راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دست حاکم بزرگ / فرصت‌های جدید پیش روی کاربران ایرانی بیت‌کوین

چند وقت پیش خبری منتشر شد مبنی بر اینکه لوکال بیت‌کوینز، بزرگترین بازار خریدوفروش فرد به فرد بیت‌کوین دنیا، خدماتش را برای کاربران ایرانی محدود کرد و درج آگهی جدید خریدوفروش بیت‌کوین و حتی به‌روزرسانی آگهی‌های قبلی برای کاربران ایرانی آن غیرممکن شده است. حالا دو صرافی بیت‌کوین دیگر از این فرصت استفاده کرده و کاربران رانده‌شده را به فعالیت روی وب‌سایت خود دعوت کرده‌اند.

درواقع این خبر به نوعی نشان می‌دهد که بیت‌کوین، رمزارز نوآورانه و غیرمتمرکزی که امکان انجام کنترل‌های مرکزی و دستکاری‌های مالی را از بین برده بود، دستخوش اتفاقات سیاسی رخ‌داده در دنیا شد.

ببینید: با اعمال محدودیت لوکال‌بیت‌کوینز، معاملات بیت‌کوینی کاربران ایرانی ناامن شد

صرافی فنلاندی لوکال بیت‌کوین درست زمانی ارائه سرویسش را متوقف کرد که حجم تبادلاتش رشد قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده بود و از طرف دیگر به شدت تحت تاثیر درگیری‌های میان ایران و آمریکا قرار دارد. یک سال پیش و زمانی که رئیس‌ جمهور آمریکا پس از لغو حمایت از توافقات هسته‌ای با ایران، تحریم‌های اقتصادی را علیه ایران اعلام کرد، بسیاری از صرافی‌ها ازجمله بایننس، بیترکس و شیپ‌شیفت حمایت خودشان از ایران را متوقف کردند و حالا هم نوبت به لوکال‌ بیت‌کویز رسید.

شاید خبر ممنوعیت فعالیت ایرانی‌ها در سایت لوکال بیت‌کوینز نسبت به دیگر صرافی‌ها بیشتر مورد توجه قرار گرفت چرا که استقبال کاربران ایرانی از لوکال بیت‌کوینز به نسبت بیشتر بوده است.

با توجه به این که برای فعالیت در این صرافی نیازی به کارت اعتباری و یا کارت نقدی نیست و پرداخت‌ها و شارژ کیف پول و غیره از طریق بیت‌کوین انجام می‌شود و همچنین وجود امنیت معامله برای طرفین معامله، از مزایا و قابلیت‌هایی است که باعث استقبال بیشتر کاربران ایرانی از لوکال بیت‌کوینز شده است.

ببینید: بیت‌کوینرها در ایران پس از تحریم لوکال بیت‌کوینز چه می‌کنند

باتوجه به ایمیلی که لوکال بیت‌کوینز در پاسخ به راه پرداخت داده بود مبنی بر اینکه: «اگر شما در حال حاضر یک حساب کاربری دارید، شما امکان خروج بیت‌کوین‌های خود را دارید اما امکان استفاده از پلتفرم را برای مبادله نخواهید داشت.» به صورت تلویحی به کاربران ایرانی توصیه شده که بیت‌کوین‌های خودشان را از این پلتفرم خارج کنند. بنابراین تنها راهی که باقی می‌ماند این ات که کاربران ایرانی به فکر استفاده از راه‌حل‌های جایگزین و ایمن به جای لوکال بیت‌کوینز باشند.

 

معرفی جایگزین‌های جدید برای فعالیت بیت‌کوینرها

یکی از این راه‌حل‌های موجود استفاده از صرافی‌های خارجی مانند hodlhodl یا keepchange است که در قوانین و سیاست‌های آنها اجازه فعالیت به ایرانی‌ها داده شده است و خود این دو شرکت هم رسما اعلام کرده‌اند که در راستای ممنوعیت ایجادشده توسط لوکال بیت‌کوینز، پذیرای کاربران ایرانی برای انجام خریدوفروش رمزارزها در وب‌سایت خودشان هستند.

Hodlhodl هم یک صرافی بیت‌کوینی فرد به فرد است که سرویسش را در بازارهای فارسی ‌زبان هم توسعه و گسترش داده و حتی برای راحتی بیشتر کاربران فارسی زبان، پلتفرمش را هم به زبان فارسی ترجمه کرده است.

حتی این صرافی برای جلب توجه و رضایت کاربران خود تخفیفی هم در کارمزدهایش در نظر گرفته است. در گزارشی عنوان شده است کاربرانی که با کد «IRAN» در سایت ثبت‌نام می‌کنند، تخفیف تقریبا 0/55 درصدی روی کارمزد صرافی دریافت می‌کنند.

از دیگر مزیت‌های hodlhodl برای کاربران ایرانی گروه تلگرامی خصوصی است که این صرافی ایجاد کرده تا تمامی کاربران ایرانی امکان دسترسی به آن کانال تلگرامی را داشته باشند.

به جز صرافی hodlhodl، جایگزین‌های دیگری هم برای کاربران ایرانی در دسترس است. صرافی کیپ‌چینج (keep change) هم یکی از همین جایگزین‌های موجود است.

در خبری که به تازگی از طرف کیپ‌چینج منتشر شده، این صرافی بیت‌کوین گفته است: «اخیرا لوکال بیت‌کوینز امکان فعالیت مشتریان ایرانی را محدود کرده است به همین خاطر ما می‌خواهیم از تمام جامعه ایرانی دعوت کنیم تا مانند دیگر کاربران در سراسر دنیا، خریدوفروش خود را از طریق سایت ما انجام دهند. همانطور که پیشتر هم گفتیم، ما متعهد به فلسفه بیت‌کوین و نبود هیچگونه دخالت دولتی هستیم. ایرانی‌ها هم درست مانند مردم هند، کلمبیا، ونزوئلا و دیگر کشورها می‌توانند بدون هیچ نگرانی بابت چنین اتفاقاتی در کیپ‌چینج به فعالیتشان ادامه دهند.»

با اعلام این خبر ایرانی‌ها می‌توانند داده‌های خریدوفروش خودشان را از سایت لوکال بیت‌کوینز به کیپ‌چینج منتقل و پروفایلشان را به روزرسانی کنند. البته در حال حاضر امکان انتقال داده فقط برای حساب‌های لوکال بیت‌کوینز وجود دارد اما گویا قرار است بعدا گسترش پیدا کند.

از طرف دیگر اگر تا پایان ماه جولای کاربران، هرکسی را به این پلتفرم دعوت کنند، تا پایان عمر می‌توانند 0/20 درصد حق‌ امتیاز هر تراکنشی که آن فرد انجام می‌دهد تا از آن خود کنند.

خیلی‌ها امیدوار بودند بیت‌کوین و دیگر رمزارزها به دلیل ماهیت خاصی که دارند و اینکه غیرمتمرکز هستند و هرگونه دخالت حکومتی را از میان برمی‌دارند، بتوانند به ایرانی‌ها کمک کنند و درمانی برای تحریم‌ها علیه ایران و قطع دسترسی‌های این کشور به سیستم‌های مالی و بانکی بین‌المللی باشد اما اینطور که به نظر می‌رسد این رمزارزها همچنان تحت تاثیر جریانات سیاسی قرار دارند و باز هم امکان استفاده از آنها مشروط به شرایط و اوضاع سیاسی است و دست حاکم بزرگی این وسط دیده می‌شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.