راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فرابورس، دستورالعمل تامین مالی جمعی (Crowdfunding) را مورد بازنگری قرار می‌دهد / اولین صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی در راه است؟

معاون پذیرش و بازاریابی فرابورس، در نشستی، برنامه‌های آینده فرابورس را در زمینه صندوق‌های سرمایه‌گذاری و ارائه سندباکس به استارت‌آپ‌ها تشریح کرد.

نشست مشترک استارت‌آپ‌های عضو انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی و صندوق‌های سرمایه‌گذاری جسورانه، چهارشنبه 29 خرداد در قالب عصرانه‌های فین‌استارز به میزبانی فرابورس برگزار شد.

در این نشست، مدیران تعدادی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری و استارت‌آپ‌ها، نظرات و گلایه‌های خود در زمینه‌های مختلف مرتبط با سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه را مطرح کردند و رضا غلامعلی‌پور، معاون پذیرش و بازاریابی فرابورس توضیحاتی را در این خصوص مطرح کرد.

دستورالعمل تامین مالی کراودفاندینگ که فرابورس سال گذشته، آن را منتشر کرده بود، یکی از موضوعات صحبت در این نشست بود.

سولماز صادق‌نیا، نایب‌رئیس انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی، با گلایه از انجام مراحل تدوین و انتشار دستورالعمل کراودفاندینگ پشت درهای بسته، از تبعات این دستورالعمل برای استارت‌آپ‌ها سخن گفت. به گفته او، سرمایه‌گذارها در خصوص کراودفاندینگ دغدغه دارند و استارت‌آپ‌هایی که در دورهای پیشین جذب سرمایه داشته‌اند، حالا سرمایه‌گذارانشان در مقابل جذب سرمایه جدید به روش کراودفاندینگ توسط آنها مخالفت می‌کنند.

ببینید: آیا رگولاتوری کمکی به هدایت کراودفاندینگ‌ها می‌کند؟

رضا غلامعلی‌پور، معاون پذیرش و بازاریابی فرابورس، از بازبینی دستورالعمل کراودفاندینگ خبر داد. به گفته او، احتمالا در هفته‌های آینده، فرابورس، فراخوانی برای جمع‌آوری نظرات فعالان حوزه در خصوص دستورالعمل فعلی خواهد داشت و پس از جمع‌آوری نظرات فعالان حوزه و استارت‌آپ‌ها، دستورالعمل مورد بازبینی قرار خواهد گرفت.

ببینید: فعالان کراودفاندینگ کشور درباره دستورالعمل فرابورس چه می‌گویند؟

به گفته غلامعلی‌پور، بحث کارمزدها، یکی از بخش‌هایی است که در دستورالعمل جدید، مورد بازبینی قرار خواهد گرفت.

همچنین رضا غلامعلی‌پور، جعفر محمدی را به نمایندگی از جمع، به‌عنوان عضو مشورتی کارگروه بازنویسی دستورالعمل معرفی کرد.

مذاکرات با بانک مرکزی در خصوص VCها به نتیجه نرسیده است

اعطای مجوز فعالیت به صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر (VCها) و صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی (PEها) و قوانین و محدودیت‌های بانک مرکزی برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری وابسته به بانک‌های دولتی از دیگر مباحث مطرح‌شده در این جلسه بودند.

غلامعلی‌پور، از پیگیری‌ها و مذاکرات فرابورس و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بانک مرکزی در خصوص کاهش محدودیت‌های صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و به نتیجه نرسیدن این مذاکرات خبر داد.

او همچنین از بررسی پرونده اولین صندوق سرمایه‌گذاری خصوصی خبر داد و گفت: «در حوزه PE تاکنون چند مورد درخواست داشته‌ایم. یک مورد از این درخواست‌ها که مدارک و مستندات آن کامل بوده است، به‌عنوان اولین PE هفته آینده در کارگروهی بررسی می‌شود.»

تشکیل کارگروهی برای ارائه داده‌ها به استارت‌آپ‌ها

معاون پذیرش و بازاریابی فرابورس در بخش دیگری از صحبت‌هایش، از تشکیل کارگروهی برای ارائه داده‌های بازار سرمایه به استارت‌آپ‌ها خبر داد.

او گفت: «در تلاش هستیم تا دو دسته داده‌های بازار سرمایه را در اختیار کسب‌وکارها بدهیم تا در توسعه محصولات خود از آنها بهره ببرند. یک دسته، داده‌های ناشران در سامانه کدال است و دسته دیگر، داده‌های سامانه معاملاتی شرکت مدیریت فناوری بورس هستند.»

غلامعلی‌پور از دعوت از مدیران شرکت رایان بورس و شرکت مدیریت فناوری بورس به این کارگروه خبر داد و از حضور نمایندگان استارت‌آپ‌ها در این کارگروه استقبال کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.