راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

همه آنچه در مورد برنامه مخفی راه‌اندازی ارز رمزنگاری‌شده فیس‌بوک می‌دانیم

برنامه راه‌اندازی ارز رمزنگاری‌شده فیس‌بوک کم‌کم در مرکز توجهات قرار گرفته است. ماه می سال 2018 بود که این شرکت خبر از تشکیل تیمی داد که قصد کنکاش و جستجو در مورد فناوری پشت ارز رمزنگاری‌شده را داشتن و می‌خواستند ببینند که چطور می‌توان این فناوری را در دل دیگر محصولات گنجاند اما از آن زمان در مورد جزئیات این برنامه سکوت اختیار کردند و چیزی نگفتند.

 

اعتقاد بر این است که فیس‌بوک در حال ساخت ارز دیجیتالی برای واتس‌اپ است

براساس گزارشات منتشرشده از بلومبرگ و نیویورک تایمز، فیس‌بوک در حال راه‌اندازی سیستم پرداخت دیجیتالی برای اپلیکیشن واتس‌اپ، اپلیکیشن پیان‌رسان رمزنگاری‌شده end to end خودش است و به این ترتیب امکان اریال و دریافت پول بدون پرداخت هیچ کارمزدی برای کاربران فراهم می‌شود.

همچنین گزارش‌ها حاکی از آن است که این ارز قرار است جزو استیبل‌کوین معرفی شود؛ به این معنا که ارزش این کوین وابسته به ارز سنتی این کشور است. در نتیجه کاربران دیگر لازم نیست نگران نواسانات متعدد کوین‌هایشان باشند. درمقابل ارزهای غیروابسته‌ای مانند بیت‌کوین در بازار دچار نوسانات بسیاریی می‌شوند و به همین دلیل هم یک شبه بسیاری را به اوج و بسیاری را زیر می‌کشانند.

البته به گفته نیویورک تایمز برنامه فیس‌بوک این است که ارزش کوین‌اش را به سبدی از ارزهای خارجی متعددی، به جز دلار، متصل کند.

 

به‌کارگیری یک تیم حرفه‌ای

اما چیزی که کاملا مشخص و عیان است این است که فیس‌بوک تیم بسیار حرفه‌ای را برای انجام پروژه‌اش بسیج کرده است. سرپرستی این تیم بر عهده دیوید مارکوس است؛ کسی که پیشتر رئیس بخش منسجر فیس‌بوک بود و قبل از آن نیز شرکت پرداخت پی‌پل را مدیریت می‌کرد. همچنین مارکوس عضو هیئت‌مدیره صرافی کوین‌بیس نیز بوده است.

جیمز اورینگهام، رئیس سابق بخش مهندسی اینستاگرام، سرپرستی بخش مهندسی بلاکچین و معاون سابق اینستاگرام، کوین ویل هم در حال حاضر معاون بلاکچین محصول است. به طور کلی بیش از 50 نفر روی این پروژه مشغول به کار هستند.

 

احتمالا در نیمه اول سال 2019 راه‌اندازی می‌شود

به گزارش نیویورک تایمز یک زمان احتمالی برای راه‌اندازی این ارز پیش‌بینی شده است و منابع خبر داده‌اند که فیس‌بوک قصد دارد تا ارز رمزنگاری‌شده‌اش را در نیمه اول سال 2019 راه‌اندازی کند. همچنین این شرکت با چندین صرافی ارزهای رمزنگاری‌شده و پلتفرم‌هایی که کاربران در آنجا می‌توانند ارزهای دیجیتالشان را خریدوفروش کنند نیز صحبت کرده است تا از محصول فیس‌بوک پشتیبانی کنند.

البته سخنگوی فیس‌بوک در این مورد هیچ اظهار نظری نکرد و در بیانیه‌ای گفت: «مانند بسیاری دیگر از شرکت‌ها، فیس‌بوک به‌دنبال راه‌های مختلفی است تا بتواند نهایت استفاده را از قدرت فناوری بلاکچین ببرد. این تیم در حال بررسی کاربردهای مختلف آن است و نکته بیشتری برای گفتن ندارد.»

منبع: Business Insider

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.