راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

محمد مراد بیات: در عرصه سیاست‌گذاری و نظارت کم‌کاری وجود دارد

گفت‌و‌گوي اختصاصي ایران کیش با محمدمراد بیات مدیر عامل مرکز فابا؛

مرکز فرهنگ‌سازی و آموزش بانکداری الکترونیک شبکه بانکی کشور با نام اختصاری «فابا» در سال 1386 با 12 سرفصل كاري در ساختمان شورای هماهنگی بانک‌ها تاسیس و شروع به کار کرد.

بنابر توضیحات دکتر «محمدمراد بیات»، مدیرعامل فابا، در ابتداي اين سال بر‌اساس الزامات برنامه چهارم توسعه، «شورای راهبری بانکداری الکترونیک» با مصوبه هیات وزیران و با مسوولیت وزرات اقتصاد، بانک مرکزی و با حضور بانک‌های دولتی و خصوصی، با 9 کارگروه شکل گرفت که از جمله کارگروه‌ها می‌توان به کارگروه امنیت، کربنکینگ، زیرساخت، فرهنگ‌سازی و آموزش و… اشاره کرد. براي اطلاع از اقدامات انجام شده در فابا، گفت‌و‌گويي با دكتر بيات مديرعامل اين مركز داشتيم كه طي آن ديدگاه‌های وي را در مورد وضعيت پرداخت الكترونيك در كشور جويا شديم.

 

از کارگروه فرهنگ‌سازی و آموزش تا تاسیس فابا

بعد از شكل‌گيري شوراي راهبري بانكداري الكترونيك و كارگروه‌هاي 9 گانه آن، با توجه به اين‌كه فرهنگ‌سازي و آموزش، ماهيت پروسه‌ای و فرآیندی داشت، تصميم گرفته شد مركزي براي پيگيري فعاليت‌هاي کارگروه «فرهنگ‌سازی و آموزش» تشکیل شود که منجر به تاسيس مركز فابا شد.

فعالیت‌های مرکز فابا

فعالیت‌های فابا در محورهاي اطلاع‌رسانی، آموزش‌های تخصصی و فرهنگ‌سازی انجام مي‌شود كه هر كدام از آنها با توجه به گروه مخاطبان در سطوح مختلفي انجام مي‌گيرد. بدين منظور سه لايه مديران، كاركنان و مشتريان بانكي به‌عنوان گروه‌هاي هدف در فرآيند فرهنگ‌سازي، اطلاع‌رساني و آموزش مد نظر ما هستند و از فعاليت‌هاي فابا بهره‌مند مي‌شوند. در موضوع آموزش، اگر آموزش را به سه بخش آموزش‌هاي بنيادي، كاربردي و مهارتي تقسيم كنيم، آموزش‌هاي فابا از نوع سوم و به صورت مهارتي و اورژانسي است.

 

مهمترین ثمره تشکیل مرکز فابا

مهمترين ثمره شكل‌گيري مرکز فابا اين بود كه باعث شد توجه بيشتري به زيرساخت‌های فرهنگي و اجتماعي به‌عنوان شرط اشاعه و توسعه بانكداري الكترونيك جلب شود. در كنار اين گام مهم، شكل‌گيري يك جريان دانش و همفكري از طريق برگزاري جلسات هم‌انديشي در حوزه‌هاي مختلف تخصصي بانكداري الكترونيك هم از نتايج فعاليت‌هاي اين مركز بوده است كه براي نمونه مي‌توان به شكل‌گيري تشكلPSP‌ها با كمك اين مركز اشاره كرد.

 

بانکداری الکترونیک و فرهنگ استفاده از آن

ایران کشوری است که نسبت به پذیرش پدیده‌های مدرن استقبال بسیارخوبی دارد اما در نهادینه کردن آنها با کاستی‌هایی مواجه است. ما در خاورمیانه جزو اولین کشورهایی بوديم که به سمت توسعه بانکداری الکترونیک و زيرشاخه‌هاي آن رفتيم اما اکثر سرمایه‌گذاری‌ها در این حوزه در تهران و شهرهای بزرگ صورت گرفته درحالی‌که در شهرستان‌ها با توجه به پراکندگی مکانی و مشكلاتي که در ارایه خدمات بانکی وجود دارد، نیاز بیشتری به این خدمات دارند. مردم در حد آگاهي و دانشي كه داشته‌اند، استقبال نسبتا خوبي داشته‌اند اما تا رسيدن به وضعيت قابل قبول و استانداردهاي جهاني راه زيادي داريم كه با فرهنگ‌سازي و آموزش بايد اين خلأ پر شود. با وجود توسعه مجاري مختلف بانكداري اينترنتي، موبايل بانك و كارتخوان‌هاي فروشگاهي، هنوز تعداد تراكنش‌ها بر روي دستگاه‌هاي خودپرداز رقم بالايي است و اين نشان مي‌دهد در اين حوزه داراي كاستي‌هايي هستيم.

مهمترین نقص موجود در صنعت بانکداری و پرداخت الکترونیک

بسته به اینکه نقطه مطلوب را کجا تعریف کنیم نقص‌های موجود متفاوت است. از جمله نقایص موجود این است که به جای انتقال تکنولوژی، آن را وارد می‌کنیم، هم‌اندیشی در جامعه بسیار ضعیف است و اغلب به صورت جزیره‌ای کار می‌کنند، همگرایی شکل نمی‌گیرد و در نتیجه موازی‌کاری (براي مثال نصب چندین کارتخوان در یک فروشگاه) و مشکلاتی از این دست به وجود می‌آید و مهمتر از همه این که در عرصه سیاست‌گذاری و نظارت کم‌کاری وجود دارد.

 

ارزیابی وضعيت پرداخت الكترونيك

خوشبختانه پرداخت الكترونيك در كشور با توسعه خوبي مواجه شده و با تلاش‌هاي انجام شده تراكنش در مجاري مختلف پيوسته در حال رشد بوده است اما با اين حال و به رغم نصب بيش از 2 ميليون کارتخوان هنوز تعداد تراكنش‌هاي آنها، با فاصله نسبتا زيادي از دستگاه‌هاي خودپرداز قرار دارد و اين مي‌طلبد كه فعاليت‌هاي ترويجي و فرهنگ‌سازي بيشتري انجام شود. تشکیل مرکز همکاری مشترکPSPها اقدام خوبي است که در صنعت پرداخت الکترونیک کشور با همکاری فابا رخ داد و مي‌تواند در اين زمينه مفيد و مؤثر واقع شود، هر چند كه متاسفانه برخي مديران ما هنوز به اهميت فرهنگ‌سازي در اين حوزه واقف نيستند.

شيرين رسولزاده، امور روابط عمومي و تبليغات ايران‌كيش؛

منبع: ایران کیش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.