راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دنیای بچه‌های امروز / بانکدارها درباره نسل موبایل چه چیزی را باید بدانند؟

[mks_highlight color=”#eeee22″]مشتریان جوان‌تر انتظار بالایی برای خدمات سریع‌تر و راحت‌تر دارند / بخشی از پرونده «هجوم فناوری به بانک‌ها»[/mks_highlight]

اگر شما جزو کسانی هستید که امسال 18 ساله می‌شوید، باید بدانید که از آمازون و گوگل جوان‌تر هستید. در زمان ظهور فیسبوک سه ساله، در هنگام شروع فعالیت یوتیوب چهار ساله، به هنگام تولد اسپاتیفای (Spotify) پنج ساله و در زمان ورود آیفون به بازار، شش ساله بوده‌اید. همچنین در سال شروع به کار کمپانی واتس‌آپ (WhatsApp) تولد هشت سالگی خود را جشن گرفته‌اید.

اگر جزو کسانی هستید که در محدوده سنی 18 تا 30 سال قرار دارید، می‌توانید دوران قبل از اتصال به اینترنت از طریق گوشی‌های تلفن همراه را به خاطر آورید، ولی به احتمال خیلی زیاد خاطره‌ای از زمان قبل از ظهور گوشی‌های تلفن همراه در ذهن ندارید. جوانان و نوجوانان این دوره زمانی که از آن‌ها با نام نسل گوشی تلفن همراه یاد می‌شود، از این وسیله برای مطالعه، چت، بازی، پخش موسیقی و ویدیو، کرایه تاکسی، سفارش غذا، جستجو برای قرار ملاقات و یافتن شغل استفاده می‌کنند.

مدیریت پول نیز جزو مواردی است که این نسل در فهرست کارهای انجام شده توسط گوشی تلفن همراه خود قرار می‌دهد. تحقیقی که در سال گذشته توسط شرکت مشاوره‌ای رادون (Raddon) انجام شد، نشان داد که 85 درصد از متولدین نسل هزاره آمریکایی (کسانی که در بین سال‌های 1981 تا 1996 به دنیا آمده‌اند) از خدمات بانکداری موبایلی استفاده می‌کنند و پیش‌بینی می‌شود که این آمار برای متولدین نسل زد (کسانی‌که پس از سال 1996 به دنیا آمده‌اند) بیشتر هم باشد.

به اعتقاد این شرکت مشاوره‌ای، اصلی‌ترین فاکتورهای دخیل در انتخاب یک بانک توسط مردم، راحتی در استفاده و دسترسی به خدمات آن بانک است. این فاکتور برای افراد مسن خودش را در نزدیک بودن به مکان فیزیکی شعبه بانکی و برای جوان‌ترها در یک اپلیکیشن موبایلی عالی تعریف می‌شود.

نیمی از نسل هزاره آمریکایی، حداقل یکبار در هفته از سرویس‌های پرداخت همتا به همتا همچون زل (Zelle) و ونمو (Venmo) استفاده می‌کنند. شرکت بین اند کمپانی (Bain & Company) که همانند رادون یک شرکت مشاوره‌ای است، در سال 2017 یک نظرسنجی را انجام داد و از ساکنین 17 کشور مختلف پرسید: در طی یک روز، از بین گوشی تلفن همراه و کیف ‌پول، دلتان برای کدامیک بیشتر تنگ می‌شود؟ به جز ژاپن و مالزی، در مابقی کشورهای تحت مطالعه، بیش از 70 درصد افراد زیر 25 سال گزینه گوشی تلفن همراه را انتخاب کردند (نمودار زیر را ببینید).

نسل گوشی تلفن همراه

شما به عنوان یک متولد نسل گوشی تلفن همراه مشتری سختگیری به حساب می‌آیید و انتظار دارید خدماتی سریع و آسان برای شما فراهم شود؛ درست مثل سرویس‌های اوبر و آمازون‌ پرایم (Amazon Prime). شما از این‌که داده‌های‌تان را با شرکت‌‌ها به اشتراک بگذارید، واهمه‌ای ندارید، ولی در مقابل انتظار دارید که امکانات شایسته‌ای در اختیار شما قرار گیرد. به عنوان نمونه به گوگل مپس (Google Maps) اجازه می‌دهید که موقعیت مکانی شما را ردیابی قرار کند و در این مورد که نت‌فلیکس (Netflix) عادت‌های تماشای فیلم و سریال شما را تحلیل کرده و از آن‌ها استفاده می‌کند، ناراضی نیستید.

امروزه در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، آموزش مستلزم صرف هزینه است و این بدان معناست که شما در مقایسه با نسل قبل‌تر خود، بدهی‌های بیشتری دارید. روند صعودی قیمت املاک، فرآیند تبدیل شما به یک صاحب‌خانه را دشوارتر ساخته و بزرگ شدن در دوران پس از بحران اقتصادی، شما را نسبت به دریافت وام محتاط‌تر کرده است.

بر طبق اعلام bankrate.com که یک سرویس مقایسه‌ای است، تنها یک نفر از سه آمریکایی متولد نسل هزاره، دارای کارت اعتباری و یا کارت بدهی است. این آمار در مقایسه با نسل قبل‌تر کاهش بسیاری داشته و حاکی از این حقیقت است که بانک‌ها برای کسب درآمد از طریق شما با چالش مواجه خواهند شد.

شما در مقایسه با بزرگترهای خود، تقاضاهای بیشتری از موسسات مالی دارید و به انجام سرمایه‌گذاری‌های مبتنی بر ارزش و هم‌راستا با مسئولیت‌های اجتماعی همگانی بهای بیشتری می‌دهید. ریک اسپیتلر (Rick Spitler) با شرکت نوانتاس (Novantas) که در زمینه مشاوره مالی فعالیت می‌کند، همکاری دارد. او می‌گوید:

نسل جوان این پرسش را مطرح می‌کند که چرا باید جزوی از سیستم بانکداری باشیم؟ و انتظار دارد در مقابل پاسخ مناسبی دریافت کند. این نسل، از بانکداران توقع دارد که به فکر مردم باشند و به جای تمرکز بر افزایش درآمد خالص خود، بیشتر شدن روزافزون ثروت مردم را هدف نهایی خود قرار دهند.

منبع: اکونومیست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.