راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دادستان کشور خواستار کنترل بیشتر اینترنت شد / منتظری: اگر اصلاحات انجام نشود، برخورد خواهیم کرد

دادستان کل کشور با انتقاد از وضعیت فضای مجازی کشور گفت: «ما از وزیر ارتباطات می‌خواهیم مصوبات شورای عالی فضای مجازی اجرایی و عملیاتی شود.»

به گزارش ایسنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجعفر منتظری، در بخشی از صحبت‌هایش در مراسم تودیع و معارفه دادستان تهران، با اشاره به مساله مهم پیشگیری و توجه به آن افزود: «ریاست محترم قوه بر این باور است که وظایف معاونت پیشگیری قوه قضائیه در حوزه دادستان است و بناست در دادستانی کل معاونت پیشگیری را تشکیل دهیم.»

منتظری گفت: «موضوع فضای مجازی برای کشور ما در کنار آثارش منشایی برای انواع فسادها و جرایم است. آمار تکان‌دهنده است و فقط آمار تهران را گرفتم و آمار شکایات و پرونده‌های تشکیل‌شده در دادسرای جرایم رایانه‌ای در سال ۹۵، ۳۱ هزار و ۸۲۶ فقره و در سال ۹۶، ۳۸ هزار و ۳۴۱ فقره یعنی نسبت به سال ۹۵، ۲۰/۴۵ درصد افزایش داشته و در سال ۹۷ آمار شکایات و پرونده‌های تشکیل‌شده ۴۶ هزار و ۸۰۴ فقره است و نسبت به سال ۹۶، ۲۲/۹۷ درصد رشد داشته و این رشد به ما هشدار می‌دهد.»

او افزود: «ما پرونده‌هایی را در دادسرای مبارزه با جرایم رایانه‌ای داریم که شرم‌آور است و منشا آنها رها بودن فضای مجازی است. ما نمی‌گوییم فضای مجازی نیاز نیست اما آنچه که مدنظر رهبری و قوه است این است که مدیریت شود و مسئولیتش متوجه وزارت ارتباطات و بیشترین وظایف در اختیار وزیر ارتباطات است.»

منتظری افزود: «از وزیر ارتباطات می‌خواهم که بیاید با حضور کارشناسی که من معرفی می‌کنم در تلویزیون بنشیند و به ما پاسخ بدهد. چرا نسبت به راه‌اندازی شبکه ملی که مصوب رهبری است عمل نکردید؟ این فریاد را کجا ببریم و وقتی مقام معظم رهبری و مردم و قوه قضائیه می‌خواهد چرا کوتاهی می‌کنید؟ آقای وزیر ارتباطات طبق مصوبه شورای فضای مجازی شبکه داخلی را باید تقویت کنید چرا تاکنون نکردید؟ چرا سرمایه‌ای را که باید در تقویت شبکه‌های داخلی، جایگزین تلگرام و اینستاگرام جهنمی باشد را صرف نمی‌کنید و کوتاهی کردید. میدان دادن به شبکه‌های خارجی و در اختیار داشتن پهنای باند زیاد برای چیست؟ مگر طبق شورای فضای مجازی شما مکلف نبودید که پهنای شبکه خارجی را محدود و بر شبکه‌های داخلی اضافه کنید چرا نکردید؟ جواب دهید من مدعی مردم هستم.»

 

اگر اصلاحات انجام نشود، برخورد می‌کنیم

به گزارش ایسنا، همچنین محمدجعفر منتظری در حاشیه مراسم تودیع و معارفه دادستان تهران در جمع خبرنگاران درباره مدیریت فضای مجازی گفت: «ما از وزیر ارتباطات می‌خواهیم مصوبات شورای عالی فضای مجازی اجرایی و عملیاتی شود.»

دادستان کل کشور گفت: «قوه قضائیه نمی‌تواند شاهد استمرار این شرایط باشد. در هفته‌های آینده با جلساتی که خواهیم داشت در قوه قضائیه تصمیماتی گرفته خواهد شد و ما از مسئولین درخواست می‌کنیم قبل از اینکه تصمیمات در قوه قضائیه قطعی شود، اصلاحات انجام شود. اگر اصلاحات انجام نشود ما بیشتر از این نمی‌توانیم تحمل کنیم و برخورد خواهیم کرد.»

 

آماده همکاری با مسئولین نظام پولی و بانکی هستیم

منتظری در بخش دیگری از صحبت‌هایش در مراسم تودیع و معارفه دادستان تهران گفت: «تأمین امنیت در همه حوزه‌ها از جمله وظایف دادستان است و ایجاد امنیت قضائی بسیار مهم است. موضوع دیگر مبارزه با فساد مهم است و تنها متوجه قوه قضائیه نیست. ما معتقدیم و ثابت می‌کنیم که مبارزه با فساد متوجه دستگاه‌های اجرایی است. باید آنها به‌گونه‌ای عمل کنند که بستر فساد فراهم نشود. من معتقدم درصد بیشتر مبارزه با فساد با خود دستگاه‌های اجرایی است و از وزیر تا مدیران و رؤسای بانک‌ها و … بر نظارتشان آنگونه عمل کنند که کسی زمینه انجام فساد نداشته باشند.»

او افزود: «بسیاری از فسادها در زمینه بانک‌ها و ارز مربوط به کوتاهی‌هایی است که مدیران دارند. چرا باید بانک مرکزی ارز دولتی ۴۲۰۰ را به گروهی بدهد که بعداً پیگیری کردم و توانستم لیست ۲۵۰۰ نفری را بگیرم و ببینم افراد چه کسانی بودند و کجا بردند و به آقای جعفری دادم و گفتم بررسی کنید. از ۲۵۰۰ پرونده، دادستان تهران گفت که ۱۵۰ موردبررسی شده است. اگر بانک مرکزی نظارت می‌کرد آیا مفاسد ایجاد می‌شد. در بانک‌ها برای پرداخت تسهیلات ببینید چه فسادهایی که ایجاد نمی‌شود. انتظار ما از نمایندگان مجلس این است که آنها نمادهای برجسته‌ای برای مبارزه با فساد باشند آیا این چنین است؟»

دادستان کل کشور گفت: «من اعلام آمادگی می‌کنم هرجایی که دولت و مسئولین پولی و بانکی و اطلاعاتی و امنیتی نیازمند همکاری ما باشند آماده‌ایم و هیچ عذر و بهانه‌ای را جایز نمی‌دانیم. مبارزه با فساد از ضروریات جامعه ماست.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.