راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

راه اندازی عابر بانک فاقد پول نقد در آمریکا

KAL، شرکت اسکاتلندی نرم‌افزار ATM، یک دستگاه عابر بانک بدون پول نقد (RTM) را در ژوئن ۲۰۱۲، در میدان تایمز نیویورک راه‌اندازی کرد.

این دستگاه که با یک دهم هزینه ATMهای بانکی عمل می‌کند، قادر به چاپ ووچر تبادل پول نقد در فروشگاه برای مشتریان، اجرای تراکنش‌های بازگشتی (back-to-back) برای بازپرداخت به پذیرندگان، قابلیت اجرا بر روی نرم‌افزارهای ATMهای بانکی موجود است و هزینه خدمات نگهداری و استهلاک آن نسبت به ATMهای موجود به شدت کاهش یافته است.

RTM پول نقد حمل یا توزیع نمی‌کند، با اینحال تمامی عملکردهای یک ATM را دارد. شاید کسی بگوید این امکان ندارد.

 

کاغذهایی که حکم پول نقد دارند

KAL در توصیف سیستم می‌گوید RTM به جای توزیع پول نقد، یک ووچر منحصربفرد چاپ می‌کند که از آن در فروشگاهی که ATM وجود دارد برای تبدیل به پول نقد استفاده می‌شود. سپس مبلغ وجه پرداخت‌شده توسط پذیرنده، سریعا به‌واسطه یک تراکنش بازگشتی توسط RTM، به حساب بانکی پذیرنده بر می‌گردد.

آراویندا کورالا، مدیر اجرایی KAL اظهار کرد: «RTM یک راه مقرون‌ به‌صرفه برای ارایه خدمات بانکداری به میلیون‌ها مشتری در سراسر جهان است که ممکن است به سادگی به بانک‌هایشان دسترسی نداشته باشند. به‌علاوه به بانک‌ها امکان ارتباط با تعداد بیشتری مشتری را داده و بدون گشایش دفا‌تر جدید امکان افزایش مشتری‌ها را فراهم می‌کند.»

وی همچنین ابراز داشت: «RTM یک فرصت جدید هیجان‌انگیز به فروشندگان داده تا از نزدیک با بانک‌ها برای ارایه آسان و ایمن خدمات بانکداری همکاری کنند.»

RTM به یک صفحه نمایش لمسی ۱۷ اینچی با امکان نمایش اختیاری تبلیغات مجهز است. این دستگاه همچنین با یک خوانشگر کارت هوشمند برای پشتیبانی از تراکنش‌های Europay/MasterCard/Visaو یک خوانشگر اختیاری برای تراکنش‌های NFC تجهیز شده است. همچنین سیستم دارای یک دوربین و قابلیت صوتی است و بنابه گزارش با کل قوانین و استانداردهای صنعت سازگار است.

RTM با قابلیت فعالیت روی نرم‌افزار ATM، طیف کاملی از خدمات بانکداری شامل ویدیو کنفرانس با مرکز تماس بانک، استعلام باقی‌مانده حساب، پرداخت قبوض، انتقال حساب و تاپ-آپ تلفن‌همراه را ارایه می‌کند. KAL مدعی است که RTM به‌واسطه استهلاک کمتر نیاز به نگهداری کمتری دارد و با یک دهم هزینه ATMهای فعلی کار می‌کند.

منبع: ایران کیش

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.