راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ناظمی: مشتاق به مشارکت در طرح سازمان جهانی مالکیت فکری مبنی بر شناسایی ردپای کدهای باز در نرم‌افزارهای تجاری هستیم

امیر ناظمی، رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران و معاون وزیر ارتباطات در پست اینستاگرامی خود در خصوص نقش دولت در متن باز (Open Source) توضیح داد و نوشت: «سازمان جهانی مالکیت فکری، طراحی ابزارهایی را آغاز کرده است که بر اساس هوش مصنوعی بتواند ردپای کدهای باز را در نرم‌افزارهای تجاری شناسایی کند.»

متن این پست اینستاگرامی در زیر آمده است:

خیلی از اوقات در خصوص نقش دولت در متن باز (Open Source) در شبکه‌های اجتماعی سؤال می‌شود. بارها خواستم پاسخ دهم اما واقعیت آن است که فضای توییتر و تعداد کم کارکتر برای این کار مناسب نیست و برای پرهیز از برداشت‌های نادرست بارها نوشتم و بارها پاک کردم.

امروز به بهانه دیدار با رییس سازمان جهانی مالکیت فکری یکی از این موارد را ذکر می‌کنم. نرم‌افزارهای متن باز، نرم‌افزارهایی هستند که بر حسب لیسانسی که مبتنی بر آن منتشر می‌شوند، حقوق زیر را تعیین تکلیف می‌کنند:

  1. استفاده(use)
  2. کپی (copy)
  3. توزیع (distribute)
  4. کدهای منبع source code)
  5. تغییرات (modify )
  6. بهره‌برداری تجاری و فروش (sell)

فرض کنید یک نرم‌افزار متن باز امکان استفادهٔ تجاری یا فروش را منع کرده باشد؛ اما یک شرکت نرم‌افزاری مبتنی بر کدهای آن شرکت اقدام به تولید یک نرم‌افزار تجاری می‌کند؛ به عبارت دیگر با نقض قانون اقدام به فروش کدهای بازی می‌کند که یا متعلق به او نیست یا مبتنی بر آن نوشته است.

فرض کنید همان نرم‌افزار اقدام به فروش کند یا اساساً ممکن است برای فروش به سازمان‌های دولتی اقدام به دریافت تأییدیه (Certificate) کند. در این وضعیت دولت باید نرم‌افزار را بررسی کند و مبتنی بر آن تأیید کند که آیا این نرم‌افزار مبتنی بر کدهای باز نوشته شده است یا نه؟

سازمان جهانی مالکیت فکری، یکی از سرویس‌هایی که آغاز کرده است، طراحی ابزارهایی برای کمک به دولت‌ها در این خصوص است. ابزارهایی که بر اساس هوش مصنوعی بتواند ردپای کدهای باز را در نرم‌افزارهای تجاری شناسایی کند. در جلسه با «سازمان جهانی مالکیت فکری» اشتیاق خود را برای مشارکت در این موضوع و از طریق سمن‌های ایرانی اعلام کردیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.