راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آخرین جلسه حضور تیم‌ها در مسابقه معاملات الگوریتمی بازار سرمایه با حضور مدیران ارشد ارکان بازار سرمایه برگزار شد

آخرین جلسه حضور تیم‌ها در مسابقه معاملات الگوریتمی بازار سرمایه با حضور امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس، علی صحرایی، مدیرعامل بورس تهران و مدیران ارشد صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر، مدیران کارگزاری‌ها و مشاوران بازار سرمایه برگزار شد.

معاملات الگوریتمی، در بازارهای مالی الکترونیکی به معنای استفاده از برنامه‌های کامپیوتری و ماشین به جای انسان، برای ورود سفارش‌های معاملاتی است. در واقع به جای انسان یک یا چند الگوریتم، در انتخاب و اعمال این سفارش‌ها (از جنبه‌های مختلف همانند زمان‌بندی، قیمت یا حجم آن) تصمیم می‌گیرند.

اولین دوره این مسابقات، با مشارکت ارکان و شرکت‌های اجرایی بازار سرمایه، از دی‌ماه امسال شروع شد و 20 تیم حاضر در این مسابقه، روز 1 اسفند در آخرین جلسه حضوری شرکت کردند.

در این مسابقات، هر تیم از 3 نفر تشکیل شده بود که شامل یک متخصص مالی، یک متخصص فناوری اطلاعات و یک سرپرست بود.
اولین دوره مسابقات، در سه بخش چالش‌های بازار سرمایه، سهام و اوراق برگزار شد. در بخش چالش‌ها، هر هفته یک چالش مرتبط با بازار سرمایه مطرح میشد و سه تیم با توجه به پاسخ‌های ارسالی‌شان، به‌عنوان برگزیده معرفی می‌شدند.

در بخش سهام و اوراق، تیم‌ها یک ماه فرصت داشتند تا با سرمایه اولیه 30 میلیون تومانی که در اختیارشان قرار داده شده بود، با استفاده از یکی از سه پلتفرمی که در اختیار داشتند، الگوریتم‌هایی را طراحی و اجرا کنند. در پایان مسابقات، سه تیم با بیشترین بازدهی به‌عنوان برگزیده معرفی می‌شوند.

امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس، یکی از حاضران در این جلسه بود که از نزدیک در جریان سوالات، مشکلات و پیشنهادهای تیم‌های حاضر در این رویداد قرار گرفت.

هامونی در صحبت‌های کوتاهی با بیان اینکه فارغ‌التحصیلان رشته‌های کمی مانند آمار، فیزیک کوانتوم، کامپیوتر، ریاضی و برق می‌توانند به توسعه بازار سرمایه کمک کنند، گفت: «در دو حوزه سخت‌افزار و داده، می‌توان بازار سرمایه را توسعه داد. در حوزه سخت‌افزار، نیازمند زیرساخت‌ها، نرم‌افزارها و سخت‌افزارهایی هستیم که توانایی مدیریت حجم بالایی از معاملات را به‌صورت لحظه‌ای داشته باشند.»

او افزود: «در بحث داده یا دیتا، برخی از داده‌ها در دست بازار سرمایه نیست. برای مثال داده‌های بین‌المللی، اطلاعات بازارهای جهانی، تغییرات ارز و طلا و … برای تحلیل‌ها موردنیاز هستند و این داده‌ها، به‌صورت ساختارمند در اختیار نیستند.»

علی صحرایی، مدیرعامل بورس تهران نیز با اشاره به مزیت‌های رقابتی که معادلات الگوریتمی برای سرمایه‌گذاران خلق می‌کند، گفت: «هم‌اکنون بخش عمده‌ای از معاملات بورس‌های جهانی به‌صورت الگوریتمی انجام می‌شود. سهم اینگونه معاملات در برخی از بورس‌ها تا ۸۰ درصد کل معاملات هم میرسد.»

او افزود: «الگوریتم توانایی واکنش سریع نسبت به اتفاقات بازار را دارد. مزیت‌های الگوریتم، باعث افزایش نقدینگی در بازار سرمایه می‌شود. واکنش سریع در این نوع معاملات، برای سرمایه‌گذاران مزیت رقابتی ایجاد می‌شود.»

مدیرعامل بورس تهران افزود: « دنیا به سمت استفاده از اینگونه معادلات رفته است. ما هم امیدواریم با توجه به نیروی جوانی که در کشور داریم و حمایت‌های نهادها، به سمت عمق دادن به بازار با استفاده از معادلات الگوریتمی برویم.»

علی صحرایی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاران در مورد بسته بودن نمادهای بانک‌ها در بورس گفت: «ارکان بازار سرمایه، تمایل دارند که نمادهای متوقف در بازار حضور داشته باشند. نماد برخی از شرکت‌ها به دلیل آنکه حداقل اطلاعات لازم را منتشر نکرده‌اند، بسته شده است. اما درباره بسته بودن برخی از نمادهای بانکی، بازار سرمایه نقشی ندارد و مقامات و نهادهای دیگری باید تصمیم‌گیری کنند.»

یاسر فلاح، مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس، در خصوص برگزاری این رویداد گفت: «شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس، به‌عنوان بازوی اجرایی سازمان بورس در حوزه آموزش و فرهنگ‌سازی، این مسابقات را با همکاری سایر نهادها و شرکت‌های فعال در بازار سرمایه برگزار کرد.»

فلاح با اشاره به لزوم بیشتر شدن نقش ماشین‌ها در بازار سرمایه گفت: «بازار سرمایه ایران، همپا با تحولات تکنولوژی در دنیا حرکت می‌کند. ما نیز بر استفاده از فناوری اطلاعات در بازار سرمایه (wealthtech) تاکید داریم و برنامه‌های ما در راستای فرهنگ‌سازی و آموزش در این زمینه ادامه خواهد داشت.»

حجت‌الله فرهنگیان، مدیرعامل داتکس نیز گفت: « با توسعه بازارهای مالی و افزایش سرعت معاملات، نیازهای جدیدی همچون نیاز به ابزارهای معاملاتی هوشمند و خودکار بیشتر احساس می‌شود. گروه مالی پاسارگاد هم با توجه به نیازی که در این بخش از بازار بود، در برگزاری این رویداد مشارکت کرد.»

به گفته فرهنگیان، در این دوره از مسابقات، APIهای ارسال سفارش و داده‌های زنده و تاریخی توسط شرکت‌های داتکس و آیکو در اختیار شرکت‌کنندگان در این رویداد قرار گرفته است.

مراسم اختتامیه این رویداد، به‌زودی و با معرفی تیم‌های برتر برگزار خواهد شد. همچنین تیم‌های شرکت‌کننده برای ورود به بازار سرمایه حمایت خواهند شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.