پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
بستر بانکداری باز در بانک توسعه صادرات ایران با انجام یک تراکنش در محیط آنلاین رونمایی شد
بستر «بانکداری باز» در بانک توسعه صادرات ایران با حضور مدیرعامل بانک توسعه صادرات و مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک و با انجام یک تراکنش در محیط آنلاین از این سامانه رونمایی شد. در این مراسم نخستین تراکنش از سوی شرکت تامین سرمایه تمدن بهعنوان اولین مشتری این سامانه انجام پذیرفت. پروژه بانکداری باز بانک توسعه صادرات ایران با همکاری شرکت خدمات انفورماتیک و به همت مدیریت امور فناوری اطلاعات و ارتباطات این بانک و شرکت تامین سرمایه تمدن طراحی و پیادهسازی شده است.
بانکداری باز یکی از گرایشهای جدید بانکداری در جهان است که توجه بسیاری از بانکهای بزرگ را به خود جلب کرده است؛ بر اساس بررسی کارشناسان بانکی، بانکداری باز میتواند پاسخگوی نیاز معقول و کارشناسانه بازار و مشتریان در کوتاهترین مدت زمان با کمترین هزینه از طریق مشارکت بانک و سایر ذینفعان برای ارتقای خدمات بانکی در گسترهای از نوآوری باز باشد.
به گزارش پایگاه خبری اگزیم نیوز، مدیرعامل بانک توسعه صادرات در این مراسم ضمن تقدیر از دستاندرکاران راهاندازی پروژه بانکداری باز گفت: «با آغاز دوره بانکداری نوین و ظهور فینتکها و بازیگران جدید در این عرصه، بانکها چارهای جز استقرار بانکداری باز ندارند چراکه در غیر این صورت مشتریان خود را از دست میدهند.»
رئیس هیات مدیره بانک توسعه صادرات ایران درباره راهاندازی این سامانه گفت: «در سال 1389، سیستم معاملات برخط در بورس راهاندازی شد و امروز با راهاندازی پروژه بانکداری باز خاطره افتتاح آن سامانه زنده شد؛ نمونههای درخشانی از سامانههایی از این دست، راهاندازی شده که نشاندهنده حرکت نظامهای بانکی و مالی به سمت بانکداری باز است؛ IBSHOP نیز نمونه دیگری است که در سال 1394 راهاندازی شد و امروز بیش از یک میلیون نفر مشتری دارد.»
.
بانکداری باز مقدمه ورود و حفظ مشتریان در بانک خواهد بود
مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران اظهار داشت: «مناقشه بانکها بر سر نرخ سود با هدف جذب منابع بیشتر غلط است؛ امروز سامانههای بانکداری باز با برخورداری از تنوع خدمات مشتریان خود را حتی با نرخ سود پایینتر حفظ میکنند. در افق پیش رو، مشتریانی که از یک بانک خدمات بهتر و باکیفیتتری دریافت میکنند، مشتریان پایداری خواهند بود و فرایند جذب مشتری در بانکها از خلال دعوا بر سر نرخ سود به سمت برخورداری از امتیاز کیفیت خدمات در بسترهای دیجیتال تغییر خواهد یافت.»
او اظهار امیدواری کرد: «بانک توسعه صادرات، مجری بانکداری شرکتی است و بهندرت مشتری خرد دارد لذا بر این باورم که بانکداری باز مقدمه ورود و حفظ مشتریان در بانک با هدف دریافت خدمات با کیفیتتر خواهد بود.»
.
بدل شدن شرکت تامین سرمایه تمدن به یکی از شعب بانک توسعه صادرات
علی صالحآبادی گفت: «امروز شرکت تامین سرمایه تمدن به یکی از شعب بانک توسعه صادرات ایران بدل شد و انواع خدماتی که دریافت آنها با مراجعه به شعبه امکانپذیر بود، در شرکت تامین سرمایه تمدن قابلارائه است چرا که سامانههای این شرکت به سامانههای بانک متصل شده و این همان فرایندی است که از آن بهعنوان بانکداری باز یاد میشود.»
او ادامه داد: «دسترسی سامانههای شرکت به سامانههای بانک این امکان را فراهم میکند که شرکت تامین سرمایه تمدن بهعنوان مشتری این خدمت، به دادههای بانک دسترسی داشته باشد و در کمترین زمان و هزینه ممکن نقل و انتقالات خود را انجام داده و از این طریق سرویس باکیفیتتری به مشتریان خود ارائه دهد.»
علی صالحآبادی بیان داشت: «بانک توسعه صادرات از پیشگامان ورود به جریان بانکداری باز در صنعت بانکداری کشور است و امیدواریم این سامانه بستر ورود مشتریان تازه را برای بانک فراهم کند و ظرف شش ماه آینده همه مشتریان بانک بهخصوص مشتریان بزرگ بانک، از این خدمات استفاده کنند.»
او یادآور شد: «فرهنگسازی در فرایند بانکداری باز در کنار مباحث فنی، نیمی از جریان استقرار آن است؛ آشناکردن مشتریان با این خدمات بسیار مهم است و به این منظور آمادگی داریم برنامههای معرفی این خدمات را در قالب همایشها و نشستهای مختلف بر عهده بگیریم.»
.
مقررات جهان شمول در حوزه بانکداری
مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک نیز در این مراسم بیان داشت: «بانکها از یک سو تحتفشار مشتریان هستند. نسل جدید مشتریانی که در رده مشتریان حقیقی و یا حقوقی، در دنیای دیجیتال متولد میشوند و انتظاراتشان از صنعت بانکی و موسسات مالی متفاوت از گذشته است و بانک ملزم است خدمات موردنیاز آنها را ارائه دهد. امروزه بازیگران جدیدی ازجمله گوگل و eBay در حالی وارد صنعت بانکداری میشوند که بانکهای ما درگیر برخی مقررات هستند، این بازیگران بدون محدودیتهای یاد شده فعالیت کرده و سهم خود را از بازار مطالبه میکنند.»
به گزارش روابط عمومی شرکت خدمات انفورماتیک، او با اشاره به مقررات جهان شمول در حوزه بانکداری، افزود: «در ادامه این تغییرات، مقررات جدید بر صنعت بانکداری حاکم میشود که یکی از آنها PSD2 است که مبدا آن از اروپاست و در حال حاضر در ایران نیز تحت لوای مقررات جدید اجرا میشود؛ مقررات مبارزه با پولشویی و برگزیت ازجمله لوایحی است که با محوریت مدیریت نظام بانکی در دنیا موردپذیرش کشورهاست و کشور ما نیز برای رعایت این مقررات بینالمللی تحتفشار است.»
مدیرعامل شرکت خدمات انفورماتیک بیان داشت: «از طرفی از بعد فناوری نیز تحتفشار هستیم، انواع سازوکار مالی مانند بلاکچین، بانکداری باز، نظام پرداخت در شبکههای اجتماعی، هوش مصنوعی و… صنعت بانکداری را محاصره کرده و اگر بانکها نتوانند چالشهای یادشده را مدیریت کنند، قطعا کسبوکار خود را از دست خواهند داد و سهم بازار مالی را به رقبا واگذار خواهند کرد.»
ببینید: نگاهی به روند شکلگیری، چالشها و نحوه مواجهه بانکها با بانکداری باز
.
شاهین (پلتفرم بانکداری باز شرکت خدمات انفورماتیک)
به گفته نجفی، گرچه بانکداری باز هنوز جایگاه خود را در نظام بانکی کشور پیدا نکرده اما روند رو به رشد را آغاز کرده که تاثیر مهمی بر صنعت بانکداری خواهد گذاشت.
سید ابوطالب نجفی مهمترین چالش نظام بانکی در بانکداری باز را حضور هکرها دانست و گفت: «صنعت بانکداری در دنیا با چالشهایی روبروست که حرکت روان آنها را در نظام مالی مختل میکند. همچنین موضوع احراز هویت در این فرایند بسیار مهم بوده و لازم است مشتریان و بازیگران در این فرايند بهدقت رصد شوند؛ در غیر این صورت بانک در معرض خطری بزرگ قرار میگیرد.»
نجفی اظهار داشت: «ما در شرکت خدمات انفورماتیک، روند فناوری را مانیتور کرده و برای آشنایی بانکها با این سازوکار سرمایهگذاری میکنیم؛ در ادامه با طراحی سرویسهای مربوطه با کمک مدیریت ارشد بانک، سرویس مربوطه را به مشتریان ارائه میدهیم؛ یکی از سازوکارهای یاد شده، پلتفرم شاهین (پلتفرم بانکداری باز شرکت خدمات انفورماتیک) است که بانک توسعه صادرات بهعنوان یکی از پیشتازان این فرایند، در توسعه و بهرهبرداری از آن همکاری دارد.»