پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
فشار هزینهای اصلی که در مدل فعلی کارمزدی به بانکها وارد میشود، قطعاً باواسطه، مردم را هم متأثر میکند بنابراین ایجاد و توسعه شبکه پرداخت خرد و اصلاح نظام فعلی کارمزد باید در دستور کار قرار بگیرد تا از ادامه و افزایش این فشار هزینهای به شبکه بانکی و نهایتاً مردم جلوگیری شود.
به گزارش روابط عمومی گروه فنآوا، محمد نژادصداقت، کارشناس حوزه پرداخت الکترونیک در تشریح علل عدم موفقیت تلاشها برای راهاندازی سامانههای پرداخت خرد و اصلاح نظام کارمزد در ایران گفت: «مدل اقتصادی یا همان «بیزنس مدل» اشتباهی که در حوزه پرداخت الکترونیک با آن درگیر هستیم، عمدهترین مانع این اصلاحات ساختاری است. یکی از مسائل اصلی در این مدل، گستردگی، سهولت در دسترسی و رایگان بودن شبکه پرداخت آنلاین در ایران است.»
کارشناس حوزه پرداخت الکترونیک تاکید کرد: «بهجرئت میتوانم بگویم چنین شبکه وسیع و قابلاطمینانی از نظر دسترسی بهصورت آنلاین در منطقه ما اصلاً وجود ندارد و در سطح جهان هم کمنظیر است.»
او افزود: «این البته لزوماً به معنای یک نقطه قوت نباید تلقی شود بلکه مشکلات و تهدیدهایی که طی سالهای گذشته کشور ما از ناحیه تحریمهای خارجی با آن مواجه بود، ایجاد چنین شبکهای را به یک نیاز تبدیل کرده بود که نظام بانکی و سرمایهگذاران توانستند با صرف هزینههای فراوانی این نیاز را تا حدود زیادی برطرف کنند.»
او گفت: «بهگونهای که در حال حاضر ابزارهای پرداخت الکترونیک چه در بستر کارتخوانهای فروشگاهی و چه در بستر تلفن همراه بهاندازه کافی در اختیار و دسترس کاربران وجود دارد. بهگونهای که با اطمینان میتوان گفت تمام زیرساختهای نرمافزاری و سختافزاری لازم برای اینکه یک تراکنش با یکی از ابزارهای پرداخت الکترونیک در لحظه و بهصورت آنلاین با حداقل مشکل انجام شود در ایران فراهم است.»
به گفته این کارشناس حوزه پرداخت الکترونیک در بیزنس مدل فعلی کاربر هیچ هزینهای بابت تراکنش آنی و آنلاین پرداخت نمیکند و شرکت پیاسپی هم بابت هر تراکنش، کارمزد دریافت میکند بنابراین کاملاً طبیعی است هر مدلی که به کاهش تعداد تراکنشها منجر شود، به سود پیاسپیها نیست. خواه این مدل، گسترش پرداختهای آفلاین باشد یا انتقال حتی بخشی از کارمزد به پذیرنده یا مشتری.
او در پاسخ به این سؤال که روند فعلی تا کجا ادامه مییابد، گفت: «کافی است آمارهای شاپرک را بهصورت ماهانه و سالانه مقایسه کنیم؛ تعداد تراکنشها همچنان روند صعودی دارد و این یعنی با همین اندازه فعلی رشد اقتصاد کشور، هنوز بازارها و فعالیتهایی وجود دارند که هرماه به مجموعه استفادهکنندگان از ابزارهای پرداخت الکترونیک اضافه میشوند.»
او گفت: «ضمن اینکه اندازه اقتصاد هم دائماً بزرگتر میشود بنابراین در آینده نهچندان دور شبکه پرداخت بازهم باید گسترش پیدا کند تا نیازهای بیشتر بازارها و کاربران را تکافو کند و این گسترش مستلزم سرمایهگذاری بیشتر و بیشتر است. این سرمایهگذاری میتواند بهجای گسترش همین شبکه آنلاین، در راستای ایجاد و توسعه شبکه آفلاین و پرداخت خرد انجام بگیرد که مقرون بهصرفهتر و اقتصادیتر است.»
نژادصداقت تأکید کرد: «نکته مهم جلوگیری از ادامه تحمیل هزینههای بیشتر به شبکه بانکی است. شکی نیست که در مدل فعلی، فشار هزینهای اصلی به بانکها وارد میشود که قطعاً با واسطه، مردم را هم متأثر میکند بنابراین ایجاد و توسعه شبکه پرداخت خرد و اصلاح نظام کارمزد باید در دستور کار قرار بگیرد تا از ادامه و افزایش این فشار هزینهای به شبکه بانکی و نهایتاً مردم جلوگیری شود.»
او ادامه داد: «علاوه بر این موارد نباید از این واقعیت هم غفلت کنیم که تمرکز بر پرداخت آنلاین و صرف هزینههای سنگین از سوی بانکها برای پرداخت کارمزدها، کاربران را از فواید استفاده از برخورداری از زیرساختهای پرداخت الکترونیک در بسیاری از حوزهها محروم کرده است. بهعنوانمثال در حوزه حملونقل عمومی عملاً از فواید پرداخت الکترونیک محروم هستیم چراکه با مدل فعلی باید حتماً زمانی برای واردکردن رمز، برقراری ارتباط آنلاین میان چند دیتاسنتر و… صرف شود و بهاینترتیب عملاً امکان استفاده از ابزار پرداخت الکترونیک وجود ندارد چون منجر به ایجاد صف و اختلال در سرویسهای عمومی میشود.»