال ارائهی راه حلهای بانکی به مشتریان هستند. «مایسیس» نرمافزارهایش را روی سکوی زیرساختی بانکداری «سپ» پیاده میکند. راه حل بانکی«مایسیس» روی پلتفرم گسترده ی «سپ»، امکان دسترسی بانکهای کوچک تر به این سامانهی مشترک را امکانپذیر میسازد. این دو شرکت با این نحوهی همکاری، محصولات یکدیگر را تکمیل میکنند. «سپ» برنامه های کاربردی و فناوری و «مایسیس» تخصص گرایی در محصول را به مشتری ارائه میکنند.
شرکت «پلاریس»[13] قرارداد همکاری در زمینه ی مشاوره با «سیبل»[14]، ارائه کننده ی سیستم های مدیریت روابط مشتری دارد. سیبل با معماری برنامه های کاربردی اش، مکملی برای تخصص «پلاریس» در زمینه ی توسعهی نرم افزارهای مالی و بانکی است.
جمع بندی
بررسی رویکرد شرکتهای ارائهدهنده راه حلهای نرمافزار بزرگ دنیا در بهرهبرداری از ظرفیتهای زیست بوم تجاری برای ارائه خدمات مورد انتظار بانکها و مشتریان نهایی، در بر دارندهی آموزههایی برای صنعت بانکداری کشور است؛ پیامهایی که اگر درست درک و اجرا شود، زمینههای رشد و بالندگی را با خود به همراه خواهد داشت. امید است که قلب تپنده بانکداری کشور، چشمان تیزبین خود را بر آنچه در این یادداشت به اختصار بیان شده بود بیشتر بگشاید تا شاهد رشد روزافزون صنعت بانکداری ایران باشیم.
- [1] Christopher Lovelock
- [2] TEMENOS
- [3] Wipro Technologies
- [4] Application Service Provider (ASP)
- [5] IBM
- [6] Infosys
- [7] Microsoft
- [8] SUN
- [9] HP
- [10] Intel
- [11] SAP
- [12] Misys
- [13] Polaris
- [14] SIBEL
مهدی ایمانی مهر