راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در میزگرد درآمدهای کارمزدی و بانکداری الکترونیک چه گذشت؟ / قادری: کسی که سرویس دریافت می‌کند، باید هزینه آن را نیز پرداخت کند

میزگرد «درآمدهای کارمزدی و بانکداری الکترونیک» در سالن رودکی مرکز همایش‌های بین‌المللی برج میلاد با حضور محمد حسین مهرانی عضو هیئت‌مدیره پست بانک ایران، محسن قادری مدیرعامل شرکت شاپرک، صادق فرامرزی مدیرعامل شرکت کارت اعتباری ایران کیش، محمدمهدی صادق مدیرعامل شرکت پرداخت الکترونیک سداد و با مدیریت جلسه احمد میردامادی رئیس هیئت‌مدیره شرکت ایران ارقام برگزار شد.

به گفته میردامادی، بحث کارمزد هرچقدر جلوتر می‌رود، خاصیت انبار کنندگی در خود دارد و به موضوعات دیگری وابسته می‌شود. او از قادری پرسید که آیا نظام کارمزد کنونی بهینه است یا نیاز به اصلاح دارد؟  مدیرعامل شاپرک در پاسخ به این سوال گفت: «ما وقتی یک سیستم یا یک تکنولوژی را در کشور می‌آوریم باید فرهنگ آن را نیز ایجاد کنیم. نظر بنده این است که باید طبق استاندارها عمل کنیم و کسی که سرویس دریافت می‌کند، باید هزینه آن را نیز پرداخت کند.»

به گفته مهرانی، نظام کارمزد کشور باید از حالت سنتی خود خارج شود. او در این باره گفت: «به نظر می‌رسد امروز باید با یک رویکرد جدید به این موضوع ورود کنیم. مؤلفه‌ای در کشور وجود دارد به نام فین‌تک‌ها؛ اگر فین‌تک‌ها را به سمتی هدایت کنیم تا بتوانند نقش فرانت بانک‌ها را بازی کنند و در فرانت بانک‌ها خلاقیت ایجاد کنند، می‌توانیم نظام نوینی در کارمزد داشته باشیم.»

صادق نیز در پاسخ به اینکه تأثیر نظام کارمزد در توسعه پول الکترونیکی چه بود، گفت: «نظام کارمزد فعلی باعث زیاده‌روی در استفاده از پول الکترونیکی شده است.»

او ادامه داد: «با توجه به اینکه هم‌اکنون بخش‌های مختلف، کارمزدی پرداخت نمی‌کنند حجم زیادی از تراکنش‌های خرد روی شبکه پرداخت الکترونیکی آنلاین که هزینه بالایی دارد قرار گرفته است. نتیجه آن شده که شرکت‌های PSP مجبور به گسترش زیرساخت‌های خود برای تراکنش‌هایی شده‌اند که شاید از کیفیت خوبی (ازنظر مبلغی) برخوردار نباشند و سودآوری برای شبکه به این گرانی نداشته باشند.»

در ادامه میزگرد، فرامرزی درباره مدل پیشنهادی خود برای اصلاح نظام کارمزد صحبت کرد و در این باره گفت: «به عقیده بنده دیوار کارمزد در کشور کج بالا رفته است بنابراین نمی‌توان آن را بدون درد و خونریزی صاف کرد. در هیچ جای دنیا در یک مغازه ‌۴-۵ دستگاه کارت‌خوان وجود ندارد.»

او درباره مدل پیشنهادی خود برای اصلاح نظام کارمزد توضیح داد: «اولین بخش این پیشنهاد این است که کارمزد مبالغ زیر ۵۰ هزار تومان را دارنده کارت پرداخت کند و کارمزد مبالغ بالای ۵۰ هزار تومان را پذیرنده پرداخت کند. همچنین برای برداشت پول از دستگاه خودپرداز نیز کارمزد بگذاریم و در این نقطه است که می‌توان توسعه کیف پول  را سرعت بخشید. علاوه بر این باید فکری درباره شارژ نیز کرد که باید کارمزد آن را یا خریدار پرداخت کند یا اپراتور.»

به گفته مهرانی، مسئله‌ای که درباره فین‌تک‌ها وجود دارد این است که فین‌تک‌ها نتوانستند فاصله خود را با نظام بانکی کم کنند. بنابراین باید کسی باشد تا فین‌تک‌ها را راهنمایی کند. او در این باره گفت: «بنده اعتقاد دارم که تغییر یک‌باره در نظام کارمزد نتیجه نمی‌دهد و نقش فین‌تک‌ها در این راه منطقی است؛ بنابراین برای فین‌تک‌ها باید فضاسازی ایجاد کرد. درنتیجه ما خلائی در هدایت فین‌تک‌ها داریم.»

به گفته صادق، بهتر است درباره اصلاح نظام کارمزد، کمیته غیر ذی‌نفعان تشکیل شود چراکه آن‌ها افرادی هستند که به اشتباه دارند کارمزد پرداخت می‌کنند و باید نظامی را پیشنهاد کنند. بنابراین حضور ذی‌نفعان در اصلاح نظام کارمزد کمک‌کننده نیست.

اما فرامرزی مخالف مهرانی فکر می‌کرد و به گفته او،  فین‌تک‌ها نمی‌توانند در اصلاح این نظام کمک‌کننده باشند. او در این باره توضیح داد: «استارت‌آپ‌ها باید بیایند و به بازارهایی ورود پیدا کنند که نیاز به‌سرعت، چابکی و جرئت دارد و ما نمی‌توانیم به آن‌ها ورود کنیم.»

مهرانی همچنین به سوئیچ ملی اشاره کرد و گفت: «با توجه به عملکرد سوییچ ملی کشور باید کارنامه بانک مرکزی را کارنامه خوب و موفقی دید. داشتن سوییچ ملی و مدیریت آن کار ساده‌ای نیست و با سابقه‌ای که این سوییچ در کشور دارد، بانک مرکزی کارنامه موفقی دارد. موضوع کارمزد نیز به نقطه‌ای رسیده است که نیاز به تغییر دارد اما نباید با اصل مسئله فرسایشی برخورد کرد. همچنان اعتقاد شدید به حضور و نقش فین‌تک‌ها در این موضوع دارم تا بیایند و با خلاقیت خود نظام سنتی ما را تغییر دهند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.