راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دیر یا زود دارد، سوخت و سوز ندارد؛ موبایل جایگزین کیف پول می‌شود

ان اف سی، آیفون 5 و Passbook. کیف پول الکترونیک گوگل یا گوگل والت. Square. پی پال. هر روزه درباره توسعه طرح های پرداخت الکترونیک و معرفی سرویس های تازه در این زمینه اخبار جدیدی می شنویم. اما در نهایت، کی می توانیم کیف پول مان را دور بیاندازیم؟ به گمانم به این زودی نتوانیم از شر کیف پول و پول های کاغذی خلاص شویم، حداقل در یکی دو دهه آینده.

حتی اگر تلفن هوشمند فعلی تان از نظر تکنیکی امکان مدیریت پرداخت ها، نگهداری بلیط ها، کارت های عضویت و شماره های شناسایی را داشته باشد؛ در دنیای واقعی زیرساخت لازم حداقل تا دهه آینده آماده استفاده عمومی و سراسری نخواهد بود. هرچند که برای پرداخت ها، اسمارت فون می تواند بسیاری از کارکردهای کیف پول ما را برعهده بگیرد، بدون اینکه باعث حذف آن شود.

اورن لیوی مدیرعامل پلتفرم پرداخت درون اپلیکیشنی ZooZ می گوید: «قبل از آن که همه مراکز حقوقی پرداخت با اسمارت فون را به رسمیت بشناسند، مشتریان نمی توانند با خیال راحت کیف پول های شان را دفن کنند. از دیگر سو، من اکنون می توانم در یک فروشگاه از پرداخت موبایلی استفاده کنم، اما در فروشگاه دیگر قادر به این کار نیستم. پذیرش و قبول پرداخت موبایلی برای همه فروشندگان و مشاغل، نیازمند یک دوران گذار و یک بازه زمانی ۱۰ ساله است.»

برآورد موسسه تحقیقاتی Forrester Research این است که با لحاظ کردن فروش ۱۰۰ میلیونی برای سال ۲۰۱۲، تا سال ۲۰۱۶ تنها یک چهارم مصرف کنندگان آمریکایی دارای تلفن های مجهز به NFC خواهند بود. تا زمانی که اکثریت مصرف کنندگان به چنین ابزارهایی مجهز نشوند، فروشندگان هم مشوق های کمی برای ایجاد زیرساخت لازم جهت پرداخت های موبایلی (چیزی به گستردگی پرداخت با چک یا کارت های اعتباری) را دارند. و این بزرگترین مانع در برابر نابودی کیف های پول است.

به واسطه فشار وارده از طریق شرکت های کارت اعتباری آمریکایی (همچون ویزا)، بازرگانان و فروشندگان به روز رسانی دستگاه های POS قدیمی شان را به کندی آغاز کرده اند و کم کم آنها را با مدل های با قابلیت پرداخت بدون لمس مجهز می کنند. برنامه ریزی زمان انجام این پروژه ۳ تا ۵ سال است. اما مارک هانگ تحلیلگر گارترنر پیش بینی می کند که این فرایند به شکل واقع گرایانه ۱۰ سال به طول خواهد انجامید: «این کار به زمان بیشتری برای اجرایی شدن نیاز دارد. احتمالا چنین امری با برنامه ریزی زمانی سفت و سختی که تعیین شده، به پایان نخواهد رسید.»

 

علاوه بر این، پرداخت های بر پایه تلفن هوشمند چند مشکل دیگر را هم باید پشت سر بگذارند تا بتوانند به بازیگر اصلی بازار تبدیل شوند:

رقابت پلتفرم ها یکی از این مشکلات است. گوگل والت. پی پال. همکاری AT&T و ورایزن تحت پلت فرم Isis و در نهایت برنامه نه چندان مشخص اپل تحت پروژه Passbook.

ناسازگاری پلتفرم ها. اکنون با وجود گذشت چند سال از عرضه پلتفرم های مختلف کارتهای اعتباری، هنوز درحالی که بسیاری از فروشگاه های دنیا از کارت ویزا پشتیبانی می کنند. اما برخی دیگر فقط مسترکارت یا امریکن اکسپرس را می پذیرند. و این باعث می شود که نیازمند همراهی کارت های مختلفی باشید.

البته متخصصان این صنعت معتقدند که چندان نباید نگران این مشکلات بود، زیرا قبل از این، نشانه هایی از کارکرد بی عیب و نقص سیستم جدید مشاهده شده و اکنون هم، برخی جلودار این انقلاب و تکامل هستند. دیوید وولمن از The End of Money می گوید با توجه به گروه های علاقه مند خو گرفته با تکنولوژی جدید، ژاپن و کره جنوبی بسیار زودتر از دیگر کشورها به آرزوی دفن کیف های پول دست می یابند.

حتی اگر قرار باشد برای یک دهه دیگر با کیف های پول مان سر کنیم، مطمئنا دلایل فراوانی وجود دارند که حضور کیف هایی نازک تر و بسیار کم جا تر را تضمین می کنند. اپلیکیشن هایی مانند Coupon Sherpa و Fandango به همراه تکنولوژی های نوظهوری همچون Passbook تعبیه شده در آی او اس جدید، جایگزینی مناسب برای چیزهایی همچون کوپن های کاغذی، کارت های پرواز و بلیط های فیلم و تیاتر هستند. تراکنش و پرداخت هزینه های عمومی بر اساس اسمارت فون هم (مانند استفاده از NFC) رو به گسترش است. به تازگی نیوجرسی تمام سیستم حمل و نقل عمومی خود را به گوگل والت مجهز کرده است.

داستانِ دیگر کارت های مهم درون کیف پول چه می شود؟ مانند کارت های شناسایی مختلف؟

هانگ می گوید: «در خصوص استفاده از اسمارت فون برای جایگزینی کارت شناسایی رسمی شما (مانند شناسنامه یا کارت ملی) تکنولوژی از قبل خود را آماده کرده است.» اما احتمالا جواب در اینجا هم مانند قبل باشد. تکنولوژی حداقل ۱۰ سال جلوتر آماده شده است و هنوز دولت ها برای تمایل به جایگزینی کامل ابزارهای شناسایی با شکل های دیجیتال شان نیازمند زمان هستند.

البته باز هم نباید به دنبال جایگزینی کامل کیف پول تان با یک اسمارت فون باشید و مطمئنا کیف پول تان برای همیشه ناکارآمد نخواهد بود. زیرا در صورت تمام شدن شارژ باتری تلفن همراه تان چه خواهید کرد؟ البته نوع چیپ ان اف سی به کار رفته در بسیاری از موبایل ها نیازی به انرژی باتری موبایل ندارد. زیرا هنگامی که آن را به دستگاه پذیرنده نزدیک می کنید، این دستگاه میدان مغناطیسی ایجاد می کند تا الکتریسیته لازم برای کارکرد چیپ ان اف سی و انتقال اطلاعات را فراهم آورد.

مطمئنا روزی روزگاری کیف پول شما بلااستفاده گشته و با ابزارهای الکترونیک جایگزین خواهد شد. اما هنوز راه زیادی تا آن نقطه باقی مانده است. پیش بینی شما در خصوص آینده این صنعت نوپا چیست؟

منبع: نارنجی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.