راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

محصول کاسپین برای پیش‌بینی رفتار و نگه‌داشت مشتریان بانکی، در کنگره TopHPC معرفی شد

شرکت تامین خدمات سیستم‌های کاربردی کاسپین، یکی از شرکت‌های حاضر در کنگره TopHPC بود که محصولاتش در زمینه کلان داده را به حاضران در این کنگره معرفی کرد.

کنگره بین‌المللی سیستم‌های کلان مقیاس محاسباتی و تحلیل کلان داده سوم تا پنجم اردیبهشت‌ماه در تهران برگزار شد. در حاشیه این کنگره با مصطفی جاویده، معاون فناوری اطلاعات کاسپین، در خصوص فعالیت‌های شرکت کاسپین در حوزه کلان داده صحبت کردیم.

جاویده با اشاره به فعالیت این شرکت در حوزه‌های هوش مصنوعی و داده‌کاوی در سال‌های پیشین می‌گوید: «با توجه به اهمیت پیدا کردن هوشمندسازی کسب‌وکارها و حضور بحث کلان داده در روندهای روز مطرح‌شده در نشریات معتبری نظیر گارتنر، از دو سال پیش واحدی را در شرکت در خصوص کلان داده راه‌اندازی کرده‌ایم.»

به گفته جاویده، سیستم کشف تقلب، سیستم مبارزه با پولشویی و سیستم CBO، از جمله محصولات عمده کاسپین در زمینه کلان داده است. همچنین کاسپین خدمات راه‌اندازی کلان داده را نیز به شرکت‌های متقاضی ارائه می‌دهد.

جاویده در ادامه این محصولات را با اشاره به پروژه‌های مختلف کاسپین تشریح می‌کند و می‌گوید: «سیستم کشف تقلب، یکی از اولین پروژه‌های ما در کلان داده بود که در بانک پارسیان به‌عنوان عضوی از هلدینگ پارسیان پیاده‌سازی شد. سیستم مبارزه با پولشویی، محصول دیگری است که برای بانک پارسیان بر بستر کلان داده پیاده‌سازی شده است.»

به گفته معاون فناوری اطلاعات کاسپین، CBO یکی از جدیدترین محصولات این شرکت در کلان داده است. CBO یا بهترین پیشنهاد به مشتری (Customer Best Offer) با جمع‌آوری اطلاعات مشتریان بانک و رفتارشناسی آنان با تحلیل کلان داده‌ها، پیش‌بینی رفتار مشتریان را برای بانک امکان‌پذیر می‌کند و به بانک در حفظ و نگهداشت مشتری و در نتیجه کاهش هزینه‌ها کمک می‌کند.

 

بیش از 180 سرویس بانکی در بانکداری باز کاسپین ارائه می‌شود

داشبورد مدیریتی (BI)، Core Banking، بانکداری باز و بلاکچین، از جمله دیگر حوزه‌های ارائه محصول شرکت تامین خدمات سیستم‌های کاربردی کاسپین هستند.

کاسپین در راستای برنامه‌هایش در زمینه بانکداری باز، بیش از 180 سرویس بانکی را به فین تک‌ها ارائه می‌دهد. به گفته جاویده، استارت‌آپ‌ها می‌توانند با مراجعه با صفحه سندباکس، این سرویس‌ها را دریافت کنند. ضمن اینکه استفاده از این سرویس‌های بانکی در محیط آزمایشی سندباکس رایگان است.

جاویده در این خصوص می‌گوید: «فین تک‌ها می‌توانند با مراجعه به این سرویس‌های بانکی، بر اساس آنها، مدل کسب‌وکار طراحی کنند و به ما ارائه بدهند. ما از مدل‌های کسب‌وکاری مطلوب، حمایت می‌کنیم. رویداد اینوباش هم با همین هدف حمایت از ایده‌های نو برگزار شد.»

 

طراحی مدلی برای پیش‌بینی رفتار مشتریان بانکی با استفاده از شبکه‌های عمیق RNN

مقاله «طراحی مدلی برای پیش‌بینی رفتار مشتریان بانکی با استفاده از شبکه‌های عمیق RNN» یکی از مقاله‌های پذیرفته‌شده کنگره TopHPC در بخش ارائه‌های شفاهی بود.

حامد میرشک، مدیر کلان داده کاسپین، این مقاله را که خروجی یکی از تحلیل‌های شرکت کاسپین روی داده‌های بانکی بود، در روز دوم کنگره ارائه داد.

حامد میرشک در این مقاله که با همکاری اساتید دانشگاه تربیت مدرس، دکتر کارگری و البدوی تدوین شده، مدل طراحی کرده‌اند که با آن رفتار آینده مشتریان بانک، با دقت 86 درصد تخمین زده می‌شود.

در مدل طراحی‌شده، با استفاده از الگوریتم‌های یادگیری ماشین و هوش مصنوعی، و با استفاده از الگوریتم RMN که داده‌ها به‌صورت سری زمانی در اختیار آن قرار می‌گیرند، کلان داده‌های مشتریان بانک تحلیل می‌شوند. معماری در چنین مدل‌هایی به‌صورت تجربی و شهودی طراحی می‌شود که با توجه به ‌دقت 86 درصد حاصل‌شده از داده‌های لیبل‌دار، مدل طراحی‌شده، موردقبول است.

با استفاده از این مدل، رفتار مشتریان پیش‌بینی می‌شود و اینگونه در برآورده کردن انتظارات آینده مشتریان و نگه داشت آنان موفق باشد و با توجه به هزینه بیشتر جذب مشتری جدید نسبت به نگهداشت مشتری فعلی، در هزینه‌هایش صرفه‌جویی کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.