پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
تجارت الکترونیک، از دیروز تا امروز
مصطفی عبدالهی؛
شاید سالهای پیش هیچ یک از تاجران و بازرگانان که همواره برای معاملات و خرید در کشورهای مختلف در سفر بودند تصور نمیکردند که روزی برسد که بتوانند از راه دور کالاهای مورد نظر خود را مشاهده و بررسی کنند و برای پرداخت آن از راه دور گزینهای داشته باشند اما با گسترش فناوری در حوزههای مختلف باب ورود آن به تجارت نیز باز شد و تحولاتی را در این عرصه ایجاد کرد. امروزه انجام بسیاری از کارها از طریق اینترنت امکانپذیر است اما یکی از مهمترین زمینههای کاری آن که میتواند برای عموم کاربردی و مفید باشد تجارت الکترونیک است که به استفادهکنندگان امکان میدهد تا بسیاری از نیازهای روزمره خود را در عرصه معاملات و انجام امور مالی، به کمک اینترنت و از راه دور انجام دهند. در این هفته تصمیم گرفتیم تا با شما درباره برخی از فعالیتهای روزمره که امکان انجام آن با کمک تجارت الکترونیک امکانپذیر است گفتوگو کنیم.
انواع تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک را بر اساس نوع آن و ماهیت دو طرف معامله به گروههای مختلفی تقسیم میکنند. این طبقهبندی شامل گروههایی مانند B2B (معاملات تاجران و سازمانهایت تجاری با یکدیگر)، B2C (تاجران با مصرفکنندگان)، B2B2C (تاجران با تاجران و مصرفکنندگان)، C2C (مصرفکنندگان با مصرفکنندگان)، G2B (دولت و بازرگانان) و G2C (دولت با مصرفکنندگان) میشود که ماهیت آن تجارت را مشخص میکند. در هر یک از این گروهها خدمات مختلفی ارائه میشود که ما به صحبت درباره خدمات الکترونیکی بانکی و عمومی میپردازیم.
انجام امور بانکی
حتما همه شما نیز به خاطر دارید که در سالهای پیش آنچیزی که بیش از سایر موارد در بانکها خودنمایی میکرد، صفهای طولانی مراجعهکنندگان برای استفاده از خدمات بانکی بود. صفهایی که همه افراد از قبیل پرداختکنندگان قبوض آب، برق و گاز، واریزکنندگان وجه به حساب دیگران و پرداختکنندگان اقساط را نیز در خود جای میداد. حتما شما نیز این موضوع را تایید میکنید که در سالهای اخیر از ازدحام این صفها کاسته شده است. بدون شک اصلیترین دلیل این امر ارائه خدمات الکترونیکی بانکهای مختلف و فرهنگسازی مناسب برای استفاده از این خدمات بوده است. ارائه این خدمات از طریق اینترنت بانک، تلفن بانک و همراه بانک سبب شده تا بسیاری از افراد از این شیوه برای انجام امور بانکی خود استفاده کنند. شما نیز میتوانید با مراجعه به شعب بانک خود و دریافت مشخصات کاربری از این خدمات استفاده کنید. سادگی انجام امور بانکی با استفاده از شیوههای الکترونیکی شما را نیز به تغییر رویه انجام امور بانکی خود سوق خواهد داد.
دروازههای پرداخت الکترونیک
اما استفاده از خدمات بانکی تنها به پرداخت قبوض مختلف و یا اقساط منتهی نمیشود. امروزه بسیاری از خدمات عمومی مختلف از جمله خرید مایحتاج زندگی، معاملات بورس، ثبتنام در کلاسها، دورهها و آزمونهای مختلف و بهطور کلی هر فعالیتی که به ذهن شما خطور میکند، از طریق سامانههای پرداخت الکترونیکی قابل انجام است و شما میتوانید با استفاده از این خدمات به انجام کارهای خود سرعت ببخشید. به عنوان مثال تغییر شیوه ثبتنام در کنکور سراسری و همچنین ارائه الکترونیکی نتایج آن که حدود یک دهه از زمان اجرایی شدن آن میگذرد، مشکلات بسیاری مانند تشکیلهای صفهای بانکی برای پرداخت هزینه مربوطه و یا تشکیل صفهای طولانی برای خرید روزنامه نتایج کنکور را برطرف ساخته و کار را برای متقاضیان ساده کرده است. تاثیر تجارت الکترونیک در سایر امور نیز به همین منوال بوده و اگر شما نیز با دقت بیشتری به فعالیتهای خود در دهه گذشته و امروز نگاه کنید این مطلب را تایید خواهید کرد.
و اما یک تقاضا از مسئولان
حتما این سوال برای شما نیز پیش آمده که چرا با وجود افزایش میل اجتماعی به استفاده از خدمات الکترونیکی، هنوز بسترهای لازم و کافی برای گسترش آن فراهم نشده است و بسیاری از این خدمات الکترونیکی با مشکلاتی مواجه است. این سوال کاملا بهجا و منطقی است و ما نیز همچون شما ابراز امیدواری میکنیم که با توجه بیشتر مسئولان امر به این موضوع، شرایطی فراهم شود که کاربران برای استفاده از خدمات الکترونیکی دچار تردید نباشند. مشکلاتی که گاها در استفاده از خدمات پرداخت الکترونیک به وجود میآید تاثیر نامناسبی را روی افکار عمومی بر جای میگذارد و میتواند سرعت نفوذ و توسعه آن در میان کاربران را کاهش دهد. به عنوان مثال در پرداختهایی که به دلیل بالا بودن میزان تقاضا با مشکلاتی مواجه میشود و یا در اعلام نتایج کنکور که باز هم به دلیل بالا بودن حجم تقاضا بسیاری از کاربران را از اینترنت و ارائه خدمات الکترونیکی دلسرد میکند، میتوان تمهیداتی را اندیشید که ظرفیتها و امکانات پاسخگوی حجم بالای متقاضیان بوده و مشکلی را به همراه نداشته باشد.
منبع: خراسان