راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک‌ها چقدر شرکت‌داری می‌کنند؟ / شرکت‌های معروف بانک‌ها کدام‌ها هستند؟

درباره این موضوع خیلی شنیدیم که یکی از معضلات سیستم بانکی ایران بنگاه‌داری بانک‌ها است و بنگاه‌داری و شرکت‌داری بانک‌ها مشکلات زیادی در اقتصاد به وجود آورده است چراکه وظیفه بانک در تمام دنیا صرفا واسطه‌گری مالی است و هرکاری غیر از این از جمله سرمایه‌گذاری مستقیم، ساختمان‌سازی، هتل‌سازی، کارخانه‌سازی و… کار بانکی نیست و بانک‌ها نباید در آن درگیر شوند؛ اما بانک‌ها نیز مانند هر بنگاه تجاری دیگر می‌توانند بخشی از دارایی‌های نقد خود را روی اوراق بهادار که می‌تواند اوراق خزانه دولتی، اوراق مشارکت یا اوراق سهام شرکت باشد، سرمایه‌گذاری کنند.

البته که عمدتا این میزان از سرمایه‌گذاری در بانک‌های خارجی بسیار محدود است و با هدف کسب سود در کوتاه‌مدت انجام می‌شود، اما در ایران از این حد فراتر رفته و بانک‌های ما شرکت‌هایی را ایجاد کرده‌اند که سهامدار اصلی آن‌ها هستند و آن شرکت‌ها نیز شرکت‌های دیگری را ایجاد کرده‌اند که سهام اصلی را دارند. در این بین شرکت‌های موفق و فعال در حوزه فناوری اطلاعات شکل گرفته‌اند که در این مطلب علاوه بر اینکه تعداد شرکت‌های وابسته هر بانک‌ را آورده‌ایم، نگاهی نیز به این شرکت‌ها داشتیم.

ببینید: بخش پنهان بانک‌ها / سهامداران عمده بانک‌های ایرانی چه کسانی هستند؟

بررسی شرکت‌هایی که تحت مالکیت بانک‌ها قرار دارد، نشان می‌دهد شبکه بانکی در تمام فعالیت‌های اقتصادی وارد شده‌ است. حوزه‌هایی مانند بیمه، لیزینگ، کارگزاری، سرمایه‌گذاری و صرافی از حوزه‌هایی هستند که اکثر بانک‌ها شرکتی در آن حوزه دارند و روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند؛ این در حالی است که به‌طورکلی بانک‌های ایرانی در حوزه‌هایی مانند صرافی ضعیف‌ترین عملکرد را دارند. از حوزه‌های جذاب دیگری که بانک‌ها روی آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند، می‌توان به مسکن و مستغلات، فرآوری معدنی و سیمان و فولاد اشاره کرد.

تعداد شرکت‌های هر بانک براساس وب‌سایت آن‌ها آورده شده است.

 

بانک‌های دولتی

پست بانک ایران

پست‌بانک ایران که از دی‌ماه سال ۱۳۷۵ فعالیت خود را به‌طور رسمی آغاز کرده است، در زمینه ارائه خدمات مالی و بانکداری به مناطق روستایی فعالیت می‌کند. این بانک با داشتن ۱۰‌هزار دفتر خدمات ارتباطی روستایی، گسترده‌ترین بانک کشور ازنظر دسترسی در نقاط دوردست ایران به شمار می‌آید. پست بانک در میان سایر بانک‌ها فعالیت کمتری در بنگاه‌داری دارد به‌طوری‌که تنها با «شرکت صرافی فراز اعتماد» فعالیت خارج از حوزه بانکداری انجام می‌دهد.

 

توسعه تعاون

در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی در مردادماه سال ۱۳۸۸ صندوق تعاون کشور که از سال ۱۳۶۹ تشکیل شده بود، با سرمایه اولیه ۵۰۰ میلیارد تومان به بانک توسعه تعاون تغییر نام داد. بانک توسعه تعاون با دارا بودن ساختاری مانند سایر بانک‌ها، خدمات‌دهی خود را در تعاونی‌ها متمرکز می‌کند. این بانک دارای 7 شرکت زیرمجموعه است.

 

توسعه صادرات

بانک توسعه صادرات ایران به‌منظور ایفای نقش بانک صادرات-واردات ایران (EXIM) در تاریخ ۱۹ تیرماه ۱۳۷۰ تاسیس شد. رسالت این بانک با توجه به اهداف کلان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور کمک به توسعه صادرات غیر‌نفتی و گسترش مبادلات تجاری و اقتصادی با سایر کشورها است. بانک توسعه صادرات ایران دارای 3 شرکت تابعه است.

 

سپه

بانک سپه به‌عنوان نخستین بانک ایرانی در ۱۴ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۰۴ تاسیس شد و 4 شرکت زیرمجموعه دارد.

 

صنعت و معدن

بانک صنعت و معدن در دوم مهرماه 1358 تاسیس شد و دارای 5 شرکت تابعه است.

 

کشاورزی

بانک کشاورزی یکی از بانک‌های تخصصی کشور و مورد تائید بانک مرکزی ایران است که ماموریت آن، حمایت از بخش کشاورزی و زیر بخش‌های آن است. بانک کشاورزی در بیست و یکم خرداد سال 1312 تاسیس شد و با در اختیار داشتن 4 شرکت سهم خود را از فعالیت‌های بنگاه‌داری دریافت کرده است.

 

مسکن

بانک مسکن در سال 1358 بر اساس طرح ادغام بانک‌ها از ادغام بانک‌های رهنی ایران، ساختمان، ‌شرکت سرمایه‌گذاری‌های ساختمانی بانک‌های ایران و 13 شرکت پس‌انداز و وام مسکن تشکیل شد. پنج شرکت در حال حاضر زیرمجموعه بانک مسکن هستند که از این بین، «شرکت ناواکو»  فعالیت خود را در عرصه فناوری اطلاعات و ارتباطات بانکی از سال ۱۳۸۷ آغاز کرده است.

 

ملی ایران

بانک ملی ایران، نخستین بانک تجاری و دولتی ایران است که شهریورماه 1307 در تهران كار خود را آغاز كرد. این بانک بزرگ‌ترین بانک جهان اسلام و خاورمیانه است که در حال حاضر بیش از 3054 شعبه فعال در داخل، 15 شعبه فعال و 4 سابسیدری در خارج كشور و 181 باجه آن مشغول به کار هستند. بانک ملی ایران دارای 9 شرکت زیرمجموعه است که «شرکت داده ورزی سداد»، «شرکت پرداخت الکترونیک سداد» و «شرکت پشتیبانی افزارهای رایانه‌ای سداد» از شرکت‌های فناوری اطلاعات این بانک هستند.

شرکت داده ورزی سداد در سال ۱۳۷۸ با الگوبرداری از تجربه بانک ملت در تاسیس شرکت بهسازان ملت ساخته شد و قرار بود بازوی فناوری بانک ملی باشد؛ بنابراین شرکت داده‌ورزی سداد در راستای برون‌سپاری فعالیت‌های تخصصی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک ملی ایران تأسیس شد و  از سال 1393 و در راستای چابک سازی و تفکیک تخصصی فعالیت‌های مجموعه، این شرکت مطابق با الگوی سازمانی هلدینگ اداره می‌شود و مشتمل بر سه شرکت داده ورزی سداد (شرکت مادر)، شرکت پشتیبانی افزارهای رایانه‌ای سداد (شرکت تابعه) و شرکت خدمات نوین داده ورزی سداد (شرکت تابعه) است.

شرکت پرداخت الکترونیک سداد در سال 1393 از سوی بانک ملی ایران ماموریت یافت تا به ارائه محصولات و خدمات نوین در زمینه پرداخت الکترونیکی بپردازد. این شرکت هم‌اکنون عرضه‌کننده محصولات و خدمات پرداخت الکترونیکی در زمینه‌هایی نظیر کارت‌خوان (POS)، درگاه پرداخت اینترنتی (IPG)، اپلیکیشن پرداخت (ایوا و پالس) و کد دستوری (#737*) است و یکی از 12 شرکت PSP کشور است.

شرکت پشتیبانی افزارهای رایانه‌ای سداد در دوازدهم خردادماه سال ۱۳۹۳ تاسیس شد و فعالیت‌های نگهداری، پشتیبانی و تعمیرات تخصصی، در شرکت هلدینگ داده ‌ورزی ‌سداد در حال حاضر بر عهده‌ی شرکت «پارس» است.

 

بانک‌های خصوصی

اقتصاد نوین

بانک اقتصاد نوین زمانی شکل گرفت که تعدادی از مهندسان ساختمانی در سال ۱۳۵۷ شرکتی پیمانکاری تحت عنوان «استراتوس» تاسیس کردند. صدر هاشمی نژاد که مدیرعامل این شرکت بود، با سرمایه استراتوس در اواخر دهه ۷۰ به همراه چند شرکت ساختمانی دیگر نخستین بانک خصوصی کشور را با نام «اقتصاد نوین» تاسیس کردند. با توجه به آمار موجود در وب‌سایت بانک اقتصاد نوین، این بانک دارای 19 شرکت زیرمجموعه است. معروف‌ترین شرکت فناوری اطلاعات این بانک، «شرکت پرداخت نوین آرین» است که جزو یکی از 12 شرکت PSP کشور است. این شرکت در فروردین‌ماه سال ۱۳۸۵ تأسیس شد.

خانواده نوین شامل شرکت‌های پرداخت نوین، نوین‌تک و ارتباطات آوای سلام مهر نوین است که با هدف تسهیل در امور پرداخت الکترونیک، سرمایه‌گذاری، اداری و مالی تشکیل شده است. بانک اقتصاد نوین به همراه شرکت پرداخت نوین آرین با سرمایه کمتر از نیم میلیارد تومان، شتاب‌دهنده نوین تک را که در حوزه‌های فین‌تک، اینترنت اشیا، تجارت الکترونیک و بازی‌سازی فعالیت می‌کند، تاسیس کرده است.

 

انصار

بانک انصار در سال 1389 در اداره ثبت شرکتها و موسسات غیر تجاری به ثبت رسید و شخصیت حقوقی آن شکل گرفت و بعنوان یازدهمین بانک خصوصی کشور فعالیت خود را آغاز کرد. این بانک وابسته به بنیاد تعاون سپاه پاسداران است و گفته می‌شود که دارای 9 شرکت زیر مجموعه است.

 

ایران زمین

موسسه مالی و اعتباری مولی‌الموحدین که از موسسات مالی شناخته‌شده در استان خراسان بود با موافقت بانک مرکزی ایران در اسفندماه ۱۳۸۹، به بانک ارتقا پیدا کرد و به بانک ایران‌زمین تغییر نام داد. بانک ایران زمین دارای 2 شرکت است.

 

آینده

بانک آینده از ادغام بانک تات، موسسه اعتباری صالحین و موسسه اعتباری آتی با سرمایه پایه هشت هزار میلیارد ریال در تیرماه سال ۱۳۹۱ شکل گرفت. این بانک از مجموعه بیش از ۱۷ هزار سهامدار، پس از طی مراحل لازم، در تاریخ ۲۶ اسفندماه ۱۳۹۳ موفق به اخذ مجوز فعالیت از بانک مرکزی ایران شد. بانک آینده دارای سه شرکت است که «شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا» به‌عنوان یک شرکت متمرکز بر نوآوری در حوزه تجارت الکترونیکی شناخته می‌شود که زمینه اصلی فعالیت آن فناوری‌های مالی، پرداخت الکترونیکی و بانکداری دیجیتال است. شرکت ارتباط فردا یکی از شرکت‌های موفقی است که از دل یک بانک بیرون آمده است و در حال تبدیل به مجموعه‌ای مستقل از بانک آینده است. فینووا، فینوتک، پیدا و همراه کارت شرکت‌های زیرمجموعه شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا هستند.

 

پارسیان

بانک پارسیان که دومین بانک خصوصی ایران محسوب می‌شود، توسط خودروسازان تاسیس شده است و دارای 11 شرکت زیرمجموعه است. ازجمله شرکت‌های مهم بانک پارسیان در حوزه فناوری اطلاعات می‌توان به «شرکت تجارت الکترونیک پارسیان» و «شرکت تامین خدمات سیستم‌های کاربردی کاسپین» اشاره کرد.

شرکت تجارت الکترونیک پارسیان یکی از 12 شرکت PSP کشور است که بخش عمده‏ای از سهام آن متعلق به شرکت گروه داده‏پردازی بانک پارسیان از شرکت‏های وابسته به بانک پارسیان است. درحال‌حاضر شبکه پرداخت فروشگاهی شرکت تجارت الکترونیک پارسیان با نزدیک به ۹۰۰ هزار دستگاه کارت‌خوان فروشگاهی در بالغ‌بر ۱۰۹۱ شهر کشور فعال بوده و خدمات پشتیبانی موردنیاز از طریق ۴۸ نمایندگی در تمامی استان‌های کشور ارائه می‌شود. شرکت تجارت الکترونیک پارسیان در تاریخ ۳۱ مردادماه ۹۶ نام برند تجاری خود را از «پککو» به «تاپ» تغییر داد.

شرکت تامین خدمات سیستم‌های کاربردی کاسپین نیز در دی‌ماه سال ۱۳۸۲ به‌عنوان یکی از شرکت‌های زیرمجموعه بانک پارسیان به ثبت رسیده است. محور اصلی فعالیت‌های شرکت کاسپین، ارائه راه‌حل‌های کاربردی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در بخش‌های خدمات نرم‌افزاری، سخت‌افزاری، شبکه‌های ارتباطی، پشتیبانی و مشاوره با تمرکز بر سازمان‌های مالی و پولی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای خدمات مورد نیاز آن‌ها است.

 

پاسارگاد

بانک پاسارگاد در تاریخ ۲۲ شهریورماه سال ۱۳۸۴ فعالیت خود را آغاز کرد. این بانک حاصل یک تفکر هشت ساله است که از سال ۱۳۷۶ توسط مدیران یا راهبران فکری آن پایه‌گذاری شده و از نیمه دوم سال ۱۳۸۳ گام‌های اجرایی برای تاسیس بانک برداشته شد. بانک پاسارگاد دارای 22 شرکت است و ازجمله بانک‌های دارای بیشترین شرکت زیرمجموعه است.

از شرکت‌های معروف این بانک در حوزه فناوری اطلاعات می‌توان به «شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان (فناپ)» و «پرداخت الکترونیک پاسارگاد» اشاره کرد.

شرکت فناپ در سال ۱۳۸۴ با ۱۵۰ میلیون تومان سرمایه شکل می‌گیرد که سهم عمده آن متعلق به بانک پاسارگاد است. فناپ طی این سال‌ها از شرکتی کوچک به یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور تبدیل شده است. در واقع فناپ از زمان تاسیس خود به‌مرور به سمت ارائه راه‌حل‌های جامع در حوزه‌های مالی، بانکی و بیمه‌ای، خدمات ارزش‌افزوده، حمل‌ونقل هوشمند، مراکز داده، امنیت و تجهیز ساختمان‌ها و شعبه‌های هوشمند رفت تا به یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌های این حوزه تبدیل شود. رویکرد فناپ به‌عنوان هلدینگی دانش‌بنیان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات، ارائه خدمات مبتنی بر هوشمندی است. بانک‌های دیگری هم سعی کردند مانند فناپ را بسازند اما جز یکی دو تجربه موفق بیشتر تجربه‌ها به شکست انجامید.

شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد به‌عنوان یکی از شرکت‌های گروه مالی پاسارگاد و با مسوولیت راهبری خدمات پرداخت الکترونیک از سال 1384 آغاز به کار کرد و هم‌اکنون در گروه هلدینگ فناپ فعالیت می‌کند. این شرکت که یکی از 12 شرکت PSP کشور است، در بیست‌ویکمین فهرست ۵۰۰ شرکت برتر با رتبه 208، در بین ۳۰۰ شرکت برتر کشور قرار دارد.

 

تجارت

بانک تجارت از ادغام ۱۱ بانک ایران و انگلیس، بین‌المللی ایران و ژاپن، تجارتی ایران و هلند، ایران و خاورمیانه، اعتبارات ایران، بازرگانی ایران، ایرانشهر، صنایع ایران، شهریار، ایرانیان و کار با سرمایه‌ای بالغ ‌بر ۳۹ میلیارد ریال در تاریخ ۲۹ آذرماه ۱۳۵۸ تاسیس شد. بانک تجارت دارای 15 شرکت است که از جمله شرکت‌های معروف آن می‌توان به «شرکت کارت اعتباری ایران کیش» و «سیمرغ تجارت» اشاره کرد.

شرکت کارت اعتباری ایران کیش، با سابقه‌ای بیش از 15 سال یکی از اولین‌های شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات پرداخت (PSP) است و یکی از شرکت‌های بورسی فعال در صنعت پرداخت است.

شرکت سامانه‌های یکپارچه سیمرغ تجارت در زمینه ارائه راهکارهای نوین بانکی با تمرکز بر پرداخت خرد الکترونیکی و با هدف توسعه کیف پول الکترونیکی فعالیت خود را در سال 1391 آغاز کرد. سیمرغ تجارت در طول فعالیت خود موفق شده است در چندین شهر در سطح کشور، پروژه‌های شهروندی را به اجرا درآورد. همچنین صدور چهار و نیم میلیون کارت کیف پول بانک تجارت ازجمله بزرگ‌ترین پروژه‌های اجرایی این شرکت بود.

 

حکمت ایرانیان

بانک حکمت ایرانیان از ۱۴ شرکت خصوصی دولتی و نهادهای دولتی نیروهای مسلح ایران تشکیل شده است که هر کدام سهمی در این بانک دارند. این بانک در سال 1389 به‌صورت رسمی فعالیت خود را شروع کرد. گفته می‌شود که بانک حکمت ایرانیان در زمینه بنگاه‌داری به داشتن دو شرکت اکتفا کرده است.

 

خاورمیانه

بانک خاورمیانه توسط گروهی از بانکداران، مدیران اقتصادی و صاحبان صنایع در سال ۱۳۹۱ تاسیس شد. با توجه به پیش‌بینی سودآوری مناسب، ‌سهام بانک در دی‌ماه سال ١٣٩١ در فرابورس عرضه و از تاریخ 25 اسفند 93، سهام بانک خاورمیانه وارد بازار بورس تهران نیز شد. بانک خاورمیانه دارای 4 شرکت زیرمجموعه است.

 

دی

ایده تاسیس بانک دی زمانی مطرح شد که مسئولیت ارائه خدمات به جانبازان، از بنیاد مستضعفان تفکیک و به بنیاد شهید سپرده شد؛ درنتیجه این بانک در سال ۱۳۸۹ تاسیس شد و ارائه خدمات مالی به جانبازان و خانواده شهدا، یکی از اولویت‌های کاری این بانک به شمار می‌آید. بانک دی دارای 10 شرکت است که «شرکت تجارت الکترونیک دی» از شرکت‌های معروف بانک دی در حوزه فناوری اطلاعات است که به‌عنوان ارائه‌دهنده خدمات پرداخت الکترونیکی در سال 1389 فعالیت خود را آغاز کرد.

در حال حاضر شرکت تجارت الکترونیک دی به عنوان بازوی اجرایی بانک دی در حوزه خدمات پرداخت اقدام به تامین، نصب و پشتیبانی پایانه های فروشگاهی در انواع مختلف و همچنین صدور انواع کارت های بانکی برای مشتریان داخلی به ارائه خدمات به کلیه صنوف مجاز در سراسر کشور اعم از تمامی اصناف در بازار سنتی که مبادلات پولی دارند و تمامی فعالیت های اقتصادی نوین که متکی بر پرداخت دیجیتال است، می پردازد.

 

رفاه کارگران

بانک رفاه کارگران در سال ۱۳۳۸ تاسیس شد و به‌عنوان بازوی ارائه خدمات مالی و بانکداری سازمان تأمین اجتماعی ایران فعالیت می‌کند. این بانک دارای 12 شرکت تابعه است که از میان آنها «شرکت داده پردازی ایران» که در قبل از انقلاب با نام  آی‌بی‌ام ایران فعالیت می‌کرد، دومین شرکت فعال فناوری ایران از نظر تاریخی است. شرکت داده‌ پردازی ایران در سال ۱۳۳۶ فعالیت خود را به عنوان شعبه‌ای از شرکت آمریکایی آی‌بی‌ام و تحت نام آی‌بی‌ام ایران، آغاز کرد و برای اولین پروژه، دستگاه‌های کارت‌خوان را برای پردازش و ذخیره اطلاعات نخستین سرشماری عمومی نفوس و مسکن ایران در سال ۱۳۳۵ به کار گرفت.

در سال 1381 شرکت ملی انفورماتیک بخش عمده سهام شرکت داده پردازی را از صندوق بازنشستگی خریداری کرده بود که در سال 1393 عمده سهام خود را به بانک رفاه کارگران واگذار کرد. هم اکنون، بانک رفاه کارگران با 23/47 درصد به عنوان سهامداران عمده شناخته می‌شوند.

 

سامان

بانک سامان از شهریورماه سال ۱۳۷۸ به‌عنوان نخستین موسسه مالی و اعتباری دارای مجوز بانک مرکزی ایران با سرمایه اولیه ۱۱ میلیارد ریال و با نام «سامان اقتصاد» فعالیت خود را آغاز کرد. کمتر از سه سال بعد، در شهریورماه سال ۱۳۸۱، توانست مجوز لازم برای انجام و ارائه خدمات بانکی را از بانک مرکزی ایران دریافت کند و به‌عنوان یک بانک خصوصی، دوره جدیدی را تجربه کند. شهرت بانک سامان به‌واسطه ارائه خدمات متنوع بانکداری الکترونیکی است و اولین دارنده اینترنت بانک در ایران است. گروه مالی سامان، علاوه‌بر خودِ بانک سامان، 9 شرکت دیگر را هم دربرمی‌گیرد که طی سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۲ راه‌اندازی شده‌اند.

«شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ)» در تیرماه سال ۱۳۸۲ آغاز به کار کرد و یکی از این شرکت‌های ایرانی است که در سال‌های گذشته نقش بسیار مهمی در توسعه فناوری‌های پرداخت در ایران داشته‌اند. سپ شرکتی است که اولین ارائه‌دهنده درگاه پرداخت اینترنتی، اولین ارائه‌دهنده دستگاه پین‌پد و اولین ارائه‌دهنده پرداخت مبتنی بر فناوری USSD در ایران بود که هرکدام به‌نوبه خود خدماتی تأثیرگذار بودند. همچنین سپ از اولین شرکت‌هایی بود که راهکار کارت‌خوان فروشگاهی در ایران ارائه کرد. این شرکت همچنین به‌عنوان پنجمین شرکت فناوری پرداخت وارد بورس شده است.

همچنین این شرکت، تنها شرکت از ۱۲ شرکت ارائه‌دهنده راهکارهای پرداخت الکترونیک دارای مجوز از سوی شاپرک است که در گزارش‌های اقتصادی شاپرک همواره در سه حوزه اصلی تراکنش‌های پایانه فروشگاهی، تراکنش‌های درگاه پرداخت اینترنتی و تراکنش‌های موبایلی جزو ۳ شرکت برتر است.

«شرکت توسعه خدمات الکترونیکی آدونیس» نیز از دیگر شرکت‌های بانک سامان است که در خرداد سال ۱۳۹۱ با دو میلیارد تومان سرمایه اولیه و با مشارکت بانک‌های سامان و پاسارگاد و در ادامه بانک ملت و با هدف انجام کلیه فعالیت‌های مربوط به خودپرداز و کارت‌خوان مربوط به این سه بانک ثبت می‌رسد.

 

سرمایه

بانک سرمایه متعلق به آموزش‌وپرورش است. این بانک که ششمین بانک خصوصی به شمار می‌رود، در تاریخ چهارم دی‌ماه ۱۳۸۴ در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری تحت عنوان شرکت بانک سرمایه (سهامی عام) ثبت شد. بانک سرمایه دارای 5 شرکت است که «شرکت تجارت الکترونیک سرمایه» شرکت فعال در حوزه فناوری اطلاعات این بانک است.

شرکت تجارت الکترونیک سرمایه که فعالیت خود را از شهریورماه 1386 آغاز کرده است، ساخت، تولید، واردات و صادرات تجهیزات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری به‌ویژه در زمینه بانکداری الکترونیک، ارائه کلیه خدمات از جمله تهیه، طراحی، پیاده‌سازی و نگهداری در زمینه شبکه‌های کامپیوتری و کارت‌های الکترونیکی و ملزومات آن‌ها و شرکت در مناقصات داخلی و خارجی در زمینه بانکداری الکترونیک را در زمره فعالیت‌های خود قرار داده است..

این شرکت با توجه به زیرساخت‌های مخابراتی و ارتباطی، پتانسیل‌ها و فرصت‌های موجود در کشور اقدام به استفاده از سیستم پرداخت مبتنی بر تراکنش‌های برون‌‌خط (Offline) و کارت‌های هوشمند نیز کرده است.

 

سینا

بانک سینا، شرکت خدمات مالی و بانکداری ایرانی است که در سال ۱۳۸۷ از دارایی‌های مؤسسه مالی و اعتباری بنیاد تأسیس شد. شرکت‌های زیرمجموعه بانک سینا نیز تنها به 3 شرکت محدود می‌شود.

 

شهر

بانک شهر یکی از بانک‌های خصوصی در ایران است که در تاریخ ۱۷ اسفندماه ۱۳۸۸ افتتاح شد. این بانک توسط شهرداری تهران تاسیس شد و سهام آن بیشتر متعلق به شهرداری‌های شهرها، کلان‌شهرها، کارکنان شهرداری و بخشی از مردم است. بانک شهر دارای 22 شرکت در چهار هلدینگ «ساختمانی و عمرانی»، «مالی و اقتصادی»، «فناوری اطلاعات» و «صنایع، معادن و انرژی» است.

«شرکت فن آوران ایمن شبکه (فاش)» از شرکت‌های فعال در هلدینگ فناوری اطلاعات بانک شهر است که در سال ۱۳۸۳ توسط جمعی از کارشناسان حوزه امنیت و فناوری اطلاعات تاسیس شد و به‌عنوان بازوی اجرایی بانک شهر در حوزه پرداخت الکترونیک و پرداخت‌های خرد فعالیت می‌کند. «شاتوت»، شبکه اعتباری تخفیف و تقسیط، محصول شرکت فناوران ایمن شبکه فاش است که یک شبکه مالی/اعتباری با قابلیت‌های ارائه تخفیف، تقسیط، مدیریت وفاداری، سامانه مدیریت تراکنش‌ها و ارائه گزارش‌های تجاری است.

 

صادرات ایران

تاریخ تاسیس بانک صادرات ایران به سال ۱۳۳۱ بازمی‌گردد؛ این بانک در ساختمانی مشرف به شعبه مرکزی بانک ملی ایران، راه‌اندازی شد و تحت نام «بانک صادرات و معادن ایران»، در اداره ثبت شرکت‌های تهران به ثبت رسید؛ سپس از ۲۲ آبان همان سال، در پی افتتاح اولین شعبه، به‌صورت رسمی شروع به کار کرد و در سال ۱۳۴۲ نام این بانک به‌ «بانک صادرات ایران» تغییر یافت.

گفته می‌شود که بانک صادرات ایران دارای 10 شرکت زیرمجموعه است.

 

قوامین

بانک قوامین، بانکی منتسب به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است که در ابتدا با هدف کمک به افزایش توان معیشتی و مالی کارکنان ناجا با نام «صندوق قرض‌الحسنه ناجا» فعالیت خود را شروع کرده بود. صندوق قرض‌الحسنه ناجا در تاریخ ۲۰/۶/۱۳۷۹ به «موسسه پس‌انداز و قرض‌الحسنه قوامین» تغییر نام یافت و نهایتا با مجوزی از سوی بانک مرکزی ایران در تاریخ ۱۲/۰۶/۱۳۹۱ به نام «بانک قوامین» تغییر نام پیدا کرد.

بانک قوامین دارای 5 شرکت است که «شرکت سایان کارت» در سال 1379 تاسیس و با هدف ارائه خدمات پرداخت به گروه سایپا، فعالیت خود را در سال 1380 آغاز کرد. این شرکت جزو 12 شرکت PSP کشور است.

 

قرض‌الحسنه رسالت

بانک قرض‌الحسنه رسالت به‌صورت موسسه قرض‌الحسنه از سال ۱۳۷۶ با مرکزیت شهر کرمان به ارائه تسهیلات قرض‌الحسنه به مشتریان می‌پرداخت و در سال ۱۳۹۲ با کسب مجوز از بانک مرکزی به‌صورت بانک و با هدف ترویج بانکداری اسلامی و افزایش تعداد تسهیلات به سپرده‌گذاران خود و همچنین ارائه خدمات نوین بانکی کار خود را آغاز کرد.

آماری از تعداد شرکت‌های این بانک پیدا نکردیم.

 

قرض‌الحسنه مهر ایران

بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در زمینه ارائه خدمات بانکداری خرد، مدیریت سرمایه‌گذاری و تسهیلات قرض‌الحسنه فعالیت می‌کند. این با مشارکت بانک‌های دولتی، توسط رئیس‌جمهور وقت در سال ۱۳۸۶ افتتاح شد.

آماری از تعداد شرکت‌های این بانک پیدا نکردیم.

 

کارآفرین

بانک کارآفرین فعالیت خود را با مشارکت اعضای انجمن‌های مدیران صنایع، شرکت‌های ساختمانی، تاسیساتی و تجهیزاتی، جامعه مهندسان مشاور ایران، جامعه مهندسان مشاور معمار و شهرساز و گروهی از کارشناسان بانکی و مالی، با اخذ مجوز از بانک مرکزی ایران تحت عنوان «شرکت اعتباری غیربانکی کارآفرینان» آغاز کرد و در تاریخ ۱۸ آذرماه سال ۱۳۷۸ در اداره ثبت شرکت‌های تهران به ثبت رسید. بانک کارآفرین 6 شرکت در حوزه‌های بیمه، لیزینگ، سرمایه‌گذاری، کارگزاری، صرافی و … دارد.

 

گردشگری

بانک گردشگری اولین بانک تخصصی و خصوصی در زمینه گردشگری در ایران است که در تاریخ ۳۰ دی‌ماه سال ۱۳۸۹ مجوز فعالیت خود را از بانک مرکزی ایران اخذ و در تاریخ دوم آذرماه سال ۱۳۸۹ اقدام به پذیره‌نویسی سهام کرد. بانک گردشگری دارای 7 شرکت زیرمجموعه است.

 

ملت

بانک ملت از ادغام بانک‌های تهران، داریوش، بین‌المللی ایران، عمران، بیمه ایران، ایران و عرب، پارس، اعتبارات تعاونی و توزیع، تجارت خارجی و فرهنگیان در تاریخ ۳۱ تیرماه سال ۱۳۵۹ تشکیل و عملیات اجرایی بانک از همان تاریخ آغاز شد. بانک ملت در حال حاضر به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های کشور فعالیت می‌کند و دارای 7 شرکت است که از میان آن‌ها «به‌پرداخت ملت» و «بهسازان ملت»، شرکت‌های معروف این بانک در حوزه فناوری اطلاعات هستند.

شرکت به‌پرداخت ملت بزرگ‌ترین PSP کشور است که عمری ۱4 ساله دارد و طی این سال‌ها همواره بالاترین سهم تعداد تراکنش‌ها و مبلغ تراکنش‌ها را در گزارش‌های ماهانه شاپرک از آن خود کرده است. حدود ۲۵ درصد مبلغ و ۲۲ درصد تعداد تراکنش‌های پرداخت (کارتخوان،اینترنت و موبایل) در کشور را پردازش می‌کند. این شرکت بالاترین رتبه در شاخص اثربخشی پایانه را دارد. به‌پرداخت ملت اخیرا در فضای نوآوری فعالیت‌هایی در زمینه توسعه استارت‌آپ‌ها انجام داده است که یکی از این فعالیت‌ها، راه‌اندازی «کارخانه نوآوری باکس» است.

شرکت بهسازان ملت نیز یکی از شرکت‌های بزرگ و تأثیرگذار صنعت بانکداری و پرداخت ایران است که در ۲۸ دی‌ماه ۱۳۷۳ تاسیس شد تا بانک ملت مأموریت‌هایی در حوزه فناوری اطلاعات بانک را به این شرکت محول کند. پروژه‌های نرم‌افزاری که شرکت بهسازان ملت انجام داده است، از ارائه سامانه یکپارچه بانکی بانک ملت به‌عنوان یکی از پیشروترین بانک‌های ایران گرفته تا اجرای پروژه‌های ملی غیر بانکی مانند پروژه اتوماسیون ثبت‌نام حج عمره.

 

مهر اقتصاد

بانک مهر اقتصاد که وابسته به بنیاد تعاون سازمان بسیج مستضعفین است، با نام «موسسه قرض‌الحسنه بسیجیان» در سال ١٣٧٢ آغاز به کار کرد و در سال ١٣٧٩، درخواست تبدیل از موسسه قرض‌الحسنه به «موسسه مالی و اعتباری مهر» را به بانک مرکزی ایران ارائه کرد و بدین ترتیب موسسه از سال ١٣٨١ حائز شرایط ارتقا به موسسه مالی و اعتباری شناخته شد. موسسه مهر نیز در مهرماه ۹۲ موفق به تبدیل به شرکت سهامی عام شد و اداره ثبت شرکت‌ها نام بانک مهر اقتصاد را ثبت کرد. بانک مهر اقتصاد دارای 4 شرکت زیرمجموعه است.

 

موسسه‌های اعتباری

موسسه اعتباری توسعه

این موسسه به‌عنوان نخستین موسسه اعتباری، پس از اخذ مجوز از بانک مرکزی ایران و با هدف ارائه خدمات مالی اعتباری در عرصه نظام بانکی کشور، با نام «موسسه اعتباری توسعه صنعت ساختمان» در ۱۵ شهریورماه ۱۳۷۶ آغاز به کار کرد و در سال ۱۳۸۱ نیز به «موسسه اعتباری توسعه» تغییر نام پیدا کرد. موسسه اعتباری توسعه دارای 6 شرکت است.

 

مؤسسه اعتباری کاسپین

در آذر سال ۱۳۹۴ مؤسسه اعتباری آرمان ایرانیان (کاسپین) در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید و درنهایت در اواخر اسفند سال ۱۳۹۴ با اخذ مجوز رسمی فعالیت از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مؤسسه اعتباری کاسپین رسماً به شبکه بزرگ بانکی کشور پیوست. اطلاعاتی از تعداد شرکت‌های موسسه اعتباری کاسپین پیدا نکردیم.

 

مؤسسه اعتباری کوثر

اولین شعبه صندوق پس‌انداز قرض‌الحسنه کوثر در سال ۱۳۸۷ افتتاح شد. سپس در سال ۱۳۸۹ موسسین این صندوق تصمیم به توسعه فعالیت از صندوق قرض‌الحسنه به موسسه اعتباری گرفتند و به ‌این ‌ترتیب اولین شعبه موسسه اعتباری کوثر در سال ۱۳۹۰ افتتاح شد. اطلاعاتی از تعداد شرکت‌های موسسه اعتباری کوثر پیدا نکردیم.

 

مؤسسه اعتباری ملل

موسسه اعتباری ملل در سال ۱۳۶۶ با نام «صندوق قرض‌الحسنه عسکریه» فعالیت خود را آغاز کرد و در سال ۱۳۸۵ با صدور موافقت اصولی بانک مرکزی، صندوق قرض‌الحسنه عسکریه به موسسه مالی و اعتباری تبدیل شد. سپس در شهریورماه ۱۳۹۵، نام این موسسه از «موسسه اعتباری عسکریه» به «موسسه مالی اعتباری ملل» تغییر یافت.  موسسه اعتباری ملل دارای 2 شرکت زیرمجموعه است.

 

مؤسسه اعتباری نور

مؤسسه اعتباری نور که مجوز فعالیت خود را در تاریخ ۲۷ اسفند ماه سال ۱۳۹۱ از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دریافت کرده، از تجمیع سه موسسه ریحانه گستر مشیز، کارسازان آینده و پیشگامان کویر یزد شکل گرفته است. اطلاعاتی از تعداد شرکت‌های موسسه اعتباری نوز پیدا نکردیم.

2 دیدگاه
  1. محمد می‌گوید

    من خیلی تو بحث شرکتهای بانکها کار کردم و با جزییات می دونم کدوم بانک چند تا شرکت داره
    این اطلاعات، اطلاعات حداقلی است و همه واقعیت نیست

    مثلا تو گزارش گفته شده:
    سپه
    بانک سپه به‌عنوان نخستین بانک ایرانی در ۱۴ اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۰۴ تاسیس شد و ۴ شرکت زیرمجموعه دارد.

    واقعیت: بانک سپه مالک و سرمایه گذاری هلدینگ سرمایه گذاری امید هست که دهها شرکت و معدن و غیره در زیرمجموعه اش دارد. پاسارگاد چندین هلدینگ دارد که در وب سایت و صورت مالیش هم اومده. پارسال خود بانک گفته 9 هزار میلیارد تومان به زیرمجموعه اش وام داده.

  2. احسان می‌گوید

    متاسفانه اطلاعات فوق در خصوص تعداد شرکتهای زیر مجموعه بانکها وموسسات کاملا اشتباه وغلط است وتعداد انها خیلی خیلی بیشتر از اونهایی هستند که در سایت گفتین .توصیه میکنم حتما اطلاعاتتان را به روز کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.