راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

12 روندی که صنعت بانکداری در سال 2019 را بازسازی می‌کند

سرعت کنونی تغییر در صنعت بانکداری به نحوی است که به سرعت روندهای قبلی را کنار می‌گذارد و آینده بانکداری دیجیتال هم بدون شک با سریع‌ترین سرعت تکاملی این صنعت مطابقت خواهد داشت. درواقع این تغییر در ارائه سرویس‌ها و خدمات بانکداری دیجیتال هم برای شرکت‌کنندگان در این صنعت و به ویژه برای مشتریان به وضوح قابل مشاهده است.

حدود 15 سال پیش، بیش از نیمی از تراکنش‌های بانکداری از طریق شبکه‌های شعب اتفاق  می‌افتاد اما امروزه این تعداد به کمتر از 10 درصد رسیده است.

اما خبر مهمتر این است که تا سال 2022، به لطف رشد بانکداری باز و افزایش کانال‌های دیجیتال، حداقل از هر دو تراکنش، یک مورد از طریق کانال‌های غیربانکی مانند فین‌تک‌ها و دیگر واسطه‌ها انجام می‌شود.

واضح است که وقوع واقعیت‌های دیجیتالی از آنچه به نظر می‌رسند سریع‌تر رخ می‌دهند. در دنیایی که با سرعت سرسام‌آوری در حال تغییر است، برد از آن کسانی است که به اندازه کافی برای پاسخ‌گویی به این سرعت تغییرات چابک باشند. در کنار این چابکی نوآور بودن برای ارائه ارزش به مشتریان جدید و شایستگی لازم برای بهره‌مندی از امکانات جدید ارائه‌شده توسط فناوری‌های دیجیتال را داشته باشند.

وضوح دید و سرعت پیاده‌سازی و عملکرد آنان از مواردی است که کسب‌وکارها را تعریف می‌کند. همچنین درک قابل ملاحظه‌ای از سرعت تغییرات، نه تنها در این صنعت بلکه درک پیامدهای آن در خارج از صنعت نیز از موارد متمایزکننده این کسب‌وکارها است.

استراتژی‌های دیجیتال برای بهره‌مندی از APIها برای انجام نوآوری‌های مشتری محور، واقعیت‌های بانکداری باز و روند تغییر و تحولات صنعت ازجمله موارد حیاتی و الزامی برای موفقیت به حساب می‌آید.

گزارش «12 روندی که صنعت بانکداری در سال 2019 را بازسازی می‌کند» به 12 روندی می‌پردازد که به‌خوبی به نقش تاثیرگذار تکنولوژی به‌عنوان عامل و پیشبرنده اصلی کسب‌وکار اشاره می‌کند. در سال 2019 بانک‌ها بیشتر و بیشتر به سمت انجام تغییر و تحولات دیجیتال پیش می‌روند.

 

نکات کلیدی:

 

شش روند فناوری کلیدی برای بانکداری در سال 2019

 

سرعت بخشیدن به تکامل معماری

بانک‌ها تمرکزشان را روی اصول عمیق کسب‌وکار، ندانم‌گرایی واقعی، تجزیه و تحلیل فراگیر، منابع باز و اتوماسیون جامع قرار می‌دهند تا بتوانند به سطح جدیدی از چابکی، قیاس‌پذیری و انعطاف‌پذیری دست یابند.

 

هوش مصنوعی در بانک‌ها

مزایای استفاده از هوش مصنوعی در سرویس‌های مربوط به مشتری و مدیریت تقلب، افزایش پیدا می‌کند و این تکنولوژی در موارد مربوط به انطباق، بازاریابی دقیق و حتی مدیریت استعداد بیشتر کاربرد خواهد یافت.

 

بلاکچین

موارد استفاده از بلاکچین در صنعت بانکداری گسترش خواهد یافت

 

پیشروی به سوی کلود عمومی

کلود عمومی انتخاب اصلی بسیاری از بانک‌ها برای توسعه و گسترش عملیاتشان است. اقدامات کسب‌وکاری مبتنی بر API و همینطور کانال‌های دیجیتال در استفاده و به‌کارگیری از ابر عمومی تاثیرگذار خواهند بود.

 

سرعت بخشیدن به تجارت متصل

بسیاری از بانک‌ها شروع به ارائه سرویس‌های بانکی پایه روی دستیارهای صوتی هوشمند می‌کنند. میزان استفاده از اینترنت اشیا در تجارت‌های مالی افزایش پیدا می‌کند.

 

افزایش ابعاد تعاملی

واقعیت ادغام‌شده (MR) به واقعیتی برای بانک‌ها تبدیل می‌شود. بانک‌ها در این زمینه شروع به راه‌اندازی موارد کاربردی ازجمله شعب مجازی و اپلیکیشن‌های موبایلی افزوده با MR کردند.

 

شش روند کسب‌وکاری کلیدی برای بانکداری در سال 2019

 

گذار به سمت مدل کسب‌وکار پلتفرمی افزایش می‌یابد

مدل کسب‌وکاری ادغام عمومی، یعنی مدلی که در آن بانک‌ها خودشان تولید و فروش محصولاتشان را برعهده دارند، جایش را به بانکداری مبتنی بر بازار خواهد داد.

 

تغییر سفرهای مشتری

بانک‌ها سفرهایشان را زمانی آغاز می‌کنند که مشتری بخواهد قصد خرید یک دارایی را داشته باشد نه زمانی که او به دنبال تهیه وامی برای خرید آن محصول است.

 

بانکداری باز

بانکداری باز باعث می‌شود تا بانک‌ها استراتژی‌های API خودشان را بیشتر بسط دهند و به استراتژی‌های محصول و کسب‌وکار خود نزدیکتر کنند. با این حال بانک‌ها و فین‌تک‌ها همچنان برای مدتی با چالش‌های مربوط به استانداردهای API چندگانه مواجه خواهند بود.

 

دفاع سایبری در برابر هوش هکرها

بانک‌ها به طور قطع کنترل‌های امنیتی خودشان را افزایش می‌دهند و سرمایه‌گذاری‌های چشمگیری روی ابزارهای امنیتی انجام می‌دهند تا بتوانند در برابر تهدیدهای جدید فنی که از سمت هکرها وجود دارد، مقاومت کنند.

 

بهینه‌سازی تعاملات دیجیتالی-انسانی

نیروی کار و فرهگ درون بانک‌ها خودشان را برای حفظ استعدادهای مربوط به چند نسلی وفق خواهند داد. از طرف دیگر این بانک‌ها پذیرای استعدادهای خارج از بانک هم هستند تا بتوانند تنوع خودشان را در دنیای مبهم این صنعت، حفظ کنند.

 

خریم خصوصی داده‌ها

بانک‌ها با چالش دوگانه‌ی اشتراک‌گذاری داده برای انجام نوآوری‌های مبتنی بر مشتری و همینطور حفاظت از علایق مشتری طرف هستند بنابراین نقش جدیدی برایشان تعریف شده است؛ نقشی که از آن به‌عنوان تسهیل‌کننده تبادلات امن اطلاعات مشتری از طریق اکوسیستم‌های واسطه.

می‌توانید فایل اصلی این گزارش را از اینجا دانلود کنید؛ البته ترجمه این گزارش به‌زودی در راه پرداخت منتشر می‌شود.

منبع: Payments cards and mobile

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.