راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شرکت داده‌ پردازی ایران به ازای هر سهم ۳۰ تومان سود تقسیم کرد

شرکت داده‌ پردازی ایران، برای سال مالی ۹۷ به هر سهم ۳۰ تومان سود نقدی داد. داده‌ پردازی دومین شرکت فعال فناوری ایران از نظر تاریخی است. این شرکت در قبل از انقلاب با نام  آی‌بی‌ام  ایران فعالیت می‌کرد. طبق گزارش منتشر شده در سامانه کدال در مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام داده پردازی که امروز صبح  برگزار شد ۷۵ درصد سود سال ۹۷ این شرکت تقسیم گشت.

سهامداران عمده آی‌بی‌ام سابق مجتمع اقتصادی کميته امداد امام خميني (ره) و بانک رفاه کارگران هستند. در هیات مدیره این شرکت نمایندگان مجتمع اقتصادی کمیته امداد امام خمینی (ره)، بانک رفاه کارگران، شرکت توسعه تجارت رفاه پردیس، شرکت توسعه تجارت و سرمایه پایدار امداد و شرکت خدمات گستر رفاه پردیس حضور دارند. در حال حاضر سید ذبیح‌الله فیض‌آبادی ثانی مدیرعامل این شرکت است که از زمان تاسیس داده‌ پردازی در سال ۱۳۳۶ بیست‌وهفتمین مدیرعامل آن است.

طبق اطلاعات منتشر شده در ویکی‌پدیای فارسی «شرکت داده‌ پردازی ایران در سال ۱۳۳۶ فعالیت خود را به عنوان شعبه‌ای از شرکت آمریکایی آی‌بی‌ام و تحت نام آی‌بی‌ام ایران، آغاز کرد و برای اولین پروژه، دستگاه‌های کارت‌خوان را برای پردازش و ذخیره اطلاعات نخستین سرشماری عمومی نفوس و مسکن ایران در سال ۱۳۳۵ به کار گرفت. پس از آن به دلیل فراگیر شدن کاربرد کامپیوتر در محاسبات و ذخیره‌سازی اطلاعات، دامنه فعالیت‌های این شرکت توسعه یافت و تا سال‌های ۵۶ و ۵۷، با به‌کارگیری ۴۰۰ نیروی متخصص، به‌طور تقریبا انحصاری، تمامی فعالیت‌های پردازش و محاسبات الکترونیکی در مراکز مهم کشور، که نیاز به کامپیوتر در آن‌ها احساس می‌شد را، پشتیبانی می‌کرد. پس از انقلاب ۵۷ این شعبه از آی‌بی‌ام با واگذاری تمامی امکانات و تجهیزات همراه با حفظ نام تجاری، به عنوان شرکت آی‌بی‌ام سابق به فعالیت‌های خود ادامه داد. در سال ۱۳۶۳ سازمان برنامه و بودجه شرکتی با عنوان داده پردازی ایران را به ثبت رساند و تمامی حقوق مادی و معنوی شرکت سابق را به این شرکت منتقل کرد.

در سال ۱۳۷۹ بخشی از سهام این شرکت دولتی، در برابر تعهدات دولت ایران، به صندوق بازنشستگی کشوری به این صندوق واگذار شد و این شرکت به عنوان سیصد و هشتمین شرکت بورسی کشور، در گروه رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن، شناسایی شده و معاملات سهام آن، از طریق کارگزاران سازمان بورس اوراق بهادار تهران انجام گرفت. در سال ۱۳۸۱ شرکت ملی انفورماتیک ایران بخش عمده سهام شرکت را از صندوق بازنشستگی خرید؛ اما در سال ۱۳۹۳ شرکت ملی انفورماتیک عمده سهام خود را به بانک رفاه کارگران واگذار کرد. هم اکنون، بانک رفاه کارگران با ۵۰.۰۸ درصد و مجتمع اقتصادی کمیته امداد امام خمینی(ره) با ۲۵.۰۵ درصد کل سهام، به عنوان سهامداران عمده این شرکت شناخته می‌شوند.

بسیاری از مدیران و کارشناسان این شرکت در سال‌های دور بعدا به مدیران شناخته شده فناوری در کشور تبدیل شدند. ماهنامه عصر تراکنش با تعدادی از این افراد گفت‌وگوهایی به سبک تاریخ شفاهی انجام داده است که در کتاب چهره‌های فین‌تک ایران این مصاحبه‌ها منتشر شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.