راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی: امکان شناسایی و رشد ایده‌های افراد در سرتاسر کشور با پلتفرم سکو‌ فراهم می‌شود

«سکو» یک پلتفرم آنلاین است که افراد می‌توانند درون آن، ایده‌هایشان را ثبت کنند و با تشکیل تیم، روی آن ایده کار کنند. سکو امکان ارائه خدمت غیرحضوری به صاحبان ایده را فراهم می‌کند.

شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی، پلتفرم سکو را تابستان 1397 با هدف شناسایی و جذب ایده‌های کسب‌وکاری سرتاسر کشور راه اندازی کرده است. در این پلتفرم، خدمات رایج مراکز نوآوری به صورت آنلاین ارائه می‌شوند. در سکو، افراد می توانند ایده‌هایشان را ثبت کنند و با تشکیل تیم، روی آن ایده کار کنند.

در این پلتفرم، مقدمات لازم فراهم شده تا تیم‌ها بتوانند ایده‌هایشان را به یک محصول تبدیل کنند، برای آن بازار پیدا کنند و از منتورینگ و مشاوره غیرحضوری از طریق چت و تماس موبایلی و تلفنی بهره ببرند. به گفته حسن زادمهر،  مدیرعامل شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی سکو مقدمه‌ای است برای شناسایی تیم‌های مستعد و کمک به ارتباط آنها با یک شتابدهنده.

برای اینکه بدانیم پلتفرم سکو چه‌طور و با چه اهدافی راه‌اندازی شد و نتایجی که در زمینه نوآوری به همراه دارد، چیست با مدیرعامل شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی به گفت‌وگو نشستیم که مشروح آن در ادامه آورده می‌شود.

.

ایده سکو از کجا آمد؟

بسیاری از رویدادهای بزرگ در زمینه نوآوری در شهر تهران برگزار می‌شوند و حضور در این رویدادها برای ساکنان شهرهای دیگر، هزینه‌بر و دشوار است. حسن زادمهر می‌گوید: «اولین بار که فین‌کاپ را به‌عنوان یک رویداد برگزار کردیم، متوجه این مسئله شدیم. هم اطلاع‌رسانی رویدادها در شهرستان‌ها به‌درستی انجام نمی‌شد و هم اینکه صاحبان ایده در این شهرها، برای سفر به تهران با مشکل مواجه می‌شدند و احتمالا تعدادی از ایده‌های خوب را اینگونه از دست می‌دادیم.»

همین هم ایده شکل‌گیری سکو بوده است. زادمهر ادامه می‌دهد: «به این فکر افتادیم که پلتفرمی طراحی کنیم که با استفاده از آن، اولا همه در سراسر کشور از رویدادهای ما باخبر شوند و ثانیا همه بتوانند به‌صورت غیرحضوری در رویداد شرکت کنند و ارزیابی ایده و منتورینگ اولیه به‌صورت غیرحضوری انجام بشود.»

اینگونه، ایده‌ها پیش از حضور در رویداد، مراحل اولیه را طی می‌کنند و با مشاوره‌های درون پلتفرم، به یک مدل کسب‌وکار اولیه می‌رسند. بنابراین ایده‌هایی که به مراحل نهایی رویداد راه پیدا می‌کنند، از یک کیفیت اولیه برخورد هستند و تیم‌هایی هم که از شهرستان برای رویداد به تهران می‌آیند، هزینه‌هایشان بی‌فایده نخواهد بود. همچنین چون این ایده‌ها یک‌بار غربال شده‌اند، برگزارکننده رویداد می‌تواند بخش‌هایی از هزینه‌های مسافرت آنها را بپردازد چراکه این ایده‌ها، ارزش سرمایه‌گذاری را دارند.

انجام مراحل اولیه کار روی ایده به‌صورت غیرحضوری یک مزیت دیگر هم دارد. زادمهر می‌گوید: «بسیاری اوقات، در برگزاری رویدادها، میان زمان ثبت ایده‌ها و داوری نهایی، زمان بسیار کمی وجود دارد و با توجه به تعداد بسیار بالای ایده‌ها، امکان نادیده گرفتن بعضی از ایده‌های خوب وجود دارد. اما با انجام مراحل اولیه در پلتفرم، داوری هم دقیق‌تر انجام خواهد شد.»

سکو به‌عنوان یک سامانه نرم‌افزاری و پلتفرم غیرحضوری زیرمجموعه شرکت صنایع یاس ارغوانی فعالیت می‌کند. اما سکو به تیم‌هایی که در ادامه مراحل رشدشان نیاز به محل فیزیکی دارند، چنین تسهیلاتی را درون مراکز نوآوری و مراکز رشد فراهم می‌کند. در واقع برای راه‌اندازی و جایگیری سکو در کشور، ضمن استفاده از ظرفیت‌های شرکت مهندسی صنایع یاس ارغوانی، از ظرفیت‌های بانک ملت و هلدینگ بهسازان فردا و همچنین دانشگاه‌های شریف، امیرکبیر و خوارزمی استفاده شده و مذاکرات برای حضور در سایر دانشگاه‌های کشور هم در حال انجام است.

.

بهسازان فردا، برای صاحبان ایده بازارسازی می‌کند

زادمهر معتقد است که در بحث حمایت از تیم‌ها و ایده‌ها، فراهم کردن بازار برای آنها مهم‌تر از فراهم کردن سرمایه است و می‌گوید: «یک ایده و کسب‌وکار خوب، هرچقدر هم سرمایه جذب کنند بدون پیدا کردن بازار، محکوم به شکست است.»

اینجاست که نقش هلدینگ بهسازان فردا در سکو اهمیت پیدا می‌کند. به گفته زادمهر، بهسازان فردا دو نقش عمده دارد: سرمایه‌گذاری و فراهم کردن بازار.

زادمهر می‌گوید: «ما به دنبال نسل سوم و چهارم بانکداری دیجیتال هستیم. یکی از پیش‌نیازهای ورود به نسل سوم و چهارم، حضور و همکاری بانک‌ها و استارت‌آپ‌ها و به‌خصوص فین‌تک‌ها با یکدیگر است. هلدینگ بهسازان فردا و شرکت فرابوم که با هدف نوآوری باز توسط داده‌ورزی سداد، توسن و بهسازان فردا تشکیل شده است، API ها و داده‌های باز کسب‌وکاری لازم را در اختیار تیم‌های صاحب ایده قرار می‌دهند و به این تیم‌ها کمک می‌کنند تا محصولاتی مطابق با نیاز مشتریان خلق کنند.»

این یک بازی برد-برد است. زادمهر توضیح می‌دهد: «حمایت از ایده‌های فین تکی منجر به این می‌شود که خدماتی را که تا پیش از این مشتریان با زحمت بیشتری دریافت می‌کردند، حالا راحت‌تر در دسترس آنها قرار می‌گیرد. اینگونه اقبال مشتریان به این سرویس‌ها، استارت‌آپ‌ها و به تبع آن بانک‌ها بیشتر می‌شود.»

.

نحوه استفاده صاحبان ایده از سکو

یکی از مدل‌های حضور در سکو، مربوط به رویدادهاست. رویدادهایی که با حمایت شرکت صنایع یاس ارغوانی انجام می‌شود، دو مرحله دارند و مرحله اولیه که غیرحضوری است در سکو انجام می‌شود. طبق زمان‌بندی اعلام‌شده برای رویداد، تیم‌ها در مرحله اولیه شرکت می‌کنند و همانطور که پیش‌تر اشاره شد، پس از منتورینگ و ارزیابی‌های اولیه، تیم‌های موفق در این مرحله‌به‌مرحله حضوری راه پیدا می‌کنند.

اما مدل دیگر استفاده از سکو، برای تیم‌هایی است که قصد حضور در رویداد خاصی را ندارند. هر کسی هر زمان می‌تواند در سکو ثبت‌نام و ایده‌اش را ثبت کند و تیمش را تشکیل بدهد. این تیم‌ها در فاز اول، از خدمات منتورینگ آنلاین استفاده می‌کنند و در ادامه، می‌توانند از خدمات تکمیلی نظیر منتورینگ حضوری و شتاب‌دهی سکو استفاده کند.

به گفته زادمهر، تیم‌ها در مراحل اولیه، برای طراحی محصول خود به API‌های موجود در سندباکس مهندسی صنایع یاس ارغوانی دسترسی دارند و در مراحل بعدی، در صورت طراحی موفقیت‌آمیز محصول، API‌های اصلی و واقعی توسط هلدینگ بهسازان و فرابوم در اختیار آنها قرار می‌گیرد.

.

تیم خوب مهم‌تر از ایده خوب است

مدیرعامل مهندسی صنایع یاس ارغوانی معتقد است که در بحث نوآوری، کپی کردن ایده از نمونه‌های مشابه خارجی اشکالی ندارد و مهم این است که این ایده، با نیازهای مشتری سازگار و هماهنگ شود. او داشتن تیم را مهم‌تر از داشتن ایده می‌داند و می‌گوید که اولویت این شرکت، کمک به تشکیل تیم‌های خوب است.

او درباره اهداف سکو می‌گوید: «در سکو اولین نگاهمان این است که سکو منجر به استفاده از ظرفیت‌های کل کشور شود. هدف بعدی این است که به جای ایده، بر تشکیل تیم تمرکز کنیم و به دنبال شرکت سازی و کسب‌وکار از طریق خریدوفروش و رشد و تکثیر شرکت‌های مختلف نباشیم. به دنبال تشکیل تیم‌هایی هستیم که بتوانند کسب‌وکاری در راستای زنجیره ارزش نظام بانکی شکل بدهند.»

.

سکو با برگزاری رویدادهای مختلف و حضور در دانشگاه‌ها توسعه می‌یابد

از تابستان 97 که پلتفرم سکو راه‌اندازی شده تا به حال، تیم‌های زیادی وارد این پلتفرم شده و یا از آن خارج شده‌اند و به گفته زادمهر، همواره حداقل ده تا پانزده تیم درون پلتفرم فعال بوده‌اند. این عدد در هنگام برگزاری رویدادها، تا بالای 100 تیم هم رسیده است.

اما استراتژی سکو در این مدت، به جای گسترش تعداد تیم‌ها، گسترش ظرفیت‌های خود در ارائه خدمات به صاحبان ایده بوده است. زادمهر می‌گوید: «پیش از آنکه به فکر تبلیغات باشیم، می‌خواهیم ظرفیت‌های خودمان را افزایش بدهیم و مدل کسب‌وکار سکو را کاراتر کنیم. نمی‌خواهیم با مواجه با تعداد بالای تقاضا، یک ایده خوب را محکوم به شکست کنیم.»

در همین راستا، سکو همکاری خود در مراکز رشد و نوآوری دانشگاه‌های شریف، امیرکبیر و خوارزمی را آغاز کرده و به‌زودی در چند دانشگاه دیگر شهر تهران از جمله دانشگاه تهران هم مستقر خواهد شد. زادمهر از حضور در دانشگاه‌های شهرهای دیگر از جمله شیراز، اصفهان و تبریز به‌عنوان اهداف سال 99 سکو یاد می‌کند.

سکو همچنین در این مدت، در برگزاری چند رویداد نقش داشته است. کنگره بین‌المللی TopHPC در زمینه کلان داده و سیستم‌های کلان مقیاس محاسباتی که اردیبهشت امسال برگزار شد، آخرین رویدادی بوده که مهندسی صنایع یاس ارغوانی و سکو در آن به‌عنوان حامی حضور داشته‌اند. ضمن آنکه رویداد جانبی این کنگره، که فراخوان حضور تیم‌های دارای ایده در زمینه‌های مرتبط با کنفرانس بودند، توسط این شرکت برگزار شده است.

به گفته زادمهر، در سال جاری، دو رویداد کشوری در زمینه بلاکچین و در زمینه گیمیفیکیشن هم از طریق سکو انجام خواهند شد. او پیش‌بینی می‌کند که در روزهای برگزاری این دو رویداد، تیم‌های بسیار زیادی در سکو مشغول به فعالیت شوند.

.

پیش‌نیاز نوآوری را فراهم می‌کنیم

زادمهر در پایان صحبت‌هایش، به پیش‌نیازهای رخ دادن نوآوری در یک جامعه اشاره می‌کند: «نوآوری در جامعه‌ای اتفاق می‌افتد که اعضای آن جامعه از سطح نیازهای فیزیولوژیکشان فراتر رفته باشند، جامعه‌شان را خوب بشناسند؛ آنقدر توانمند شده باشند که بتوانند برای مسئله‌ها، راه حال‌های جدیدی بسازند و البته زیرساخت‌هایی فراهم باشد که بتوانند این راه‌حل‌ها را به کار گیرند.»

او ادامه می‌دهد: «ما این زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم؛ زیرساخت‌هایی که اگر کسی مساله‌ای را کشف و برایش راه‌حلی پیدا کرد، بتواند از این زیرساخت‌ها استفاده کند.»

او در ادامه کار سکو را نوآوری باز می‌داند و می‌گوید: «فرق نوآوری و نوآوری باز این است که ما نوآوری را از سازمان خودمان خارج کرده‌ایم و آن را مختص گروه یا طرز فکر خاصی نکرده‌ایم. هر کسی می‌تواند از زیرساخت‌های پلتفرم سکو استفاده کند؛ به شرطی که بتواند یکی از مسئله‌های کشور را حل کند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.