راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معرفی ویژگی‌های منحصر به فردترین اسکناس‌های دنیا

اسکناس در سراسر نقاط جهان هم از لحاظ زیبایی‌شناختی و هم از لحاظ ویژگی‌های امنیتی بهبود و ارتقای بیشتری پیدا می‌کنند و هربار که بانک مرکزی کشوری سری جدیدی از اسکناس‌های خود را ارائه می‌دهد، این تغییرات و اضافه شدن قابلیت‌های جدید غیرقابل چشم‌پوشی نیست.

به‌کارگیری از جوهر پررنگ‌تر، تصاویر دقیق و با جزئیات بیشتر و کدهای امنیتی ازجمله ویژگی‌هایی است که روی اسکانس‌های جدیدی بسیاری از کشورها به چشم می‌خورد و جایی مانند استرالیا که شاید بتوان این کشور را در ارائه ارزهایی با تکنولوژی بالا، کشور پیشرویی دانست، اسکناس‌های بانکی ضدآب منتشر کرده است.

در ادامه تعدادی از اسکناس‌های زیبا در دنیا که به نوعی جزو محصولات لبه تکنولوژی به حساب می‌آید را معرفی می‌کنیم:

استرالیا: ضدآب است و امکان جعل آن وجود ندارد

پول استرالیا یکی از پیشرفته‌ترین ارزهای جهان است؛ نه‌تنها این پول کاملا ضدآب است بلکه به خاطر طراحی پیچیده‌ای که دارد امکان جعل آن اصلا آسان و راحت نیست. اسکناس‌های استرالیا از ماده‌ای به نام پلیمر ساخته شده که حسی شبیه به موم دارد در حالیکه اسکناس‌های دلار آمریکایی و دیگر ارزها شبیه کاغذ هستند.

استرالیا اولین کشوری بود که اسکناس‌های پلیمر را در سال 1988 منتشر کرد و از آن زمان به بعد کشورهای دیگری مانند ویتنام و چین هم این رویه را دنبال کردند.

یکی از باحال‌ترین ویژگی‌های اسکناس‌های پنج دلاری استرالیایی یک اثر تصویری است و در صورتی که شما اسکناس را حرکت دهید تصویر یک تیغ‌نوک شرقی (یک نوع پرنده بومی) است که انگار بال‌هایش را حرکت می‌دهد.

چین اسکناس 100 دلاری اختراع کرده که به قدری پیچیده است که خودپردازهای خودش را هم گیچ کرد

زمانی که چین اسکناس یوآن جدید خودش را در سال 2015 منتشر کرد در بالاترین سطح ضدجعل اسکناسی قرار داشت. این اسکناس صد دلاری به «High-roller gold» معروف است و جزئیات پیچیده‌ای دارد که امکان جعل آن را به مراتب سخت‌تر کرده است.

به قدری از فناوری‌های سطح بالا در چاپ این اسکناس‌ها استفاده شده که در حقیقت خود دستگاه‌های خودپرداز چین هم ابتدا نمی‌توانست آنها را بخواند و دولت مجبور شد بیانیه‌ای صادر کند مبنی بر اینکه چند روزی طول می‌کشد تا این دستگاه‌ها برای شناسایی و تشخیص اسکناس‌های جدید، به روز رسانی شوند.

اسکناس‌های فلورین آروبایی که ترکیبی از حیات وحش و مضامین تاریخی است

زمانی که آروبا تصمیم به طراحی ارز خود گرفت، هدفش نشان دادن ماهیت کشورش بود. هرکدام از اسکناس‌های آروبا، از 10 فلورینی گرفته تا 50، 100 و 500 فلورینی، هرکدام رنگ‌های متفاوتی دارند و کمی از حیات وحش این کشور در آن مشاهده می‌شود؛ از گوش‌ماهی گرفته تا مار و جغد و قورباغه و نوعی از ماهی‌های دریای گرمسیری که روی اسکناس‌ها نقش‌بندی شده‌اند.

این اسکناس‌ها همچنین شامل طرح‌ها و مضامین تاریخی است. به گفته وب‌سایت بانک مرکزی آروبا تصاویر حیات وحش آروبایی با مضامین تزئینی که روی سفال‌های دوران پیشاکلمبی ترکیب شده و روی اسکناس‌ها به نمایش گذاشته شده که نشان‌دهنده رابطه میان حال و گذشته است.

اسکناس رند آفریقای جنوبی شامل پنج حیوان بزرگ این کشور در یک طرف و در طرف دیگر چهره نلسون ماندلا است

زمانی که آفریقای جنوبی در سال 1961 به یک جمهوری تبدیل شد، همزمان ارز ملی کشور هم معرفی شد. اسکناس‌های این کشور تصویر پنج حیوان بزرگ منطقه را به نمایش گذاشته است.

رینوسر روی اسکناس‌های 10 رندی، فیل روی اسکناس‌های 20 رندی، بوفالو روی اسکناس‌های 100 رندی و پلنگ هم روی اسکناس‌های 200 رندی وجود دارد و از سال 2012 در طرف دیگر تمامی این اسکناس‌ها چهره رئیس‌جمهور سابق نلسون ماندلا حک شده است.

گیل مارکوس رئیس بانک مرکزی این کشور، اسکناس‌های آفریقای جنوبی را به‌عنوان «نماد منحصربه فرد ملت ما» توصیف کرده است.

اسکناس‌های جدید کانادایی عمودی و شفاف هستند

در مارس 2018، کانادا از یک طرح جدید برای اسکناس‌های 10 دلاری خبر داد. چهره نووادزموند، فعال حقوق بشر روی این اسکناس‌ها مشاهده می‌شود. به گفته مجله آژور: «هر اسکناس از یک قطعه پلیمری ساخته شده که به این ترتیب باعث افزایش طول عمر اسکناس می‌شود و خصوصیات امنیتی که دارد، آن را در برابر هرگونه جعلی مقاوم ساخته و شامل یک پنجره شفاف با طرح مویر است.»

اسکناس دانگ ویتنام و ویژگی‌های مربوط به میکروپرینتینگ و دیگر قابلیت‌های پیشرفته امنیتی

دانگ ویتنام سرگذشت آشفته‌ای دارد: تا قبل از سال 2006، پنج بار این اسکناس‌ها تکرار و بازطراحی شدند و البته باید گفت مشکلی که این وسط وجود داشت عدم متحدالشکل بودن آن بوده است. طراحی فعلی دانگ موثرترین طراحی بوده که این اسکناس تاکنون داشته است و حتی می‌توان گفت یکی از پیچیده‌ترین ارزها در دنیا به حساب می‌آید.

اسکناس‌های دانگ ویتنام شامل عکسی از پرتره هو چی مین، رئیس جمهور سابق این کشور و بسیاری خطوط و نقوش پیچیده است که به عنوان میکروپرینتینگ توصیف شده است. این اسکناس‌ها حداقل دارای دو کد امنیتی هستند که امکان جعل آنها را دشوار کرده است.

نیوزیلند عنوان «برترین اسکناس سال» را به خاطر اسکناس‌های بسیار دقیقش دریافت کرد

در سال 2015، انجمن بین‌المللی بانک اسکناس پنج دلاری نیوزیلند را به خاطر پرتره پیچیده خود به‌عنوان «برترین اسکناس سال» معرفی کرد. براساس وب‌سایت این انجمن، بانک مرکزی این کشور از سال 2015 شروع به انتشار خانواده جدیدی از اسکناس‌های روشن‌تر کرد و این کار را با چاپ اسکناس‌های پنج و ده دلاری آغاز کرد.

این اسکناس‌های زیبای پلیمری توانستند به خاطر نمایش دقیقی از چهره‌های تاریخی، نقشه نیوزیلند و بسیاری از ویژگی‌های ارتقایافته امنیتی، جایزه سال را دریافت کند.

اسکناس‌های سبز مایل به زرد 20 روپیه‌ای هند

امسال بانک مرکزی هند خبر از انتشار اسکناس‌های جدید 20 روپیه‌ای داد که شامل تصویری از ماهاتما گاندی و امضای رئیس بانک مرکزی، شاکتیکانتا داس خواهد بود. به گفته بانک مرکزی این اسکناس‌های جدید سبز رنگ مایل به زرد خواهند بود و پشت این اسکناس‌ها طرحی از غارهای الورا حکاکی شده که نشان‌دهنده میراث فرهنگی کشور است.

همچنین عکس ماهاتما گاندی نیز در مرکز این اسکناس‌ها همراه با حروف کوچک RBI، بهارات، هند و عدد 20 دیده می‌شود.

اسکناس مخصوص جام جهانی روسیه

بانک مرکزی روسیه از اسکناس ۱۰۰ روبلی جدیدی که به مناسبت آغاز جام جهانی ۲۰۱۸ طراحی شده، رونمایی کرد. ترکیب هنری جالبی روی اسکناس به کار گرفته شده است. تصویر روی اسکناس پسربچه‌ای را نشان می‌دهد که رویایش دستیابی به دستاوردهای بازیکنان بزرگی همچون دروازه‌بان لو یشین است.

پشت اسکناس هم توپ فوتبال به پرواز درآمده‌ای را نشان می‌دهد که روی آن موقعیت جغرافیایی کشور روسیه در کره زمین نقش بسته است. در زیر تصویر هم نام شهرهایی که میزبان مسابقات جام جهانی امسال هستند نوشته شده است.

درست است که از این اسکناس یادبود می‌توان به‌عنوان ابزاری برای پرداخت هم استفاده کرد اما هنگام طراحی آن، بانک مرزکی روسیه با این پیش‌فرض پیش رفت که افراد بیشتر این اسکناس را به‌عنوان سوغاتی و یادگاری خریداری کنند.

به گفته معاول اول بانک، افراد می‌توانند این اسکناس‌ها را در شعب مختلف بانک‌های کشور خریداری کنند و دستگاه‌های خودپرداز کشور قادر به ارائه این اسکناس‌ها نخواهند بود.

استفاده از پلیمر در طراحی این اسکناس باعث شده تا برخی محدودیت‌های امنیتی روی آن اعمال شود. ضرابخانه ملی روسیه، گزناک هم به کمک متخصصانش تعدادی از ویژگی‌های امنیتی را برای این اسکناس‌های پلیمر توسعه داده‌اند تا به حداکثر استفاده از ویژگی‌ها و قابلیت‌های تصویری و لمسی مواد پلیمری به کار رفته در این اسکناس برسند.

1 دیدگاه
  1. علی عطایی می‌گوید

    با عرض سلام مطلب (معرفی ویژگی‌های منحصر به فردترین اسکناس‌های دنیا) مطالعه کردم. ضمن تشکر از سرکار خانم ده باشی باید به عرض برسانم ، ویژگی های منحصر بفرد در دنیای اسکناس ها بسیار بیشتر و جالب تر هست. در صورت امکان بنده می توانم با سایت شما همکاری نمایم .
    بنده علی عطایی ، نویسنده و پژوهشگر حوزه اسکناس هستم و تاکنون 5 نمایشگاه تخصصی اسکناس در استان خوزستان برگزار کرده ام و اکنون در حال تکمیل اولین دایره المعارف اسکناس به زبان فارسی در جهان هستم .
    دنیای اسکناس بسیار پیچیده و حاوی مطالب ارزنده در مورد نمادها ، مکان ها ، شخصیتها و مزامین دیگر است که در صورت تمایل می توانم با شما همکاری نمایم . با تشکر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.