راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

زنجیره تامین مدور اکسنچر، آمازون و مسترکارت / باز هم بلاکچین، بازهم نوآوری!

علی‌رغم تمام سرخوردگی‌هایی که فناوری ساختارشکن بلاکچین طی دو سال گذشته متحمل شده است، اما هنوز هم خبر‌های خوشی از آن به گوش می‌رسد. یکی از این خبر‌های خوب، مژد‌ه‌ای است که در 25 فوریه (مصادف با ششم اسفند) سال جاری، مبنی بر را‌ه‌اندازی زنجیره تامین مدور اکسنچر (Circular Supply Chain) منتشر شده است. زنجیر‌ه‌ای که می‌تواند انتخاب و خرید را برای کاربران بیش از پیش تسهیل کرده و آن‌ها را قادر به رتبه‌بندی و تشویق تولیدکنندگان محصولات و ارائه دهندگان خدمات کند.

اسکنچر، این زنجیره تامین منحصربه‌فرد را با همکاری مسترکارت، خدمات وب آمازون، اورلجر (Everledger) و مرسی کراپس (Mercy Corps) به راه انداخته است. همه ما، چه به آن فکر کنیم و چه بی‌توجه از کنارش رد شویم، همه‌روزه با زنجیره تامین جهانی در تعامل هستیم. مثال بارزی از این تعاملات می‌تواند خرید‌های ما باشد که بخشی لاینفک از زندگی ما هستند و به همین دلیل نیز چنین نوآوری‌هایی می‌توانند تاثیر مطلوبی روی بهینه‌سازی تعاملات و هدایت سیستم‌ها داشته باشند.

مطالعه اخیری که از سوی نایلسن (Nielsen) صورت گرفته است، حاکی از این حقیقت است که قریب به دو سوم از کاربران آمریکایی به خرید‌های آنلاین بدون اصطکاک تمایل دارند و نسبت به حمایت از محصولات کشاورزان و تولیدکنندگان دوست‌دار محیط زیست و کارآمد نیز رغبت بیشتری از خود نشان می‌دهند. اما آن‌چه که در دنیای بی‌حدوحصر امروز به معظلی بزرگ تبدیل شده است، عدم دسترسی کاربران و خریداران به اطلاعاتی جامع در خصوص نحوه تولید، ماهیت و منشا تولید محصولاتی است که خریداری می‌کنند.

دیوید تریت (David Treat)، رهبر بلاکچین‌‌ سراسری اکسنچر و مدیر شرکت، در این باره می‌گوید:

«طی چند سال گذشته، ما فعالیت‌های هویتی بلندمدت خود را روی بیش از یک میلیون فرد در سراسر جهان متمرکز ساخته‌ایم که سابق بر این، از هیچ‌گونه هویت معتبر و شناخته شد‌ه‌ای برخوردار نبود‌هاند. ما به عینه دید‌ه‌ایم که اتصال مستقیم کاربران به زنجیره تامین و ایجاد ارزش در این زنجیره، تا چه میزان می‌تواند به تولیدکنندگان کوچک کمک کند، تا به معنای واقعی کلمه، شروع به اعمال تغییراتی اجتماعی و زیست محیطی در محصولات خود کنند».

تریت اذعان می‌کند که اکسنچر و همکاران‌اش قصد دارند قابلیت‌های این زنجیره تامین مدور را در فروشگاه‌های مبتنی بر خشت و آجر، فروشگاه‌های اینترنتی و آنلاین و همچنین فروشگاه‌های مبتنی بر اپلیکیشن‌های موبایلی پیاده‌سازی کنند و در خلال آن، این امکان را به کاربران بدهند تا با اسکن محصولات و اقلام مورد خرید خود، از تولیدکننده و ماهیت اقلام کسب اطلاع کنند. درحقیقت، با استفاده از اسکن یک شناسه دیجیتال منحصربه‌فرد روی شلوار جینی که قصد خرید آن را دارید، قادر خواهید بود تا در سایه زنجیره تامین مدور اکسنچر تولیدکنندگان این شلوار را شناسایی کرده و زنجیره تامین آن را از ابتدا تا انتها ملاحظه کنید.

پر واضح است که در صورت تمایل و احساس رضایت از محصولات، ارسال توکن برای تولیدکننده حقیقی آن‌ها می‌تواند از اهمیت بالایی برخوردار باشد و کیفیت محصولات را ارتقا دهد. این امر، نه تنها با ارتقای سطح تعاملات سبب می‌شود تا سیستم‌های خرده‌فروشی و امثال آن از مزایای رقابتی فوق‌العاده این زنجیره بهره‌مند شوند، بلکه به نفع خریداران و کاربران نیز هست و تجربه کاربری منحصربه‌فردی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.

ضمن این‌که در سایه این زنجیره تامین مدرن و مبتنی بر بلاکچین، تولیدکنندگان و کشاورزان ابتدایی این نیز امکان را می‌یابند تا با بهبود کیفیت محصولات و تولیدات خود، سطح درآمدشان را ارتقا دهند و به‌عبارتی، واسطه‌گری، آن هم از نوع غیرمنصفانه‌اش، از بین می‌رود.

تارا ناتان (Tara Nathan)، معاون اجرایی و مسئول بخش توسعه و حقوق بشر مسترکارت نیز می‌گوید:

«به عقیده ما، فناوری‌های دیجیتال برای 3.4 میلیارد نفر، که تقریبا نیمی‌ از کل جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند و هنوز نیز در تقلای دستیابی به نیاز‌های اولیه خود هستند، دست‌نخورده باقی مانده و آن‌طور که باید مورد استفاده قرار نگرفته است. ما در خلال همکاری با کشاورزان و تولیدکنندگان خرده‌پای مناطق محرومی‌ هم‌چون کنیا، مکزیک و امثال آن، راهکار‌های دیجیتال خود را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهیم که به پیش‌برد اثرات اجتماعی پایدار سیستم کمک بسزایی می‌کند. ضمن این‌که ما درک می‌کنیم که همکاری، لازمه این سفر بزرگ است».

 

اما چرا بلاکچین؟

فناوری بلاکچین، پایگاه داد‌ه‌ای مستقل و عمومی‌ با عنوان دفترکل توزیع شده در اختیار سازمان‌ها و کابران قرار می‌دهد که می‌تواند داده‌های دیجیتال را به بهترین نحو ثبت و ذخیره‌سازی کرده و در طول شبکه به اشتراک بگذارد. آمازون، مسترکارت، اکسنچر، کاربران و کشاورزان و تولیدکنندگان دست اولی قادرند در خلال این دفتر کل توزیع شده و غیرمتمرکز، به یک میزان به اطلاعات دسترسی داشته باشند، بدون این‌که ریسک دستکاری در اطلاعات از سوی هیچ‌یک از آن‌ها وجود داشته باشد.

این دفترکل توزیع شده می‌تواند در طول زنجیره تامین، به نفع کلیه دست‌اندرکاران، اعم از کاربران و تولیدکنندگان و کشاورزان باشد و با ارتقای شفافیت و به اشتراک‌گذاری عمیق‌تر و کارآمدتر اطلاعات، به کلیه افرادی که در طول این زنجیره تامین مدور فعالیت می‌کنند کمک کند.

منبع: Forbes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.