راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بررسی چارچوب نظارتی معاملات الگوریتمی در بورس‌ اوراق بهادار 5 کشور

مدیریت تحقیق و توسعه بورس تهران در گزارشی تحت عنوان «بررسی چارچوب نظارتی معاملات الگوریتمی در بورس‌های اوراق بهادار» به بررسی الزامات نظارت بر معاملات الگوریتمی در برخی از بورس‌های اوراق بهادار همچون ایالات‌متحده آمریکا، هند، استرالیا، کانادا و کشورهای عضو اتحادیه اروپا، پرداخته است. همچنین پیشنهادهای ارائه شده توسط نهاد قانون‌گذار خدمات مالی انگلستان در زمینه نظارت بر معاملات الگوریتمی در این گزارش موردبررسی قرار گرفته است. در ادامه بخشی از این گزارش آمده است.

ازاینجا می‌توانید فایل PDF این گزارش را ببینید و دانلود کنید.

بر اساس الزامات نهادهای ناظر کشورها، شرکت‌های فعال در معاملات الگوریتمی باید رویه‌ها و سازوکارهای مناسبی را برای نظارت بر سیستم‌های معاملات الگوریتمی اتخاذ کنند تا از ورود سفارش‌های غیرمنطقی به سامانه معاملات و اجرای آن‌ها جلوگیری کنند. همچنین نهادهای ناظر به‌منظور تسلط بهتر بر جریان ثبت سفارش و ردگیری موقعیت‌های معاملاتی، الزاماتی را بر الگوریتم‌ها و استراتژی‌های مورداستفاده‌ شرکت‌ها وضع کرده‌اند. به این منظور شرکت‌ها باید برای بازبینی و آزمودن هر یک از الگوریتم‌های معاملاتی مورداستفاده‌ خود و همچنین توسعه، به‌کارگیری و نظارت بعد از اجرای استراتژی‌های معاملاتی، دارای سیاست‌ها و رویه‌های مناسب باشند. همچنین شرکت‌های فعال در معاملات الگوریتمی باید برای تایید الگوریتم‌های مورداستفاده‌ خود، مجوز لازم را از بورس اوراق بهادار دریافت کنند.

ببینید: ایمان بیاوریم به آغاز فصل نو / معاملات الگوریتمی تلفیقی از هوش مصنوعی و هوش انسان است

 

الزامات نظارتی برای شرکت‌های فعال در معاملات الگوریتمی در اتحادیه اروپا

در حال حاضر بخش قابل‌توجهی از جریان ثبت سفارش‌ها در بازارهای اوراق بهادار توسط الگوریتم‌ها مدیریت می‌شود و این به آن علت است که الگوریتم‌ها به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند تصمیمات خریدوفروش کارآمدتری را اتخاذ کنند. علاوه بر این الگوریتم‌ها می‌توانند سفارش‌ها را به‌مراتب مؤثرتر و با اثر بازار کمتر اجرا کنند که این امر به‌ویژه در ساختار بازارهای اروپا و آمریکا بسیار مهم است.

اما الگوریتم‌ها نیز دارای نقاط ضعف هستند و حتی در برخی از برهه‌های زمانی منجر به سقوط بازارهای مالی شده‌اند که این امر قانون‌گذاران بازارهای مالی را بر آن داشته است تا در رابطه با اصلاح نقاط ضعف مشاهده شده طی بحران‌های مالی اخیر و نحوه ایجاد تعادل بین امکان بازدهی بازار و حمایت از یکپارچگی بازار، سخت تلاش کرده و اقدام به تصویب قوانین جدید کنند.

کمیته امور اقتصادی و پولی اروپا طی گزارشی، مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها را برای معاملات الگوریتمی ارائه کرده است. این کمیته اتخاذ برخی اقدامات مهم را برای بازارهای اروپا پیشنهاد کرده است که ازجمله مهم‌ترین‌ این اقدامات می‌توان به قوی‌تر کردن زیرساخت‌های مربوط به تمام سیستم‌های معاملاتی به‌منظور مدیریت حجم قابل‌توجهی از سفارش‌ها اشاره کرد. علاوه بر این کمیته امور اقتصادی و پولی، ریزساختارهای بازار را نیز موردبحث و بررسی قرار داده و خواستار تحقیقات بیشتر در مورد هزینه‌ها و مزایای معاملات الگوریتمی شده است.

کمیته قانون‌گذاران اوراق بهادار اروپا نیز در زمینه توسعه معاملات الگوریتمی و اثرات آن‌ها بر ساختار و همچنین کارآیی بازارها در اتحادیه اروپا، بررسی‌هایی انجام داده است. نتایج این بررسی حاکی از آن است که معامله‌گران الگوریتمی نقش مهمی در عرضه نقدینگی به بازارها بازی می‌کنند. با این حال، برخی نگرانی‌ها نسبت به معاملات الگوریتمی و ایجاد ریسک‌های معین ازجمله افزایش سوءاستفاده از بازار به دلیل گسترده بودن محیط کار، خروج ناگهانی نقدینگی و عدم همبستگی قیمت با اصول بازار (اگر استراتژی‌های معاملاتی تنها روی سودهای کوتاه‌مدت تمرکز داشته باشند) وجود دارد.

 

دستورالعمل بازارهای ابزارهای مالی  (MiFID II)

در اروپا، تکامل و رشد معاملات به‌ویژه معاملات الگوریتمی و همچنین فشارهای سیاسی و رسانه‌ها منجر به توسعه یک قانون جدید تحت عنوان دستورالعمل بازارهای ابزارهای مالی (MiFID II) شده که با قانون بازارهای ابزارهای مالی (MiFIR) و قانون سوءاستفاده از بازار (MAR) همراه است.

دستورالعمل MiFID II و قانون سوءاستفاده از بازار (MAR) به بررسی تعهدات، الزامات و مسئولیت‌های شرکت‌‎های فعال در معاملات الگوریتمی می‌پردازد. قوانین جدید وضع شده به دنبال محدود یا ممنوع کردن معاملات الگوریتمی یا معاملات پربسامد نیست. در واقع دستورالعمل MiFID II، اهمیت حفظ و ارتقای معاملات الگوریتمی و معاملات پربسامد را بیان می‌کند به‌طوری‌که این معاملات باعث بهبود نقدشوندگی، کاهش شکاف قیمت خریدوفروش و کاهش نوسانات کوتاه‌مدت می‌شوند. به‌طور خلاصه، این معاملات منجر به بهتر شدن اجرای سفارش برای مشتریان به‌ویژه مشتریان خرد می‌شود.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

تعریف معاملات الگوریتمی در دستورالعمل MiFID II

معاملات الگوریتمی در دستورالعمل MiFID II، به این صورت تعریف شده است: «معاملات ابزارهای مالی که در آن یک الگوریتم کامپیوتری به طور خودکار، پارامترهای مربوط به سفارش‌ها همچون زمان ارسال سفارش، قیمت سفارش، مقدار سفارش و نحوه مدیریت سفارش پس از ارسال آن را تعیین می‌کند.»

[/mks_pullquote]

 

طبق دستورالعمل MiFID II، معاملات پربسامد به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از معاملات الگوریتمی شناخته می‌شوند که دارای الزامات و کنترل‌های یکسان با معاملات الگوریتمی بوده اما دارای برخی پیش‌شرط‌های اضافی هستند. در این دستورالعمل معاملات پربسامد به‌نوعی از معاملات الگوریتمی گفته می‌شود که در آن یک سیستم معاملاتی، داده‌های بازار را در سرعت بالا تحلیل کرده و سپس با استفاده از نتایج به‌دست‌آمده از تحلیل‌های انجام شده، اقدام به ارسال یا به‌روزرسانی تعداد بزرگی از سفارش‌ها در بازه زمانی کوتاه‌مدت می‌کند.

هدف کمیسیون اروپا از تغییر قوانین و انتشار دستورالعمل MiFID II و سایر قوانین مربوطه، جلوگیری از روش‌های دست‌کاری بازار است که توسط فعالان بازار در گذشته انجام می‌شد. از دیگر اهداف تغییر قوانین می‌توان به کاهش ریسک ناهنجاری‌های بازار ناشی از معاملات الگوریتمی و به‌ویژه معاملات پربسامد اشاره کرد که در این راستا برای شرکت‌هایی که در معاملات الگوریتمی یا معاملات پربسامد فعالیت می‌کنند، الزامات بیشتری وضع شده است که در این خصوص می‌توان به الزامات مدیریتی و سازمانی، الزامات انعطاف‌پذیری سیستم‌های معاملاتی و الگوریتمی، الزامات دسترسی الکترونیکی مستقیم به بازار و الزامات بازارگردانی اشاره کرد.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

بیانیه نظارت جدید برای معاملات الگوریتمی

در 12 فوریه سال 2019 میلادی، نهاد مسئول مقررات احتیاطی انگلستان طی انتشار مقاله‌ای، یک بیانیه نظارت جدید را برای معاملات الگوریتمی پیشنهاد داد که انتظارات این نهاد را از مدیریت ریسک و حاکمیت شرکت در رابطه با فعالیت معاملات الگوریتمی تعیین می‌کند. بررسی‌های نهاد مسئول مقررات احتیاطی نشان می‌دهد که تمام فعالیت‌های معاملات الگوریتمی شرکت‌ها به‌اندازه کافی در چارچوب حاکمیتی آن‌ها قرار ندارد. بنابراین این نهاد پیشنهاد داد که بدنه حاکمیتی شرکت باید به طور صریح یک چارچوب راهبری برای معاملات الگوریتمی تصویب کند.

[/mks_pullquote]

 

الزامات نظارت بر معاملات الگوریتمی در ایالات‌متحده آمریکا

ازآنجاکه استراتژی‌های معاملات الگوریتمی ازجمله استراتژی‌های معاملات پربسامد در بازارهای اوراق بهادار آمریکا گسترده‌تر شده‌اند، احتمال تأثیرگذاری منفی این استراتژی‌ها بر بازار و ثبات شرکت‌ها نیز افزایش یافته است. شرکت‌های عضو نهاد تنظیم مقررات صنعت مالی (FINRA) که در معاملات الگوریتمی فعالیت می‌کنند مشمول قوانین کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) و قوانین نهاد تنظیم مقررات صنعت مالی قرار دارند که حاکم بر فعالیت‌های معاملاتی آن‌ها است.

ازجمله قوانین حاکم بر فعالیت شرکت‌های عضو نهاد تنظیم مقررات صنعت مالی، قوانین مربوط به نظارت بر معاملات الگوریتمی است. ازجمله قوانین کلی نظارت که برای تمام شرکت‌های عضو نهاد تنظیم مقررات صنعت مالی به‌ویژه شرکت‌های فعال در معاملات الگوریتمی وجود دارند می‌توان به سیستم‌های نظارتی اشاره کرد. هر یک از اعضا باید دارای سیستمی برای نظارت بر فعالیت‌های اشخاص وابسته باشند که هدف از طراحی این سیستم، انطباق اعضا با قوانین و مقررات اوراق بهادار و قوانین اجرایی نهاد تنظیم مقررات صنعت مالی است. مسئولیت نهایی برای نظارت مناسب به عهده اعضا است.

از دیگر قوانین نظارت می‌توان به بازرسی‌های داخلی اشاره کرد. هر یک از اعضای نهاد تنظیم مقررات صنعت مالی باید فعالیت‌هایی را که در آن درگیر است حداقل به‌طور سالانه مورد بازبینی قرار دهد. هدف از انجام بازبینی، کمک به اعضا برای ردگیری و جلوگیری از تخلفات و همچنین انطباق با قوانین و مقررات اوراق بهادار و قوانین اجرایی نهاد تنظیم مقررات صنعت مالی است. اعضا باید دارای فرآیندی برای بازبینی تراکنش‌های اوراق بهادار باشند که این فرآیند برای شناسایی معاملاتی که می‌تواند تخلف از قوانین بورس باشد تخصیص داده می‌شود.

 

شیوه‌های کنترل و نظارت مؤثر بر شرکت‌های فعال در معاملات الگوریتمی

شرکت‌های عضو نهاد تنظیم مقررات صنعت مالی باید دارای سیاست‌ها و رویه‌های مناسب برای بازبینی و آزمون هر یک از الگوریتم‌های معاملاتی مورداستفاده‌ خود و همچنین توسعه، به‌کارگیری و نظارت بعد از اجرای استراتژی‌های معاملاتی باشند. یک برنامه نظارت و کنترل منطقی ممکن است قادر به پیش‌بینی هرگونه مشکل احتمالی نبوده یا از عواقب نامطلوب جلوگیری نکند.

با این حال، برخی از روش‌ها و شیوه‌های نظارت و کنترل مؤثر وجود دارند که شرکت‌های عضو می‌توانند برای کاهش اثر مشکلات آتی از آن استفاده کنند. این شیوه‌ها و روش‌ها توسط نهاد تنظیم مقررات صنعت مالی در قالب گزارشی تحت عنوان «رهنمودهای نهاد تنظیم مقررات صنعت مالی در رابطه با شیوه‌های کنترل و نظارت مؤثر بر شرکت‌های فعال در استراتژی‌های معاملات الگوریتمی» به کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا ارائه شده‌اند که بر ۵ حوزه زیر تمرکز دارند:

  • ارزیابی ریسک کلی معاملات الگوریتمی و پاسخگویی مناسب به آن
  • توسعه و اجرای نرم‌افزار و کد برنامه‌نویسی
  • آزمون نرم‌افزار و اعتبارسنجی سیستم
  • توسعه‌ سیستم‌های معاملاتی
  • دپارتمان انطباق تمرکز دارند

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

الزام ثبت اشخاص فعال در معاملات الگوریتمی به‌عنوان معامله گران اوراق بهادار

در 7 آوریل سال 2016 میلادی، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا، تغییر قوانین پیشنهاد شده توسط نهاد تنظیم مقررات صنعت مالی را تایید کرد که طی آن توسعه‌دهندگان معاملات الگوریتمی را ملزم به ثبت نزد نهاد تنظیم مقررات صنعت مالی به‌عنوان معامله گران اوراق بهادار می‌کند. این تغییر قوانین از 30 ژانویه سال 2017 میلادی به مرحله اجرا گذاشته شد.

تمام اشخاصی که وابسته به شرکت‌های عضو نهاد تنظیم مقررات صنعت مالی بوده و مسئول اصلی طراحی، توسعه یا اصلاحات مهم استراتژی‌های معاملات الگوریتمی یا مسئول نظارت روزانه بر چنین فعالیت‌هایی هستند، طبق قوانین تاییدشده، ملزم به ثبت نزد نهاد تنظیم مقررات صنعت مالی به‌عنوان معامله گران اوراق بهادار هستند.

[/mks_pullquote]

 

الزامات نظارت بر معاملات الگوریتمی در بورس‌های اوراق بهادار هند

ازآنجاکه حجم بزرگی از معاملات اوراق بهادار در بورس‌های هند از طریق معاملات الگوریتمی انجام می‌شود، بورس ملی اوراق بهادار هند و هیئت بورس و اوراق بهادار هند به‌منظور ایجاد بستری مناسب برای انجام معاملات الگوریتمی و معاملات پربسامد، مجموعه قوانین و دستور‌العمل‌هایی را تدوین کرده‌اند.

در این راستا هیئت بورس و اوراق بهادار هند در مارس سال ۲۰۱۲ میلادی، طی بخشنامه‌ای، الزامات جامعی را برای معاملات الگوریتمی در نظر گرفته است که بر اساس توصیه‌های کمیته مشاوران فنی و کمیته مشاوران بازار ثانویه تدوین شده است. بر این اساس بورس‌های‌ اوراق بهادار هند باید دارای رویه‎ها، ترتیبات و روش‌های هوشمندی برای مدیریت سیستم‌های خود باشند تا قادر به پاسخگویی به کارگزاران بازار سهام در زمان مناسب باشند.

همچنین بورس‌های‌ اوراق بهادار به‌منظور هماهنگی با سرعت معاملات و حجم اطلاعات ناشی از معاملات الگوریتمی، باید به‌طور مداوم بر عملکرد سیستم‌های خود، نظارت و کنترل داشته و در صورت لزوم به ارتقای این سیستم‌ها ازجمله ارتقای سیستم‌های نظارتی خود مبادرت ورزند.

همچنین به‌منظور حصول اطمینان از حفظ منظم معاملات در بازار، بورس‌‌های اوراق بهادار باید سازوکارهای مؤثر و مناسبی را ایجاد کنند. علاوه بر این بورس‌‌ها باید به‌منظور شناسایی و انجام اقدامات لازم برای جلوگیری از هرگونه فعالیت نامناسب (ازجمله ورود حجم عظیمی از سفارش‌ها از طریق الگوریتم‌ها)، از سیستم‌های نظارتی استفاده کنند. همچنین در این کشور بورس‌ها باید اطمینان حاصل کنند که تمام سفارش‌های الگوریتمی لزوما از طریق سرور کارگزاران (که در هند واقع هستند) ارسال ‌شوند.به‌منظور حصول اطمینان از حفظ منظم معاملات در بازار و همچنین یکپارچگی بازار، بورس‌های هند باید از یک سیستم مناسب برای شناسایی الگوریتم‌های ناکارآمد استفاده کرده و اقدامات مناسبی را اتخاذ کنند.

ازجمله اینکه بورس‌ها باید به اعضای معاملاتی اطلاع دهند تا نسبت به حذف هرگونه سفارش وارد شده در سیستم که ناشی از الگوریتم ناکارآمد است اقدام کنند. علاوه بر این، بورس‌ها باید قادر باشند پس از شناسایی الگوریتم ناکارآمد، ایستگاه معاملاتی کارگزاری که آن الگوریتم ناکارآمد را استفاده می‌کند شناسایی کرده و از مجموعه خارج کنند.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

الزامات بورس ملی اوراق بهادار هند

هر گونه برنامه‌ای  که برای معاملات الگوریتمی طراحی می‌شود باید توسط بورس ملی اوراق بهادار هند تایید شود. طبق دستورالعمل هیئت بورس و اوراق بهادار هند، هر یک از اعضای معاملاتی که تمایل به شروع معاملات الگوریتمی در بورس را داشته باشند باید الزامات حداقل سرمایه پایه را رعایت کند. اعضای متقاضی باید علاوه بر رعایت مقررات بورس ملی اوراق بهادار هند در رابطه به معاملات الگوریتمی، مدارک خود را از طریق سایت این بورس ارائه کنند. اعضای معاملاتی که متقاضی فعالیت در معاملات الگوریتمی هستند باید برای تایید الگوریتم‌های مورداستفاده‌ی خود، مجوز لازم را از بورس ملی اوراق بهادار هند دریافت کنند.

[/mks_pullquote]

 

بورس‌های اوراق بهادار این کشور برای آن دسته از ایستگاه‌های معاملاتی کارگزاران که غیرفعال شده‌اند، باید به‌صورت دستی و مطابق رویه‌های مدیریت ریسک خود، آن‌ها را به‌طور مجدد فعال کنند و همچنین می‌توانند جزئیات استراتژی‌های معاملاتی را که توسط الگوریتم‌ها استفاده می‌شود برای اهداف نظارتی و تحقیقاتی پیگیری کنند.

 

الزامات مربوط به معاملات الگوریتمی در بورس اوراق بهادار استرالیا

امروزه برخی از معامله‌گران حرفه‌ای بورس اوراق بهادار استرالیا از معاملات الگوریتمی به‌منظور دستیابی به سود بیشتر، شناسایی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و انجام موفق معاملات خود استفاده می‌کنند. معاملات الگوریتمی تحت مجموعه‌ای از قوانین معاملاتی و با نرم‌افزارهای کامپیوتری انجام می‌شوند.

این معاملات فرصت برنامه‌ریزی برای رسیدن به اهداف خاص ازجمله حداقل شدن هزینه‌های مؤثر در بازار را فراهم می‌کند. یک معامله الگوریتمی مجموعه‌ای از دستورالعمل‌ها را جهت تکمیل فرآیند معاملات به کار می‌گیرد. سیستم معاملات الگوریتمی باید به‌گونه‌ای طراحی شود که بتواند امنیت خریدوفروش معاملات را نیز بر عهده بگیرد.

انجام معاملات مبتنی بر الگوریتم در بورس استرالیا تحت سه هدف افزایش سرعت انجام معاملات، افزایش حجم معاملات روزانه و کاهش متوسط هزینه انجام هر معامله انجام می‌شود. بورس استرالیا اجازه انجام معاملات الگوریتمی را بر روی سهام، وارانت، اوراق مبتنی بر نرخ بهره، اوراق قرضه، اوراق اختیار معامله و… به مشارکت‌کنندگان بازار خود (کارگزاران) داده است.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

فرآینده سفارش گیری خودکار

در سال 1997 میلادی، بورس استرالیا یک رابط فنی با نام فرآینده سفارش گیری خودکار (یا دسترسی الکترونیکی مستقیم به بازار) را معرفی کرد که به مشارکت‌کنندگان بازار اجازه دسترسی مستقیم به بازار برای مشتریانشان را می‌دهد. منظور از دسترسی الکترونیکی مستقیم به بازار، دسترسی یک مشتری به بازار است درحالی‌که این مشتری یک مشارکت‌کننده‌ی مستقیم بازار نیست. این دسترسی ممکن است از طریق زیرساخت‌های مشارکت‌کنندگان بازار یا کاملا غیرواسطه‌ای باشد. در هر صورت، مشتریانی که دسترسی الکترونیکی مستقیم به بازار را دارند، به طور مستقیم به قوانین عملیاتی بازاری که به آن دسترسی دارند، محدود نمی‌شوند.

[/mks_pullquote]

 

انجام معاملات الگوریتمی می‌تواند توسط کارگزاران یا به‌صورت دسترسی مستقیم توسط سرمایه‌گذاران انجام شود. البته این موضوع نیاز به نظارت دقیق و ایجاد قوانین امنیتی بالا دارد. با توجه به افزایش سطح دسترسی سرمایه‌گذاران و استفاده بیشتر از معاملات الگوریتمی در انجام معاملات، بورس استرالیا به‌دنبال راه‌هایی برای کاهش هزینه انجام معاملات و مباحث مربوط به کنترل و امنیت معاملات است.

به‌منظور بررسی اثر معاملات الگوریتمی بر بازار و هدایت این معاملات به سمت مسیرهای مطلوب، بورس استرالیا در سال ۲۰۱۰ میلادی، گزارشی با نام «معاملات الگوریتمی و فرآیند دسترسی بازار» را منتشر کرد که در آن تلاش شد با توجه به گسترش معاملات الگوریتمی از سال ۲۰۰۶ میلادی، اثر این معاملات بر بازار استرالیا، رشد آتی این معاملات و راه‌های انجام تقاضاهای مشتریان برای این معاملات بررسی شود. بر اساس نتیجه این گزارش، معاملات الگوریتمی و معاملات پربسامد اثر منفی بر یکپارچگی و کارآیی بازار ندارد.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

نظارت بر بازار بورس استرالیا

در حال حاضر، نظارت بر بازار بورس استرالیا از طریق نرم‌افزارهای SMARTS و IRESS و به‌منظور انجام نظارت زمان واقعی بر بازار و نظارت بعد از انجام معاملات انجام می‌شود. دست‌کاری بازار و معاملات نهان، دو نگرانی اصلی یکپارچگی بازار در رابطه با معاملات الگوریتمی هستند.مشارکت‌کنندگان بازار به‌منظور کاهش ریسک معاملات نهان می‌توانند از کنترل‌های قبل از انجام معامله، به‌ویژه جداسازی جریان سفارش‌ها استفاده کنند که در حال حاضر این کار انجام می‌شود.

[/mks_pullquote]

 

الزامات مربوط به معاملات الگوریتمی در بازار سرمایه کانادا

انجمن معامله‌گران صنعت سرمایه‌گذاری کانادا و شرکت خدمات قانونی بازار دو نهاد قانونی در کانادا هستند که رهنمودهایی را برای هدایت بازارهای مالی و اطمینان از منصفانه و شفاف بودن این بازارها ارائه می‌کنند. این دو نهاد در سال ۲۰۰۸ میلادی با یکدیگر ادغام و سازمان قانون‌گذاری صنعت سرمایه‌گذاری کانادا شکل گرفت.

با این حال دستورالعمل‌های شرکت خدمات قانونی بازار همچنان به قوت خود باقی است. این دو شرکت در سال ۲۰۰۸ میلادی طی رهنمودی با عنوان «نظارت بر معاملات الگوریتمی» و در سال ۲۰۰۹ میلادی طی رهنمودی با عنوان «موارد ویژه در نظارت بر معاملات الگوریتمی» برخی از الزامات نظارت بر معاملات الگوریتمی را تعیین کرده‌اند.

سازمان اوراق بهادار کانادا نیز در سال ۲۰۰۸ میلادی، دستورالعملی را با عنوان «معاملات الکترونیکی و دسترسی الکترونیکی مستقیم به بازار» را برای تسهیل در معاملات الکترونیک، معاملات الگوریتمی و نحوه دسترسی مستقیم به آن‌ها تنظیم کرده است. این گزارش بعدها موردبازنگری قرار گرفت و نسخه نهایی آن در سال ۲۰۱۳ میلادی تکمیل شد. ضمنا در گزارش جدید بر موارد نظارتی رهنمودهای قبل تاکید شده است. سازمان قانون‌گذاری صنعت سرمایه‌گذاری کانادا در مارس سال ۲۰۰۹ میلادی، گزارشی در زمینه الزامات نظارت بر معاملات الگوریتمی منتشر کرد.

این سازمان بر این باور است سفارش‌هایی که بدون دخالت مشارکت‌کننده‌ بازار به بازار ارسال می‌شوند (مانند سفارش‌های ارسال شده از طریق سیستم معاملات الگوریتمی)، ریسک‌های زیادی را بر یکپارچگی بازار و موقعیت مالی مشارکت‌کننده‌ بازار تحمیل می‌کند. سیستم‌های معاملات الگوریتمی توانایی وارد کردن حجم زیادی از سفارش‌ها را در یک یا چند بازار در مدت زمان کوتاهی دارند. بنابراین در صورت نقصان در سامانه معاملاتی، سیستم‌های معاملات الگوریتمی می‌توانند در یک بازار منصفانه و منظم اختلال ایجاد کنند.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

بهترین روش فعالیت برای نیروهای بازار

بر اساس دیدگاه سازمان قانون‌گذاری صنعت سرمایه‌گذاری کانادا، بهترین روش فعالیت برای نیروهای بازار این است که فعالیت‌های معاملاتی بدون دخالت این سازمان هدایت شوند. معمولا سازمان تنها در حذف یا تغییر یک سفارش یا معامله در شرایط محدود (زمانی که سفارش یا معامله موردنظر بر بازار منظرم و منصفانه اثر می‌گذارد یا ریسکی را به یکپارچگی بازار وارد می‌کند) مداخله می‌کند. سفارش‌ها یا معاملات بی‌اثر بر نوسانات یا کیفیت بازار (از قبیل زمانی که حجم بالایی از سفارش‌ها با تغییر ناچیز در قیمت بازاری یک ورقه‌ی بهادار وجود داشته باشد یا تغییرات پی دی پی در قیمت بازاری ورقه‌ی بهادار با پارامترهای قابل‌قبول وجود داشته باشد)، توسط این سازمان حذف یا تغییر داده نمی‌شود.

[/mks_pullquote]

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.