راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانکداری الکترونیک بزرگترین قربانی راه ناتمام اینترنت در ایران

میزان ضریب نفوذ اینترنت امروزه به‌عنوان یکی از شاخصه‌هاي توسعه کشورها محسوب مي‌شود از جمله توسعه بانکداری الکترونیک. در ایران، اما همواره بر سر میزان این ضریب نفوذ حرف و حدیث‌هاي فراوانی وجود دارد. در یک نگاه کلی متولی اینترنت در کشور ما مشخص نیست. این مهم از دید بسیاری از کارشناسان به عنوان پاشنه آشیل توسعه ضریب نفوذ شناخته مي‌شود.

شرکت زیرساخت، متولی تامین پهنای باند بین‌الملل در کشور است. همین شرکت همچنین به توسعه فیبر نوری در کشور مي‌پردازد. سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قوانین و تعرفه‌هاي خدماتی را مشخص و به مشکلات کاربران رسیدگی مي‌کند. شرکت مخابرات ایران به همراه شرکت‌هاي مخابرات استانی و منطقه‌اي زمینه استفاده از اینترنت را برای کاربران فراهم مي‌کند و در پایان هم یازده شرکت PAP یا همان ارائه‌دهندگان خدمات اینترنتی در کنار شرکت مخابرات، اینترنت را در اختیار کاربران قرار مي‌دهند. از سوی دیگر سازمان فناوری اطلاعات اقدام به راه‌اندازی اینترنت ملی، موتور جست‌وجوی ملی، سیستم‌عامل و آنتی ویروس ملی مي‌کند. این روند پروسه ورود، عرضه و استفاده از اینترنت در ایران است. پروسه‌اي طولانی که به اعتقاد بسیاری باعث گران شدن قیمت نهایی برای کاربران مي‌شود. اما از سوی دیگر برآیند همین عوامل باعث افزایش بورکراسی استفاده از اینترنت و طولانی شدن زمان درخواست تا دریافت اینترنت مي‌شود.

 

تعریف‌هاي جدید و عجیب

عقب ماندگی از مقوله توسعه اینترنت پرسرعت در کشور باعث شده تا تعاریف مرسوم جهانی از کاربر اینترنت در کشور ما هم دستخوش تغییراتی عجیب شود. چرا که متولیان بی شمار اینترنت در کشور قصد پذیرش نقشه راه اشتباه را نداشته و در نتیجه سعی مي‌کنند با ارائه تعاریف نه چندان مرسوم مدعی توسعه اینترنت پرسرعت در کشور شوند.

در حالت کلی کاربر اینترنت به فردی گفته مي‌شود که به شبکه جهانی اینترنت به اموری مانند جست‌وجو، مطالعه، آموزش، سرگرمی و هر منظور دیگر متصل شود، اما استانداردهای بین‌المللی متفاوتی برای تعریف کاربران اینترنت وجود دارد که از دو منظر اتصال به اینترنت و زمان استفاده از آن قابل بررسی است. براین اساس از نگاه اتحادیه جهانی ارتباطات که یکی از معتبرترین سازمان‌های جهانی در زمینه اینترنت و فناوری اطلاعات و ارتباطات است کاربر اینترنت به شخصی اطلاق مي‌شود که حداقل 2 سال سن داشته باشد و در طول 30 روز گذشته حداقل یک بار به اینترنت متصل شده باشد.

اما کاربر اینترنت از نگاه وزارت بازرگانی آمریکا به فردی گفته مي‌شود که حداقل دارای 3 سال سن بوده و در حال حاضر از اینترنت استفاده مي‌کند. در همین حال کاربر اینترنت از نگاه مرکز اطلاعات شبکه اینترنت چین به فردی گفته مي‌شود که 6 سال یا بیشتر داشته و حداقل 1 ساعت در هفته از اینترنت استفاده کند. کاربر اینترنت از نگاه آژانس ملی توسعه اینترنت کره نیز اشخاص بیشتر از 3 سالی هستند که از اینترنت جهانی یا بیسیم حداقل یکبار در یک ماه گذشته استفاده کرده باشند. اما موسسه نیلسون آنلاین تعریف سختگیرانه‌اي از یک کاربر فعال اینترنت دارد و آن را فردی مي‌داند که در یک ماه گذشته 49 بار در اینترنت حضور یابد، 1350صفحه را بازدید کند، 45 ساعت در ماه در اینترنت حضور داشته باشد، به 76 دامنه مراجعه کرده باشد و در هربار حضور در اینترنت به طور متوسط 32 دقیقه زمان اختصاص دهد. اما سازمان فناوری اطلاعات ایران مي‌گوید کاربر اینترنت به کسی گفته مي‌شود که در یک سال گذشته به هر نحو و روش و با هر مدتی به اینترنت وصل شده و از خدمات آن استفاده کرده باشد.

 

آمارهای متناقض

آخرین آمارهای ارائه شده از وب‌سایت معتبر Internet World Stats در مورد کاربران اینترنت در ایران که شهریورماه سال 90 منتشر شد، نشان مي‌دهد که شمار مشترکان ایرانی استفاده‌کننده از اینترنت در سال 2011 نسبت به سال 2010 سه میلیون و 300 هزار و نسبت به سال 2009 در حدود چهار میلیون و 300 هزار نفر افزایش داشته و به 36 میلیون و 500 هزار نفر رسیده که این تعداد بیش از نیمی از کاربران اینترنت در کل خاورمیانه را تشکیل داده است. در همین حال مرکز مدیریت توسعه ملی اینترنت وابسته به وزارت ارتباطات نیز شمار مشترکان اینترنت کشور را تا پایان سال 89 بالغ بر 24 میلیون و 550 هزار نفر و ضریب نفوذ این پروتکل ارتباطی را 66/32 درصد اعلام کرده است که براساس شاخص‌هاي مدنظر این مرکز، کاربر اینترنت فردی است که طی 12 ماه گذشته با اتصال به شبکه اینترنت از یکی از خدمات اینترنتی استفاده کرده باشد. اما مرکز آمار ایران در طرح آمارگیری از کاربران اینترنت که با هدف برآورد ضریب نفوذ اینترنت در کشور اجرا شد، شمار مشترکان اینترنت در ایران را 11 میلیون نفر اعلام کرده است که این آمار از کاهش تعداد کاربران اینترنت در ایران حکایت دارد.

 

نیاز به افزایش ضریب نفوذ

با تمام این آمارها و تعاریف عجیب اما نکته‌اي که مسولان همگی نسبت به آن متفق‌القول هستند، نیاز به افزایش استفاده از اینترنت پرسرعت است. محمد سلیمانی، وزیر سابق آي سی‌تی که در طول دوران وزارت خود انحصار عرضه سیم کارت تلفن همراه در کشور را شکست و ضریب نفوذ این کالای ارتباطی را به یکباره افزایش داد. به تازگی ایجاد 15 میلیون خط اینترنت پرسرعت ظرف یک سال آینده را ضروری عنوان کرد. او که هم‌اکنون ريیس کمیته فناوری‌های نوین مجلس است، معتقد است که مشکل فعلی اینترنت محدودیت در سرعت دسترسی نیست بلکه بازار اینترنت کشور مشکل دارد. سلیمانی در گفت‌وگو با مهر، بازار اینترنت کشور را به وجود بلبشو تعبیر کرد و اظهار كرد: در حوزه اینترنت قیمت نسبتا بالا است و حتی از خیلی از کشورهای دیگر نیز رقم استفاده اینترنت خانوار بالاتر بوده که علت آن عدم توسعه این بخش است. وی در مورد دلایل عدم توسعه دراین بخش مي‌گوید: در حوزه اینترنت باید شرکت‌های قدر و بزرگ وارد شوند درست مانند اپراتورهای تلفن همراه اما در کشور ما متاسفانه شرکت‌های کوچک بسیاری وارد عرصه شده‌اند که تعدادشان زیاد است، اما سرمایه اندکی دارند.

هر چند این گفته سلیمانی به مذاق بخش خصوصی و یازده شرکت PAP فعال در این بخش خوش نیاید، اما به اعتقاد بسیاری از کارشناسان تحلیلی درست است. شرکت‌هاي PAP بعد از خصوصی شدن شرکت مخابرات ایران با مشکلات رقابتی بی‌شماری در این بخش روبه‌رو بوده‌اند که به گفته آنها انحصار‌طلبی مخابرات ایران در این بخش به سدی پیش روی توسعه آنها تبدیل شده است. ريیس کمیته فناوری‌های نوین مجلس شورای اسلامی مي‌گوید: باید به تعداد هر خانوار ایرانی یک خط ADSL وجود داشته باشد و با فرض اینکه 15 میلیون خانوار در ایران وجود دارد، باید برای هر خانوار یک خط اینترنت پرسرعت با قیمت ماهانه 10 هزار تومان راه‌اندازی کنیم که این امر نیازمند سرمایه‌گذاری کلان است که مي‌تواند سالانه حدود 1800 میلیارد تومان برای شرکت ارائه‌دهنده اینترنت سودآوری داشته باشد. سلیمانی تاکید مي‌کند: باید توجه داشت که هر خانوار ایرانی شاید بتواند ماهانه 10 هزار تومان بابت اینترنت بپردازد اما ماهی 50 هزار تومان را نخواهد توانست.

 

ضریب نفوذ جهانی چقدر است؟

بر اساس آمارهای منتشر شده آمریکا با بیش از 303 میلیون نفر جمعیت بالغ بر 220 میلیون کاربر اینترنت دارد که بعد از چین دومین کشور جهان از نظر تعداد کاربر اینترنت است. این کشور دارای ضریب نفوذ اینترنت 5/72 درصدی است و در رده سیزدهم کشورهای جهان در رتبه بندی جهانی ضریب نفوذ اینترنت قرار گرفته و این در حالی است که تعداد کاربران اینترنت این کشور از سال 2000 تا سال 2008 به بیش از 138 درصد افزایش یافته است.در همین حال کشور کانادا نیز با 33 میلیون نفر جمعیت حدود 28 میلیون کاربر اینترنت دارد و ضریب نفوذ در این کشور بالغ بر 84 درصد است که از این حیث در رده ششم رتبه‌بندی کشورهای جهان قرار دارد. اما در کشور کره‌جنوبی با جمعیت بیش از 49 میلیون نفر ضریب نفوذ اینترنت با حدود 37 میلیون کاربر 76 درصد است که از این حیث در رده شانزدهم کشورهای جهان قرار دارد. در مالزی نیز با 25 میلیون نفر جمعیت حدود 15 میلیون نفر کاربر اینترنت هستند که این آمار نشان از ضریب نفوذ 62 درصدی و رتبه سی و چهارم کشورهای جهان دارد. ترکیه نیز به عنوان یکی از کشورهای منطقه و در حال توسعه که از نظر تعداد جمعیت شباهت بسیار نزدیکی به ایران دارد، حدود 26 میلیون کاربر اینترنت با ضریب نفوذ 35 درصد دارد. در عربستان نیز با 28 میلیون نفر جمعیت حدود 7 میلیون نفر از اینترنت استفاده مي‌کنند و این کشور با ضریب نفوذ 22 درصدی در رده کشورهای میانه رو به پایین رتبه‌بندی جهانی قرار دارد.

وجود چنین مشکلات و کمبودهایی در حوزه اینترنت کشور، باعث ایجاد نقص‌های بسیاری در بخش‌های دیگر می‌شود. شاید بتوان بزرگترین قربانی اینترنت در کشور را بانکداری الکترونیک دانست. علی رغم تلاش‌های بسیاری که از سوی بانک‌ها و شرکت‌ها برای توسعه بانکداری الکترونیک صورت گرفته است هنوز بانکداری الکترونیک آنطور که باید، جایگاه خود را نیافته است و با مشکلات بزرگی از جمله اینترنت روبرو است. با حل مشکلات سر راه اینترنت در کشور، صنعت بانکداری الکترونیک نیز می‌تواند قدم‌های بزرگ تر و مطمئن تری برای پیشرفت و توسعه بردارد.

منبع: دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.