راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تاثیر بانکداری الکترونیک و پول الکترونیکی بر ضریب فزاینده

رشد متناسب پايه پولي و بانكداري الكترونيكي تاثير توسعه بانكداري الكترونيكي بر ضريب فزاينده نقدينگي را بي اثر كرده است.

دكتر عبدالناصر همتي مديرعامل بانك سينا در نشست سوم همايش بانكداري اسلامي در روز دوشنبه 20 شهريور ماه مقاله‌اي تحت عنوان «ارزيابي اثر توسعه بانكداري الكترونيك بر پايه پولي و ضريب فزاينده نقدينگي كشور» ارائه داد.

در اين مقاله با اشاره به اينكه حجم نقدينگي و ميزان رشد سالانه آن به عنوان يكي از چالش برانگيزترين جستارهاي اقتصادي همواره مورد نظر محافل اقتصادي و بانكي كشور بوده، آن را تحت تاثير دو عامل پايه پولي و ضريب فزاينده نقدينگي دانسته است. دكتر همتي در اين مقاله تاكيد كرد: هر اندازه ضريب فزاينده نقدينگي بزرگ‌تر باشد، براي افزايش نقدينگي لازم در جامعه نياز كمتري به افزايش پايه پولي وجود خواهد داشت. به اين معنا كه افزايش نقدينگي مي‌تواند با كاهش آثار نامطلوب ناشي از گسترش پايه پولي همراه باشد.

دكتر عبدالناصر همتي از جمله عوامل مؤثر در افزايش ضريب فزاينده نقدينگي را توسعه بانكداري الكترونيك و استفاده از پول الكترونيكي دانسته و در مقاله خود آورده است: با توسعه بانكداري الكترونيك و استفاده از پول الكترونيكي، تقاضا براي اسكناس كاهش يافته و مي‌توان انتظار داشت كه براي افزايش مقدار معيني نقدينگي، نياز به افزايش پايه پولي كمتري وجود داشته باشد.

مديرعامل بانك سينا تاكيد كرد: با توجه به آنكه حجم پول الكترونيكي در مقايسه با ساير انواع پول خيلي اندك است تاثير آن بر سياست‌هاي پولي به طور قطع قابل پيش‌بيني نيست اما كارشناسان بانك مركزي و اقتصاددانان بايد تلاش كنند اثرات آن را قبل از آنكه اهميت بيشتري پيدا كند، پيش‌بيني نمايند.

دكتر همتي در اين مقاله تاثير بانكداري الكترونيكي و در پي آن توسعه پول الكترونيكي را بر شاخص‌هاي بازار پولي نظير ميزان نياز به مسكوك و اسكناس و از آن طريق ضريب فزاينده نقدينگي، تغيير حجم پول و نقدينگي و نيز سرعت گردش پول را ارزيابي و مورد تجزيه و تحليل قرار داد.

بر اساس نتيجه‌گيري دكتر همتي در مقاله ارائه شده به علت رشد متناسب پايه پولي و انتشار مسكوك و اسكناس در طول دوره مورد بررسي (1390-1383) عملا رشد بانكداري الكترونيكي و كارت‌هاي اعتباري و برداشت نتوانسته‌اند از حجم اسكناس و مسكوك بكاهند و لذا رشد بانكداري الكترونيكي تاثيري بر ضريب فزاينده نقدينگي نداشته است.

مديرعامل بانك سينا همچنين تاكيد كرد: با توجه به پايين بودن ضريب فزاينده نقدينگي در اقتصاد ايران و اعمال سياست‌هاي پولي انبساطي، گسترش پايه پولي به يكي از معضلات بازار پول تبديل شده است.

دكتر همتي ايجاد زمينه لازم براي توسعه پول الكترونيكي و امكان به كارگيري تجهيزات پرداخت الكترونيكي در مراكز خرده فروشي، سيستم‌هاي حمل و نقل عمومي و غيره را به منظور كاهش تقاضاي اسكناس مورد تاكيد قرار داد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.