راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ما؛ سیل‌زدگان نقدینگی / سیل نقدینگی در ایران تا کجا ادامه دارد؟

ماهنامه عصر تراکنش / مهم‌ترین کلیدواژه فروردین‌ماه ۱۳۹۸ «سیل» بود. پیش از این بارها افراد متعدد ترکیب «سیل نقدینگی» را استفاده کرده بودند و معتقد بودند که نقدینگی در کشور مانند سیل شده است. البته آن سیل قابل عکاسی و فیلم‌برداری نیست و کسی هم نمی‌تواند تا کمر در آن سیل فرو برود؛ حالا چه با نیت خیر و صلاح و کمک و چه گرفتن تصویری برای داشتن عکس با شورت ورزشی! سیل در ایران پدیده آشنایی نیست!

ایران کشور کم‌آبی است و این‌طور نیست که بارش‌ها در ایران به حدی باشد که مدام منجر به سیل شود. سیل در ایران پدیده ناآشنایی است، ولی همین پدیده نادر مهم‌ترین کلیدواژه فروردین 1398 بود و آنهایی که در این سال‌ها درباره سیل نقدینگی هشدار داده بودند، فرصت را غنیمت شمردند و از یک سیل مهم‌تر گفتند.

اقتصاد ایران به‌دلیل چاپ بدون پشتوانه پول (یا به تعبیری خلق پول توسط بانک‌ها به‌دلیل سودهای بالایی که پرداخت می‌کردند و می‌کنند) و نداشتن تولید به‌اندازه‌ای که نقدینگی رشد کرده است، از پدیده تورم رنج می‌برد. نقدینگی در ایران به سیلی ویرانگر تبدیل شده و از یک طرف تورم خودش را به شکل گرانی نشان می‌دهد و از طرف دیگر رکود تولید خودش را به شکل معضل اشتغال و کمبود منابع برای مصرف نشان می‌دهد.

سال‌هاست که بسیاری از اقتصاددان‌ها معتقدند که افکار کینزی دیگر جواب نمی‌دهد. برخی یک سؤال ساده می‌پرسند؛ اقتصاد با تولید رشد می‌کند یا مصرف؟ تا سال‌ها برخی گمان می‌کردند اقتصاد با مصرف رشد می‌کند و پول و تزریق نقدینگی محرک مصرف است و مصرف محرک تولید. درباره کشور ما این موضوع دروازه‌های ایران را به‌سوی کالاهای خارجی باز کرد و اکنون در روزهای سختی قرار داریم. از یک طرف تورم افسارگسیخته، از آن طرف رکود تولید و بدتر از همه عدم دسترسی به مدیران کاربلد برای پیش‌بینی سیل و آماده بودن برای آن. می‌خواهیم از صفر شروع کنیم و تولید را جدی‌تر بگیریم. تازه در خانه اول ایستاده‌ایم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.