راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تجارت الکترونيک، از ديروز تا امروز

مصطفي عبدالهي؛

شايد سال‌هاي پيش هيچ يک از تاجران و بازرگانان که همواره براي معاملات و خريد در کشورهاي مختلف در سفر بودند تصور نمي‌کردند که روزي برسد که بتوانند از راه دور کالاهاي مورد نظر خود را مشاهده و بررسي کنند و براي پرداخت آن از راه دور گزينه‌اي داشته باشند اما با گسترش فناوري در حوزه‌هاي مختلف باب ورود آن به تجارت نيز باز شد و تحولاتي را در اين عرصه ايجاد کرد. امروزه انجام بسياري از کارها از طريق اينترنت امکان‌پذير است اما يکي از مهم‌ترين زمينه‌هاي کاري آن که مي‌تواند براي عموم کاربردي و مفيد باشد تجارت الکترونيک است که به استفاده‌کنندگان امکان مي‌دهد تا بسياري از نيازهاي روزمره خود را در عرصه معاملات و انجام امور مالي، به کمک اينترنت و از راه دور انجام دهند. در اين هفته تصميم گرفتيم تا با شما درباره برخي از فعاليت‌هاي روزمره که امکان انجام آن با کمک تجارت الکترونيک امکان‌پذير است گفت‌وگو کنيم.

 

انواع تجارت الکترونيک

تجارت الکترونيک را بر اساس نوع آن و ماهيت دو طرف معامله به گروه‌هاي مختلفي تقسيم مي‌کنند. اين طبقه‌بندي شامل گروه‌هايي مانند B2B (معاملات تاجران و سازمان‌هايت تجاري با يکديگر)، B2C (تاجران با مصرف‌کنندگان)، B2B2C (تاجران با تاجران و مصرف‌کنندگان)، C2C (مصرف‌کنندگان با مصرف‌کنندگان)، G2B (دولت و بازرگانان) و G2C (دولت با مصرف‌کنندگان) مي‌شود که ماهيت آن تجارت را مشخص مي‌کند. در هر يک از اين گروه‌ها خدمات مختلفي ارائه مي‌شود که ما به صحبت درباره خدمات الکترونيکي بانکي و عمومي مي‌پردازيم.

 

انجام امور بانکي

حتما همه شما نيز به خاطر داريد که در سال‌هاي پيش آن‌چيزي که بيش از ساير موارد در بانک‌ها خودنمايي مي‌کرد، صف‌هاي طولاني مراجعه‌کنندگان براي استفاده از خدمات بانکي بود. صف‌هايي که همه افراد از قبيل پرداخت‌کنندگان قبوض آب، برق و گاز، واريزکنندگان وجه به حساب ديگران و پرداخت‌کنندگان اقساط را نيز در خود جاي مي‌داد. حتما شما نيز اين موضوع را تاييد مي‌کنيد که در سال‌هاي اخير از ازدحام اين صف‌ها کاسته شده است. بدون شک اصلي‌ترين دليل اين امر ارائه خدمات الکترونيکي بانک‌هاي مختلف و فرهنگ‌سازي مناسب براي استفاده از اين خدمات بوده است. ارائه اين خدمات از طريق اينترنت بانک، تلفن بانک و همراه بانک سبب شده تا بسياري از افراد از اين شيوه براي انجام امور بانکي خود استفاده کنند. شما نيز مي‌توانيد با مراجعه به شعب بانک خود و دريافت مشخصات کاربري از اين خدمات استفاده کنيد. سادگي انجام امور بانکي با استفاده از شيوه‌هاي الکترونيکي شما را نيز به تغيير رويه انجام امور بانکي خود سوق خواهد داد.

 

دروازه‌هاي پرداخت الکترونيک

اما استفاده از خدمات بانکي تنها به پرداخت قبوض مختلف و يا اقساط منتهي نمي‌شود. امروزه بسياري از خدمات عمومي مختلف از جمله خريد مايحتاج زندگي، معاملات بورس، ثبت‌نام در کلاس‌ها، دوره‌ها و آزمون‌هاي مختلف و به‌طور کلي هر فعاليتي که به ذهن شما خطور مي‌کند، از طريق سامانه‌هاي پرداخت الکترونيکي قابل انجام است و شما مي‌توانيد با استفاده از اين خدمات به انجام کارهاي خود سرعت ببخشيد. به عنوان مثال تغيير شيوه ثبت‌نام در کنکور سراسري و همچنين ارائه الکترونيکي نتايج آن که حدود يک دهه از زمان اجرايي شدن آن مي‌گذرد، مشکلات بسياري مانند تشکيل‌هاي صف‌هاي بانکي براي پرداخت هزينه مربوطه و يا تشکيل صف‌هاي طولاني براي خريد روزنامه نتايج کنکور را برطرف ساخته و کار را براي متقاضيان ساده کرده است. تاثير تجارت الکترونيک در ساير امور نيز به همين منوال بوده و اگر شما نيز با دقت بيشتري به فعاليت‌هاي خود در دهه گذشته و امروز نگاه کنيد اين مطلب را تاييد خواهيد کرد.

 

و اما يک تقاضا از مسئولان

حتما اين سوال براي شما نيز پيش آمده که چرا با وجود افزايش ميل اجتماعي به استفاده از خدمات الکترونيکي، هنوز بسترهاي لازم و کافي براي گسترش آن فراهم نشده است و بسياري از اين خدمات الکترونيکي با مشکلاتي مواجه است. اين سوال کاملا به‌جا و منطقي است و ما نيز همچون شما ابراز اميدواري مي‌کنيم که با توجه بيشتر مسئولان امر به اين موضوع، شرايطي فراهم شود که کاربران براي استفاده از خدمات الکترونيکي دچار ترديد نباشند. مشکلاتي که گاها در استفاده از خدمات پرداخت الکترونيک به‌ وجود مي‌‌‌آيد تاثير نامناسبي را روي افکار عمومي بر جاي مي‌گذارد و مي‌تواند سرعت نفوذ و توسعه آن در ميان کاربران را کاهش دهد. به عنوان مثال در پرداخت‌هايي که به دليل بالا بودن ميزان تقاضا با مشکلاتي مواجه مي‌شود و يا در اعلام نتايج کنکور که باز هم به دليل بالا بودن حجم تقاضا بسياري از کاربران را از اينترنت و ارائه خدمات الکترونيکي دلسرد مي‌کند، مي‌توان تمهيداتي را انديشيد که ظرفيت‌ها و امکانات پاسخ‌گوي حجم بالاي متقاضيان بوده و مشکلي را به همراه نداشته باشد.

منبع: خراسان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.