پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
آیا سیل بعدی بیمهها را هم با خودش میبرد؟ / بیمهها در ایران رابطه اندکی با فناوری دارند
ماهنامه عصر تراکنش / در پی وقوع سیل در بسیاری از استانها خسارتهای زیادی به خانههای مردم وارد شد. ازجمله شهر آققلا که حدود ۷۰ درصد آن به زیر آب رفت. در این بین دو هزار و ۵۰۰ خانه در آققلا، سه روز قبل از سیل بیمه شده بودند. شهرداری این شهر بابت بیمه دو هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی در این شهر مبلغ ۳۵ میلیون و ۴۲۵ هزار تومان در شش قسط به بیمه ایران خواهد پرداخت، اما حالا میتواند تا سقف ۲۰ میلیارد تومان برای ساختمانهای بیمهشده و پنج میلیارد تومان برای اثاثیه و محتویات از بیمه مطالبه کند.
همچنین شهرداری آققلا یک هزار واحد تجاری این شهر را زیر پوشش بیمه برده تا در صورت خسارت آبگرفتگی، جبران مالی آن صورت بگیرد. سیل و بیمه رابطه مهمی با هم دارند؛ خصوصاً اگر در کشوری که سیلخیز نیست، شنیده شود که چند روز قبل از سیل ناگهان تعداد زیادی خانه و ملک در یک منطقه خاص بیمه شدهاند! اساساً مردم ایران با بیمه رابطه عجیبی دارند. بیمه هنوز نتوانسته در ایران جای خودش را بین مردم پیدا کند. نه مردم به بیمه به چشم سرمایهگذاری نگاه میکنند، نه بیمهها تلاش میکنند از دام تنبلی که انحصار قانونی برای آنها ایجاد کرده بیرون بیایند. از آن طرف برخی هم با راه انداختن وبسایتهای زیبا لقب اینشورتک گرفتهاند و کارگزاری آنلاین (نه حتی در این حد، شاید بهتر است بگوییم وبسایت کارگزاری) را با عنوان زیبای استارتآپ بیمه به خورد بیمهها دادهاند و حالا سیل چه کنم، چه کنم بیمهها را با خود برده است.
سالهاست که بیمه در ایران آماج انواع حملههای عجیبوغریب قرار میگیرد؛ از بیمههای عمری که برای مردهها خریده میشود، بگیرد تا باندهایی که تصادفهای صوری میسازند و محل درآمدشان همین حق بیمههایی است که میگیرند. بیمهها در ایران رابطه اندکی با فناوری دارند و یک نرمافزار برای صدور و فروش بیمه کار آنها را راه میاندازد و بسیاری از مدیران بیمه نگرانی بابت تغییرات ندارند. سیل و ماجراهای خرید بیمهنامهها و هزینههایی که بدون در نظر گرفتن ریسک روی دوش بیمهها قرار گرفت، نشان داد که بیمههای کشور چقدر از فناوری دور هستند. بیمهها اگر نجنبند و به تنبلی خودشان ادامه دهند، سیل بعدی آنها را هم با خودش میبرد!