راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

درباره انواری در گفت‌وگو با مسیح قائمیان، معاون فناوری اطلاعات بانک گردشگری / نقطه‌عطف در فناوری ایران

 مسیح قائمیان معتقد است تاسیس مدرسه عالی کامپیوتر شجاعت زیادی لازم داشت و برعهده گرفتن مسئولیت آن کار سختی بوده که مرحوم مرتضی انواری از پس آن برآمده است

ماهنامه عصر تراکنش / قائمیان درباره راه‌اندازی مدرسه عالی کامپیوتر توضیح می‌دهد: «از سال 1352 که در دانشکده کامپیوتر دانشگاه صنعتی شریف تدریس می‌کردم و همزمان دانشجوی رشته برق هم بودم، دکتر انواری از استادان دانشکده ریاضی بود و در یک تیم قوی با دیگر استادان فعالیت می‌کرد. در این تیم بود که مرحوم انواری بحث راه‌اندازی یک دانشکده ویژه رشته کامپیوتر و علوم وابسته به آن را مطرح کرد.

در شرایطی که ساخت یک دانشکده و پذیرش دانشجو سخت بود، او شجاعت زیادی برای راه‌اندازی این مدرسه به خرج داد. مطمئنم چه بعد و چه قبل از انقلاب به عهده گرفتن این مسئولیت کار سختی بوده است. حقیقت این است که دکتر انواری با شجاعتی که نشان داد، توانست ده‌ها استاد بعد از خود را تربیت کند. اکنون بسیاری از استادانی که در دانشگاه‌های عالی کشور تدریس می‌کنند، لیسانس و فوق لیسانس خود را از این مدرسه گرفته‌اند. شجاعت علمی در دکتر انواری باعث شد در مقابل دانشگاهی مانند دانشگاه صنعتی شریف یک امپراتوری ایجاد و بهترین استادان را دور خود جمع کند.»

او ادامه می‌دهد: «در راه‌اندازی این مدرسه استادان دانشگاه صنعتی شریف کمک بسیاری به دکتر انواری کردند و به‌دلیل اینکه مورد احترام جامعه علمی بود، توانست مدرسه‌ای را به نام مدرسه عالی کامپیوتر در سه رشته تأسیس کند. با اینکه رشته اصلی او ریاضی بود، ولی به‌شدت در رشته کامپیوتر نقش موثری داشت.»

او درباره تأثیر این مدرسه در توسعه فناوری کشور می‌گوید: «مزیت مدرسه عالی این بود که تقریباً به‌صورت انحصاری به این مهم می‌پرداخت. هرچند رشته برنامه‌ریزی هم ارائه می‌شد، ولی این مدرسه به‌عنوان مدرسه عالی کامپیوتر شناخته شده بود و همه رشته‌ها در ارتباط با علم کامپیوتر بود. می‌توانم بگویم این مدرسه نقش عمده‌ای در فناوری کشور داشت.»

قائمیان با اشاره به اینکه فناوری در ایران قبل از تأسیس مدرسه عالی کامپیوتر وجود داشته، می‌گوید: «دانشگاه‌هایی مانند آریامهر (صنعتی شریف فعلی) در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته کامپیوتر را ارائه می‌دادند، اما به‌صورت یک رشته مجزا به آن نگاه نمی‌شد. همچنین تعداد محدودتری برای پذیرش آن وجود داشت.»

او مدرسه عالی کامپیوتر را نقطه‌عطفی در فناوری ایران می‌داند و می‌گوید: «با توجه به اینکه تعداد زیادی دانشجو از این دانشکده فارغ‌التحصیل شدند، توانست تأثیر عمده‌ای در فناوری کشور بگذارد. نکته دیگر هم این بود که تأسیس این مدرسه مقارن با زمانی بود که کامپیوترهای شخصی وارد بازار شدند و اصولاً فناوری اطلاعات گسترده‌تر شده بود. حجم دانشجویی که از این مدرسه فارغ‌التحصیل شد به نسبت دانشگاه‌های دیگر بیشتر بود و به همین دلیل به‌شدت در انفورماتیک کشور تأثیر گذاشت.»

 

شجاعت و نقش‌آفرینی را کاهش داده‌ایم

قائمیان با تاکید بر اینکه اکنون رشد فناوری در کشور کند نشده، می‌گوید: «آن زمان جهش سنگینی وجود داشت که به افراد، موقعیت اجرای پروژه‌های خاص را می‌داد. هرچند اوایل انقلاب رکودی را شاهد بودیم، اما به‌دلیل اینکه از استادان جوان در این دانشکده استفاده می‌شد، مقداری از محدودیت‌ها و استانداردهای خشک و قدیمی شکسته شد و رشد بهتری در این عرصه به وجود آمد. اکنون هم شاید یکی از بهترین رشته‌های ما فناوری اطلاعات باشد. این رشته در استاندارد رشته‌های تحصیلی ما جزء رشته‌های رده‌بالاست و تقریباً مطابق تکنولوژی روز حرکت می‌کند.

می‌توان گفت ایران در زمینه فناوری اطلاعات غیر از سخت‌افزار که نیاز به سرمایه سنگینی دارد، در نرم‌افزار رشد خوبی داشته و افرادی که در این زمینه کار می‌کنند در دنیا شاخص هستند. آن‌ها وقتی از ایران می‌روند به‌شدت مورد توجه قرار می‌گیرند، چراکه اطلاعات به‌صورت گسترده به آنها تدریس می‌شود و فقط آموزش آنها محدود به یک فاکتور خاص نبوده است.»

او اشاره می‌کند: «شاید احساس نارضایتی ما درباره این رشته به این دلیل باشد که در بعضی از آموزش‌ها به‌صورت تخصصی و عمقی کار نمی‌شود. از سوی دیگر بعضی از استانداردهای این حوزه را از بین برده‌ایم و شجاعت و روحیه مثبت جوانان را کمرنگ‌تر کرده‌ایم. همچنین با ادغام دانشگاه‌ها و حاکم‌کردن استانداردهای سنگین مدیریتی، شجاعت و نقش‌آفرینی را کاهش داده‌ایم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.