راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آشنایی با بازار و شیوه‌های پرداخت خرد در نیوزیلند / کارت‌های بانکی سلطنت می‌کنند

در ادامه سلسله گزارش‌های مربوط به پرداخت خرد حوزه تجارت الکترونیکی کشورهای مختلف در دنیا، در این گزارش کشور نیوزیلند مورد بررسی قرار گرفته است. آمار و داده‌های اینفوگرافیکی که در پایان گزارش قرار داده شده، توسط شرکت ورلدپی جمع‌آوری شده است.

نیوزیلند با نام رسمی قلمرو همسود نیوزیلند یا زلاندنو کشوری در جنوب غربی اقیانوس آرام است که از دو جزیره بزرگ و تعداد زیادی جزیره کوچک تشکیل شده است. نیوزیلند فاصله زیادی با دیگر خشکی‌های کره زمین دارد، به‌طوری‌که استرالیا نزدیکترین همسایه این سرزمین در دو هزار کیلومتری آن قرار دارد، دریای میان این دو کشور به دریای تاسمان معروف است. نیوزیلند در زمره کشورهای توسعه‌یافته و متمول قرار دارد و در حال حاضر روابط سیاسی و اقتصادی نزدیکی با بریتانیا، آمریکا، استرالیا، چین و ژاپن دارد. براساس آمار و ارقام بانک جهانی، تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2019، 206.93 میلیارد دلار بوده و پیش‌بینی می‌شود این عدد تا سال 2022 به 212 میلیارد دلار برسد.

درآمد 4 میلیارد دلاری تجارت الکترونیکی این کشور در سال 2019، نیوزیلند را در جایگاه چهلم بازار تجارت الکترونیکی در دنیا و قبل از پرتغال قرار داده است. رشد 8 درصدی نیوزیلند در این حوزه باعث شد تا این کشور با رشد 16 درصدی در حوزه تجارت الکترونیکی در دنیا مواجه شود. بزرگترین بازیگر این صنعت در نیوزیلند countdown.co.nz است. این فروشگاه در سال 2019 توانست درآمد 360 میلیون دلاری به‌دست آورد. دومین و سومین بازیگر شناخته‌شده تجارت الکترونیکی در نیوزیلند به‌ترتیب عبارت‌اند از the ware house.co.nz و اپل که به ترتیب درآمدهای 93 و 75 میلیون دلاری در سال گذشته به‌دست آورده‌اند. 20 درصد درآمد آنلاین این کشور توسط این سه فروشگاه تامین می‌شود.

باتوجه به نفوذ 76 درصدی تلفن همراه می‌توان گفت که بازار تجارت موبایلی هم در این کشور، بازار قوی و رو به رشدی است و نزدیک به یک سوم (31 درصد) فروش‌های تجارت الکترونیکی بر بستر موبایل انجام می‌شود و توانسته درآمد 1.3 میلیارد دلاری برای کشور در سال گذشته داشته باشد.

درخصوص شیوه‌های پرداخت در این کشور باید گفت نیمی از پرداخت‌های تجارت الکترونیکی (حدود 2.3 میلیارد دلار) با استفاده از کارت‌ها انجام می‌شود. استقبال گسترده از کارت‌ها در این کشور به خاطر نفوذ 99 درصدی بانک‌ها و همینطور سرانه نفوذ کارت بانکی 3.07 درصدی است که به نوبه خود آمار بسیار بالایی است. بعد از کارت، مرسوم‌ترین شیوه پرداخت در نیوزیلند، استفاده از کیف پول‌های دیجیتال است.

استفاده از این کیف پول‌ها به‌سرعت میان مردم کشور رواج پیدا کرد و در حال حاضر سهم 22 درصدی در بازار پرداخت تجارت الکترونیکی دارد و پی‌پال و ویزا چک‌اوت جزو گزینه‌های شناخته‌شده و مرسوم در کشور هستند. انتقال وجه هم توانسته 17 درصد پرداخت‌های کشور را به خود اختصاص دهد و به لطف وجود گزینه‌هایی مانند POLi در کشور، پیش‌بینی می‌شود که انتقال وجه روند رو به رشد و صعودی داشته باشد.

در حوزه فین‌تک هم بسیاری به نیوزیلند خوش‌بین‌ هستند و آن را جزو 20 کشور آینده‌دار در این حوزه می‌دانند. این کشور جزو آسان‌ترین کشورها برای شروع به کار استارت‌آپ‌ها است و بانک جهانی هم نیوزیلند را به‌عنوان برترین کشوری معرفی کرد که راه‌اندازی و شروع به کار یک کسب‌وکار در آن بسیار آسان و ساده است.

در سال 2019 هم دو اتفاق مهم در حوزه قانون‌گذاری در این کشور باعث شد بسیاری از بازیگران جدید در صنعت خدمات مالی درخصوص فعالیت در این حوزه به نیوزیلند خوش‌بین‌تر شوند. این دو اتفاق عبارت‌اند از آغاز پروژه هویت دیجیتال توسط دولت و نزدیک‌تر شدن به استفاده از بانکداری باز در کشور. همین دو اتفاق هیجانات بسیاری در جامعه فین‌تک کشور رقم زده و نسبت به اجرای سریع این مراحل و به‌دنبالش ایجاد زیرساخت مناسب برای نوآوری، امیدوار کرده است. براساس داده‌های FintechNZ، سرمایه‌گذاری در حوزه فین‌تک در این کشور چهار برابر شده و به رقم 4.3 میلیارد دلار نیوزیلند رسیده است.

برای کسب اطلاعات بیشتر درباره پرداخت خرد در حوزه تجارت الکترونیکی در کشور نیوزیلند، تصویر زیر را مشاهده کنید. برای مشاهده تصویر با کیفیت بالاتر روی آن کلیک کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.