راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تشنج ماه مه / سایه ترامپ بر بازارهای بورس جهانی افتاده است

بازارهای سهام در شرق آسیا، ماه مه را در تلاطم شدید و نگرانی از تعرفه‌های جدید ترامپ علیه چین و اقدامات متقابل پکن گذراندند، اما سقوط ارزش سهام فقط منحصر به شرق آسیا نبود، در اروپا و آمریکا هم اثرات تصمیم‌های ترامپ به‌تدریج احساس می‌شود.

ماهنامه عصرتراکنش/  دو تریلیون دلار از ارزش سهام 500 کمپانی بزرگ آمریکا در ماه مه کاسته شد. آیا یک رکورد بین‌المللی پیش روست؟ جنگ تجاری دونالد ترامپ علیه رقبای تجاری به‌تدریج تاثیرات منفی خود را در بازارهای سهام نشان می‌دهد.

تهدید به وضع تعرفه‌های تازه علیه واردات خودرو، اروپایی‌ها را که در کنار ژاپن اصلی‌ترین تأمین‌کننده خودرو در آمریکا هستند، به‌شدت نگران کرده است. اعلام تعرفه‌های جدید پلکانی علیه مکزیک، این نگرانی را بیشتر کرد؛ چراکه شعب کارخانه‌های بسیاری از تولیدکنندگان خودروی آمریکا، اروپا و ژاپن در مکزیک قرار دارد.

تا پیش از این، امیدواری سهام‌داران آمریکایی این بود که اهداف و مقاصد ترامپ از اعلام تعرفه‌های جدید، کاملاً تجاری است و با عقب‌نشینی رقبا و امضای توافق‌های تجاری جدید، این گام‌ها بازگشت‌پذیر هستند، اما تهدید ترامپ به تعرفه‌های جدید علیه مکزیک، یک روز مانده به پایان ماه مه، این امیدواری را از بین برد، چراکه این بار تنها راه برای عقب‌نشینی از تعرفه‌های جدید، جلوگیری مکزیک از ورود مهاجران به خاک آمریکا عنوان شده بود؛ امری کاملاً سیاسی و غیرمرتبط با توافق‌های تجاری. این تهدید همزمان دورنمای تصویب توافق جایگزین تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا) تا سال 2020 را مبهم‌تر از گذشته کرده است.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

شرایط سخت رشد اقتصادی بین‌المللی

تحليل‌گران بازار سهام، بعد از سقوط بازار سهام در ماه مه و با توجه به پيش‌بيني‌هاي ماه‌هاي پيش رو از ادامه جنگ تجاري آمريكا با چين و تهديدهاي جديد آمريكا عليه اروپا و ژاپن، شرايط سختي را براي رشد اقتصادي بين‌المللي پيش‌بيني مي‌كنند[/mks_pullquote]

.

تحليل‌گران بازار سهام، بعد از سقوط بازار سهام در ماه مه و با توجه به پيش‌بيني‌هاي ماه‌هاي پيش رو از ادامه جنگ تجاري آمريكا با چين و تهديدهاي جديد آمريكا عليه اروپا و ژاپن، شرايط سختي را براي رشد اقتصادي بين‌المللي پيش‌بيني مي‌كنند.

نگرانی از رکود جهانی اقتصاد و افزایش ریسک سرمایه‌گذاری در بازارهای سهام و نفت خام، بسیاری از سرمایه‌گذاران را به بازارهای موازی مانند طلا، یورو و اوراق قرضه کشورهایی که چشم‌انداز رشد اقتصادی روشن‌تری دارند، از جمله آلمان و آمریکا، کشانده و نگرانی‌ها در مورد آینده بازارهای بورس را افزایش داده است. هرچند تحلیلگران آمریکا با اشاره به این ماه که اولین ماه کاهش شاخص بازارهای بورس آمریکایی بعد از روی کار آمدن دونالد ترامپ است و اینکه بسیاری از شاخص‌های اقتصادی مانند نرخ بیکاری در آمریکا روند کاهشی داشته‌اند، معتقدند نگرانی در مورد وقوع رویدادی مانند بحران مالی 2008-2007 یا سقوط قیمت نفت خام در سال‌های 2014-2013، همچنان زود است.

 .

تلاطم بازارها

شاخص S&P 500 آمریکا که شاخص سبد سهام 500 شرکت بزرگ آمریکایی است، در طول ماه مه 6.6 درصد از ارزش خود را از دست داد. فرمان‌های اجرایی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، برای افزایش گسترش تعرفه‌های واردات کالا از چین، اعمال تعرفه پنج‌درصدی بر همه واردات آمریکا از مکزیک و تهدید به افزایش آن تا 25 درصد در صورت عدم اجرای خواسته‌های آمریکا در مورد مبارزه با پناه‌جویان، تحریم‌های اعمال‌شده علیه شرکت هوآوی چین و تحولات امنیتی در خاورمیانه؛ عمده‌ترین دلایل تلاطم بازارها در ماه مه بودند. بر اساس گزارش موسسه بین‌المللی MSCI آخرین روز ماه مه، برابر با دهم خردادماه، بازارهای جهانی نزدیک به 0.6 درصد از ارزش خود را از دست دادند تا مجموع کاهش ارزش سهام در بازارهای بورس بین‌المللی در طول یک ماه به 6.2 درصد برسد؛ رقمی که بر اساس برآورد پایگاه دیتااستریم معادل 2000 میلیارد دلار ضرر برای سهام‌داران جهان است.

اما همزمان با سقوط آزاد بازارهای جهانی در ماه مه، با وجود تحولات خاورمیانه و یک ماه پس از اعلام تحریم‌ها علیه صادرات نفت جمهوری اسلامی ایران، قیمت نفت در طول این ماه سیر نزولی داشت؛ تا جایی که نفت وست‌تگزاس اینترمدیت زیر 60 دلار و نفت برنت دریای شمال زیر 70 دلار برای تحویل ماه ژوئیه در بازارهای جهانی مبادله شد. تحلیلگران معتقدند که از یک طرف کاهش ارزش برابر ارزهای کشورهای در حال توسعه مصرف‌کننده نفت در برابر دلار، در کنار نگرانی شدید بین‌المللی از افزایش جنگ تجاری میان آمریکا و چین از اصلی‌ترین دلایل کاهش قیمت نفت در بازارهای جهانی در ماه مه بود. بر اساس پیش‌بینی رویترز، قیمت نفت برنت دریای شمال در طول ماه‌های آینده با توجه به میزان نگرانی از کاهش عرضه، به بالای 70 دلار در هر بشکه بازخواهد گشت و تصور می‌شود که تا آخر سال 2019 در همین قیمت باقی بماند.

.

جنگ تجاری آمریکا و افت بازار بورس

به نوشته سی‌ان‌بی‌سی، کاهش سرعت نرخ رشد جهانی اقتصاد و نگرانی‌ها از جنگ تجاری میان دو ابرقدرت اقتصادی، باعث شده تا بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاران کلان بازارهای بورس بین‌المللی سهام پرریسک خود را به‌سرعت برای فروش عرضه کنند و به سمت بازارهای اوراق قرضه؛ به‌ویژه در آمریکا و آلمان بروند. همزمان بازار تبادل طلا در ماه مه، رشد قابل توجهی داشت و قیمت جهانی هر اونس طلا از 1300 دلار بالاتر رفت. تهدید ترامپ به اعلام تعرفه پنج‌درصدی علیه مکزیک از 10 ژوئن، افزایش آن به 10 درصد از یکم ژوئیه و افزایش پلکانی ماهانه تا 25 درصد در صورت عدم اقدام مکزیک برای جلوگیری از ورود پناه‌جویان به خاک آمریکا، ضربه نهایی ماه مه به بازارهای بورس جهان بود. به نوشته فوربس، در طول دو سال گذشته، تهدیدهای ترامپ علیه چین، اروپا، کانادا و مکزیک باعث شده که بازارهای بورس جهان با افت مواجه شوند، ولی این افت‌ها به‌تدریج جبران شده است.

اما تهدید اخیر ترامپ علیه مکزیک به اعمال تعرفه‌های جدید باعث شده که کشورهای دیگر جهان این سیگنال را دریافت کنند که مسیر ترامپ برای نقض یک‌طرفه توافق‌های تجاری موجود، توقفگاهی ندارد و او به استفاده از تعرفه برای رسیدن به اهداف سیاسی ادامه خواهد داد. دکتر «آدام پوسن»، مدیر «موسسه پترسون برای اقتصاد بین‌المللی» به «فوربس» می‌گوید: «تصور می‌کنم که این بار قضیه فرق کند، اگر بیانیه‌های چین در مورد اعلام نام شرکت‌های غیرقابل اعتماد ایالات متحده را کنار شیوه تهدیدآمیز رفتار آمریکا با شرکت هوآوی و آخرین سیاست‌های تعرفه‌ای کاخ سفید قرار دهیم، متوجه خواهیم شد که دیگر تحولات بازار مستقیماً تحت اختیار ترامپ نیست که بتواند از کرده‌های خود عقب‌نشینی کند و باعث بازگشت قیمت‌ها شود. در شرایط کنونی با افزایش تعداد بازیگران، خطر تنش‌های شدید در بازار بسیار بیشتر شده است.»

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

بازار کم ریسک

در نيمه دوم سال 2019 علاقه سرمايه‌گذاران بين‌المللي به بازارهاي قرضه دولتي و طلا كه ريسك كمتري نسبت به بازارهاي سهام دارند بيشتر مي‌شود.

[/mks_pullquote]

.

«بینکی چادها»، تحلیلگر ارشد «دویچه‌بانک» در گزارشی می‌نویسد که بر اساس تحلیل این بانک، اصلی‌ترین عامل عدم بهبود وضع اقتصادی جهان در شرایط کنونی، جنگ تجاری جاری آمریکاست. در این تحلیل آمده است: «هزینه‌های جنگ تجاری، در واقع در آثار غیرمستقیم آن دیده می‌شود. واقعیت این است که جنگ تجاری، عامل اصلی افول رشد اقتصادی جهانی است و باعث شده که شاخص سهام آمریکایی در محدوده مشخصی باقی بماند. عدم نفع سهام‌داران در طول 17 ماه گذشته، حدود پنج تریلیون دلار است.» بر اساس این تحلیل، اثرات جنگ تجاری به‌سرعت در حال تبدیل‌شدن به آثار سقوط اقتصادی 2008-2007 به‌دلیل بحران مالی اتحادیه اروپاست.

.

توئیت ترامپ، تقویت بازار آسیا

همزمان گروهی از تحلیلگران آمریکایی، افت بازار سهام آمریکا از جمله کاهش 6.6 درصدی شاخص سبد S&P 500 را طبیعی ارزیابی می‌کنند و معتقدند که نباید نگرانی زیادی از این موضوع داشت. «بن کارلسون»، از موسسه مدیریت ثروت «ریتهولتز»، می‌نویسد که در 70 سال گذشته، دست‌کم 65 بار چنین افتی در ارزش سهام S&P اتفاق افتاده و این اتفاق غیرطبیعی نیست. «سم استوال»، تحلیلگر موسسه CFRA هم معتقد است که هرساله، رشد شدید شاخص S&P در ماه‌های ژانویه و آوریل، در ماه مه «هضم» می‌شود و بلافاصله بخشی از این افت به شکل جدی در ماه ژوئن دوباره جبران خواهد شد.

از دیگر سو، همزمان با سقوط شاخص بورس‌های آمریکایی بعد از اعلام تعرفه‌های جدید ترامپ علیه مکزیک، در واکنش به این افت، بازارهای آسیایی تقویت شدند. بازارهای آسیایی که در طول ماه مه بدترین ماه خود را از پاییز گذشته تجربه می‌کردند، صبح روز بعد از تهدید توئیتری ترامپ مبنی بر اعمال تعرفه علیه مکزیک، در آخرین روز ماه مه، بخشی از ارزش خود را بازیافتند، اما همچنان نگرانی از رکود اقتصادی بین‌المللی سرمایه‌گذاران را نگران کرده است. به نوشته رویترز، بازارهای اوراق قرضه تقریباً اطمینان یافته‌اند که یک رکود بین‌المللی پیش روست. بانک مرکزی استرالیا به‌زودی نرخ بهره را به کمترین میزانش در تاریخ و 1.25 درصد کاهش می‌دهد. بانک‌ها و سرمایه‌گذاران آمریکایی نیز برای یک کاهش دیگر در نرخ بهره این کشور از سوی فدرال رزرو آماده می‌شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.