راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

برگزاری همایش‌های بانکی از این پس منوط به اخذ تایید‌ بانک مرکزی

روابط عمومی بانک مرکزی اعلام کرده است که از این پس برگزاری همایش‌های بانکی منوط به اخذ تایید‌ و مجوز بانک مرکزی است.

اخیرا شاهد برگزاری همایش‌های بانکی مختلف هستیم که در بسیاری از این همایش‌ها بانک‌ها و موسسات مختلف را به گونه‌ها و بهانه‌های مختلف بانک یا موسسه برتر اعلام می‌کنند و سپس آن را در بوق و شیپور می‌کنند که فلان بانک برتر است و جالب تر از آن اینکه اگر دقیق نگاه کنیم می‌بینیم تا آخر سال بسیاری از بانک‌های ایرانی بانک برتر می‌شوند. مگر برتر نباید در سال یکی باشد؟

این آشفتگی نتیجه نظارت ضعیف بانک مرکزی بر این حوزه است که باعث شده است افرادی سودجو به شیوه‌های مختلف به دلالی بپردازند. هر بانکی بیشتر تحویلشان بگیرد یا شیرینی بیشتری به آنها بدهد آن می‌شود بانک برتر. البته در این میان همایش‌هایی هم هستند که بدون هیچ قصد و نیت بدی به کار خود می‌پردازند.

این آشفتگی باعث شد تا روابط عمومی بانک مرکزی دست به اقدامی خوب برای جلوگیری از این سودجویی بزند و اعلام کرده است که از این پس برگزاری همایش‌های بانکی منوط به اخذ تایید‌ و مجوز بانک مرکزی است.

 

بانک مرکزی اعلام کرد:

اخیراً مشاهده شده است موسساتی با مقاصد صرفاً تبلیغاتی و تجاری، همایش‌هایی را تبلیغ می‌کنند که هدف از برگزاری آنها، انتخاب بانک‌های برتر در زمینه‌های مختلف و تجلیل و تقدیر از آنها از طریق اهدای تندیس، گواهینامه و غیره ادعا شده است.

گاه این موسسات بدون هماهنگی و اخذ مجوز‌های‌لازم، در تبلیغات خود، حتی از عناوین دستگاه‌های اجرایی و نهادهای رسمی و حاکمیتی کشور به عنوان حامیان همایش استفاده نموده و از مقامات و مسئولان ارشد نظام از جمله مقام محترم ریاست‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به عنوان سخنرانان اصلی همایش نام برده می‌شود.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ضمن هشدار جدی به این قبیل موسسات و این که حق پیگیری قانونی در قبال موسسات مذکور را همواره برای خود محفوظ می‌داند، اعلام می‌نماید صرفاً همایش‌هایی مورد تایید و حمایت این بانک قرار دارد که اطلاع‌رسانی پیرامون آنها از طریق پایگاه اطلاع رسانی بانک مرکزی انجام شده باشد.

ضمناً متذکر می‌گردد بانک‌ها و موسسات اعتباری‌ غیربانکی نیز باید از مشارکت یا حمایت مالی از همایش‌هایی که مورد تایید این بانک نمی‌باشد، جداً خودداری ورزند.

 

هم جای امیدواری و هم جای نگرانی

این اقدام بانک مرکزی برای ساماندهی به این آشفتگی، بسیار خوب است و نشان از آگاه بودن مسئولان این بانک از وضعیت واقعی حاکم بر بازار است. اما آنچه کمی نگرانی ایجاد می‌کند و جای تامل دارد این است که، شاید الان بانک مرکزی هیچ نیتی جز سامان دادن به اوضاع نباشد؛ اما چه کسی می‌تواند تضمین کند که بانک مرکزی در آینده از این امر به عنوان یک اهرم برای انحصار گرایی استفاده نکند؟

بانک مرکزی سه همایش بانکی در سال برگزار می‌کند: ابتدای سال همایش سیاست‌های پولی، اواسط سال همایش بانکداری اسلامی و اواخر سال همایش بانکداری الکترونیک. این که بانک مرکزی مجری سه همایش بزرگ بانکی است و اکنون قصد ورود به حوزه نظارتی را دارد بار دیگر شائبه اختلاط اجرا و نظارت را ایجاد می‌کند. سوال دیگری هم که مطرح می‌شود این است: چه کسی بر همایش‌های بانک مرکزی نظارت می‌کند؟ مطمئنا هیچ بقالی از ترش بودن ماست‌هایش چیزی نمی‌گوید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.