راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فرهنگ حمایتی از بالا به پایین، لازمه‌ی ایجاد نوآوری در صنعت بانکداری

این مقاله به دست جیم موریس (Jim Marous)، یکی از متخصصان حوزه‌ی فین‌تک و از اعضای فایننشیال برند (thefinancialbrand)، پس از حضور در هکاتون اینتسا سانپائولو (Intesa Sanpaolo) نوشته شده است.

تحول دیجیتال، بدون وجود ساختار و پایه‌های نوآورانه محقق نمی‌شود. برگزاری رویداد هکاتون به تنهایی برای تحت تاثیر قرار دادن سرمایه‌گذاران کافی نیست. انجام یک پروژه‌ی نوآورانه‌ی موفق، مستلزم حمایت از سوی مقامان بلندمرتبه‌ی شرکت، وجود شور و شوق در بین کارمندان میانی و برخورداری از فرهنگی است که عملی شدن ایده‌های نوآورانه را تضمین می‌کند. در صورت فقدان هر یک از عوامل نامبرده، امیدها در مورد خلاقیت‌های مالی به یاس مبدل خواهند شد.

سازمان‌ها از تمامی تلاش‌های نوآورانه (از آزمایشگاه‌های نوآوری گرفته تا برگزاری هکاتون‌ها) حمایت می‌کنند. تحلیلگران حوزه‌ سرمایه‌گذاری از این تلاش‌ها استقبال می‌کنند، مدیران شرکت‌کننده در جلسات برنامه‌ریزی استراتژیک، به سخنرانی در مورد این تلاش‌ها می‌پردازند و مسئولان بازاریابی نیز از آن‌ها به عنوان خوراک تبلیغاتی استفاده می‌کنند؛ در این میان، مهم‌ترین فاکتوری که کمبودش به شدت احساس می‌شود، عبارت است از عدم وجود فرهنگ حمایتی از بالا به پایین به منظور پیاده‌سازی ایده‌های تولید شده.

اگر اقدامات و گام‌های نوآورانه، مورد حمایت مدیران بلند واقع شوند، کل فرهنگ سازمانی متحول می‌شود. به عنوان نمونه، به هکاتونی که در شهر براتیسلاوا و با حمایت مالی شرکت بانکداری ایتالیایی اینتسا سانپائولو برگزار شد و من در آن شرکت داشتم، اشاره می‌کنم. در این نواتون 24 ساعته، که سومین سال برگزاری خود را تجربه می‌کرد، بیش از 20 تیم، به فعالیت روی 6 دسته از راهکارهای جدید پرداختند.

آن‌چه که در رویداد اینتسا سانپائولو بسیار برجسته بود، سطح بالا و گسترده‌ی تعهدات درون سازمانی بود. موریس لیسی (Maurice Lisi)، رئیس خدمات چند کاناله و تجربه‌ی مشتری در بانک اینتسا سانپائولو، سرپرستی این رویداد را به عهده داشت. علاوه بر او، مدیران ارشد دیگری نیز که از ایتالیا و دیگر کشورهای اروپایی آمده بودند، حضور فعالی در این رویداد داشتند.

بر خلاف اغلب رویدادها که مدیران تنها برای مراسم افتتاحیه و مراسم اعطای جوایز حاضر می‌شوند، لیسی در اغلب ساعات برگزاری رویداد، در آن‌جا حاضر بود، شرکت‌کنندگان در رقابت را تشویق می‌کرد و به‌ تیم‌ها مشاوره می‌داد. شور و اشتیاق او بسیار زیاد بود و این احساس را به حاضران در رویداد نیز منتقل می‌کرد.

کارمندان اینتسا سانپائولو، از سراسر شبکه‌ اروپایی این شرکت، به شکلی یکسان و همراه، به پشتیبانی و حمایت از این رویداد پرداختند. افراد علاقه‌مند نیز از مسافت‌های دور و نزدیک، خود را به محل برگزاری رسانده بودند تا به عنوان منتور، داور، ارائه کننده و یا راهنما، نقشی در این رویداد داشته باشند. هیچ یک از این افراد، از خراب شدن تعطیلی آخر هفته‌ی خود و شرکت در رویداد نواتون، ناراحت نبودند و حتی به این مسئله افتخار هم می‌کردند.

فرهنگ نوآوری در بانکداری

توسعه‌ی رویداد هکاتون

نواتون اینتسا سانپائولو، روش خوبی برای ایجاد تغییر تدریجی در فرهنگ داخلی و حمایت از تحولات دیجیتال است. بر خلاف رویدادهایی که به شکل یکباره برگزار می‌شوند و تنها دستاوردشان ایجاد لحظاتی خوب و به‌یادماندنی برای شرکت‌کنندگان است؛ این رویداد یک ابتکار پیوسته بوده و توسط ادارات مختلف منطقه مورد حمایت قرار می‌گیرد. پیوسته بودن و دریافت حمایت مناسب، نواتون را به روش مناسبی برای متحد شدن افراد تبدیل کرده و به تداوم نوآوری و تحول دیجیتال در بانک، کمک کرده است.

یکی از اهداف اصلی هکاتون، شناسایی و معرفی چالش‌های دشوار کسب‌وکاری، از قبیل توسعه‌ی محصولات جدید و تقویت تجربه‌ مشتری بوده است. درست است که در این رویداد، به تمامی ایده‌های توسعه داده شده جایزه‌ داده نشد، ولی افراد شرکت‌کننده، از طریق درگیر شدن با فرآیند تولید یک محصول نوآورانه، با نحوه‌ پیاده‌سازی آن و چگونگی ایجاد تغییر فرهنگی آشنا شدند.

حوزه‌هایی که در نواتون اینتسا سانپائولو به آن‌ها پرداخته شد، عبارتند از:

هوش مصنوعی در صنعت بانکداری: کشف راه‌های جدید استفاده از داده و انجام تحلیل‌های پیشرفته به منظور شخصی‌سازی ارتباط با مشتری و درک بهتر سفر مشتری در داخل و خارج از بانک، که بدون شک تاثیر مثبتی بر میزان فروش و سطح وفاداری مصرف‌کنندگان دارد.

روش‌های بیومتریک ارتقای امنیت: استفاده از روش‌های مختلف بیومتریک به منظور تقویت فرآیند احراز هویت و اصالت‌سنجی.

تقویت تجربه‌ی مشتری: توسعه‌ی راهکارهایی که به حذف فرآیندهای فرسایشی و بهبود تجربه‌ی مشتری کمک می‌کنند. یافتن ترکیب مناسبی از خدمات و محصولات دیجیتالی و فیزیکی.

بانکداری باز و دستورالعمل PSD2: استفاده از پتانسیل‌های بانکداری باز و دستورالعمل PSD2 به منظور حمایت از جذب مشتریان جدید و توسعه‌ی محصولات در اکوسیستم بانکداری باز.

کمک کردن به بنگاه‌های کوچک و متوسط: یافتن راهکارهای نوآورانه به منظور همکاری موثرتر کسب‌وکارها و بانک‌ها.

مدیریت امور مالی شخصی: توسعه‌ی قابلیت‌های نوآورانه و تعاملی، به منظور مدیریت بهتر سبد مالی مشتریان.

فرهنگ نوآوری در بانکداری

تمرکز بر روی مصرف‌کنندگان

بدون شک، بخش عمده‌ای از تمرکز نواتون اینتسا سانپائولو بر تقویت تجربه‌ی مشتری متمرکز بود. این امر موجب شد تا هم تیم‌ها به خلق محصولات نوآورانه بپردازند و هم فرهنگ توجه به مشتری بیش از پیش مورد توجه قرار بگیرد. لیسی در این‌باره عنوان کرد: «هدف ما تقویت تجربه‌ی مشتری است و فعالیت‌های ما به استفاده از داده، نظرات مشتری و تکنولوژی دیجیتال در مسیر رسیدن به این هدف، متمرکز خواهد بود. ما باید سیلوها را از میان برداریم و به توسعه‌ی تیم‌های فرارشته‌ای بپردازیم که اعضای آن با همکاری با یکدیگر، کار تولید و گسترش نوآوری را انجام می‌دهند.»

فرهنگ نوآوری در بانکداری

اینتسا سانپائولو، به برگزاری یک رویداد مستقل آخر هفته‌ای بسنده نکرد و از این فرصت استفاده کرد تا تیم‌های داخلی را کنار هم گرد آورده و با برگزاری یک جلسه‌ی جمع‌بندی، بر لزوم تغییر فرهنگ تاکید کند. درست است که اغلب شرکت‌کنندگان، از پشت سر گذاشتن یک رویداد بزرگ خسته بودند، ولی از میزان شور و اشتیاقشان کاسته نشده بود. در این رویداد، افرادی کلیدی از بازارهای مختلف حضور داشتند و به الهام گرفتن از ایده‌های مطرح شده می‌پرداختند.

 

چگونه هکاتون خودتان را بسازید؟

برگزاری رویداد نوآورانه، کاری است که تمامی سازمان‌ها انجام دهند. قسمت سخت ماجرا آن‌جاست که رویداد مربوطه، به بهترین شکل ممکن اجرا شده و نتایج ماندگاری داشته باشد. در ادامه، به بیان نکاتی کلیدی پرداخته شده که از شرکت کردن در نواتون اینتسا سانپائولو به آن‌ها پی برده‌ام:

اهدافی مناسب (و تا حد امکان محدود) تعریف کرده و بر حوزه‌های مشخصی تمرکز کنید: رویداد باید به نوعی طراحی شود که در بلند مدت، نتیجه‌بخش باشد.

از وجود حمایت سازمانی در رده‌های بالا اطمینان حاصل کنید: در غیر این‌صورت، تیم‌های شرکت کننده در هکاتون و کارکنان پشتیبانی، احساس می‌کنند که وقتتشان به هدر رفته است. به خاطر داشته باشید، رویدادی که صرفا با هدف جذب سرمایه‌گذاران عمومی برگزار شود، محکوم به شکست خواهد بود.

به بزرگی و شور و اشتیاق تیم برگزاری پروژه، اهمیت قائل شوید: تعداد افراد حاضر در رویداد اینتسا سانپائولو، از رهبران تیم گرفته تا راهنمایان، من را تحت تاثیر قرار داد. برای همه‌چیز برنامه‌ریزی شده بود و هیچ چیز به بخت و شانس واگذار نشده بود. همه برای حضور در رویداد تلاش می‌کردند و از این که تعطیلات آخر هفته‌ی خود را از دست داده بودند، ناراحت نبودند.

یک مکان منحصربه‌فرد پیدا کنید: چه دلیلی دارد که گروهی از کدنویسان جوان و پیشگامان تکنولوژی، دوست داشته باشند آخر هفته‌ی خود را در یک بانک سپری کنند؟ اینتسا سانپائولو، همانند رویدادهای مشابه دیگر، در ساختمانی که به یک انبار بزرگ شباهت داشت، برگزار شد. در محل برگزاری این رویداد، سرویس‌هایی از قبیل اتاق استراحت، مراکز بازی، یک محل برای سرو نوشیدنی، مجموعه‌ای بی‌پایان از خوراکی‌ها و از همه مهمتر، اینترنت قوی در اختیار شرکت‌کنندگان قرار داده شده بود. اغلب رویدادها برق مورد نیازشان از طریق ژنراتور خارجی تقویت می‌کنند؛ البته این اقدام همیشه مناسب نیست.

از حمایت‌های حامیان مالی خارجی و شرکای خود استفاده کنید: این حامیان در کنار کمک کردن به پرداخت هزینه‌های رویداد، از نوآوری‌های تولید شده نیز بهره‌مند می‌شوند. نمایندگان سازمان‌های حامی می‌توانند به عنوان مربی، منتور و یا مشوق، در بین تیم‌ها حضور داشته و به ارائه‌ی توصیه‌های مشاوره‌ای و یا کمک مالی به تولیدکنندگان بپردازند.

نمایندگان حقوقی تیم‌ها را نیز در نظر بگیرید: این کار به معنای محدود کردن رویداد نیست؛ بلکه به منظور جلوگیری از بروز چالش و در صورت لزوم، حل‌وفصل آن‌ها انجام می‌گیرد. در رویداد اینتسا سانپائولو، این فرد یکی از رهبران رده بالا بود که یکی از پر شورترین اعضای تیم پشتیبانی نیز به شمار می‌آمد. افراد شرکت‌کننده، نگاهی دوستانه به او داشتند و تهدیدی از جانب وی احساس نمی‌کردند.

صرف این که یک ایده برنده شده است، نمی‌تواند تضمینی باشد بر امکان‌پذیر بودن اجرای آن. به خاطر داشته باشید که این ایده، در یک بازه‌ی زمانی بسیار فشرده شکل گرفته و بخش کلیدی ماجرا، این است که ایده‌های برنده در حد حرف باقی نمانند. تیم‌های برنده باید شناسایی شوند و حمایت مناسبی از آن‌ها انجام بگیرد تا بتوانند در دنیای واقعی نیز به موفقیت دست پیدا کنند.

در پایان، اشاره می‌کنم که رویدادهای نوآورانه، به منزله‌ فرآیندهای یادگیری هستند و هر رویداد باید پایه‌های آموزشی رویدادهای آینده را بنا کند. رویدادهای نوآورانه، پروژه‌هایی نیستند که فقط یکبار اتفاق می‌افتند؛ بلکه تجربه‌هایی هستند که نیاز به مراقبت و توجه دائمی دارند.

منبع: Thefinancialbrand

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.