راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور: سرویس الکترونیکی پرداخت مالیات نقل‌وانتقال در دفاتر اسناد رسمی راه‌اندازی شد

احمد تویسرکانی، معاون رییس قوه قضائیه و رییس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در آئین بهره‌برداری همزمان پروژه‌های عمرانی و فناوری اطلاعات با اعلام خبر راه‌اندازی سرویس الکترونیکی پرداخت مالیات نقل‌وانتقال در دفاتر اسناد رسمی گفت: «در این سرویس قبل از انجام معاملات در دفاتر اسناد رسمی، اقلام اطلاعاتی مورد تایید جهت محاسبه مبلغ مالیات در سامانه ثبت الکترونیک اسناد ثبت و به سازمان امور مالیاتی ارسال می‌شود.»

به گزارش روابط عمومی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، احمد تویسرکانی، عنوان کرد: «با انجام این عمل، شناسه قبض و شناسه پرداخت به دفتر اسناد رسمی اعلام و پس از پرداخت مبلغ مالیات توسط فروشنده به صورت خودکار نسخه‌ای از مفاصا حساب مالیاتی جهت انتقال ملک مورد نظر به دفتر اسنادرسمی خواهد شد.»

او افزود: «با راه‌اندازی این سرویس و همچنین سرویس الکترونیکی اطلاع‌رسانی به سازمان امور مالیاتی در خصوص شروع فعالیت شرکت که از این طریق کد رهگیری پیش ثبت نام کد اقتصادی اختصاص‌یافته به شرکت و موسسه از سازمان امور مالیاتی دریافت می‌شود، ضمن ارتقای نظام سلامت اداری با بهره‌گیری از کنترل‌های بین سازمانی، کاهش مراجعات ارباب‌رجوع و جلوگیری از فساد، همچنین کاهش محسوسی در زمان شروع کسب‌وکار در مرحله تاسیس شرکت و فرآیند نقل‌وانتقال املاک به وجود خواهد آمد.»

او در این نشست با ارائه گزارش عملکرد تجمیعی ده‌ساله اخیر سازمان ثبت اسناد و املاک کشور گفت: «در بازه زمانی سال 1388 تا سال 1397 قریب به 530 میلیون خدمت ثبتی توسط سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ارائه‌شده به‌‌طوری که از حدود 27 میلیون خدمت در سال 1388 به میزان بالغ‌بر 70 میلیون خدمت در سال 1397 رسیده است که رشد 160 درصدی را نشان می‌دهد.»

تویسرکانی با بیان اینکه امروز به جرات می‌توان ادعا کرد که 99 درصد خدمات سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به صورت الکترونیک ارائه می‌شود افزود: «این در حالی است که در گذشته تمام خدمات به‌صورت سنتی ارائه می‌شد و هیچ خدمتی از طریق سیستم‌های الکترونیک انجام نمی‌گرفت»

او با اعلام خبر وصول 376 هزار و 328 میلیارد ریالی مطالبات بانک‌ها در این بازه زمانی ده‌ساله توسط سازمان گفت: «در سازمان ثبت اسناد در قالب برنامه‌های سالانه، 3 هزار و 546 برنامه عملیاتی در مدت 10 سال اخیر اجرایی شده که انجام آنها باعث ایجاد تحولات عظیم در این سازمان شده است.»

رییس سازمان ثبت با اشاره به ایجاد بانک جامع املاک، حذف دفترنویسی به صورت سنتی، حذف اوراق بهادار، ایجاد شبکه یکپارچه تبادل اطلاعات ثبتی و داده‌آمایی پرونده‌های ثبتی در ده سال اخیر ادامه داد: «در این مدت 495 میلیون و 600 هزار برگ از پرونده‌های املاک داده‌آمایی و به صورت الکترونیکی آرشیو گردیده و در 110 اداره از ادارات ثبت در سراسر کشور گردش فیزیکی پرونده‌ها حذف‌شده و دیگر پرونده‌ای از بایگانی‌ها خارج نمی‌شود.»

معاون رییس قوه قضائیه در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص برخی سخنان مطرح‌شده در رسانه‌ها تحت عنوان شرکت‌های صوری یا کاغذی گفت: «با توجه به سیاست کلی کشور و همچنین سیاست‌های جهانی در رابطه با تسهیل در فضای کسب‌وکار، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور بر اساس قوانین و مقررات موظف است تسهیلات لازم را جهت تاسیس شرکت در کشور فراهم نموده به طوری که در بسیاری از کشورهای جهان نیز ظرف مدت یک الی دو ساعت یک شرکت تاسیس می‌شود.»

دکتر تویسرکانی تصریح کرد: «بعد از ثبت یک شرکت تجاری، اطلاعات آن بلافاصله برای سازمان امور مالیاتی ارسال و سازمان امور مالیاتی به موجب قانون وظیفه دارد نظارت اقتصادی بر شرکت‌ها را عهده‌دار باشد و حتی قانون‌گذار امکان توقف فعالیت شرکت را برای سازمان امور مالیاتی فراهم کرده است و این یعنی زمینه نظارت بر فعالیت‌های شرکت‌ها در کشور کاملا سازوکار قانونی دارد.»

او گفت: «گاهی بانک‌ها ده‌ها و یا صدها میلیارد تومان تسهیلات به شرکتی بدون دریافت ضمانت‌نامه‌های لازم و بدون اعتبارسنجی اعطا می‌کنند و این در حالی است که یک شرکت دانش‌بنیان ثبت‌شده به سختی می‌تواند حداقل تسهیلات را دریافت کند لذا بانک مرکزی وظیفه اعتبار سنجی شرکت‌ها را بر عهده دارد و در این زمینه باید نظارت‌های دقیق و قانونی اعمال نماید همان‌طور که وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان بورس اوراق بهادار، اتاق بازرگانی و صنایع و معادن و کشاورزی ایران و نیروی انتظامی هرکدام بر اساس قانون در حیطه ماموریت خود وظیفه نظارت بر فعالیت شرکت‌ها را بر عهده دارند.»

در این مراسم، از پورتال جدید سازمان ثبت با امنیت و سرعت بیشتر به نسبت پورتال قدیمی این سازمان همچنین به طور همزمان بهره‌برداری شد.

1 دیدگاه
  1. خارتگلدر می‌گوید

    با سلام بنده یک ملک ورثه ای داشتیم که در شهریورماه سال ۱۳۹۲ توسط افراد سودجو و خیانت در امانت یکی از وراث بدون اجازه از سایر وراث مورد نقل و انتقال به اشخاص دیگری قرار گرفته که پس از پیگیری متوجه شدیم که بموجب سیستم داده آمایی اداره ثبت سندها و میزان سهم انتقالی آنها با بنچاق های دفترخانه مغایر میباشد و اینکه اعلام کردند یکی از کارکنان اداره ثبت که بعنوان کاربر مربوطه زمانیکه خلاصه معاملات ارسالی بصورت الکترونیکی به اداره مذکور ارسال شده کاربر پس از تایید نهایی هر سه خلاصه معامله را حذف کرده و بصورت دستی در دفتر بدون ذکر سلسله ایادی نقل و انتقال قبلی اقدام به ثبت و نوشتن فقط اسامی آخرین مالکین کرده……حالا جالب اینه که کسی گردن نمیگیره و حتی منو گمراه میکنن….

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.