راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

متولد خیابان حافظ / گوشی‌شاپ؛ فروشگاهی که در مسیر تجارت الکترونیک توسعه یافت

سیر تحول استارت‌آپی که در ابتدا یک مغازه بود و حالا مدعی بزرگ‌ترین فروشگاه اقساطي آنلاین است.

ماهنامه عصر تراکنش / تصور ما از رفتن به خیابان حافظ این است که با یک بازار سنتی با معاملات حضوری روبه‌رو باشیم؛ بازاری که عمده آن را فروشندگان موبایل احاطه کرده‌اند، اما در قلب این بازار سنتی، فروشگاه آنلاینی با سابقه 15ساله قرار دارد. «گوشی‌شاپ» در این سال‌ها در طبقه سوم یک ساختمان اصیل مشغول‌به‌کار است.

هرچند این فروشگاه از سال 1393 عملا فروش حضوری خود را حذف کرده و به فروش آنلاین رو آورده، اما مکان، همان جای سابق است. در سال‌های اخیر گوشی‌شاپ تلاش کرده راه‌حل‌های فناورانه را برای فروش محصولات خود ارائه دهد، تا جایی که اکنون می‌تواند ادعا کند بزرگ‌ترین فروشگاه اقساطي آنلاین در میان سایت‌های فروش است.

گوشی‌شاپ زمانی تاسیس شد که تعداد سایت‌های تخصصی فروشگاهی موبایل به تعداد انگشتان دست هم نمی‌رسید. سایت گوشی‌شاپ در دهه دوم ورود گوشی‌ها به ایران، یعنی سال 1383 متولد شد. در آن زمان تمرکز‌ اصلی این سایت بر فروش حضوری بود. در واقع فروشگاهی از قبل وجود داشت که حالا سایت خود را راه‌اندازی کرده بود. در این سایت کالاها و قیمت آنها ارائه می‌شد، مشتری آن را در سایت مشاهده و پس از آن یا برای خرید آنلاین یا حضوری کالا اقدام می‌کرد.

ایده تاسیس این سایت توسط دو برادر که در خانواده‌ای با سابقه فروشندگی موبایل بزرگ شده بودند، شکل گرفت. محمد و مسعود فروغی سال 1383 به فروشگاه موبایل خود سایتی را اضافه کردند که در ابتدا هدفی جز ارائه گوشی‌هایی که قرار است به فروش برسند، نداشت و در واقع کسب‌وکار اصلی آنها عمده‌فروشی به شهرستان‌ها بود.

.

زمانی برای تغییر

درست 9 سال بعد که دیگر تعداد گوشی‌ها و انواع آن سر به ‌فلک کشیده و بازار زیادی را به ‌سوی خود جذب کرده بود، این سایت نیز دچار تغییر و تحولاتی شد. در این زمان یعنی اواخر سال 1393 بود که مجموعه حصین با نگاهی استارت‌آپی روي گوشی‌شاپ سرمایه‌گذاری کرد و این سایت در کنار سهام‌داران قبلی با مدیران جدید وارد بازار تجارت الکترونیک شد. زمانی که سرمایه‌گذاری روي گوشی‌شاپ شروع شد، کسب‌وکار این سایت از سه نظر ناقص بود؛ نبود مدل کسب‌وکاری تجارت الکترونیک، پلتفرم و فرایندهای حوزه تجارت الکترونیک. حصین که 15 سال است کسب‌وکارها و شرکت‌ها را در حوزه فناوری اطلاعات پوشش می‌دهد، توسط افراد متخصص، گوشی‌شاپ را وارد حوزه تجارت الکترونیک کرد.

بنابراین در گام اول، عمده سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی پلتفرم تجارت الکترونیک در گوشی‌شاپ رقم خورد. اواخر سال 1394 بود که نسخه اول پلتفرم ايجاد و در سال 1395 تکمیل شد. در این مدت نیز فرایندها و تیم‌ها اصلاح شدند و کسب‌وکار به سمت تجارت الکترونیک رفت.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

افت قدرت خرید مردم

هنگامی‌که شرایط اقتصادی متغیر می‌شود، یکی از پالس‌هایی که در ارتباط با این متغیر به سیاست‌گذاران اقتصادی هشدار می‌دهد، قدرت خرید مردم است. بر این اساس با شروع نوسانات ارزی و تحت‌تاثیر قرار گرفتن بازارهای متعدد، قدرت خرید مردم با افت قابل‌ملاحظه‌ای همراه شده است. ازاین‌رو برخی معتقدند که سال 1398 سال دشوار اقتصادی خواهد بود.

[/mks_pullquote]

.

تجربه مدیران جدید در فضای استارت‌آپی و B2B باعث شد در روند سایت تغییراتی حاصل شود. به گفته خودشان، به‌دلیل اینکه آنها پیش از این در مجموعه حصین تجربه سرمایه‌گذاری در اپلیکیشن‌هایی مانند مایکت و طاقچه را داشته‌اند و با اپلیکیشن‌های موبایلی آشنا بوده‌اند، در این حوزه نیز ورود پیدا کردند.

.

شروع دوباره

حالا دیگر گوشی‌شاپ صرفا یک فروشگاه نبود. این کسب‌وکار از یک مغازه به شرکت، یک مجموعه سازمان‌یافته و استارت‌آپ تبدیل شد و مدیرعامل و هیات‌مدیره آن نیز تعیین شدند. اولین تغییر مدیران جدید برای سایت این بود که فروش حضوری را حذف کنند و این آغاز یک راه سخت بود؛ چراکه با این کار باعث می‌شد، عمده‌ای از بازار فروشگاه از دست برود.

فرشید شفیعی، قائم‌مقام مدیرعامل و مدیر اجرایی گوشی‌شاپ در این‌باره می‌گوید: «در ابتدا استفاده از روش فروش سنتی و حضوری جوابگوی پذیرش در تقاضاهای بالا نبود. این عمل مانع رشد گوشی‌شاپ می‌شد و باید وارد پارادایم جدیدی می‌شدیم؛ بنابراین از سال 1396 بر این موضوع تمرکز کردیم که سهمی از بازار ازدست‌رفته را برگردانیم.»

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

کاهش فروش جهانی موبایل‌‎های هوشمند

موسسه تحقیقاتی گارتنر در روز سه‌شنبه 28 می تازه‌ترین گزارش خود را از وضعیت بازار جهانی گوشی‌های هوشمند در سه‌ماهه نخست 2019 منتشر کرده است. مطابق این گزارش، فروش جهانی اسمارت‌فون به کاربران نهایی در سه‌ماهه منتهی به مارس 2019، در مجموع 373 میلیون واحد بوده و در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته با 7/2 درصد کاهش روبه‌رو شده است.

[/mks_pullquote]

.

اکنون تامین‌کننده‌های مالی گوشی‌شاپ بانک صادرات و موسسه اعتباری ملل هستند، ولی مدیران این مجموعه از ارائه پلتفرم کراود فاندینگ در آینده خبر می‌دهند که قرار است به سایت گوشی‌شاپ متصل ‌شود؛ هرچند در حال حاضر مدل کسب‌وکاری این پلتفرم در حد یک پیشنهاد و در حال مذاکره است.

.

فروشگاه‌های تخصصی یا همه‌چیزفروش؟

از نظر قائم‌مقام مدیرعامل این مجموعه، زمانی که گوشی‌شاپ وارد تجارت الکترونیک شد، این موضوع جریان داشت که فروشگاه‌های همه‌چیزفروش، بازار را در دست می‌گیرند، اما حدسی وجود داشت که فروشگاه‌های تخصصی در بازار سهم بیشتری را از آن خود کنند.

به همین دلیل تمرکز گوشی‌شاپ نیز به سمت فروش گوشی، تبلت و لوازم جانبی برده شد، اما برای به دست آوردن سهمی از بازار فروش سایت، فقط تمرکز بر این حوزه کافی نبود. با اینکه گوشی‌شاپ وارد دوره جدیدی از تجارت الکترونیک با تمرکز بر فروش آنلاین شده بود، اما می‌دانست که رقبای دیگری مانند دیجی‌کالا زودتر وارد این حوزه شده‌اند؛ بنابراین برای جذب بیشتر مشتری نیازمند پلتفرم به‌خصوصی بود.

.

پیاده‌سازی یک ایده

یکی از ایده‌هایی که این شرکت پیاده‌سازی کرد، فروش کالاها به روش اقساطی بود. در گوشی‌شاپ دو روش خرید نقدی و اقساطی وجود دارد. برای خرید نقدی سه گزینه پرداخت کارت‌به‌کارت، درگاه پرداخت و پرداخت در محل طراحی شده است، اما روش دیگر خرید، به‌صورت اقساطی است که شامل خرید با چک، خرید با سفته و خرید بدون چک (گواهی کسر از حقوق) است.

به گفته شفیعی، از اواخر سال 1396 این طرح آماده و زیرساخت آن فراهم شد و در سال 1397 این پروژه را راه‌اندازی کردیم. از سوی دیگر به‌دلیل جذابیت موضوع، فعالیت خود را از بخش گوشی و لوازم جانبی به سمت کالاهای دیگر حوزه دیجیتال بردیم. واقعیت این بود که بعد از اتفاقاتی که باعث شد ارز بالا برود، استقبال زیادی از این پروژه صورت گرفت.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

موبایل چه زمانی وارد ایران شد؟

۱۹ مرداد سال ۱۳۷۳ با بهره‌برداری از اولین فاز شبکه تلفن همراه کشور، برای اولین بار فعالیت موبایل در ایران نیز تجربه شد و بدین ترتیب تلفن همراه کار خود را با استفاده از ۱۷۶ فرستنده و گیرنده در ۲۴ ایستگاه رادیویی و با ظرفیت ۹۲۰۰ شماره تلفن همراه کار خود را در تهران آغاز کرد.

[/mks_pullquote]

.

شفیعی اشاره می‌کند که گوشی‌شاپ در فروش نقدی سال 1397 تا حدی کاهش فروش داشته‌ که البته این موضوع فقط مربوط به مجموعه ما نمی‌شد، بلکه کل بازار در این صنف دچار کاهش فروش گوشی شدند، ولی در عوض بخش فروش اقساطی از رشد معناداری برخوردار شد و این عجیب نیست که با افت قدرت خرید، تمایل افراد به خرید اقساطی افزایش یابد.

مدیر اجرایی این استارت‌آپ درباره راه‌اندازی این نوع فروش می‌گوید: «اکنون بعد از یک ‌سال بر اساس داده‌های غیررسمی بازار شاید بتوان گفت که گوشی‌شاپ بزرگ‌ترین فروشگاه اقساطي آنلاین است. در حال حاضر قدرت خرید مردم ماه‌به‌ماه کمتر و نیاز به خرید اقساطی گوشی بیشتر می‌شود؛ بنابراین این مورد احساس شد که قدرت خرید مردم با قیمت‌های روبه‌رشد همخوانی ندارد.

به همین دلیل سرویس فروش اقساطی در سایت ایجاد شد. ارائه این سرویس مانند وامی است که از بانک گرفته می‌شود، اما یک وجه تمایز نسبت به وام‌های بانک دارد، آن هم سرعت عمل بالای فروش قسطی است. از زمانی که فرم درخواست اقساطی پر می‌شود تا زمانی‌که مشتری کالا را دریافت می‌کند، بيشتر از 24 ساعت و نهايتا 72 ساعت به‌طول نمی‌انجامد.»

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

نحوه خرید در گوشی‌شاپ

در گوشی‌شاپ دو روش خرید نقدی و اقساطی وجود دارد. برای خرید نقدی سه گزینه پرداخت کارت‌به‌کارت، درگاه پرداخت و پرداخت در محل طراحی شده است. اما دیگر روش خرید، به صورت اقساطی است که شامل خرید با چک، خرید با سفته و خرید بدون چک(گواهی کسر از حقوق) است.

[/mks_pullquote]

.

او ادامه می‌دهد: «در فرایند فروش اقساطی، مشتری فرم درخواست را در سایت پر می‌کند و بعد از 24 ساعت احراز هویت و اعتبارسنجی انجام می‌شود. سپس پیامکی مبنی بر تایید اعتبارسنجی برای مشتری ارسال می‌شود که حساب یا گواهی کسر از حقوق مشتری تایید شده است. در روز دوم اطلاعات برای مشتری ارسال می‌شود و شرایط اقساط و مبلغ هر ماه برای او تعیین و مشتری کالا را دریافت می‌کند.»

خرید اقساطی ـ پرداختی مشتری به گفته شفیعی شامل قیمت کالا و سود ناشی از وام است. در پیش‌پرداخت حداقل یک‌چهارم مبلغ پرداخت می‌شود. او با بیان اینکه سود اقساطی در این مدل نسبت به سود بانک بیشتر است، می‎گوید: «این امر به این دلیل است که سرعت گردش در خرید بالاتر و به‌دنبال آن منفعت ما نیز بیشتر است؛ به‌همین دلیل خرید اقساطی ما نسبت به وام عادی بانک‌ها حدود دو درصد سود بیشتری دارد.»

.

شرایط خرید اقساطی کالاها

قائم‌مقام مدیرعامل گوشی‌شاپ فرایند خرید اقساطی را با جزئیات بیشتری توضیح می‌دهد و می‌گوید: «اکنون کالاهایی مانند گوشی، لپ‌تاپ، تلویزیون، کنسول بازی، دوربین، کولر، یخچال، ماشین لباسشویی و ظرفشویی جزء کالاهایی هستند که می‌توان به‌صورت اقساطی از سایت تهیه کرد.

زمانی‌ که مشتری در سایت یکی از این محصولاتی را که بالای 500 هزار تومان قیمت دارد، انتخاب می‌کند، گزینه خرید اقساطی در صفحه محصول برای او روشن می‌شود. پس از انتخاب این گزینه، سه انتخاب برای خرید اقساطی دیده می‌شود؛ خرید با چک، خرید با سفته و خرید بدون چک (گواهی کسر از حقوق). هر کدام از این گزینه‌ها دارای فرمی جداگانه هستند.

در این فرم‌ها اطلاعاتی مانند اطلاعات شخصی، اطلاعات محل سکونت، اطلاعات محل کار و اطلاعات چک پرسیده شده است. بعد از پر کردن فرم و انتخاب گزینه ثبت برای مشتری پیامکی مبنی بر اینکه تا 24 ساعت آینده کارشناس مربوطه با او تماس می‌گیرد، ارسال می‌شود.»

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

خدمات گوشی‌شاپ

تمرکز فروشگاه اینترنتی گوشی‌شاپ در ابتدا بر فروش موبایل بود. اما به‌مرور در کنار آن خدمات دیگری نیز به سایت اضافه کرد که شامل تبلت، لوازم جانبی، گجت و دوربین، کامپیوتر و جانبی، سرگرمی، مد و زیبایی و خدمات(تعمیرگاه و گواهی بیمه) است.

[/mks_pullquote]

.

شفیعی تاکید دارد که فرایند فروش اقساطی برای مشتری بسیار راحت است؛ حتی اگر خرید بدون چک و با سفته انجام شود؛ در خرید بدون چک اگر مشتری در سازمانی کار می‌کند که آن سازمان فرایند خلق اعتبار را گذرانده، پس از اینکه نامه کسر از حقوق خود را ارائه می‌دهد، تعامل بین سازمان و تامین‌کننده‌های مالی صورت می‌گیرد. گزینه بعدی نیز خرید با سفته است.

به‌عنوان مثال، اگر فردی در خانه کسب‌وکاری راه انداخته و درآمدی تولید می‌کند یا خانه‌دار است، می‌تواند با نشان‌دادن پرینت حساب مبنی بر درآمد او، کپی اجاره‌نامه و فیش برق یا آب که احراز کند در آن مکان سکونت دارد، بدون چک و با دادن سفته خرید قسطی کالای مورد نظر را انجام دهد.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

درباره فرشید شفیعی

فرشید شفیعی متولد ۱۳۵۹ و فارغ‌التحصیل مهندسی کشاورزی و مدیریت کسب‌وکار با گرایش بازاریابی است. او بیش از 10 سال است که تجربه فروش و بازاریابی در بازار خرده‌فروشی و عمده‌فروشی در حوزه دیجیتال و گوشی موبایل دارد. شفیعی از سال 1396 مدیر اجرایی فروشگاه اینترنتی گوشی شاپ است.

[/mks_pullquote]

.

فروش اقساطی این سایت فقط به شهری مانند تهران ختم نمی‌شود و شهرستان‌ها را نیز دربر می‌گیرد. مدیر اجرایی گوشی‌شاپ در این‌باره توضیح می‌دهد: «مشتری می‌تواند هرجا که باشد، اصل مدرک خود را بفرستد و پس از تایید مدارک، کالا را برای او پست می‌کنیم.»

.

فروش اقساطی با چه تضمینی؟

عامل مهمی که در هر فروش اقساطی در نظر گرفته می‌شود، بحث اعتبارسنجی است. شاید برای خریدهای اینترنتی، اعتبارسنجی از نوع غیرسیستمی سخت‌تر باشد. شفیعی معتقد است در فرایند اعتبارسنجی این استارت‌آپ چهار بازیگر وجود دارد؛ گوشی‌شاپ، سازمان‌هایی که به کارمندان خود اعتبار می‌دهند، بانک یا موسسه مالی که تامین مالی می‌کند و مجموعه‌ای که کار اعتبارسنجی را تکمیل می‌کنند.

او در این‌باره توضیح می‌دهد: «این چهار بازیگر در کنار هم کار اعتبارسنجی را انجام می‌دهند. در این میان مشتریانی که شرکت‌ها آنها را تضمین می‌کنند، مستقیما می‌توانند معرفی‌نامه خود را ارائه دهند. مشتریانی هم که پشتوانه ندارند، از طریق اعتبارسنجی مبتنی بر داده‌های تاریخی، ریسک چک‌گرفتن از آنها را تحلیل می‌کنیم. در حال حاضر طبق آماری که وجود دارد، سوخت مطالبات، زیر یک‌دهم درصد است. بدین معنی که این اعتبارسنجی دقیق و محتاطانه عمل می‌کند.»

.

مشکلات اعتبارسنجی غیرسیستمی

قائم‌مقام مدیرعامل گوشی‌شاپ با بیان اینکه اعتبارسنجی گوشی‌شاپ فعلا به‌صورت غیرسیستمی است، اضافه می‌کند: «هرچند اطلاعات مشخص از سامانه‌های متنوع گرفته می‌شود، اما قضاوت آن انسانی است. برنامه‌ای در دستور کار قرار دارد تا این سیستم را کاملا هوشمند کنیم و به‌جای انسان، ماشین این کار را انجام دهد. تا این لحظه تقریبا 60 درصد متقاضیان خرید قسطی تایید و 40 درصد آن رد می‌شوند.

اگر بتوان با الگوریتم‌های هوش مصنوعی این روند را بهبود بخشيد، این نسبت نیز تغییر می‌کند. قطعا دوست داریم افراد بیشتری از این فیلتر رد شوند و مشتری ما باشند، اما اکنون تشخیص کارشناس بر اساس اطلاعاتی است که از سیستم‌های متنوع دریافت می‌کند.»

.

پارامترهای اعتبارسنجی

خرید اقساطی گوشی‌شاپ از چند پارامتر تشکیل شده که شفیعی درباره آن می‌گوید: «در اعتبارسنجی مشتری مهم‌ترین پارامترها شامل احراز حساب جاری یا حسابی که معرفی شده، محل سکونت و محل کار است. البته از پارامترهایی که در تایید اعتبارسنجی محل کار تاثیر دارد، می‎توان به دوام کار، میزان درآمد و موقعیت مشتری در شغل اشاره کرد.»

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

شروع یک تغییر

سایت گوشی‌شاپ در دهه دوم ورود گوشی‌ها به ایران یعنی سال ۱۳۸۳متولد شد. ایده تأسیس این سایت توسط برادران فروغی شکل گرفت. این سایت در ابتدا هدفی جز ارائه گوشی‌هایی که قرار است به فروش برسند، نداشت و درواقع کسب وکار اصلی آنها عمده‌فروشی به شهرستان‌ها بود. اما از سال 1393 مجموعه حصین با نگاهی استارت‌آپی بر گوشی‌شاپ سرمایه‌گذاری کرد و این سایت در کنار سهامداران قبلی با مدیران جدید وارد بازار تجارت الکترونیک شد.

[/mks_pullquote]

.

آن‌طور که مدیر اجرایی گوشی‌شاپ می‌گوید، هرچقدر مبلغ کالا بیشتر باشد، حساسیت برای اعتبارسنجی نیز بیشتر می‌شود. حتی سن فرد و پیش‌شماره موبایل نیز در تاییدیه اعتبارسنجی دخیل است؛ بنابراین مجموعه‌ای از این پارامترها تعیین‌کننده اعتبار فرد است. در این میان اگر شرایط مشتری تایید شد، تکمیل فرایند ادامه می‌یابد و اصل مدارک از فرد گرفته می‌شود و کالا به او تحویل داده می‌شود. اما اگر احراز هویت مشتری انجام نشود، به بخش‌های بعدی فروش اقساطی که خرید با سفته و گواهی کسر از حقوق است، ارجاع داده می‌شود.

.

تضمین‌های مورد تایید گوشی‌شاپ

فروش اقساطی به مثابه این است که باید وامی به فرد تعلق بگیرد و مشتری با آن وام، خرید خود را انجام دهد. طبق گفته مدیر اجرایی گوشی‌شاپ، برای اینکه در این پروسه به افراد وام داده شود، دو نوع تضمین وجود دارد؛ يكي تضمین مبتنی بر داده‌هاست که اطلاعات بانکی و فردی، معدل حساب، معدل مانده‌حساب، میزان برگشتی چک، رسوب پول در حساب و غیره اعتبارسنجی می‌شود. این مورد تقریبا اصلی‌ترین کاری است که مجموعه گوشی‌شاپ انجام می‌دهد.

اما تضمین دوم به خریدهای با سفته و بدون چک اشاره دارد. اینکه یک سازمان پایدار و باسابقه، ریسک اعتبار کارمند خود را بسنجد. اگر شرکت‌ها و سازمان‌هایی که قرار است به کارمندان آن وام تعلق بگیرد، مورد تایید دو تامین‌کننده مالی گوشی‌شاپ باشد، گواهی کسر از حقوق برای کارمند آنها ارائه می‌شود. در این صورت ما به آنها کالای اقساطی می‌فروشیم و اگر گواهی کسر از حقوق نداشته باشند، می‌توانند با سفته خرید خود را انجام دهند.

.

بازاری به‌نام کالای دست‌دوم

اگر افراد قبلا تمایل داشتند گوشی خود را با وجود کفایت منابع عوض کنند، اکنون شرایط به صورتی است که کمتر شاهد این اتفاق هستیم. به‌همین دلیل بازاری به نام فروش گوشی دست‌دوم زنده و بزرگ می‌شود. مشکل بازار دست‌دوم در ایران برای کالاهایی مانند گوشی و تلویزیون این است که مکانیسم‌ها و کارشناسی قبل از فروش و خرید آن به‌صورت حرفه‌ای شکل نگرفته است. به همین دلیل در سایت‌هایی مانند دیوار کالاهایی که لایه پنهان و فنی دارند، معمولا کمتر معامله می‌شوند؛ چراکه آن اعتماد برای تضمین کارکرد کالا وجود ندارد.

استارت‌آپ گوشی‌شاپ حالا بعد از ارائه پروژه خریدوفروش اقساطی کالا قرار است وارد پروژه بعدی خود، يعني بازار کالای دست‌دوم شود؛ اما با ارائه راهکاری متفاوت با دیگر سایت‌های خریدوفروش کالای دست‌دوم.

.

فروش گوشی دست‌دوم با گارانتی صحت گوشی‌شاپ و بیمه

شفیعی درباره متمایز بودن این بازار نسبت به دیگر بازارهای دست‌دوم می‌گوید: «سایت‌های مشابه مانند دیوار هم فروش کالای دست‌دوم را انجام می‌دهند، اما در این سایت‌ها خریدار و فروشنده به‌صورت مستقیم با هم در ارتباط هستند. در این فرایند مهلت آزمایش گوشی برای خریدار و تاییدیه واحدی برای کنترل کیفیت آن وجود ندارد، ولي ما در این بخش اعتمادسازی را افزایش داده‌ایم و کالای کنترل‌کیفیت‌‌شده را به مشتری می‌فروشیم.»

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

بیمه موبایل

زمانی که گوشی بیمه می‌شود، شرکت بیمه‌گذار در ازای دریافت هزینه مشخصی متعهد می‌شود که خسارت‌های ناشی از بروز برخی حوادث احتمالی که ممکن است برای گوشی رخ دهند را پرداخت کند. به سرقت رفتن گوشی، بروز هرگونه خرابی ناشی از آب‌خوردگی، بروز خرابی در اثر نوسانات ولتاژ برق و خراب‌شدن گوشی در اثر بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله، آتش‌سوزی از جمله مواردی است که تحت پوشش بیمه موبایل قرار می‌گیرند.

[/mks_pullquote]

.

در فرایند خریدوفروش کالای دست‌دوم گوشی‌شاپ، خریدار و فروشنده همدیگر را نمی‌بینند. مدیر اجرایی این استارت‌آپ توضیح می‌دهد: «گوشی‌شاپ ابتدا کالا را از خریدار می‌خرد و بعد از کارشناسی، آن را برای فروش می‌گذارد. مهم‌ترین ارزش این کار فروخته‌شدن کالای کنترل‌کیفیت‌شده به مشتری است. مزیتی هم که برای فروشنده دارد، این است که فروشنده در صورت توافق وجه مبلغ کالا را 24 ساعت بعد به‌طور کامل دریافت می‌کند.»

.

چه کالاهایی در بازار دست‌دوم خریدوفروش می‌شود؟

بازار دست‌دوم گوشی‌شاپ که قرار است تا کمتر از یک ماه دیگر در سایت راه‌اندازی شود، شامل کالاهایی مانند گوشی، لپ‌تاپ، تبلت، کنسول‌های بازی و گجت‌هاست. شفیعی در این‌باره می‌گوید: «در فاز اول گوشی موبایل، لپ‌تاپ، تبلت و گجت‌ها به‌خصوص ساعت‌های هوشمند را وارد بازار دست‌دوم کرده‌ایم. برای هر کدام از این‌ کالاها فرم‌های مخصوص به خود طراحی شده است.

مهم‌ترین بخش این فرم ذکر ایرادات کالاست که به‌صورت کلی و عمومی طراحی شده است. به‌طور مثال ایراداتی مانند شکستن ال‌سی‌دی، آنتن‌دهی، مشکل شارژدهی که معمولا رایج است، در این فرم عنوان شده، اما به‌صورتی ذکر شده که برای عامه مردم قابل درک باشد.»

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

نحوه خرید در گوشی‌شاپ

در گوشی‌شاپ دو روش خرید نقدی و اقساطی وجود دارد. برای خرید نقدی سه گزینه پرداخت کارت‌به‌کارت، درگاه پرداخت و پرداخت در محل طراحی شده است. اما دیگر روش خرید، به صورت اقساطی است که شامل خرید با چک، خرید با سفته و خرید بدون چک(گواهی کسر از حقوق) است.

[/mks_pullquote]

.

البته مدیر اجرایی گوشی‌شاپ تاکید می‌کند که برای تحویل‌گرفتن کالاها محدودیت‌هایی وجود دارد و هر کالایی خریداری نمی‌شود. در فاز اول فقط اسمارت‌فون‌ها و برندهای پرگردش بازار خریداری می‌شود.

ارزش افزوده این بازار به گفته شفیعی کنترل کیفیت کالا از لحاظ فنی و قیمتی است. او توضیح می‌دهد: «در مدل کسب‌وکاری بازار دست‌دوم گوشی را بر اساس اظهار مشتری تحویل می‌گیریم و کارشناسی می‌کنیم. اگر شبکه کارشناسی ما با حرف‌های مشتری مطابقت داشت، آن را خریداری می‌کنیم. پس از آن گوشی را با گارانتی صحت گوشی‌شاپ و بیمه، برای فروش عرضه می‌کنیم.»

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

اجرای طرح خرید اقساطی کالا

به گفته شفیعی، قائم مقام مدیرعامل گوشی‌شاپ از اواخر سال 1396 طرح خرید اقساطی کالا آماده و زیرساخت آن فراهم شد و درسال 1397 نیز راه‌اندازی شد. از سوی دیگر به دلیل جذابیت موضوع، فعالیت گوشی‌شاپ از بخش گوشی و لوازم جانبی به سمت کالاهای دیگر حوزه دیجیتال برده شد. واقعیت این بود که بعد از اتفاقاتی که باعث شد ارز بالا برود، استقبال زیادی از این پروژه صورت گرفت.[/mks_pullquote]

.

قائم‌مقام مدیرعامل گوشی‌شاپ فرایند کارشناسی کالاها را توضیح می‌دهد و می‌گوید: «پس از رویت کالا، کارشناسی آن با راهکارهای نرم‌افزاری مورد بررسی قرار می‌گیرد و مشکل آن در سیستم ثبت، عکس آن آپلود و با قیمتی که تقریبا از مشتری خریداری شده، برای فروش عرضه می‌شود.»

او ادامه می‌دهد: «بابت این کارشناسی کارمزدی توسط گوشی‌شاپ به همکاران فنی ارزیاب پرداخت می‌شود که چه در صورت تایید خوداظهاری مشتری و چه رد آن، از این بابت هزینه‌اي از مشتری دریافت نمی‌شود.»

.

گوشی‌های دست‌دوم نیز بیمه هستند

بیمه گوشی از دیگر مزایایی است که شفیعی برای بازار دست‌دوم به آن اشاره می‌کند. او در این‌باره می‌گوید: «در ابتدا برای بسیاری از شرکت‌های بیمه‌ این نوع بیمه قابل درک نبود. بعد از مذاکراتی که با این شرکت‌ها انجام دادیم، بالاخره ارائه بیمه‎هایی برای کالاهایی مانند تبلت و گوشی نیز انجام شد.

در این مورد، شرکت‌های بیمه باید بیمه گوشی را برای بیمه مرکزی تعریف می‌کردند و مشکل اینجا بود که شرکت‌های بیمه نمی‌توانستند ضرایب ریسک و کارمزد گوشی‌ها را محاسبه کنند. کاری که ما انجام دادیم این بود که این مورد را برای آنها شناسایی کنیم. اینکه گوشی در چه شرایطی ممکن است خراب شود، خرابی‌ها چه هزینه‌ای را تحمیل می‌کنند و در چه مواردی بیمه باید این خرابی‌ها را بپذیرد.»

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

راه اندازی بازار دست دوم گوشی‌شاپ

بازار دست دوم گوشی‌شاپ که قرار است تا کمتر از یک ماه دیگر در سایت راه‌اندازی شود، شامل کالاهایی مانند گوشی، لپ‌تاپ، تبلت، کنسول‌های بازی و گجت‌ها است. شفیعی در این باره می گوید: «در فاز اول گوشی موبایل، لب‌تاپ، تبلت،گجت‌ها به‌‍خصوص ساعت‌های هوشمند را وارد بازار دست دوم کرده ایم. برای هر کدام از این  کالاها فرم‌های مخصوص به خود طراحی شده است.»

[/mks_pullquote]

.

طبق گفته شفیعی، گوشی‌شاپ از نظر فنی سعی کرد به بیمه کمک کند تا این مورد را متوجه شوند. بعد از اینکه این نوع بیمه تعریف شد، ما هم از کسانی بودیم که از بیمه گوشی استفاده کردیم. اکنون نیز از دو نوع بیمه سامان حامی پلاس و حامی پلاس طلایی استفاده می‌کنیم.

هر دو نوع بیمه‌نامه‌ها برای موبایل، تبلت، لپ‌تاپ و ساعت هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما بیمه سامان حامی پلاس تا سقف هفت میلیون تومان پرداخت در طول مدت اعتبار گواهی‌نامه و بیمه سامان حامی پلاس طلایی تا سقف 14 میلیون تومان پرداخت در طول مدت اعتبار گواهی‌نامه تعهد دارند. در این مورد به مشتریان توصیه می‌کنیم که به‌دلیل گرانی گوشی‌ها حتما گوشی خود را بیمه کنند.

.

تعداد نیروهای فعال

استراتژی گوشی‌شاپ در موضوعات خارج از مزیت رقابتی گوشی‌شاپ مانند بخش‌هایی از لجستیک، استفاده از خدمات ارزیابی شبکه کارشناسی، تولید محتوا، بخش‌هایی از مارکتینگ و موارد این‌چنینی؛ برون‌سپاری و همکاری با سایر مجموعه‌هاست که البته تا چند سال پیش درون مجموعه بود، ولی خوشبختانه با رشد فضای استارت‌آپی، در حال حاضر شرکت‌های خوبی برای همکاری در این موضوعات فعال هستند.

علاوه بر این، دو واحد از طبقه سوم یک ساختمان، محل کار تیم حدودا 20نفره بخش مدیریت عملیات گوشی‌شاپ است. در این مکان بخش مدیریت عملیات این سایت مشغول به ‌فعالیت هستند که شامل بخش‌های مالی، انبار داخلی برای کالاهای خاص (مجزا از انبار برون‌سپاری‌شده)، لجستیک (بسته‌بندی و تحویل به پیمانکار لجستیک)، تامین، مرکز تماس و فروش اقساطی است. تیم فنی هفت‌نفره آنها نیز در محل دیگری با این مجموعه همکاری می‌کنند.

.

تعمیرگاه آنلاین

تعمیرگاه آنلاین گوشی‌شاپ از دیگر خدمات این سایت است که اکنون حدود یک ‌سال و نیم فعالیت می‌کند. قائم‌مقام مدیرعامل گوشی‌شاپ اشاره می‌کند: «در بخش خدمات گوشی‌شاپ، تعمیرات کالاهای گوشی، لپ‌تاپ و موبایل در تهران و شهرستان انجام می‌شود. کسانی که گوشی و لپ‌تاپ آنها به هر علتی ایراد دارد، فرم درخواست را در سایت پر می‌کنند و پس از آن پیگیری برای دریافت کالا صورت می‌گیرد. در بخش خدمات گوشی‌شاپ، مشکل کالای مورد نظر برآورد هزینه می‌شود و مبلغ تعمیر به فرد مورد نظر اعلام می‌شود. اگر با این مبلغ موافق بود، مبلغ توسط فرد پرداخت و کالا برای او به‌صورت رایگان ارسال می‌شود.»

1 دیدگاه
  1. حسن می‌گوید

    با سلام، مقاله جالبی بود و امیدوارم از این نوع گزارش ها بیش تر در سایت شما مشاهده شود.
    ضمناً پیشنهاد می کنم کلمۀ “پرمخاطب ترین” را از عبارت “پرمخاطب ترین رسانل فین تک ایران” حذف کنید. اول این که مشک آن است که خود ببوید و دوم این که پرمخاطب ترین بودن ویژگی کمی است نه کیفی و اساساً اصالت به کیفیت است تا کمیت حتی در خبر! گرچه جمع این دو فوق العاده خواهد بود اما چنین تعریفی لازم است بر اساس خروجی جامعۀ آماری باشد نه صرف یک عبارت تبلیغی. اصلاً گیرم که این طور هم باشد، باز چنین تعریفی از قالب حرفه ای فرو کاسته شدن به قالبی ژورنالیستی و تبلیغاتی است. اگر هم هدف همان کمیت و تبلیغات است که هیچ فقط کافی است با عدد و رقم و اعلام نتایج بررسی آماری آن را ثابت کرد. موفق و پیروز باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.