راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پنج فناوری پیشرفته مرتبط با آینده بانکداری که در کنفرانس مایکروسافت بیلد 2019 مطرح شد

هزاران توسعه دهنده، مهندس نرم‌افزار، دانشجو و دانش‌آموز در کنفرانس مایکروسافت بیلد 2019 دور هم جمع شدند تا با آخرین پیشرفت‌های تکنولوژی‌های مرتبط با آینده بانکداری آشنا شوند. فناوری‌هایی که در این کنفرانس به آن‌ها پرداخته شد، عبارتند از هوش مصنوعی، بلاکچین، اینترنت اشیا و واقعیت ترکیبی برای رایانش مرزی و ابری.

شش سال است که کنفرانس بیلد توسط شرکت مایکروسافت برگزار می‌شود. کنفرانس مایکروسافت بیلد 2019 بر این موضوع متمرکز بوده که توانمندی‌های توسعه‌دهندگان را افزایش داده و  آن‌ها را برای پیاده‌سازی تکنولوژی در محل کار و زندگی روزمره انسان‌ها آماده‌تر کند. در ادامه مطلب، به تفکیک فناوری، بر نکات مهم مطرح شده در رویداد امسال سیاتل می‌پردازیم:

 

بیومتریک

مهمترین اتفاق رویداد بیلد 2019 را می‌توان معرفی سیستم تشخیص چهره بیومتریک مایکروسافت دانست. این سیستم که ویندوز هلو نام دارد، از سوی FIDO2 مورد تایید قرار گرفته است و در نسخه بعدی ویندوز 10 پیاده‌سازی خواهد شد.

هر وبسایت یا اپلیکیشنی که جزوی از اکوسیستم FIDO باشد، می‌تواند کاربرانش را از طریق سیستم ویندوز هلو اعتبارسنجی کند. این قابلیت، گامی بزرگ در جهت افزایش امنیت به شمار می‌رود و گذرواژه‌های سنتی را از میان برمی‌دارد.

مایکروسافت همچنین برنامه‌ریزی کرده که سرویس‌های بدون گذرواژه خود پس از مایکروسافت اج، برای فایرفاکس و سایر مرورگرها نیز توسعه دهد. در نتیجه این امر، کاربران می‌توانند از طریق تمامی مرورگرهای اینترنت و با استفاده از ویندوز هلو، وارد حساب مایکروسافت خود شوند.

 

یادگیری ماشین

سیستم جدید تشخیص ناهنجاری (Anomaly Detector) در کنار به‌روزرسانی‌هایی که در سرویس‌های هوش مصنوعی شناختی مایکروسافت آژور  پیاده‌سازی شده‌اند، می‌توانند نقشی تحول‌آفرین در عملیات بانکی داشته باشند.

جنت لوئیس عنوان شغلی نایب رئیس خدمات مالی جهانی را در مایکروسافت به عهده دارد. او می‌نویسد: این سرویس قادر است روند خودکارسازی و ساده‌سازی برنامه‌های کاربردی مبارزه با جرایم مالی، ضد پولشویی و نظارت بر تحریم‌ها را تسریع کند.

سیستم تشخیص ناهنجاری، بخشی از دسته‌بندی جدید سرویس‌های شناختی آژور به نام دسیژن (Decision) بوده و بنا به توضیح لوئیس: «قابلیت دیدن، شنیدن، پاسخگویی، ترجمه، استدلال و غیره را برای دستگاه‌های متصل، ربات‌ها و اپلیکیشن‌ها به ارمغان می‌آورد.»

لوئیس می‌گوید: «توسعه‌دهندگان به کمک دسیژن می‌توانند تصمیماتی سریع و آگاهانه بگیرند. سازمان‌های ارائه دهنده سرویس‌های مالی به کمک این قابلیت می‌توانند خدمات مورد تقاضای هر کاربر را شناسایی کرده و تجربه‌ای شخصی‌سازی‌شده را در اختیار وی قرار دهند.»

 

هوش مصنوعی محاوره‌ای

مایکروسافت در تلاش است تا محصولات هوش مصنوعی محاوره‌ای (Conversational AI) خود را بهبود ببخشد و در همین راستا، شرکت سمانتیک ماشینز را خریداری کرده است. این غول فناوری در کنفرانس مایکروسافت بیلد 2019 اعلام کرد که بر روی توسعه یک تکنولوژی جدید تحقیق می‌کند. بنا به اعلام مایکروسافت: «تکنولوژی جدید محدودیت‌های قانونی و مهارتی را پشت سر می‌گذارد و دنیایی جدید و مدرن را معرفی می‌کند. در این دنیای مدرن، برای شناخت افراد از الگوریتم‌های قدرتمند مبتنی بر هوش مصنوعی و مدل‌های داده محور استفاده می‌شود.»

دن روت نایب رئیس و مدیر عامل اجرایی سابق سمانتیک ماشینز عنوان کرده: هر زمانی که تکنولوژی زبان طبیعی در محصولاتی از قبیل کورتانا به کار گرفته شود، از طریق فریم‌ورک ربات مایکروسافت نیز در دسترس قرار خواهد گرفت. بدین ترتیب توسعه‌دهندگان خواهند توانست داده‌های فعلی خود را به ماشین محاوره‌ای جدید منتقل کنند.

روت افزود: «با به‌کارگیری این تکنولوژی می‌توانیم دنیای مهارت‌ها، سیلوها و برنامه‌های دست نویس ساده را پشت سر بگذاریم و پا به دنیای رابط‌های کاربری سیال مبتنی بر زبان طبیعی بگذاریم که به فیلم علمی تخیلی پیشگامان فضا شباهت دارد.»

 

بانکداری باز

ابزار مدیریت رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی مایکروسافت آژور، شیوه برقراری امنیت و تحلیل رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی را ساده‌سازی می‌کند و به شرکت‌ها امکان می‌دهد تا هزینه‌های عملیاتی بالاسری مربوطه را کاهش دهند.

لوئیس اشاره کرد: آن دسته از موسسات مالی که از ابزار مدیریت رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی به منظور انجام عملیات بانکداری باز و تطبیق با رهنمودهای خدمات پرداخت 2 (PSD2) استفاده می‌کنند، از مزایای فراوانی برخوردار خواهند شد. دلیل این امر، آن است که این شرکت‌ها در صورت استفاده از ابزار مدیریت رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی، فقط هزینه واقعی میزان استفاده خود را خواهند پرداخت نه بیشتر.

 

بلاکچین

سرانجام، به این خبر می‌پردازیم که با ایجاد یک افزونه جدید اتریوم در پلتفرم پاور مایکروسافت، توسعه بلاکچین شکلی دموکراتیک به خود می‌گیرد و شرکت‌ها می‌توانند از طریق سرویس آژور بلاکچین به ایجاد و توسعه یک شبکه کنسرسیوم بپردازند.

توسعه کد مایکروسافت ویژوال استودیو با هدف استفاده در آژور بلاکچین، این امکان را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند تا با استفاده از آژور و سایر ابزارهایی از قبیل ترافل (Truffle) و سالیدیتی (Solidity)، به ایجاد اپلیکیشن‌های مبتنی بر بلاکچین بپردازند.

این سرویس جدید قابلیت ایجاد قراردادهای هوشمند را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند. توسعه‌دهندگان می‌توانند این قراردادهای هوشمند را به عنوان یک سرویس وب عرضه کرده و داده‌های دفترکل را به اپلیکیشن‌ها و پایگاه‌های داده منتقل کنند. مشارکت استراتژیک مایکروسافت با جی‌پی‌مورگان در چند هفته اخیر خبری شد. کارشناسان انتظار دارند که نتیجه این همکاری، به افزایش استقبال از تکنولوژی بلاکچین بینجامد.

منبع: Finextra

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.