راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در گفت‌وگو با کافه بازار، ایران‌اپس و مایکت مطرح شد / دلایل بانک‌ها برای قرار ندادن «همراه بانک» در مارکت‌های اندرویدی چیست؟

با توجه به پیش‌بینی مهاجرت کاربران از iOS به اندروید، توقع می‌رود بانک‌ها علاوه بر بسترهای توزیع خودشان از جمله وب‌سایت بانک‌ها، از پتانسیل تمام پلتفرم‌ها و مارکت‌های اندرویدی داخلی نیز استفاده کنند تا بتوانند دسترس‌پذیری به محصولاتشان را بهبود ببخشند.

به همین بهانه نگاهی داشتیم به اینکه همراه بانک‌های ایرانی علاوه بر پلی‌استور که مارکت رسمی اندروید است در بستر سه پلتفرم اندرویدی پیشتاز بازار ایران از جمله کافه بازار با ۴۰ میلیون نصب، مایکت با ۱۲ میلیون نصب و ایران‌اپس با ۵ میلیون نصب چه وضعیتی دارند و در کدام مارکت‌ها همراه بانکشان در دسترس است.

ببینید: عملکرد ضعیف بانک‌های ایرانی در انتشار همراه‌بانک‌‌ها در مارکت‌های اندرویدی / جدول مقایسه‌ای

 

بانک‌ها از ظرفیت مارکت‌های ایرانی استفاده نمی‌کنند

علاوه بر مهاجرت کاربران iOS به اندروید، دیجیتالی شدن فرهنگ استفاده از خدمات بانکی و قابل حمل شدن شعب بانک‌ها در تلفن همراه مشتریان نیز ایجاب می‌کند گسترش استفاده از ظرفیت پلتفرم‌های داخلی برای دسترسی به اپلیکیشن‌های همراه در اولویت بانک‌ها قرار داشته باشد؛ اما نتایج بررسی پراکندگی همراه بانک‌ها در مارکت‌های اندرویدی نشان داد با وجود بستر مناسب برای توزیع همراه بانک‌ها اقدامات اساسی از سوی بانک‌ها در این راستا انجام نشده است.

اینکه استقبال کم بانک‌ها برای قرار ندادن همراه بانک‌ها در مارکت‌های اندرویدی چه دلایلی می‌تواند داشته باشد سوالی بود که سعی کردیم در گفت‌وگو با مسئولان مربوطه سه مارکت ایرانی کافه بازار، ایران‌اپس و مایکت به آن پاسخ دهیم.

محدثه بنابی، مدیر بازاریابی محتوای مایکت در رابطه با کمی پراکندگی همراه بانک در مارکت‌های ایرانی گفت: «دلیل بانک‌ها برای قرار ندادن اپلیکیشن‌های خود در مارکت‌ها این است که اپلیکیشن‌ها ممکن است هک شوند و اطلاعات کاربران به خطر بیفتد در صورتی که اگر قرار باشد این اتفاق بیفتد از طریق دانلود اپلیکیشن از سایت خود بانک نیز این امکان وجود دارد.»

 

بانک‌ها طراحی و به‌روزرسانی اپلیکیشن‌هایشان را به شرکت‌های خارج از بانک سپرده‌اند

محمدرضا تشکری، مدیر تیم برنامه‌های کافه بازار، با بیان اینکه هنوز برخی بانک‌ها به این موضوع پی نبردند که کاربران ترجیح می‌دهند اپ‌ها را از طریق مارکت دریافت کنند تا سایت‌ بانک‌ها، گفت: «با ارائه آمارها از تعداد کاربر روزانه و نصب فعال برنامه بازار، (شش میلیون کاربر روزانه و چهل میلیون کاربر فعال در بازار) تغییر در نگاه به مارکت برنامه‌های اندرویدی در حال اتفاق افتادن است.»

او افزود: «هم‌اکنون اپ‌های رسمی حدود ۲۰ بانک کشور در بازار قابل دسترسی است. این بانک‌ها با استفاده از این کانال توزیع، به جذب کاربر می‌پردازند اما بعضی از بانک‌ها به دلایل مختلفی از این بستر استفاده نمی‌کنند.»

او در خصوص برطرف کردن دغدغه‌ امنیتی بانک‌ها برای همکاری با مارکت‌ها ادامه داد: «برای روشن کردن ابعاد فنی فرایند انتشار هر برنامه بانکی در بازار از متخصصین برای توضیح به بانک‌ها کمک گرفتیم با این حال تعدادی از آنها انتشار موبایل بانک در اولویت‌شان نبود که ما نمی‌توانستیم در این مورد کاری انجام بدهیم.»

مدیر تیم برنامه‌های کافه بازار درخصوص دلایل پیچیدگی انتشار برنامه در مارکت‌های اندرویدی گفت: «تعدادی از بانک‌ها طراحی و به‌روزرسانی اپلیکیشن‌هایشان را به شرکت‌های خارج از بانک سپرده‌اند، ما به دلیل حساسیت‌های امنیتی فقط برنامه‌هایی را برنامه رسمی بانک می‌دانیم که فرایند احراز هویت و معرفی آنها توسط بانک به طور رسمی به مارکت انجام شود.»

او گفت: «فرایند معرفی یک شرکت خارجی توسط بانک به مارکت‌ها زمان‌بر است. هر برنامه‌ای که از نام یا نشان تجاری بانک استفاده کند پس از احراز هویت و بررسی به نام بانک منتشر می‌شود. این نکته باعث شده سازنده و متولی برنامه موبایل بانک خود را مسئول انتشار آن نداند و روند انتشار برنامه در مارکت از طریق بانک پیش برود و فرآیند را طولانی‌تر بکند.»

 

کپی کردن و تغییر دادن همراه بانک‌ها امکان‌پذیر نیست

ادیب ناصری پور، مدیرعامل ایران‌اپس نیز عنوان کرد که دانش کم بانک‌ها از پلتفرم‌های اندروید و iOS جهت امن کردن اطلاعات، عملکرد ضعیف تیم فناوری اطلاعات بانک‌ها و سیاست‌های خاص مدیران ارشد بانک‌ها می‌تواند از دلایل اصلی این موضوع باشد.

او درباره امکان هک شدن اپلیکیشن‌ها گفت: «زمانی که بانک‌ها اپلیکیشن‌هایشان را به صورت فایل APK در مارکت‌های ایرانی بارگذاری می‌کنند این فایل از سمت خود توسعه‌دهنده اپلیکیشن امضای دیجیتال می‌شود و فایل آن در اختیار استور قرار ندارد.»

مدیرعامل ایران‌اپس ادامه داد: «بنابراین در صورت هرگونه تغییر در برنامه اعم از لو رفتن نام کاربری و رمز عبور و … امضای دیجیتال نسخه تقلبی برنامه با نسخه اصلی متفاوت خواهد بود و تناقض ایجاد خواهد کرد. به همین دلیل کپی کردن و تغییر دادن این اپلیکیشن‌ها ممکن نیست.»

ناصری پور، با بیان اینکه اگر امکان افشای اطلاعات بانک‌ها وجود داشت هیچ بانکی اپلیکیشنش را در اختیار مارکت‌های کشور قرار نمی‌داد گفت: «طبق مذاکراتی که اخیرا با یکی از بانک‌ها داشتیم  علاوه بر بحث امضای دیجیتال به آنها وعده دادیم با استفاده از تکنولوژی‌های MD5 و sH256 امنیت همراه بانک آنها را تضمین کنیم.»

او ادامه داد: «با توجه به اهمیت ارائه خدمات آنلاین در کاهش هزینه‌ها نیروی انسانی به نظر می‌رسد دلایل این بانک‌ها برای عدم همکاری با مارکت‌ها، قابل توجیه نیست. با این حال توانسته‌ایم دسترسی به  حدود ۱۵ همراه بانک را در ایران‌اپس ایجاد کنیم.»

بنابی نیز در رابطه با تلاش‌های انجام شده برای قرار دادن اپلیکیشن‌ها در مارکت‌های اندروید ایرانی گفت: «بخش حراست و امنیت بانک‌ها مهم‌ترین دلیل کمی پراکندگی اپلیکیشن‌ها در مارکت‌هاست. همچنین روند کسب مجوز برای این کار نیز طولانی است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.